Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Prøvekjøring av Opel Ampera

Startet av tomrh, onsdag 10. april 2013, klokken 14:54

« forrige - neste »

tomrh

Prøvekjørte Opel Ampera sammen med en jobbkollega i dag. Må si jeg likte den! Aksellerasjon omtrent som en Leaf, men kanskje litt bedre drag i høyere hastighet (fra 80-100 km/t)? Inventar og klimaanlegg ca. i klasse med Leaf. Helt grei bagasjeplass, og begge baksetene kan også legges ned for å gjøre det enda større (samme prinsipp som i trillingene). Batteriet viste 45 km restrekkevidde da vi begynte, og var ca. 3/4 full. Men tydelig at forrige sjåfør hadde kjørt uøkonomisk med den, for etter 16 km testkjøring viste den fortsatt 40 km rest.

Bilselgeren som lånte oss bilen (som også er en bekjent av meg), bedyrer at det ikke er fysisk kontakt mellom bensinaggregatet og drivverket slik noen påstår. Det bør jo finnes dokumentasjon om dette et sted?

Etter 8 km byttet vi sjåfør, og vi åpnet panseret for å ta en titt. En overraskende observasjon var at bensinaggregatet var i gang selv om bilen stod stille og hadde rikelig med strøm igjen på batteriet. Klimaanlegget gikk på laveste vifteinnstilling, og det var sol og mildt ute så det var ikke noe oppvarmingsbehov. Så aggregatet burdte jo ikke vært i gang?

I tillegg til "D" hadde automatgiret en "L"-innstilling som så ut til å bremse/regenerere mer. "D" tilsvarer "C" i i-MiEV, mens "L" tilsvarer "D" i trillingene. Likte best å kjøre i "L".
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

hkaspenberg

Bilselgeren er ikke helt etterettlig her. (Men hvilken bilselger er egentlig det?  :o) Det er mekanisk forbindelse mellom ICE-motoren og drivhjulene over et planetgear nesten på samme måte som i en Prius. Se http://en.wikipedia.org/wiki/Chevrolet_Volt#Drivetrain for detaljer.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

arv

Hei
På Amperaen er det direkte kontakt fra bensinmotor og drivverk når hastigheten overstiger 130km/t. Les testen som Øyvind Lunde gjorde i fjor.
ARV
Kjørt Think 2000 mod  133 000 km Byttet til Think 2008 Kjørte den 33 000 Km. Har nå Think 2011 m klima. Har nå kjørt min 2011 Think 60000 km siden 30 mars. Det nye stereoanlegget er helt topp!HarTMS85 som nå er byttet i en Tesla M3har nå bare to Elbiler.

tomrh

Sitat fra: hkaspenberg på onsdag 10. april 2013, klokken 15:07
Det er mekanisk forbindelse mellom ICE-motoren og drivhjulene over et planetgear nesten på samme måte som i en Prius.
Ja, jeg fikk fortalt at bensinaggregatet starter ved hastigheter "noe over hundre" km/t. Det ville være ulogisk å starte det opp dersom det kun leverer ladestrøm. Det kan også forklare hvorfor den føltes litt kjappere enn Leaf i høyere hastigheter.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

edyrli

Angående bruk av bensimotor til framdrift kan jeg legge inn kommentaren min fra lunde testen.

Når man passerer 112 km/t begynner generatoren og hjelpe hovedmotoren til framdrift. Dette er for å holde turtallet på hovedmotoren nede. Når det er lite strøm så begynner bensimotoren og drive generatoren. Dersom man da kjører over 112 km/t kobles generatoren til fremdiftsgearet og siden besinmotoren allerede driver generatoren vil dette medføre at bensinmotoren bidrar til fremdrift
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

thorlar

Disse kommentarene kan jeg ikke helt forstå. Siktes det til at man allerede er over på fossil-motoren? At generatoren produserer elektroner til el-motor OG skyver litt i giret samtidig?

Nå har jeg kjørt Ampera i 6 mnd, nesten uten at fossil-motoren er benyttet; - mine kjøreturer foretas som oftes uten bruk av en dråpe bensin. Jeg har garantert vært oppe i hastigheter over 112 km/t som det refereres til, og antagelig også godt over 130 km/t, helt uten så mye som et lite host fra fossil-motoren. Hvordan kan det ha seg at fossilmotoren hjelper til med framdriften da den ikke engang har startet opp? Her må det være feil-informasjon ute og går...

Forøvrig er Amperaen (og Chevy Volt) konstruert slik at fossil-motoren starter opp dersom du åpner pansret mens bilen er startet i batterimodus. Visstnok en sikkerhetsforanstaltning. Slå av bilen før du åpner pansret så vil alt være stille...
Nittedal i Akershus. Kjører Opel Ampera siden høsten 2012

thorlar

#6
Her er det en video som viser testkjøring på autobahn, med akselerering opp til 169 km/t på ren batteridrift. Sjekk video fra ca 3:50:

http://www.youtube.com/watch?v=i56bZVcT1dU

Man kan hele tiden se førerinformasjons-displayet som bekrefter kjøring på batteri. Etter å ha kommet opp i toppfart, bytter de selv kjøremodus og fortsetter med fossil-motor for å bevare batterikapasitet. Det er antagelig ingen god økonomi å kjøre i slike hastigheter. For ikke å nevne alle andre innvendinger man kan ha om det å kjøre i 160!
Nittedal i Akershus. Kjører Opel Ampera siden høsten 2012

edyrli

Sitat fra: thorlar på torsdag 18. april 2013, klokken 23:22
Disse kommentarene kan jeg ikke helt forstå. Siktes det til at man allerede er over på fossil-motoren? At generatoren produserer elektroner til el-motor OG skyver litt i giret samtidig?

Nå har jeg kjørt Ampera i 6 mnd, nesten uten at fossil-motoren er benyttet; - mine kjøreturer foretas som oftes uten bruk av en dråpe bensin. Jeg har garantert vært oppe i hastigheter over 112 km/t som det refereres til, og antagelig også godt over 130 km/t, helt uten så mye som et lite host fra fossil-motoren. Hvordan kan det ha seg at fossilmotoren hjelper til med framdriften da den ikke engang har startet opp? Her må det være feil-informasjon ute og går...

Forøvrig er Amperaen (og Chevy Volt) konstruert slik at fossil-motoren starter opp dersom du åpner pansret mens bilen er startet i batterimodus. Visstnok en sikkerhetsforanstaltning. Slå av bilen før du åpner pansret så vil alt være stille...

Det jeg referer til gjelder kun dersom det er lite batteri. DVS at bensin motoren allerede har startet opp. Hvis du kjører over 112 km/t når bensinmotoren går vil den bidra direkte til framdrift og ikke bare lading av batteri.

Hvis du kjører over 112 km/t med nok batteri driver både hoved motoren og generatoren bilen framover. Det betyr bare at generatoren også fungerer som motor i høye hastigheter.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

thorlar

Tja, jeg lurer litt fremdeles. De få gangene jeg har kjørt langtur, hvor batteriet er blitt tømt, så starter jo generatoren ganske riktig opp. Den tar rett og slett over som strømkilde, mens el-motoren fortsetter å drive bilen framover. Skiftet er nesten umerkelig, bortsett fra at man selvføgelig oppdager støyen fra fossil-motoren.

Og det er her tvilen kommer inn. Generatorens turtall varierer ikke i takt med bilens hastighet! Den legger seg på et fast nivå, der den ser ut til å være helt uavhengig av bilens varierende hastighet. Turtallsnivået varierer kun mellom noe som kan se ut som faste nivåer. Rolig kjøring= 2000 o/m (gjetting), hard aksellerasjon opp Lierbakkene=4-5000 o/m (fortsatt gjetting).

For meg er dette en klar indikasjon på at det IKKE er noe direkte kontakt mellom fossil-motor og hjulene!
Nittedal i Akershus. Kjører Opel Ampera siden høsten 2012

Trond Arve

Er vi enige om at det er mulig å bruke bensinmotoren til framdrift? I tilfelle vil det vel være mer energieffektivt å bruke energien direkte til framdrift framfor tap ved konvertering/lagring av elektrisk energi?

Forøvrig er vel spørsmålet mer interessant enn det er viktig :D
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Griffel

Sitat fra: thorlar på fredag 19. april 2013, klokken 08:47
For meg er dette en klar indikasjon på at det IKKE er noe direkte kontakt mellom fossil-motor og hjulene!
Ikke for meg. Et planetgear fikser dette (likt med diefferensial som gjør at hjulene kan rotere med ulik hastighet)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

edyrli

Ekstremt interessant teknologi ja. Derfor litt artig å diskutere.
Alle 3 motorene er koblet sammen gjennom samme planetgir og clutsher som kobler til/fra de forskjellige motorene.
Det stemmer nok bra at bensinmotoren har et turtall som ikke er avhengig av hastighet og akselrasjon.
Det som skjer når bensinmotor + generator er koblet til planet gearet er at turtallet på hovedmotoren blir redusert. Hovedmotoren er fortsatt primær framdrift kilde men jobber da med en litt lavere effekt og lavere turtall.

Hadde Amperaen vært større er det mulig jeg hadde handlet. Var ute på en prøvekjøring i høst og Amperaen er en helt fantastisk bil. Opel kunne f.eks. satt drivlinjen inn i Insignia eller Zafira. Tror det kunne solgt en god del biler.

Når vi først snakker om plug-in så hadde jeg vurdert Prius også dersom de hadde kommet med en plug-in variant av pluss 7 utgaven.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

thorlar

Til Trond Arve: Joda, det kan være mulig at motoren ligger på fast turtall, mens planetgiret står for fartsendringer. Kjenner dessverre ikke teknologien bak dette giret godt nok. Mine observasjoner er nettopp det de er; - observasjoner!

Til edyrli: Jeg hadde slett ikke tenkt å kjøpe Amperaen. Syntes som du at den var litt for liten, og kanskje litt dyr. Etter en testtur var jeg solgt; - dette var bilen jeg bare skulle ha! Heldigvis likte kona den også.
Har ikke angret ett sekund!
Nittedal i Akershus. Kjører Opel Ampera siden høsten 2012

tomrh

#13
Såvidt som jeg har forstått så er det tre motorer:
1. elektrisk hovedmotor
2. elektrisk generator, kan kjøres som motor
3. bensinmotor

Og man kan ha ulike kjøremodi:
1. Batteri driver hovedmotor (single motor electric)
2. Batteri driver to elmotorer: hovedmotor og generator i revers (dual motor electric)
3. Bensinmotor driver kun generator, som igjen driver hovedmotor og lader batteri (single motor extended)
4. Samme som 2, men bensinmotoren hjelper også til i planetgiret. Batteriet tappes for strøm. (Dual motor extended)

Men da skulle vel også dette være mulig?
5. Bensinmotor driver generator som gir strøm til hovedmotor, men bidrar i tillegg i planetgiret.

Når batteriet er kjørt tom for strøm og føreren kjører i høy hastighet, skulle jeg tro at modus 5 benyttes, alt annet blir jo ineffektivt? For det går vel an å kjøre langt over 112 km/t selv om batteriet er tomt?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

edyrli

Bensinmotoren kobles til generatoren via en clutch. Og generatoen(motor 2) kobles videre inn til planet gearet med en clutch til. Så når du kjører fort med lite strøm så er begge cluchene koblet til og dermed blir kraft overføringen Bensin -> Cluch -> Generator -> Clutch -> planetgear.
Punkt 4 og 5 flyter litt sammen da bensinmotoren må kobles inn via generatoren for å kunne drive planetgearet.
Jeg vet ikke hvordan dette er programert men vi tro at generatoren bårde kan fungere som motor og generator i denne modusen.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA