New options for Europe

Startet av tk74, tir 09. apr 2013, kl. 13:54

« forrige - neste »

Oreo

+1
Jeg vil nok angre mer om jeg ikke tar vinterpakken og ser jeg burde det, enn om jeg inkluderer den og ser jeg ikke trengte den.

Synes forøvrig varme i baksetene er en bra ting. Har hatt det før, men ble aldri brukt da barna satt i bilstoler. Nå er de eldre og bruker ikke dette alltid. Så kan det jo hende svigermor sitter bak der også  ;)(da kan en jo late som om en ikke har det om en har andre hensikter, eller sette den på en varm sommerdag, nei huff nå ble jeg slem  :-[).
Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
x-Tesla Model X, 100D 17.12.2017-12.04.2021
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13->

toppi

Jeg har ikke behov for varme i baksetene, og etter å ha pratet med representanter for Tesla fikk jeg klare tilbakemeldinger om at dette var hoveddelen av pakka. Resten var "luksus" utstyr som de kalte det.

Model S vil uansett leveres for å fungere knirkefritt i kaldt klima, fikk jeg bekjed om. Og om ikke det stemmer, er jeg ikke mest bekymret for meg seg og min bil, men Tesla som selskap. Fordi forbrukerrettighetene ( i Norge) vil gi kundene rett på å en bil som virker problemfritt i Norge om vinteren.
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

Lanber

toppi

Prinsippsak, og ikke lettlurt  8)
Oslo
Model X - #2395

Øyvind.h

Sitat fra: Lanber på tor 18. apr 2013, kl. 11:48
Naiv toppi, naiv.
Like naivt som å tro på superchargers i Norge  ;D ?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Øyvind.h

Sitat fra: toppi på tor 18. apr 2013, kl. 11:15
Jeg har ikke behov for varme i baksetene, og etter å ha pratet med representanter for Tesla fikk jeg klare tilbakemeldinger om at dette var hoveddelen av pakka. Resten var "luksus" utstyr som de kalte det.

Model S vil uansett leveres for å fungere knirkefritt i kaldt klima, fikk jeg bekjed om. Og om ikke det stemmer, er jeg ikke mest bekymret for meg seg og min bil, men Tesla som selskap. Fordi forbrukerrettighetene ( i Norge) vil gi kundene rett på å en bil som virker problemfritt i Norge om vinteren.
Dugg må de fikse uansett. Men mer effektiv oppvarming av batterier er etter mitt syn viktig, og det bedrer brukeropplevelsen (men har ingen målinger til å støtte den påstanden pt)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

toppi

Jeg måtte ta et valg ut fra de opplysningene jeg fikk, og det var raskere oppvarming av batteriene.
Husker man å forvarme bil og batteri, og har strøm til det, er det ingen forskjell.
Oslo
Model X - #2395

RunarBT

Sitat fra: Øyvind.h på tor 18. apr 2013, kl. 11:59

Dugg må de fikse uansett. Men mer effektiv oppvarming av batterier er etter mitt syn viktig, og det bedrer brukeropplevelsen (men har ingen målinger til å støtte den påstanden pt)

Vil da tru at Tesla har sitt på det tørre. Dei har tilbudt pakke som gjør bilen ekstra forberedt på kaldt klima, velger du bort denne er det et valg du har gjort. Tesla kan ikkje straffes for dette..

Klart bilen skal fungere, stopper den opp i -15, så er det ein mangel.
Blir det slitsom med frossen rute, dugg, vindusvisker som fryser fast, dyser som fryser igjen, kalde rumper m.m. så er ikkje dette ein mangel IMO. Bilen fungerer, bare ein forvarmer og skraper.. så Tesla kan ikkje tas på dette, men du får ulempene med å tilpasse deg vær og temp.

Øyvind.h

Sitat fra: RunarBT på tor 18. apr 2013, kl. 12:25

Vil da tru at Tesla har sitt på det tørre. Dei har tilbudt pakke som gjør bilen ekstra forberedt på kaldt klima, velger du bort denne er det et valg du har gjort. Tesla kan ikkje straffes for dette..

Blir det slitsom med frossen rute, dugg, vindusvisker som fryser fast, dyser som fryser igjen, kalde rumper m.m. så er ikkje dette ein mangel IMO. Bilen fungerer, bare ein forvarmer og skraper.. så Tesla kan ikkje tas på dette, men du får ulempene med å tilpasse deg vær og temp.

Duggproblematikken er etter mitt syn ikke relatert til kalde klima, så dysene på dashbordet må de fikse.

Men man kan eksempelvis ikke klage på at oppvarming av et batteri som holder -20 tar 60-90 minutter istedenfor 20 (tall tatt ut av luften). 

Bilen har defroster som standard, så vinduet bør ikke fryse. Og spylevæsken i Norge inneholder så mye alkohol at den antakelig fungerer helt fint i de aller fleste tilfeller den også, selv uten oppvarmede spyledyser.
VW ID4 GTX 2023

Thomas Parsli

Med frossen rute, duggproblemer eller fastfrosne vindusviskere har du i ikke lov til å kjøre bilen på veien...

Jeg finner det lite sannsynlig at Tesla selger biler i Norge som ikke fungerer ordentlig i vårt klima.

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

toppi

Alt du skriver bortsett fra kaldt rumpe er en mangel.
Dette var Tesla representantene selv helt enig i.

Uansett så skal det jo være sommertemperatur i bilen hver gang jeg setter meg inn, så personlig vil jeg ikke "rammes" av problemer.

Men som aksjonær i Tesla, håper jeg ikke de leverer en masse biler til Europa (ikke bare Norge som har kalde vintre) som de får reklamasjoner og utgifter på.
Oslo
Model X - #2395

ohh

Sitat fra: toppi på tor 18. apr 2013, kl. 12:59

Alt du skriver bortsett fra kaldt rumpe er en mangel.
Dette var Tesla representantene selv helt enig i.

Uansett så skal det jo være sommertemperatur i bilen hver gang jeg setter meg inn, så personlig vil jeg ikke "rammes" av problemer.

Men som aksjonær i Tesla, håper jeg ikke de leverer en masse biler til Europa (ikke bare Norge som har kalde vintre) som de får reklamasjoner og utgifter på.
Slik jeg oppfatter vinterpakken, så går denne først og fremst på bekvemmelighet;
- Setevarme; Selvforklarende, og for meg; jatakk!
- Oppvarming av spylerdyser; Jeg opplever selv stort sett hvert år at man ved spesielle værsituasjoner får opphopning av snø og is på og rundt viskere og dyser. Dette medfører at disse ikke fungerer eller ikke fungerer optimalt, og man må ut av bilen for å fjerne dette. Mitt håp er at vinterpakken gjør dette mindre nødvendig; Jatakk!
- Forbedret oppvarming av batteri; Antar dette gjør at batteriet varmes opp raskere, som gir bedre komfort og/eller kjøreopplevelse, ref tråder fra Canada hvor bl.a regen ikke fungerer optimalt før det har gått en stund; Jatakk!

Det er mine antagelser om hva vinterpakken gir, og kan selvfølgelig være feil. Ut fra disse antakelsene, så vil nok ikke en bil i Norge uten denne pakken være å betrakte inneha en "mangel", men jeg ville foretrukket av bekvemmelighetshensyn å ha vinterpakken.

Bestilt! :)
Tesla Model S Sig P85+ (solgt)
Tesla Model S 85D (Solgt)
Tesla Model X P90DL (P100DL)
Reservasjon Model 3

Oreo

bl.a. burker jo merkeforhandlere dette med importbiler som ikke har nordiske spesifikasjoner som "skremselspropaganda". Derfor ser jeg for meg dette som en "mangel" ved et evt. salg.
Bilene virker sikkert greit uten, men mer bekvemmelig med vinterpakken.
Et av argumentene for å ha varme i setene er jo at da trenger ikke kupevarmen nødvendigvis være på på 25 grader. Om de hadde tilbudt varme i rattet hadde jeg tatt det også. Akkurat det vil jeg savne fra Leafen.
Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
x-Tesla Model X, 100D 17.12.2017-12.04.2021
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13->

Cato76

Da har jeg satt opp bilen min slik jeg trolig kommer til å bestille den.

Dropper + pakken, men legger til parkering-, vinter-, lys- og sikkerhets -pakkene. Ser også at TM har lagt inn levering og klargjøringskostnader på 2 800,- men denne prisen er liten i forhold til andre leverandører som ofte skal ha 6-8000 for dette. 

Totalpris - 676 150,-
Fratrekk - 12 500,- (reservert før nyttår)
Fratrekk - 31 000,- (reservasjonsgebyr - jaja, vet at dette er en del av prisen...)

Betaler 632 650,- ved/før levering.

:+1: Tesla Model 3 Performance 2021
:D Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017 - Solgt
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

Cato76

Regnet litt på hva noe av ekstrautstyret koster hos BMW. Ved å konfigurere en BMW 5-Serie får jeg disse prisene på tilsvarende tilleggsutstyr:

Met. Lakk TMS – 4 800,-
Met. Lakk BMW – 10 900,-
TMS vs BMW = 6 100,-

Panoramatak TMS – 9 550,-
Soltak i glass BMW – 14 700,-
TMS vs BMW = 5 150,-

Tech pakke TMS – 23 850,-
Tech pakke BMW – 37 240,- (Xenon 10 300,- + avblendbare speil 6 100,- + elektrisk bakluke 6 200,- + ryggekamera 4 640,- + oppdatering av navigasjon 7 år 10 000,-(?)
TMS vs BMW = 13 390,-

Parkeringsassistent TMS – 2 850,-
Parkeringsassistent BMW – 6 950,-
TMS vs BMW = 4 100,-

Vinterpakke TMS – 8 500,-
Vinterpakke BMW – 7 320,- (Oppvarmet baksete 4 210,- + Klimakonfortfrontrute 3 110,-)
TMS vs BMW = 1 180,-

Lyspakke TMS – 2 300,-
Lyspakke BMW – 3 110,- (Atmosfærebelysning)
TMS vs BMW = 810,-

Sikkerhetspakke TMS – 2 650,-
Sikkerhetspakke BMW – 5 300,- (Alarm)
TMS vs BMW = 2 650,-

Klargjøring TMS – 2 800,-
Klargjøring BMW – 12 800,- (levert Fornebu)
TMS vs BMW = 10 000,-

Total kost for utstyr TMS = 57 300,-
Total kost for utstyr BMW = 98 320,-
Total besparelse i forhold til BMW 5-Serie er  41 020,-
:+1: Tesla Model 3 Performance 2021
:D Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017 - Solgt
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA