New options for Europe

Startet av tk74, tir 09. apr 2013, kl. 13:54

« forrige - neste »

ohh

Da har Tesla kommet tilbake, og skal jeg ha Performance Plus, så må jeg betale for en oppgradering av felger jeg ikke får.. Uaktuelt, og faktisk ganske skuffende fra Tesla!
Tesla Model S Sig P85+ (solgt)
Tesla Model S 85D (Solgt)
Tesla Model X P90DL (P100DL)
Reservasjon Model 3

Kallagtunet

Sitat fra: petersv på ons 10. apr 2013, kl. 12:20
Har nettopp gått for vinterpakkeoppgradering, i tillegg til noen av de andre nye pakkene.

Jeg ble fortalt at vinterpakka gir bedre defrosting av frontruta pga nye kanaler. Jeg spurte spesifikt om dette ikke var dekket av duggproblematikk-fixen, men da fikk jeg beskjed om at den oppgraderingen (som kommer på alle biler) kun gjelder for sidevinduer foran. Så det er mao. samme greia, men denne gang for frontruta, og du må betale for det.

Jeg håper den er så effektiv of rask, at jeg kan slippe å skrape om vinteren de få gangene jeg ikke står i oppvarmet garasje. Det vil spare forntrutekostnader pga. unngåtte riper.

De bildene av de modifikasjonene som gjøres på alle som vil i USA (free of charge) er nye kanalåpninger i underkant av frontruten, jeg skjønner jo at det koster Tesla å rette denne feilkonstruksjonen og at selvsagt det frister for Tesla  at kundene i Europa betaler for at de må rette opp dette.

Og etter å ha lest dette forumet som sikkert rep fra norske tesla gjør så ser man at elbil menigheten her er mer enn villig til å betale uten å mukke, man argumenter faktisk FOR at det er riktig at man får lov til å betale mer :-D

Elbilister og Tesla fantaster (i alle fall de som er aktive her) er ett eget folkeferd, det eneste jeg har sett som likner en like trofast menighet er den menigheten som tilber eplet, og når Tesla har klart det da må en jo i alle fall si at de har lyktes i sin markedsføringstrategi...

Øyvind.h

Noen som vet hva cold weather pakken til Nissan Leaf koster til sammenligning?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Kallagtunet

OT, men Leaf selges vel ikke uten den fra forhandler i Norge siden faktisk skal brukes i ett land med kaldt klima.

Øyvind.h

Sitat fra: Kallagtunet på ons 10. apr 2013, kl. 19:37
OT, men Leaf selges vel ikke uten den fra forhandler i Norge siden faktisk skal brukes i ett land med kaldt klima.
Ok, men den har vel en pris? Så det du sier er at prisen antakelig allerede er oppjustert og at man ikke får den som tilvalg i Norge?

Bare lurer på hva Nissan reelt sett tar for oppgraderinger for kalde klima for å sammenligne med hva Tesla tar.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

laumb

Prishoppet til 2012 modellen av Leaf i USA, som inkluderer vinterpakke og Chademo-port var på $2400. Hva chademoporten koster dem aner jeg ikke, men trekk den fra summen og du får resultatet.

jkirkebo

Sitat fra: laumb på ons 10. apr 2013, kl. 19:53
Prishoppet til 2012 modellen av Leaf i USA, som inkluderer vinterpakke og Chademo-port var på $2400. Hva chademoporten koster dem aner jeg ikke, men trekk den fra summen og du får resultatet.

$700 for CHAdeMO-porten så mao. $1700 for vinterpakka.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Muffinman

Sitat fra: Kallagtunet på ons 10. apr 2013, kl. 19:00
Har nettopp gått for vinterpakkeoppgradering, i tillegg til noen av de andre nye pakkene.

Jeg ble fortalt at vinterpakka gir bedre defrosting av frontruta pga nye kanaler. Jeg spurte spesifikt om dette ikke var dekket av duggproblematikk-fixen, men da fikk jeg beskjed om at den oppgraderingen (som kommer på alle biler) kun gjelder for sidevinduer foran. Så det er mao. samme greia, men denne gang for frontruta, og du må betale for det.

Jeg håper den er så effektiv of rask, at jeg kan slippe å skrape om vinteren de få gangene jeg ikke står i oppvarmet garasje. Det vil spare forntrutekostnader pga. unngåtte riper.

De bildene av de modifikasjonene som gjøres på alle som vil i USA (free of charge) er nye kanalåpninger i underkant av frontruten, jeg skjønner jo at det koster Tesla å rette denne feilkonstruksjonen og at selvsagt det frister for Tesla  at kundene i Europa betaler for at de må rette opp dette.

Og etter å ha lest dette forumet som sikkert rep fra norske tesla gjør så ser man at elbil menigheten her er mer enn villig til å betale uten å mukke, man argumenter faktisk FOR at det er riktig at man får lov til å betale mer :-D
Hvis dette er riktig betyr det altså at om man ikke velger denne pakka får man feilkonstruert defroster og en bil med duggproblemer på frontruta? Tør man å selge noe slik i landet med kanskje verdens sterkeste forbrukervern ser jeg ikke bort fra at reklamasjonene vil hagle inn og at leverandør uansett må rette det for egen regning. Det frister med varme i baksetene, men jeg synes ikke at det er verdt kr. 8500. Resten av pakka oppfatter jeg som mumbo-jumbo og det er egentlig ikke gjort skikkelig rede for hva det gjør i praksis - bortsett fra oppvarmede spyledyser. Det siste hadde jeg forresten for 15 år siden på en forholdsvis dårlig utstyrt Passat.

toppi

Vil ikke oppvarmet kupe gjøre rutene fri da? Har da alltid tenkt til å ha 20 grader i kupeen før avreise  :)

Jeg klarer ikke helt å se meningen med denne pakken, i alle fall når oppvarmede bakseter ikke er interessant.
Jeg bør få noen ordentelige svar om denne pakka når jeg ringer Tesla i morgen..
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

acschmi

Sitat fra: ohh på ons 10. apr 2013, kl. 11:16
Sitat fra: Cirion på ons 10. apr 2013, kl. 11:04
Du har nok rett i at nr 3 bare er en varmetråd som holder dysa frostfri...

Når det gjelder Performance Plus pakka, er Tesla foreløbig ganske harde på dette med at man skal betale for hele pakken, uten fratrekk for 21" hjulene.

Jeg har ikke helt gitt meg på den enda. Er det noen andre enn meg som tar den diskusjonen med Tesla?
Eventuelt, skal vi samle oss?

Jeg ser på det som at vi både må betale for 21" hjul og Performance Plus pakka og bare få med de som følger med Performance Plus.
Jeg snakket med Tesla om dette i går da de ringte meg, og etter litt frem og tilbake skulle de sjekke dette med US. Iflg en på TMC forumet er saken nå hos The Man himself, Elon Musk.

Uaktuelt for meg å betale for 21" igjen...

Samme gjelder for meg, Tesla Norge lovet meg å bringe det opp på møte med hovedkontoret i kveld. Slik det står nå blir Signatur bestillere "straffet" enda en gang med en skikkelig nedside (dobbel pris i forhold til P- versjoner for Pluss pakka).

Oreo

For meg virker det som du kan få kjøpe en bil spec'et for Sør-Europa, men du kan spece den opp til en "nordisk" versjon med vinterpakka. Som Øyvind var inne på tar nok alle andre bilimportører denne avgjørelsen for deg og selger en bil til en gitt pris. Så kan du importere den samme bilen fra et sørligere land for en billigere penge, og du har f.eks ikke varme i seter osv. Ditt valg.

Å handle hos Tesla er ikke helt som å handle hos den tradisjonelle bilforhandleren, på godt og vondt. Virker som en må gjøre litt research selv. Med så mange interessenter og kun en butikk kan jeg tenke meg at kapasiteten kan være litt sprengt mtp. videre utbygging. Dårlig service, slik nevnt i annen tråd om prøvekjøring, er en klar ripe i lakken.

Jeg må si jeg skjønner godt fortvilelsen til de som har oppgradert til Sig og må betale full pris for P+. Oppfordrer alle som bestiller Sig. å bestille de MED 21" (om du tenker på å kun gå for 19"). Det vil sikkert stå være en kø av folk som vil bytte sine splitter nye 19" med dine brukte 21", så får du prøvd begge deler (men dette toget er vel gått allerede!).
Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
x-Tesla Model X, 100D 17.12.2017-12.04.2021
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13->

Wenche

Jeg bestilte med 21" grå, men vet ikke om jeg vil beholde de. Må få sett de på bilen først  :) Hadde opprinnelig planlagt 19", så tiden vil vise om de kommer for salg  ::)
Tesla Model S Sign. P85+, fra 31. aug. 2013. Model X 90D, Titan, 7 seter, fra 29. sept. 2016

ohh

Sitat fra: acschmi på tor 11. apr 2013, kl. 00:02
Sitat fra: ohh på ons 10. apr 2013, kl. 11:16
Sitat fra: Cirion på ons 10. apr 2013, kl. 11:04
Du har nok rett i at nr 3 bare er en varmetråd som holder dysa frostfri...

Når det gjelder Performance Plus pakka, er Tesla foreløbig ganske harde på dette med at man skal betale for hele pakken, uten fratrekk for 21" hjulene.

Jeg har ikke helt gitt meg på den enda. Er det noen andre enn meg som tar den diskusjonen med Tesla?
Eventuelt, skal vi samle oss?

Jeg ser på det som at vi både må betale for 21" hjul og Performance Plus pakka og bare få med de som følger med Performance Plus.
Jeg snakket med Tesla om dette i går da de ringte meg, og etter litt frem og tilbake skulle de sjekke dette med US. Iflg en på TMC forumet er saken nå hos The Man himself, Elon Musk.

Uaktuelt for meg å betale for 21" igjen...

Samme gjelder for meg, Tesla Norge lovet meg å bringe det opp på møte med hovedkontoret i kveld. Slik det står nå blir Signatur bestillere "straffet" enda en gang med en skikkelig nedside (dobbel pris i forhold til P- versjoner for Pluss pakka).
blir spennende å høre deres tilbakemelding!
noen som har mailadressen til George Blankenship? Han er vel rett mann høyt oppe å kontakte vedr dette?
Tesla Model S Sig P85+ (solgt)
Tesla Model S 85D (Solgt)
Tesla Model X P90DL (P100DL)
Reservasjon Model 3

Kallagtunet

Sitat fra: Oreo på tor 11. apr 2013, kl. 00:10
For meg virker det som du kan få kjøpe en bil spec'et for Sør-Europa, men du kan spece den opp til en "nordisk" versjon med vinterpakka. Som Øyvind var inne på tar nok alle andre bilimportører denne avgjørelsen for deg og selger en bil til en gitt pris.

Tesla selger i norge biler som skal brukes i norge og underlagt de lover og regler som gjelder her. En fabrikasjonsfeil som går på sikkerhet, dvs at man har dårlig sikt ut i fuktig vær  om vinteren pga dugg, kan jeg ikke skjønne annet enn at de må fikse på egen regning for de som ikke velger "vinterpakke".

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA