New options for Europe

Startet av tk74, tir 09. apr 2013, kl. 13:54

« forrige - neste »

Muffinman

Sitat fra: hybridslaven på lør 20. jul 2013, kl. 13:01
Sier vel seg selv at de må gjøre visse tilpasninger når bilen skal gjøres klar for et annet marked.
Problemet er ikke primært at det gjøres endringer, men at man ikke ser seg i stand til overhodet å informere om det hverken på forhånd eller underveis.

Cobos

Jeg tror jeg har skjønt hvorfor folk (og meg) blir irritert av disse endringene. For det første er det som Muffinman nevner at informasjonen rundt dette er treg, eller fraværende så den delen er håndtert dårlig.
I tillegg så prøver Tesla å selge det inn som en "forbedring" eller kommer med uttalelser som at du vil helst sikkert ikke merke det. Det kan godt være i noen av tilfellene, men det er ikke Tesla som skal bestemme det. Spesielt siden gjennomgående er disse endringene i retning av å gjøre bilen billigere i produksjon. Jeg kan godta at de pga prismessige eller reguleringsmessige grunner er nødt til å forenkle bilen litt eller fjerne innhold men beklag det, ikke prøv å selge meg det som en forbedring.

Cobos

Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

Muffinman

Sitat fra: hybridslaven på lør 20. jul 2013, kl. 13:06
Sitat fra: Muffinman på lør 20. jul 2013, kl. 13:05
Det tok uvanlig lenge før noen kom med den kommentaren denne gangen. Er menigheten ute av form?

Leveringstiden er lang, du får sikkert solgt bilen din til kostpris umiddelbart etter at du har fått den. Finn.no er din venn.

Kritikk som blir vridd til sutring, kritikere som blir kalt sutrepaver og uttalelser som "du kan bare la være å kjøpe bilen" eller den over - kan vi ikke slippe flere av disse innleggene nå? Det begynner å bli kjedelig.

Det er mye hyggeligere med konstruktive innlegg.

Jeg er for øvrig overbevist om at flertallet av kjøperene - inkludert de som stiller seg kritiske - er fullstendig klar over at det hverken er koppholdere, tåkelys eller skinnseter som gjør Model S til bilen den er og at man må påregne at ting endres når den skal tilpasses nye markeder. Når det er sagt, flere av endringene har neppe sammenheng med EU-homologiseringen.

laumb

De hadde ikke trengt å gi oss 3 fase lading, selv på 400V.
De hadde ikke trengt å tilby oss et framtidig CHAdeMO adapter.
De hadde ikke trengt å gi oss en standardisert ladeplugg.

Selvfølgelig ville det kanabalisert salget om de droppet dette, så det ville strategisk vært dumt, men likevel så HAR de gjort det. Dette er ting som jeg tipper har kostet Tesla mer penger en. De hadde tenkt.

Forøvrig at LED stripen i bunn forsvinner sammen med tåkelysene er synd, men jeg ser at blant annet Volvo V60 får man faktisk ikke levert med tåkelys i det hele tatt. "Du trenger det ikke" er Volvo sin påstand. Det samme over Tesla.

De holder seg innenfor bransjestandard på noen ting i hvert fall.

Forøvrig, jeg har ordnet med en US eier som har bulket sin at jeg kan få kjøpe tåkelysene hans (med knust glass - tar glasset fra mine egne) slik at jeg får denne stripen. Flere som gjerne vil ha dem kan jo prøve på det samme.

Muffinman

Sitat fra: laumb på lør 20. jul 2013, kl. 14:18
Forøvrig, jeg har ordnet med en US eier som har bulket sin at jeg kan få kjøpe tåkelysene hans (med knust glass - tar glasset fra mine egne) slik at jeg får denne stripen.
Nice. Men kanskje det må gjøres noe med kabling og muligens software for å få de til å fungere? 9-3`en min har ikke tåkelys, men om man ettermonterer det må man koble til Tech2 for å programmere de inn i bilen.

Balrog

Denne fislete led-stripen tror jeg må vekk fordi man ikke kan ha kjørelys i flere uavhengige lamper. man kan heller ikke ha frakoblede lamper på bilen. Akkurat som man ikke kan ha parklys i blinklysene slik det er i usa. Det er en enkel sak å ettermontere dette hvis man ønsker.

At Tesla selger dette inn på amerikansk vis som en "improvement" er jo helt kokos, men jeg tror det er en kulturell greie. Husk at amerikanske myndigheter selger inn waterboarding som avhørsteknikk og ikke tortur som de fleste siviliserte nasjoner ville kalt det. Norge er et unntak internasjonalt der vi faktisk forventer saklig og faktabasert informasjon fra selger, mens i svært mange andre land er en selger dyktig hvis han klarer å lure kjøper. Akkurat dette er litt av grunnen til at jeg liker meg godt i sosialdemkratiske Norge.

I bunn og grunn kan Tesla godt informere mer for oss som er interessert i hva vi har kjøpt. Spesielt om vesentligheter som lading, priser på ladeadaptere og dekkalternativer, men også om "uvesentligheter" som led-striper, tåkelys, defrosteranlegg, DAB+ og leveringstidspunkter.
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021, MG ZS EV 2020
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

Amoss

Sitat fra: Muffinman på lør 20. jul 2013, kl. 12:39
... delskinn på jumpseats er blitt til null skinn ...

Apropos ja, mon tro om "delskinn" på tekstilsetene også har blitt tatt bort?  Er selv ikke så glad i skinnseter, og spesielt ikke skai - så det er evnt. en endring jeg skulle ønske velkommen :)  ... selv om jeg rett nok er helt med på prinsippet om at slike endringer bør kommuniseres på en helt annen måte enn de har klart så langt :p
Model S 85D

ohh

Det har aldri vært kommunisert delskinn på barnesetene fra Tesla, og det har det heller aldri vært. De hadde skai på sidene, som nå er fjernet. Greit at man kan klage på endringer som ikke kommuniseres, men klag da på _faktiske_ endringer.
Tesla Model S Sig P85+ (solgt)
Tesla Model S 85D (Solgt)
Tesla Model X P90DL (P100DL)
Reservasjon Model 3

Stig O

Er det bekreftet at tåkelys er fjernet? Det står led kurvelys i tech pakken. Trodde det var det samme som tåkelys!
Odda Hardanger

P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Taycan 4S Febr.2021
Bilder
Instagram kontoer / tstig og stigtronvold

tSla

Sitat fra: tSla på lør 20. jul 2013, kl. 11:41
Quote:
"Due to EU legislations the lower front lights will not have the lower strip line seen on the early American demo-cars. The EU Model S can therefore not be homologated with this light. But you will barely notice the difference. With the Tech package you will have two small LED corner lights which will help you see obstacles better in the dark."

"Barely notice the difference" ? Bare jeg som føler meg snytt? >:(

Jeg får sitere meg selv  ::) Fikk bekreftet fra salgsmann på Alnabru - samt i en e-post fra Heidi Torgnes - at LED stripen er fjernet. Hun skriver videre at med Tech pakken vil det fortsatt være to små LED kurvelys. Antar at dette er lys som slår seg på når bilen svinger ?

Er mye plast i lyktene nå! Denne blir sikkert re-designet på senere modeller.. (?)

Bildene viser tidlig amerikansk lykt, og den nye lykten som vi kommer til å få på bilene våres.
Tesla Model S P85+

19quiz76

Wow - noen ganger rammer følelsen av å bo i et i-land meg med full styrke. Kjente den godt akkurat nå :D
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

Cirion

Det største problemet med lyktene for min del, er ikke at vi ikke fikk tåkelys, eller ikke fikk den sykt fete LED stripen. Problemet er at de gnir det inn med sort plastikk, formet som både stripen og tåkelyset.

Jeg skulle ønske at de heller hadde redesignet hele lykta, slik at det ikke hadde sett ut som at vi mangler noe. Eller enda bedre, overtalt EU til å godta de nye lyktene :)
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Amper

du kan jo bare sette på en US lykt.. så har du slukt sorgene for LED stripen
P85D :o)

hoffa

Sitat fra: Amper på søn 21. jul 2013, kl. 11:25
du kan jo bare sette på en US lykt.. så har du slukt sorgene for LED stripen
Da får en bare håpe at de ikke har brukt kablingen til parkeringssensorene. kanskje det var derfor de var så raske med å fjerne LED- stripen på EU bilene. Bare en tanke altså ::)
P85 solgt
Model X P100DL mars 2017
TOCN signaturmedlem og Elbilforening medlem

Foleson

Sitat fra: tSla på lør 20. jul 2013, kl. 11:41
Quote:
"Due to EU legislations the lower front lights will not have the lower strip line seen on the early American demo-cars. The EU Model S can therefore not be homologated with this light. But you will barely notice the difference. With the Tech package you will have two small LED corner lights which will help you see obstacles better in the dark."

"Barely notice the difference" ? Bare jeg som føler meg snytt? >:(

Forstår jeg dette rett hvis jeg da konkluderer med at biler uten tech pakken får en lykt nede helt uten et eneste lys?
Model S 85, MC Rød/Svart/Matt Abachi minus Barneseter :-)

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA