New options for Europe

Startet av tk74, tir 09. apr 2013, kl. 13:54

« forrige - neste »

Oreo

Går det an å pin-kode slike settinger?
Hvis ikke, burde det vel lett kunne gjøres ved en SW oppgradering evt.
Se forøvrig demo av sporing dette under posten:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,7048.30.html
Ok, da her er direkte linken:

http://youtu.be/RgztP7ESsmA
Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
x-Tesla Model X, 100D 17.12.2017-12.04.2021
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13->

DonPedro

Sitat fra: laumb på tir 16. apr 2013, kl. 09:15
Ikke Peru, men ikke skal ikke kjimse av dyretransport:
http://news.bbc.co.uk/2/hi/8248056.stm

SitatA Durban IT company pitted an 11-month-old bird armed with a 4GB memory stick against the ADSL service from the country's biggest web firm, Telkom.
Winston the pigeon took two hours to carry the data 60 miles - in the same time the ADSL had sent 4% of the data.

Litt OT, men: http://what-if.xkcd.com/31/

SitatSo the bottom line is that for raw bandwidth, the internet will probably never beat SneakerNet.
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

Kallagtunet

Meget bra Laumb.

Nå begynner det å bli noe som en kan forholde seg til. Flott at du deler!

Jeg synes fortsatt denne vinterpakke ekstra varmingen er litt mystisk og uklar (er det ekstra varmer, eller er det bare mulighet til å sette den varmeren som er der på forvarming (dvs software fix).

Men resten er jo nå på et detaljnivå som en kan vurdere om dette er verd prisen eller ei.

Sitat fra: laumb på tir 16. apr 2013, kl. 08:23
SitatDear Mr. Laumb:

Thanks for your message and your interest in Tesla. Here is some more information about the options:

- Winter package. If the car is bought without it - will it include the newly designed vents for the windshield? The description of "grille defroster" is too vague for us to actually figure out what is? How does the option actually benefit range? Im thinking about the better battery pack heating.

The cold weather package adds:
-          Heated second-row seats

-          Heated windshield washer fluid nozzles

-          Heated windshield at wiper park position

-          Battery coolant heater with user-defined battery warming function below -15C when vehicle is plugged into charger. The compact, high output coolant heater quickly warms the powertrain to provide maximum drive power in extreme cold environments. It will improve range over a full pack discharge because of the lower cell thermal impedance at higher temperatures. This is difficult to quantify, since it depends on the temperature, distance driven, and initial state of charge. Let's say a few miles.

-          High flow windshield defrost/defog vent, for improved performance

- Lighting package. If the car is bought without it - will it still have the lighting that are currently availible on US Variant?

The lighting package adds:
-          multi-LED ambient lights under all four door armrests

-          two LED courtesy lights for the rear footwell under both front seats

-          two LED puddle lamps on both rear doors for better step in and step out illumination

-          two LED lamps on both sides of the rear trunk wall improving illumination of the trunk luggage compartment.

- Overhead Intrusion Alarm package. If the car is bought without it - will it have an alarm at all?

All cars come with immobilizer:
o   Secure communication between drive inverter, security controller, and key fob
o   Enhanced protection against vehicle theft through hot-wiring or tampering with vehicle electronics
The standard alarm system meets ECE 116 requirements.
o   The alarm triggers when there is an unauthorized opening of any of the 4 doors or the 2 trunks when vehicle is armed
o   The alarm manifests itself with flashing hazard lights and horn honking

The security package adds:
-          two ultrasonic cabin intrusion sensors

-          a battery-backed siren

-          slope detection

-          emergency power alarm

o   The alarm triggers when there is an unauthorized opening of any of the 4 doors or the 2 trunks when vehicle is armed, OR there is an intruder inside the vehicle, OR any glass is broken, OR the vehicle being towed, OR there is removal of vehicle power, Or there is tampering with vehicle electronics (e.g. cutting wires from siren, since it is battery-backed)
o   Things that do not trigger the alarm: traffic noise/vibration or precipitation (rain/hail)
o   The alarm manifests itself with flashing hazard lights and siren (no horn)

Please let me know if I can be of any assistance.

Best regards,
Jerome Guillen I Model S program director

Diablo

Denne vinterpakka, er det noe vits?
Jeg mener selv skal jeg med iphone bare forvarme kjerra til 22 grader før jeg går til bilen...Eller er det noe jeg ikke har fått med meg?
Tesla S85 med alt foruten dobbeltlader...
Dolphin grey, lyst skinn 275" bak, 245" foran (20")

RunarBT

Sitat fra: Diablo på tir 16. apr 2013, kl. 14:39
Jeg mener selv skal jeg med iphone bare forvarme kjerra til 22 grader før jeg går til bilen...Eller er det noe jeg ikke har fått med meg?

Vindusviskere ligger under kant på panser vel, er ok at disse ikkje fryses fast der. Ellers er eg litt usikker, men tar pakken. Tørr ikkje bestille uten i Norge, om så bare med tanke på salg seinere.

Muffinman

Synes ikke den frister. Har ikke opplevd kaldere enn 11 blå der hvor jeg bor, og det er ikke hvert år. Og jeg ferdes knapt noen steder hvor temperaturen faller under 15, og ihvertfall vil jeg aldri lade/starte turen på slike steder. Dermed er det bare oppvarmede bakseter som er attraktivt for min del, men jeg synes ikke det er verdt 8500. Hadde man slengt på en elektrisk oppvarmet frontrute kunne jeg vurdert det.

EDIT: Skulle ikke tro at viskerene fryser fast om bilen er godt forvarmet, vinterpakke eller ei.

Nuvolari

Sitat fra: Diablo på tir 16. apr 2013, kl. 14:39

Forvarmes ikke batteriene uten denne pakken hvis man setter på varme i bilen 30min før avreise?
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

JohanH

Vedrørende vinterpakken og det utfyllende svaret over:
Jeg forstår det slik at den kraftigere batterivarmeren vil gi fordel dersom man kjører av gårde uten å ha vært plugget inn på en veldig kald dag. Batteriet kommer da raskere opp i riktig temperatur (fordi varmeren har høyere effekt) og holdes også hele tiden på en riktig arbeidstemperatur. Selv om dette "koster" energi (varmeren i seg drar jo energi fra batteriet) så blir summen av det hele alikevel bedre rekkevidde, fordi du uten denne gode varmeren for så vidt totalt sett forbruker mindre energi på en gitt tid eller strekning, men fordi du aldri kommer opp i ordentlig temp og/eller ikke klarer å holde deg der (spes. ved høyere hastighet i mange minus) så blir så mye mindre av batteriets totale energi tilgjengelig for bruk at du totalt sett kommer kortere. Makes sense?

Øyvind.h

Sitat fra: JohanH på ons 17. apr 2013, kl. 00:27
Jeg forstår det slik at den kraftigere batterivarmeren vil gi fordel dersom man kjører av gårde uten å ha vært plugget inn på en veldig kald dag. Batteriet kommer da raskere opp i riktig temperatur (fordi varmeren har høyere effekt) og holdes også hele tiden på en riktig arbeidstemperatur. Selv om dette "koster" energi (varmeren i seg drar jo energi fra batteriet) så blir summen av det hele alikevel bedre rekkevidde, fordi du uten denne gode varmeren for så vidt totalt sett forbruker mindre energi på en gitt tid eller strekning, men fordi du aldri kommer opp i ordentlig temp og/eller ikke klarer å holde deg der (spes. ved høyere hastighet i mange minus) så blir så mye mindre av batteriets totale energi tilgjengelig for bruk at du totalt sett kommer kortere. Makes sense?
Du kan legge til:
- Kortere tid før ladingen kan starte dersom batteriet er for kaldt til å lades/hurtiglades
- Raskere tillgang til full motoreffekt
- Raskere tilgang til regen
- Kortere forvarmingstid av batteriet

For meg var dette et enkelt valg når jeg fikk tenkt igjennom saken. Det er viktig med rask oppvarming av batteripakken. Ideelt sett hadde man klart å dumpe manglende regen som varme inn i batteriet når batteriet er kaldt, men hvordan dumpe inntil 60kW på en forsvarlig og effektiv måte ;D
Det er viktig at folk tenker på at dette vil gi en forbedret kjøreopplevelse de gangene man har glemt å forvarme/ikke fått forvarmet lenge nok.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

OleJA

Sitat fra: JohanH på ons 17. apr 2013, kl. 00:27
Om varmeren så står det jo 'when vehicle is plugged in..'. Så dette høres ut som elbil varianten av tradisjonell motorvarmer, og ikke noe som går på batteriet.

JohanH

Jeg misstenker at vi mange ganger forstår mer enn de som skriver disse ting for Tesla. De burde la ingeniørene skrive.

Amper

Jeg tror og synes vi skal ta høyde for at Tesla er litt umoden for å selge i Norge enda. Og vi må forholde oss til det. Det betyr at det er mye nytt for selgerne og de har sannsynligvis begrenset teknisk kunnskap som de fleste andre selgere. Og spesial kompetanse innen high tech el-bil sliter de fleste med.. og de er travle og får ikke fulgt opp alle.. noe som er nedtur for alle håpefulle kunder..

Ang vinterpakken så ville jeg bare tatt den.. det er er en stor nedside dersom litt våte klær fører til irriternede og seriøse duggproblemer.. den vinterpakken kommer ikke opp uten grunn.. og dette er typiske ting en andre billeverandører fikser som en del av den norske specen. Tesla har ikke helt kommet ditt enda. og/eller velger å legge utgiftene på kjøperen som ekstrautsyr som er helt ok.. bilen innholder mer.. så betaler man mer.. så enkelt er det.. annenhåndsprisen på bilen vil sannsynligvis mer enn oppveie nyprisen av vinterpakken dersom duggproblemt blir reelt tror jeg. Hvem vil kjøpe en duggebil.. Vw-boblenes tid er forbi..

Det at det kommer informasjon ut samtidig med at selgeren får høre om det virker rotete, men hva hadde alternativet vært ? BMW eller andre ville bare ventet til alt var på G og satt en offisiel dato for release av info.. Tesla prøver å gjøre det beste ut av det.. og serve kundene til deres best og i alle fall gi dem valget.. men får ikke lagt ut god nok info. tidlig på nettet.. de prøver å ta kunde for kunde ser det ut som..

Jeg tror det kan bli eller virke litt kaotisk en god stund fremover.. men til jul går nok det meste på skinner tipper jeg..    :D
P85D :o)

Havebigfun

Det er viktig å huske at pakkene er utviklet etter tilbakemelding fra brukere. Derfor bør vi i utgansgspunkt anta at vinterpakken gjør livet i vinterlandet lettere. Baksetevarmere er i denne settingen antagelig det minst relevante. Jeg tror jeg går for vinterpakken selv om det er fri flyt av  mer eller mindre kvalifisert informasjon. :o

LA-Thing

Sitat fra: JohanH på ons 17. apr 2013, kl. 07:01
De burde la ingeniørene skrive.

Antagelig er Tesla som andre selskaper; ingeniørene skriver først men markedsavdelingen synes dette blir for tørt og skal friske opp teksten for å selge mer og/eller forsvare prisen.

Har opplevd dette selv (er ingeniør). Fikk beskjed fra Marketing at det jeg hadde skrevet var for kjedelig og faktafokusert. Brosjyrer ble trykket med korrigert tekst som kundene skjønte lite av. Dermed ble det mange e-mailer å besvare....
Drammen, Tesla Model S #2510

Celter

Sitat fra: Havebigfun på ons 17. apr 2013, kl. 19:47
Det er viktig å huske at pakkene er utviklet etter tilbakemelding fra brukere. Derfor bør vi i utgansgspunkt anta at vinterpakken gjør livet i vinterlandet lettere. Baksetevarmere er i denne settingen antagelig det minst relevante. Jeg tror jeg går for vinterpakken selv om det er fri flyt av  mer eller mindre kvalifisert informasjon. :o

Enig. Jeg antar at vinterpakken ikke vil være en selvfølge i alle land, men for meg som bor i Norge er dette en "no-brainer"
Porsche Taycan Turbo (Bestilt)
Tesla P85D  (Solgt)
Tesla P85+ (Solgt)

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA