Mitt første halvår med Opel Ampera

Startet av thorlar, søndag 07. april 2013, klokken 22:31

« forrige - neste »

Trond Arve

Sitat fra: skatvalsbygg på mandag 08. april 2013, klokken 09:10
Takker for svar! Endel elbilister har jo installert webasto/eber. Så det at bensinaggregatet i Amperaen starter av og til kun for oppvarming anser jeg som ekvivalent.
...synes du ikke det er litt snodig å bruke en bensinmotor for å varme bilen framfor webasto/eber?
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

thorlar

Til spørsmål om forvarming:
Joda, Amperaen har innebygget løsning for forvarming. Startes opp med fjernkontroll, kjører i 10 minutter. Forutsetter selvsagt at du har plugget inn laderen.

Min opplevelse er at dette først og fremst øker komforten i kaldt vær. Har hørt at batteriene skal ta litt mer lading dersom batteriene varmes, men kan ikke si at jeg har merket mye forskjell.
Nittedal i Akershus. Kjører Opel Ampera siden høsten 2012

tomrh

Sitat fra: Trond Arve på mandag 08. april 2013, klokken 09:43
Sitat fra: skatvalsbygg på mandag 08. april 2013, klokken 09:10
Takker for svar! Endel elbilister har jo installert webasto/eber. Så det at bensinaggregatet i Amperaen starter av og til kun for oppvarming anser jeg som ekvivalent.
...synes du ikke det er litt snodig å bruke en bensinmotor for å varme bilen framfor webasto/eber?
I kontekst av en seriehybrid: nei. Forbrenningsmotoren har typisk 35% effektivitetsgrad, resten er varme. Så unyttelsesgraden for oppvarming er da 65% av eberen, mens resten går til ladestrøm. Ingen dårlig deal i sprengkulda.

Sitat fra: thorlar på mandag 08. april 2013, klokken 09:48
Til spørsmål om forvarming:
Joda, Amperaen har innebygget løsning for forvarming. Startes opp med fjernkontroll, kjører i 10 minutter. Forutsetter selvsagt at du har plugget inn laderen.
10 min høres lite ut, kan dette endres? i-MiEV'en forvarmer standard i 30 minutter og klarer såvidt å få kupétemperaturen i pluss når den har stått lenge i 15 blå ute. Den skal jo da først varme opp kjølevannet. Og fra 10A ladekladd kan den trekke bare ca. 2 kW til formålet. Det regner jeg med at Amperaen også gjør?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

thorlar

Nei, tror ikke jeg kan endre den tiden som forvarmingen varer. Dog kan jeg kjøre sekvensen to ganger etter hverandre, men det er maks.

jkirkebo

Sitat fra: ElRey på mandag 08. april 2013, klokken 09:03
Ampera og andre biler hvor forbrenningsmotoren er sekundær bør få en lavere avgiftsklasse enn Prius og V60 hvor forbrenningsmotoren fortsatt er primær.

Blir ikke det et litt kunstig skille og også smør på flesk? Om CO2-utslippet på Amperaen er lavere får den større fratrekk i avgiftene. Hk-avgiften kunne vært svært mye lavere om de ikke dyttet inn en diger motor. En diesel på 30-40kW som går på konstant turtall burde da fint holde?

Slik som Amperaen er konstruert nå ville vi med vårt kjøremønster nesten garantert fått lavere utslipp med Plug-in Prius.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

leafster

sven erik

bor selv et sted der det er 9 mil til nermeste hurtiglader  men kjører alike vel elbil  trodde jeg måtte ha fosilbilen men fant ut at den var unødvendig  å nå blir det  utbygd hurtigladre  i det meste av Norge så nå blir det bra  men det å bruke mottor  for å lade elbilen  for å  kjøre er jo å  gå til bake  elbilen var først  så fant de ut at en kunne bruke mottor til å få strøm  så ble det  drift direkte 

tomrh

Du har vært langt sør med elbil, Sven Erik, men har du vært langt nord? ;)
Stjørdal

thorlar

Sitat fra: jkirkebo på mandag 08. april 2013, klokken 13:40

Slik som Amperaen er konstruert nå ville vi med vårt kjøremønster nesten garantert fått lavere utslipp med Plug-in Prius.

Så vidt jeg kan se snakker du om ditt kjøremønster. Hva har dette for betydning for meg? Jeg ville uansett aldri kunne oppnå 0 liter forbruk uke etter uke med en Prius. Men det klarer jeg altså med en Ampera!

Jeg har valgt en løsning som passer for meg. Det er ikke en 100%-løsning, men jeg gjør det jeg kan. Pussig at dette skulle virke støtende på enkelte, særlig på et forum som dette...

jkirkebo

Sitat fra: thorlar på mandag 08. april 2013, klokken 15:05
Så vidt jeg kan se snakker du om ditt kjøremønster. Hva har dette for betydning for meg? Jeg ville uansett aldri kunne oppnå 0 liter forbruk uke etter uke med en Prius. Men det klarer jeg altså med en Ampera!

Jeg har valgt en løsning som passer for meg. Det er ikke en 100%-løsning, men jeg gjør det jeg kan. Pussig at dette skulle virke støtende på enkelte, særlig på et forum dette...

Hey, jeg bare påpekte at bilen pr. definisjon var en hybrid (og at dette ikke var noe staten har funnet på) og at hvor mye drivstoff den bruker helt kommer an på bruksområdet. Ampera passer best for noen, mens for andre vil Priusen bruke mindre drivstoff totalt sett.

Det jeg ikke ser behov for er å særbehandle Amperaen i forhold til Priusen.

tomrh

Sitat fra: jkirkebo på mandag 08. april 2013, klokken 15:19
Det jeg ikke ser behov for er å særbehandle Amperaen i forhold til Priusen.
Hadde jeg kunnet ladet i-MiEV'en under kjøring og hatt hengerfeste, kunne jeg i prinsippet slengt et bensinaggregat på hengeren og blitt en seriehybrid med avgiftsfritak.

Amperaen er helt annerledes enn Priusen idét den kjører kun på strøm så lenge som mulig. I forhold til det generelle kjøremønsteret hos folk flest (det samme som vi bruker for å argumentere FOR ren elbil), så utgjør det stor forskjell. Noe thorlar's rapport er et eksempel på.
Stjørdal

thorlar

Takk, skatvalsbygg! Dette burde jo ikke være så vanskelig å se...

BE

Til opplysning for alle de som biter på GM sin markedsføring (Noe som dessverre gjelder nesten alle motorjournalister) :
Forbrenningsmotoren er koblet til drivhusene på tilsvarende måte som Toyota fra første Prius ble lansert.

Når det er sagt; Dette er en god ting, for dersom systemet hadde vært som et bensinaggregat ville forbruket vært enda mer horribelt når batteriet er tomt.
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

jkirkebo

Sitat fra: skatvalsbygg på mandag 08. april 2013, klokken 16:00
Amperaen er helt annerledes enn Priusen idét den kjører kun på strøm så lenge som mulig. I forhold til det generelle kjøremønsteret hos folk flest (det samme som vi bruker for å argumentere FOR ren elbil), så utgjør det stor forskjell. Noe thorlar's rapport er et eksempel på.

Kjører ikke Plug-in Priusen også på strøm så lenge som mulig, så lenge man begrenser akselerasjon og hastighet? Jeg trodde forskjellen der stort sett lå i størrelse på batteriet?

tomrh

Sitat fra: jkirkebo på mandag 08. april 2013, klokken 17:12
Sitat fra: skatvalsbygg på mandag 08. april 2013, klokken 16:00

Kjører ikke Plug-in Priusen også på strøm så lenge som mulig, så lenge man begrenser akselerasjon og hastighet? Jeg trodde forskjellen der stort sett lå i størrelse på batteriet?
Ja, du mente plugin-Priusen? Unnskyld, trodde du sammenlignet med en vanlig Prius. Ja, i forhold til det jeg skrev først så er de like. Men ærlig talt. Når lim batterikapasitet -> 0, er det fortsatt en ladbar hybrid pr. definisjon men man kjører jo knapt ut av gårdsplassen før lekebatteriet er tomt. Så ja, batterikapasitet bør inngå i en definisjon av et avgiftsfritak, ellers kan man jo omtrent bare lade 12V batteriet og kalle en vanlig hybrid for en ladbar... :p
Stjørdal

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA