Langtur med Leaf i påsken!

Startet av edakcots, fre 29. mar 2013, kl. 11:08

« forrige - neste »

edakcots

Hei!
Er bygd for litt risiko og har tatt Leafen til fjells!
Holmestrand, KIEL ferga - Lillehammer er ruta.
Ut av vestfold og til Color fantasy er det 0 problem, selv med fullastet bil med snowbord, ski, bagger osv...
Ingen lademulighet i parkeringshuset til Color line:(
Kom av ferga 2 dager senere og visste at det var lite strøm igjen. Satte kurs for ABB ole deviks vei. Gjorde en mega bommert: dro ut kontakten før det var fullt, skulle jo bare til McDonald's på Berger å lade? Men den var i ustand:(
Sneglet oss videre til Minnesund i håp om å nå frem, men nå satt jeg å tenkte på Tesla...
Statoil på minnesund skulle ha 44 kr pr kvarter!? RAN! dyrere enn bensin jo? Og de som noen gang sa at oljeselskapene ikke liker el-biler? 2 kvarter senere og 3 boller for mye i magen, fortsatte ferden til Hamar. Langt unna motorveien hadde noen funnet på å sette opp en lader, og her var det "tilbud". 44 kr per 20 min...
Svingte inn i garasjen til hotellet på lillehammer og satt med en litt rar følelse. Bilen er ikke laget for slike turer, ei heller er ladenettverket i Norge i nærheten av godt nok. Alt for dyrt også, og helt unødvendig med 14 forskjellige lademåter og betalinger. Men én ting var positivt, svært positivt: Bilen var helt fantastisk å kjøre på en slik langtur. Gode seter, god å kjøre selv i sterk sidevind, skulle bare ha hatt 40KW's pakke som option, da hadde den faktisk vært perfekt:)
Top 10 world statistics Carwings i km og trær:)
Leaf 2014 Tekna DMG
Tesla Model S 85 sort med "alt"
Renault ZOE grå intens
Tesla Model S 85 D 4x4 i bestilling
Importerer og driver kun med elbil, begynte i 2007

Ladefabrikken

Vi kjørte Oslo - Sjusjøen i dag. Enig at prisen er for høy og rart sted å plassere laderen i Hamar. Men selv med to lade stopp så går det overaskene bra å kjøre langtur med Leafen. Når man er innstilt på at man må lade på veien så tar man hele turen mye mer rolig.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

sven erik

endelig fler som har sett at elbiler er for langkjøring   fra en som har kjørt Sandefjord malaga 2 ganger ja tilbake å   men hadde det hvert hurtigladre hele veien  hadde det hvert bra
selv om jeg kjører i miev

jkirkebo

Sitat fra: 2EL på fre 29. mar 2013, kl. 18:48
Vi kjørte Oslo - Sjusjøen i dag. Enig at prisen er for høy og rart sted å plassere laderen i Hamar. Men selv med to lade stopp så går det overaskene bra å kjøre langtur med Leafen. Når man er innstilt på at man må lade på veien så tar man hele turen mye mer rolig.

Jeg synes laderen på Hamar er helt kurant plassert. Heller litt unna E6 ved et kjøpesenter der man kan utnytte tiden (f.eks å handle mat på vei til hytta) enn på en bensinstasjon der det eneste man kan finne på er å gå på do...

Problemet med den på Hamar (bortsett fra prisen) er at den må restartes hvert kvarter :( Skal man få gjort noe fornuftig mens bilen lader må man ihvertfall kunne sette på en halvtime i slengen. 15 minutter er ikke nok til hverken å spise eller å handle mat. Jeg foretrekker klart Ishavsveiens løsning der med flere ladere på samme sted og da uten tidsbegrensning.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

edakcots

Hei Zero!
Ser deg kanskje på Sjusjøen i morgen da. Ikke så mange Leaf her oppe. Veldig vennlig på hotellet med tanke på lading ihvertfall :) Fikk stå helt inntil jeisen som leder opp til resepsjonen, så skulle de ikke ha noe betalt heller...
Planlegger hjemturen, men kommer ikke unna å måtte stoppe innom Hamar igjen. Det er mange måter å se dette på, men jeg ville heller hatt en stasjon vedsiden av motorvei, og helst uten tidsbegrensning. Ishavsveien er mye enklere.
Ikke sikker på hvem som leverer den i Lier ved gamle bommen, men enklere blir det ikke. Inn med kontakten, ett tastetrykk og ferdig:)
Ha en fantastisk påske!
Leaf 2014 Tekna DMG
Renault ZOE grå intens

sven erik

ja det blir fort ekstra mil  sån som gjennom Danmark  er det hurtigladre men langt fra hovedvei  så det blir faktisk  7 mil ekstra  å det er ca en fylling det  så  det er bedre om de ligger  ved hovedveien  men bedre de ligger der et sted en at det ikke er noen  men synd sån som det er på Ishavsveien på maske i moss  maks 15 min du rekker ikke få maten før du må ut å sette på 15 til 

Ladefabrikken

Vi er på hytta rett ved hotellet så det kan hende vi ses ja. Men er det noen som har testet om Sjusjøen - Minnesund går på et strekk vinterstid. Det er jo masse nedoverbakke så det burde gå, men litt på grensa 110km
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Salg av ladekabler

Vikingo

I går kjørde vi heile familien på tur i Leifen vår frå Hundeidvik-Festøy(ferge) - Ørsta - Eiksundtunellen (-248m u/havet) og til Runde.  95,6 km og 18km igjen på GOM.   Fin tur i det kalde været med temp rundt -2 til + 2 C.   Returen skal gå via Hareid (Ferge til Sulesund) og kanhende via laddar på Breivik (Moa) og så heim via Magerholm - Sykkylven(Aure) og til Hundeidvik. :-)
Laurdag 29.9.12 vart Leifen min..... ;-)
No,  25.10.13 snart 3 Bjart eller ca. 22600km tilbakelagt med smil.. og meir vert det!

Ladefabrikken

Ikke noe problem Sjusjøen - Minnesund   Hadde streng varmeaparat politikk. Hadde faktisk tre streker når vi kom fram så jeg kunne nok ha brukt litt mer varmeaparat en det vi gjorde.
1 Stk sort Leaf
1 1/2Stk Clio electric
Salg av ladekabler

edakcots

Fantastisk!
Har med skrekk og gru tenkt på den hamar laderen og vurdert å kjøre via laderen på gjøvik istedet. Takker for at du oppdaterte dette!
Men her er en liten (STOOR) ting: jeg var på sjusjøen i går og det ble mye sakte kjøring og trillet til slutt inn på hotellet til lading i sentrum av lillehammer, men når den da var fulladet så sto det 212km range på gessometret! Jeg satte bilen i ECO for en tur til Hafjell idag, men da ville den ikke ta imot mer lading? Den oppførte seg som om ECO ikke virket? Opplevd det før noen av dere? Etter tur retur Hafjell sto den fortsatt på 151KM! riktignok er det ganske så flatt og aldri over 70km/t, men jeg må jo bare lure på hvor langt man egentlig kan kjøre ved konstant 70? Planlegger å rekke minnesund i morgen fra lillehammer, så  jeg gir rapport senere:)
Fortsatt god påske!
Leaf 2014 Tekna DMG
Renault ZOE grå intens

Vikingo

Ja. Returen frå Runde gjekk først frå Langeneset og ut til enden av vegen på Runde og retur (ca. 5 km) og så til Nærøykrysset og ut mot Fosnavåg (Myklebust (Spar Fylling) for dei som er kjende) og retur, og ca. 5 km. og så Hareid - ferge til Sulesund og Magerholm - Aursnes og heim til Hundeidvik. Ca. 95 KM  og 16 km på GOM.
Temp mellom + 3 og mot slutten -2.   Streng, dvs. 0 bruk av klima, dugg fjernar ein ved å sette begge bakruter oppe intil duggen e vekke.   
Konklusjon Rute Runde - Hareid - Magerholm  er ca. 10 km mindre ein via Ørsta.  Eit spm er om returen same vegen er andreleis enn turen?   Må testast seinare.

:)
Laurdag 29.9.12 vart Leifen min..... ;-)
No,  25.10.13 snart 3 Bjart eller ca. 22600km tilbakelagt med smil.. og meir vert det!

edakcots

Lillehammer - Minnesund gikk greit, men savnet å ha varme på :-\  Hadde ikke klart det med AC på.
Minnesund - ABB Asker gikk også greit, men igjen uten varme. Deretter hjem etter ca 30 min lading...
Totalt 1t15min stopp ved ladestasjoner og proppfull av boller og kaffe på Minnesund :D
ca 260km en vei, uten bensin/diesel, og mange bomstasjoner passert med smil om munnen:)

Konklusjonen er at det går greit med langtur hvis man planlegger litt. Første stopp på Minnesund gikk samtidig til å spise. Det ville vi normalt gjort FØR turen, så der tapte vi ikke så mye tid. Men inne på parkeringsplassen til ABB kl 23.00, var jeg litt mindre sikker på om alle samboere/koner synes det er like interessant. Vil jo hjem så fort som mulig, så akkurat der fikk jeg litt sånn "raring/nerd" følelse.

Kjøper den nye 13 modellen til sommeren i håp om å gjøre samme tur med varme på, da vil det faktisk være helt supert med 2 slike stopp, og for de som bor litt nærmere fjellet vil det bli idioti med noe annet...
Leaf 2014 Tekna DMG
Renault ZOE grå intens

eivisa

Sitat fra: edakcots på søn 31. mar 2013, kl. 20:21
Jeg satte bilen i ECO for en tur til Hafjell idag, men da ville den ikke ta imot mer lading? Den oppførte seg som om ECO ikke virket? Opplevd det før noen av dere?

Var på Hardangervidden i påsken. Bilen stod parkert i solen ved ca.-4 grader. Hadde 50% igjenn på batteri da jeg kjørte ned fra fjellet. ECO fungerte fint helt til jeg hadde kjørt et par kilometer, da kuttet den ut regen på ECO til det samme som den har på D. Måtte bruke bremsene hele veien ned fra vidden. Det samme gjentok seg i 4 dager. Sjekket dette nøye med SOC-meteret mitt. No må snart nissan få fikset dette med lugging på bremsene og tullet med regen. >:(
Ellers topp bil. Kjørte Osterøy-Voss-Maurset-Odda-Utne-Voss-Osterøy-Flesland-Osterøy i påsken(pluss en god del innimellom), totalt ca.800km. 8)  http://goo.gl/maps/2Yld8
Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 236000km 11.02.2021
Hundai Kona 2020mod. Levert 19.10 20  9000km 11.02.2021
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

Rossifan46

Sitat fra: edakcots på tir 02. apr 2013, kl. 09:53
Lillehammer - Minnesund gikk greit, men savnet å ha varme på :-\  Hadde ikke klart det med AC på.
Når du kjørte Lillehammer - Minnesund, fulgte du E6 hele veien, eller via Gjøvik og vei 33 (langs v/side av Mjøsa.)? Sistnevne er ifølge google maps noen kilometer korterte, og har vel noe lavere hastighetsgrense.
Kia Niro EV
Nissan Leaf Tekna 30 kWh
Tesla Model S 85 AP1

Ladefabrikken

Når jeg kjørte Sjusjøen - Minnesund holdt jeg meg i 80 kmt. Noe lavere en det er det lite hensikt i har jeg merket.
Men hvordan Nissan har klart å smelle sammen et varmeaparat som suger så ekstremt mye energi er helt utrolig.

Når vi nærma oss Minnesund og så at vi lå god an med batteri slo vi på varmen. Skal si batteristrekene raste nedover i en utrolig skremmende fart.
1 Stk sort Leaf
1 1/2Stk Clio electric
Salg av ladekabler

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA