Hengerfeste på Leaf..

Startet av Mr.Zero, lør 23. mar 2013, kl. 23:06

« forrige - neste »

Mr.Zero

Lå bak en rimelig ny (EL2xxxx) Leaf i dag med hengerfeste på. Står det oppgitt hengervekt i vognkortet, eller er dette kun beregnet for sykkelstativ etc...?
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 2017 Full Pakke Protonic blue
BMW i3 2021 Full Pakke Blue Ridge Mountain
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

sven erik

det er spennende  får man henger feste til den skal jeg kjøpe denne

PerBear

Sitat fra: Mr.Zero på lør 23. mar 2013, kl. 23:06
Lå bak en rimelig ny (EL2xxxx) Leaf i dag med hengerfeste på. Står det oppgitt hengervekt i vognkortet, eller er dette kun beregnet for sykkelstativ etc...?

Var det et vanlig hengerfeste eller var det feste kun for sykkelstativ?
Sandnes, Norway.
Podbike FRIKAR, TM3 AWD LR

Rasmus.B

Den varianten jeg har sett hos Nissan forhandler ser ut som ett vanlig henger feste,  men er merket med ett varsel skilt som indikerer at man ikke må hekte på en henger. Forhandleren hadde hengt på ett relativt stort sykkel stativ med plass til 3 - 4 sykler.  Så ganske kult ut.
Det jeg ikke fant ut av er om det er sterkt nok til å kunne trekke en liten henger eller om det kun er pga. vognkortet at hengerfestet er merket slik. Kjedelig hvis det knekker rett av hvis man trekker noe med det.
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

Mr.Zero

Hengerfestet jeg så var av den helt vanlige solide typen. Så det på et par meters avstand, men la ikke merke til noen "faretrekant"..
Ski

www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

Rasmus.B

Enig at det så ut som ett skikkelig hengerfeste, men jeg aner ikke hvordan det er montert, om det tåler belastning fra en henger. Uansett så får du problemer hvis du blir stoppet i en kontroll med henger på Leafen.
Lørenskog

Mr.Zero

Sist sommer ble det ble observert en danskregistrert Prius med campingvogn på slep opp østerdalen, så det er mye som "går".. ;)
Ski

RuneW

Sykkel-kule er det eneste jeg trenger! Jeg hadde satt stor pris på om detektivene her på forumet hadde funnet ut hva dette egentlig var for et stativ!
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Rasmus.B

Det hengerfeste jeg så var montert på en Leaf i utstillingshallen til BNH Økern. Der var det også påmontert ett sykkelstativ med plass til 3 sykler mener jeg, kanskje 4, med alt av nødvendig ekstralys. Så skikkelig proft ut.
Husker ikke hva prisen var, men mener det kom på 6-7000,- ferdig montert.
Lørenskog

sven erik

jeg snakket akkurat med Nissan i Tønsberg å han sa det fantes en løsning det er ikke orginalt  å det er kun for sykkelstativ  det er til og med større kule på det så en kan  glemme henger  silen er ikke godkjent for hverken trekke noe eller ha noe på tak

RuneW

Sitat fra: sven erik på ons 27. mar 2013, kl. 11:30
jeg snakket akkurat med Nissan i Tønsberg å han sa det fantes en løsning det er ikke orginalt  å det er kun for sykkelstativ  det er til og med større kule på det så en kan  glemme henger  silen er ikke godkjent for hverken trekke noe eller ha noe på tak

Det høres rart ut med større kule. Passer et sykkelstativ da mon tro? De er jo ment å festes på vanlig kule.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

BE

Det er ikke et vanlig hengerfeste med kule, det er et komplett sykkelstativ til å feste på Leaf. Det inkluderer ikke vanlig kule i det hele tatt, når sykkelstativet er tatt av er det ingen kule tilgjengelig.

Bildet er fra en av bilene de har på Ålgård Auto, du kan ringe dem og få all den informasjon du trenger  :)
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

RuneW

I denne gamle tråden ser jeg at det finnes tredjeparts-produsenter av "hengerfester" til Leaf.

http://shop.tlcentral.com/store/pc/2011+-Nissan-Leaf-1-1-4-Stealth-Trailer-Hitch-p1066.htm
http://shop.tlcentral.com/store/pc/2011+-Nissan-Leaf-2-Stealth-Trailer-Hitch-p1067.htm

Det er muligens samme greiene som Nissan-forhandlerene selger? Ser ut til å være et firkant-feste og ikke en kule. Synes det ser ut som et greit alternativ for dem som har utviklet lett Nissan-verksted-allergi...

De ser tilsynelatende utrolig enkle ut å montere (4 bolter?). Er litt usikker på hvilke hull man fester dette i eller om man må gjenge opp noen selv...

Uansett det er gratis frakt innen statene og bruker man JetCarrier/sjø så er frakten til Norge rundt 300,- (frakt internt i Norge tilkommer). Da snakker vi om ca 180 * 5.8 * 1.25 + 300 = ca 1600,-

Sykkelstativ kommer selvsagt i tillegg, men det er ikke usannsynlig at det også kan lønne seg å handle DET i statene (Kanskje det er eneste alternativ når jeg får tenkt meg om).

Dette f.eks.:

http://www.amazon.com/Pro-Series-63124-Eclipse-Mounted/dp/B001P29O5Y/ref=cm_cmu_pg_t
(Ca 1000,- inn i Norge)
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

TorC

Sitat fra: RuneW på ons 27. mar 2013, kl. 13:30
I denne gamle tråden ser jeg at det finnes tredjeparts-produsenter av "hengerfester" til Leaf.

http://shop.tlcentral.com/store/pc/2011+-Nissan-Leaf-1-1-4-Stealth-Trailer-Hitch-p1066.htm
http://shop.tlcentral.com/store/pc/2011+-Nissan-Leaf-2-Stealth-Trailer-Hitch-p1067.htm

Det er muligens samme greiene som Nissan-forhandlerene selger? Ser ut til å være et firkant-feste og ikke en kule. Synes det ser ut som et greit alternativ for dem som har utviklet lett Nissan-verksted-allergi...

De ser tilsynelatende utrolig enkle ut å montere (4 bolter?). Er litt usikker på hvilke hull man fester dette i eller om man må gjenge opp noen selv...

Uansett det er gratis frakt innen statene og bruker man JetCarrier/sjø så er frakten til Norge rundt 300,- (frakt internt i Norge tilkommer). Da snakker vi om ca 180 * 5.8 * 1.25 + 300 = ca 1600,-

Hvis man KUN skal frakte sykler finnes det en langt enklere, billigere og lettere løsninger:

http://www.carid.com/universal-bike-racks/pro-series-bike-racks-3726610.html

Eller http://www.etrailer.com/Trunk-Bike-Racks/Nissan/Leaf/2012/Y02624.html?vehicleid=20121071397

Disse "henges" på hatchbacken.

Skal man på død og liv ha hengerfeste selger carid.com dette til leaf også. Fordelen med torklift central er at de festene kan trekke 500 pund mer (totalt 2000 pund). Mens Curt sine som Carid selger bare tåler 1500 pund. I praksis tror jeg vel neppe det betyr noe særlig for folk som trekker henger med Leaf. Det den store fordelen med Curt sin er at den veier 27 pund, mens torklifs veier 40 pund. OG at Curt sin er litt billigere.

Når det kommer til frakten tror jeg nok du har "forregnet" deg litt. Jeg har fått pakkemålene fra Carid, og basert på det og vekten kom jeg frem til ca 500,- med sjøfrakt med JetCarrier. + innenlandsfrakt i Norge på 250,- Du må også betale Mva på frakten fra USA til Norge. Men uansett lander du langt lavere enn Nissan vil jeg tro. MEN, det bilde som er lagt inn tidligere viser jo strømuttak til bremselys (?) etc. Verken Torklift eller Curt leverer med kabling. Dette må du evt. kjøpe ved siden av og instrallere for egen risiko og regning...
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.

Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

BE

Alternativ som skal funke til Leaf på Biltema
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA