Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Det var det... Saxoen min døde.

Startet av Tranquil, lørdag 23. mars 2013, klokken 08:06

« forrige - neste »

Tranquil

Min første elbil, Saxo 2002, er nå død...
I påvente av en lottogevinst eller ivrig entusuiast som kan forbarme seg over den, er den satt til hvile i en garasje.
Da jeg kjøpte den var jeg mektig imponert over hvor kjapp den var! Tråkket på og holdt tritt med "vanlige" biler nesten over alt. Batteriindikatoren på dashbordet stod kontant på rødt men jeg kunne jo lade hjemme, på jobb og ellers der jeg hadde behov for det. Hvor mye strøm jeg brukte var ikke så nøye.
Som dere skjønner; etter hvert mistet "lynet" sin glans... Ble litt treg, måtte lade oftere enn før og fikk ikke opp samme farten som før. Plutselig begynte "alt" å blinke og lyse på dashbordet!
Inn til Enviro med trist beskjed om at ett par-tre batterier måtte byttes, kjølepumpe var gåen og børstene var ikke mye å skryte av lenger. Etter en rep på 12-15000 kroner bar det av sted igjen.
Denne gang med noe mer forsiktig fremferd i akslerasjonsfelt, ut av kryss og med nesten like mye fokus på batteriindikatoren som på veien. For, i min frustrasjon over offentlig transport og endeløse køer på motorveien, fant jeg dette forumet i verkstedsperioden.
Kunskapshungrig fant jeg flere topic om dette med batteriindikatoren. Lærte meg for sent at rødt betyr ikke hvor mye strøm som brukes men hvor mye varme batteriene tilføres...
Kjørte de neste månedene som en gammel mann med hatt! Stille og rolig i alle situasjoner som krevde ekstra kraft men det var for sent. Bilen ble aldri som før. Mindre og mindre kraft, hyppigere ladinger, dashbordet ble etter hvert som et glitrende juletre og min frustrasjon var oppadgående i takt med Saxoens nedadgående prestanda.
Til slutt tok det lenger tid opp den siste bakken hjem enn jeg ville brukt på krykker med brukket arm.
Hadde tilgang på en Passat som ble tatt i bruk som substitutt for Saxoen. Naturlig nok økte reisetiden fra Asker til Oslo betaktlig i rushtrafikken men beit det i meg og prøvde å se på det som en stille stund for meg selv...
Da tiden var inne for en EU-kontroll på Passaten fikk jeg en åpenbaring! Passaten var, så godt som, ulovlig å kjøre og kontrollseddelen så ut som om mekanikeren hadde veltet blekkhuset over den.
Finn. no fikk en ny kunde og jeg er nå på jakt etter en ny elbil.
Denne gangen blir det en med noe mer "up to date" batterier og en litt med forsiktig sjåfør bak rattet. En gang elbil alltid elbil!

Saxoen er forøvrig til salgs med drøyt 35000 km på telleren en del nye komponenter som ikke klarte å kjempe kampen mot resten av batteriene om hadde fått litt for mye juling.
Rent teknisk er den i god stand og har egentlig fått et alt for kort liv til å havne på skroten.
Startet med El-Saxo som fikk et kort liv...
C-Zero til kona og eNV-200 som jobbebil.

Tranquil

Startet med El-Saxo som fikk et kort liv...
C-Zero til kona og eNV-200 som jobbebil.

sven erik

Den skal det mer til for å ødelegge har selv en i miev denn er gull å en har god komfår. Bedre en pasaten har selv pasat som jeg selger

Stjerneglis

Gratulerer med Zeroen og kondolerer med Saxoen. 35000 km var jammen meg ikke imponerende selvom den er over 10 år gammel... :)
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt...

Mr.Zero

Mon tro om du ikke får en Peugeot hvis det er bilen på Finn som blir din... ;D
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 2017 Full Pakke Protonic blue
BMW i3 2021 Full Pakke Blue Ridge Mountain
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

Elmo

Sitat fra: Mr.Zero på søndag 24. mars 2013, klokken 23:08
Mon tro om du ikke får en Peugeot hvis det er bilen på Finn som blir din... ;D

Jammen litt rar den der. Peugeot utvendig og Citroen innvendig.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Tranquil

Ha, ha, ha!!!
Ser det nå jeg også!
Har stusset litt over detaljer som ikke stemte men ikke tenkt så mye på det.
Vi får se hva jeg ender opp med...
Beit meg merke i noen mindre skjønnhetsfeil på bilen jeg prøvde så jeg vet hva jeg skal sjekke på hentedagen.

Har forresten satt en av arvingene på oppgaven å skrive ned all navn han kommer på som begynner på El...
Bilen må jo ha et navn! Vurderer så å få laget merker/skilt med navnet og bytte ut "c-Zero"-merkene bak bakdørene med disse.
Ble skikkelig bitt av bassillen etter en svært hyggelig elbilprat med Elmo forrige uke.
Startet med El-Saxo som fikk et kort liv...
C-Zero til kona og eNV-200 som jobbebil.

Mr.Zero

Sitat fra: Tranquil på fredag 29. mars 2013, klokken 06:53
Ha, ha, ha!!!
Ser det nå jeg også!
Har stusset litt over detaljer som ikke stemte men ikke tenkt så mye på det.
Vi får se hva jeg ender opp med...
Beit meg merke i noen mindre skjønnhetsfeil på bilen jeg prøvde så jeg vet hva jeg skal sjekke på hentedagen.

Har forresten satt en av arvingene på oppgaven å skrive ned all navn han kommer på som begynner på El...
Bilen må jo ha et navn! Vurderer så å få laget merker/skilt med navnet og bytte ut "c-Zero"-merkene bak bakdørene med disse.
Ble skikkelig bitt av bassillen etter en svært hyggelig elbilprat med Elmo forrige uke.

De gærne har det godt... ;-)
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 2017 Full Pakke Protonic blue
BMW i3 2021 Full Pakke Blue Ridge Mountain
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA