Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Model X forsinket et år for å fokusere på Model S

Startet av Marius-H, tirsdag 12. mars 2013, klokken 09:02

« forrige - neste »

Marius-H

Kanskje jeg ikke burde spurt Elon om snø på taket......? Hmmm

dissern

Litt kjedelig, men samtidig lover et forlenget fokus på Model S og en ytterligere prøvet teknologi bra for Model X når den først kommer. Spørsmålet vil være om det er rimelig å tenke seg at de første leveransene av Model X her til lands vil skje i løpet av 2016, og iallefall før avgiftspøkelset lurer i 2017? Det er vel mulig å tenke seg at når 2016 kommer og Model X skulle være ytterligere forsinket så kan man tegne kontrakt på en Model S før 2017.
Hvit Leaf - 2011
Model S 75D - 2017 *solgt*
Model X100 - 2017
Model 3 - 2021

Gikken

Ouch, hadde tenkt å "hoppe over" Model S og gå rett på Model X (Tesla Norge antydet levering av Model X i Norge sommeren/høsten 2014), men nå blir det nok mer fristende å få seg en Model S i garasjen allerede i oktober/november.

Antagelig vil det være langt kortere tid mellom første bil i USA og første bil i Norge sammenlignet med Model S. Ramp-up vil gå mye raskere, og Model X er jo bygd på samme "skateboard" som MS, tror derfor halvtårs-estimatet representanten jeg snakket med vil stemme ganske bra. Sommeren 2015 der altså.. :-)

Endelig fått på plass TMX-bestilling, #848 it is!

dissern

Gikken; jeg hadde samme plan - å gå rett på en Model X. Sommeren 2016 skal jeg kunne klare å vente til, så sommeren 2015 er helt supert for min del :)
Hvit Leaf - 2011
Model S 75D - 2017 *solgt*
Model X100 - 2017
Model 3 - 2021

Takayama

Dette avgiftsspøkelset som mange er redd for ville jeg ikke bekymret meg altfor mye for iallefall. Det er grenser for hvor mye avgift som kan komme. Såkalt "fulle avgifter" en del er redde for, ville slått beina under elbilsatsingen, og det er det ingen som ønsker. Skal vi nå målet om 85 g CO2 fra bilparken i 2020 og bli karbonnøytrale som nasjon i 2050 er vi nødt til å gå over til elektriske biler. Fossilbilene må fases ut. Det eneste som må komme er mva også på elbilene, men det bør innføres gradvis over noen år for ikke å endre prisene for mye over natta. Vi må også huske at vi i årene framover sannsynligvis kommer til å få en kraftig prisnedgang på batteriene i elbilene. Når det gjelder avgifter er det en ting som er sikkert og det er at fossilbilene kommer ikke til å bli billigere...

Lanber

Biler drevet med bensin og diesel har blitt billigere siste årene takket være et avgiftsregime som vektlegger utslipp.  Gjennomsnittsbilen har på papiret vesentlig lavere CO2 utslipp nå enn for bare 10 år sida.

Den utviklingen vil fortsette ettersom flere og flere biler blir tilbudt med hybride løsninger som presser CO2 tallet lavere og dermed avgiftene.

I virkeligheten bruker en ny 2,2l RAV4 med 150hk diesel mer uansett hvordan den kjøres enn den utgåtte RAV4 med 2,0l og 116hk. CO2 tallet sier den skal bruke mindre men det gjør den ikke.  Forstå det den som kan.

Men for ikke å drifte for langt fra topic så lurer jeg på om jeg skal kanselere Mod X jeg har bestilt.
Tror nok Tesla kommer med dette utspillet delvis for å booste salget av S`en da mange som ville vente på X nå ser det blir lengre til

jkirkebo

Sitat fra: Takayama på tirsdag 12. mars 2013, klokken 10:20
Dette avgiftsspøkelset som mange er redd for ville jeg ikke bekymret meg altfor mye for iallefall. Det er grenser for hvor mye avgift som kan komme. Såkalt "fulle avgifter" en del er redde for, ville slått beina under elbilsatsingen, og det er det ingen som ønsker. Skal vi nå målet om 85 g CO2 fra bilparken i 2020 og bli karbonnøytrale som nasjon i 2050 er vi nødt til å gå over til elektriske biler. Fossilbilene må fases ut. Det eneste som må komme er mva også på elbilene, men det bør innføres gradvis over noen år for ikke å endre prisene for mye over natta.

Såkalte "fulle avgifter" på Leaf er med dagens regler for ikke-elbiler alikevel kun merverdiavgift. Det er fradrag for lavt CO2-utslipp og på hybrider regnes ikke vekten på batteripakka med. Så om man skal få noen engangsavgifter av størrelse på Leaf utenom merverdiavgiften må fordelene for hybridene også fjernes. Det er nok særdeles lite trolig, de ville blitt uselgelige.

Tesla Model S lider pga. av effektavgifter. Men Tesla kan lett lansere en strupet modell for det norske markedet om de vil, med begrensning til 130kW (177hk) blir avgifter utenom merverdiavgift kun 40.000 kroner. Med 440Nm  fra 0 rpm tror jeg fortsatt bilen blir fin å kjøre selv om toppeffekten begrenses endel.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Takayama

#7
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 12. mars 2013, klokken 11:29
Sitat fra: Takayama på tirsdag 12. mars 2013, klokken 10:20
Dette avgiftsspøkelset som mange er redd for ville jeg ikke bekymret meg altfor mye for iallefall. Det er grenser for hvor mye avgift som kan komme. Såkalt "fulle avgifter" en del er redde for, ville slått beina under elbilsatsingen, og det er det ingen som ønsker. Skal vi nå målet om 85 g CO2 fra bilparken i 2020 og bli karbonnøytrale som nasjon i 2050 er vi nødt til å gå over til elektriske biler. Fossilbilene må fases ut. Det eneste som må komme er mva også på elbilene, men det bør innføres gradvis over noen år for ikke å endre prisene for mye over natta.

Såkalte "fulle avgifter" på Leaf er med dagens regler for ikke-elbiler alikevel kun merverdiavgift. Det er fradrag for lavt CO2-utslipp og på hybrider regnes ikke vekten på batteripakka med. Så om man skal få noen engangsavgifter av størrelse på Leaf utenom merverdiavgiften må fordelene for hybridene også fjernes. Det er nok særdeles lite trolig, de ville blitt uselgelige.

Tesla Model S lider pga. av effektavgifter. Men Tesla kan lett lansere en strupet modell for det norske markedet om de vil, med begrensning til 130kW (177hk) blir avgifter utenom merverdiavgift kun 40.000 kroner. Med 440Nm  fra 0 rpm tror jeg fortsatt bilen blir fin å kjøre selv om toppeffekten begrenses endel.

Iallefall foreløpig er elektromotorer fritatt for effektavgift, både i hel-elektriske biler og i hybridbiler. Dette kommer forhåpentligvis til å fortsette. Vi ser jo allerede i dag at effektavgiften reduseres ved hvert nye statsbudsjett slik at effektavgiftens betydning blir stadig mindre også for fossilbiler. Slik sett er det lite trolig at vi plutselig skal få høye effektavgifter på elbiler. Og skulle det mot formodning innføres effektavgift på elmotorer med VELDIG høy effekt (f.eks. med sikkerhetsargumentasjon) så bør en struping av elmotorene slik du skisserer være høyst aktuelt.

Wenche

Snakket med George Blankenship på Tesla event onsdag, og da sa han levering i 2015. Og 2015 er jo et år forsinket, i forhold til 2014 (står fremdeles oppført som levering på Teslas hjemmeside). Satser på at vi i Norge blir prioritert for X også  ;)
Tesla Model S Sign. P85+, fra 31. aug. 2013. Model X 90D, Titan, 7 seter, fra 29. sept. 2016

Espen Hugaas Andersen

#9
Forsinkelsen er bra for min del. Det betyr at det blir nok Model X på meg, ikke 3. gen, og betyr at de får mer tid til å utvikle bilen. I tillegg reduseres antallet nye elbiler, noe som hjelper til på å unngå at avgiftene kommer for fort.

Også vil jo bilen min når den kommer ha mer wow-faktor, ikke bare være enda en Model X. Baksiden er at det blir mindre testing på bilen i den virkelige verden før jeg får den, men det kan jeg fint leve med.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Blip

Frister nesten å avbestille... Spørsmålet er om VAG omsider klarer å lage en elektrisk stasjonsvogn med grei rekkevidde i mellomtida. I dag har Tesla monopol på elbil med rekkevidde. Hva skjer når de store setter inn nådestøtet?

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

RunarBT

Sitat fra: Blip på onsdag 13. mars 2013, klokken 09:26
Frister nesten å avbestille... Spørsmålet er om VAG omsider klarer å lage en elektrisk stasjonsvogn med grei rekkevidde i mellomtida. I dag har Tesla monopol på elbil med rekkevidde. Hva skjer når de store setter inn nådestøtet?

Tja.. ser ingen antydning til at de "store" er klare til å begynne å kaste småstein enda.. så at dei kan sette inn noke "nådestøt" dei nærmeste årene ser eg på som lite realistisk. :-)

Ref. BMW i3 som kjem om eit par år.. og ikkje er anna enn ein dyr Leaf. (med tanke på rekkevidde)

El Electrico

Alle tyske bilprodusenter har uttalt seg om at de ikke kommer å produsere elbiler for langdistanse. De mener at elbiler bare har en fremtid som City cars og alt annet kjøring blir dekket av ulike hybrid varianter.

Øyvind.h

Sitat fra: El Electrico på onsdag 13. mars 2013, klokken 11:30
Alle tyske bilprodusenter har uttalt seg om at de ikke kommer å produsere elbiler for langdistanse. De mener at elbiler bare har en fremtid som City cars og alt annet kjøring blir dekket av ulike hybrid varianter.
Og det er fantastisk for Tesla at de tyske produsentene ikke ser på Tesla som noen trussel!
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Griffel

#14
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 13. mars 2013, klokken 12:44
Sitat fra: El Electrico på onsdag 13. mars 2013, klokken 11:30
Alle tyske bilprodusenter har uttalt seg om at de ikke kommer å produsere elbiler for langdistanse. De mener at elbiler bare har en fremtid som City cars og alt annet kjøring blir dekket av ulike hybrid varianter.
Og det er fantastisk for Tesla at de tyske produsentene ikke ser på Tesla som noen trussel!
Kanske en reprise på at Amerikanske produsenter i sin tid ikke så på VW som noen trussel!
GM direktør:"Nobody will ever want to by one of this"


Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA