Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla på finn.no

Startet av Quattro, lørdag 02. mars 2013, klokken 12:33

« forrige - neste »

cirys1

Sitat fra: CaZpaH på onsdag 25. april 2018, klokken 13:02
For å svare på deler av spørsmålene dine.

Når det kommer til støyisolering så er det helt nytt for meg at AP-bilene skal være mer støyisolert. Bilene produseres likt fra Tesla med kameraer etc. Som trengs for AP, men så betaler man for AP-programvaren. Det har vel med at det er mer effektivt å utstyre alle bilene med de samme delene og det åpner for at man kan aktivere systemet etter kjøp.

AP-1 kom i okt 2014 med denne pakken ble også bilene mye bedre støyisolert.
Tesla gjør hele ting små endringer uten og opplyse om dette, alt blir forbedret i små steg, jeg kan nesten også garantere at de AP2 bilene som blir rullet ut nå er bedre med tanke på støyisolering og andre komponenter enn de første AP2 bilene.

Cries

Sitat fra: Vidar_H på onsdag 25. april 2018, klokken 11:31

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=116967893&fks=116967893...

Og jeg har ikke bltit helt klok på 5 år / 100 k km grensen. Har vi ikke 5 års reklamasjonsrett her i landet uansett? Det var en selger som sa det til meg at derfor "gjaldt" ikke 100 k grensen, men der må han vel ha feil for garanti er jo mer omfattende enn en reklamasjonsrett? Kan noen forklare dette?

Tusen takk for god hjelp :)

Sett på bilen nå, og synes den ser forholdvis greit priset ut, til å være fra forhandler. Jeg vet ikke hvilken bil du skal selge, og hva du får for den, men jeg mener ca 580 - 590 ville vært prisen fra en privatperson. Den har både premiumpakken og Hi-Fi i tillegg til NextGen-seter (som er delte meninger om, men som jeg personlig synes er behagelige å sitte i). Mao har du det aller aller meste av utstyr her, inkludert gummimatter. Den har ikke gått langt for en Tesla på 3-ish år, og har plenty med garanti/reklamasjon igjen. Du har også 21" felger på sommer som du enten kan velge å selge for rundt 20-25000 (tipper jeg) og skaffe tilsvarende 19" om det skulle være nødvendig for støy eller rekkevidde.

Du har også Nokian R2 på vinter, som er gode vinterdekk for vinterføre, men ikke nødvendigvis beste valget for pendling i 110/120km/t på bløte vinterveier, men de er helt greie. Antar uansett at de har 1-2 sesonger igjen før de må byttes. Har hatt R2 selv i 4 år, og er knakende fornøyd (men bor i Trøndelag)

Angående reklamasjon vs garanti, er det garanti i x-antall år eller km fra Tesla. Denne er 5 år/100 000km. Dvs at du har ca 40 000km igjen, eller da ca 2 år for de fleste. Reklamasjonsrett er 5 år i Norge for biler, men ekslusive slitedeler unntatt visse tilfeller. Mange blander garanti og reklamasjonsrett. Forskjellen i praksis er ikke stor, men man må som kunde/eier argumentere mer under reklamasjonsrett da forhandlere har lettere for å si nei når garantien er ute (egen erfaring).

Konklusjonen fra meg er: Ja, den bilen ser ut til å være midt i blinken om man ønsker seg Tesla, men den er litt overpriset, så kan være noe å hente på pruting eller innbytteprisen i bilen du selger.

Lars_G

Tusen takk for veldig gode svar! Spesielt til deg, Cries.

Når det gjelder AP og støykansellering så uttalte jeg meg upresist. Beklager det. Jeg mente, som en annen her påpekte, at cirka da bilene fikk AP (sent 2014?) hadde de bedre støykansellering enn tidligere. Jeg har bare hørt dette fra brukere her på forumet og andre steder på nett samt fra selgere. Det er én grunn, en annen er at jeg gjerne vil ha AAC.

Elbil fundamentalist

Sitat fra: Vidar_H på onsdag 25. april 2018, klokken 11:31
Hei,

blir ikke helt klok på dette brukmarkedet. Jeg vil gjerne kjøpe en ny Tesla, men må ty til en forretning fordi jeg må ha innbytte (får ikke solgt bilen min privat..).
Er det fordi det er leasing? Hvis det bare skyldes bilfinansiering kan du bruke DNB bilsalg app. «EnkelBilhandel» da ordnes både innløsing av billån, kontrakt, gratis 14 bilforsikring (må ha grønt kort før eierskifte) og omregistrering samt midlertidig vognkort. Brukte denne appen for første gang da jeg solgte S85D i desember. Kjøper ville ha med seg bilen, men jeg har aldri overlevert nøkkel før pengene er på kto. Med app'en ordnet alt seg på samme kveld.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

kirky

For en såpass sum ville jeg nok hatt facelift. Det skjærer nesten i øynene med gammel front etter at ny kom dessverre.
2019 Long Range S, HW3, CCS.

Lars_G

Nei, får ikke solgt den fordi den er sær (Mini Cooper Clubman S) og bensin og jeg bor i Oslo. Har hatt den ute i snart to måneder.

Enig i at facelift er mye penere, men til den prisen finner jeg bare nedstrippa s75 og jeg har allerede litt angst for rekkevidden+ jeg liker ekstrautstyret :)  Men reelt sett er kanskje ikke forskjellen på rekkevidden mellom 85 og 75 så stor uansett?

1000kwh

Sitat fra: Vidar_H på onsdag 25. april 2018, klokken 14:14
Nei, får ikke solgt den fordi den er sær (Mini Cooper Clubman S) og bensin og jeg bor i Oslo. Har hatt den ute i snart to måneder.

Enig i at facelift er mye penere, men til den prisen finner jeg bare nedstrippa s75 og jeg har allerede litt angst for rekkevidden+ jeg liker ekstrautstyret :)  Men reelt sett er kanskje ikke forskjellen på rekkevidden mellom 85 og 75 så stor uansett?
Vi la ut fossilet vårt i november 2017 etter vi fikk en Model S. Hyundaien (2016 i20), en veldig kurrant bil ble solgt nå i april 2018!

Kan ta lang tid. Vi hadde bare en interessent, og solgte til den personen.

Lars_G

Jepp, og derfor tenkte jeg innbytte. Har fått flere tilbud på fossilet fra forhandlere. Taper noen tusen, men slipper å vente så lenge også.

1000kwh

Sitat fra: Vidar_H på onsdag 25. april 2018, klokken 14:24
Jepp, og derfor tenkte jeg innbytte. Har fått flere tilbud på fossilet fra forhandlere. Taper noen tusen, men slipper å vente så lenge også.
Jeg prøvde mange løsninger, blant annet forhandlere. Men de lå i snitt ca 30% under det vi faktisk solgte bilen for. Har du råd ville jeg kjøpt ny bil og så solgt den gamle etterhvert.

Den bilen du har sett på er alt for dyr etter min mening. Ville heller kjøpt en ny 75D fra Tesla, finansiert 100% og solgt den gamle bilen etterhvert. Vanlige billån utenom Tesla er veldig dyre!

Lars_G

Jeg tar det på huslånet, tenkte jeg.

ludwig_holberg

Her er det bare å legge på 10.000,- og du har en helt ny Model S - ikke 60.000.

Ja, du mister autopilot, du mister HiFi, du mister soltak, men her er hva du får istedet:


  • Autopilot 2.5 hardware klar til oppgradering for fullstendig selvkjøring
  • Ny og raskere MCU
  • 5 år full garanti
  • Null risiko for skjulte skader/uvanlig slitasje
  • G4 eller G5 mobilnett (istedet for G3)
  • Nye og bedre seter foran og bak
  • Heldekkende glasstak (mer utsyn enn soltak)
  • Facelift-design
  • Mulighet for prisjustering ved valutanedgang frem til levering

Sitat fra: Vidar_H på onsdag 25. april 2018, klokken 11:31
Jeg vet mange her vil si "legg på 60 000 så har du en ny Model S", men da er det jo en som har en del mindre utstyr (f.eks ikke AP aktivert, ikke hifi, hva mer?) og med vinterdekk så snakker man jo fort 80 000 mer. 600 000 virkelig min maks-grense pdd, så jeg vil ikke bruke mer. Hva sier dere, bør jeg vente og spare ett år og klare meg uten bil og heller kjøpe en ny? Eller er det OK å kjøpe denne? Jeg tenker at pristapet er jo størst det første året på en ny bil, mens denne bilen jeg lenker til på finn kanskje allerede har tatt en del av "støyten" på tapet?

Lars_G

Jeg hører hva du sier. Med vinterdekk blir vel den reelle forskjellen større, men klart jeg kan jo vente med å kjøpe det og vente med å oppgradere APen også. Er vel uansett verdt en tur innom Tesla og forhøre meg.


CaZpaH

Sitat fra: Vidar_H på onsdag 25. april 2018, klokken 14:59
Jeg hører hva du sier. Med vinterdekk blir vel den reelle forskjellen større, men klart jeg kan jo vente med å kjøpe det og vente med å oppgradere APen også. Er vel uansett verdt en tur innom Tesla og forhøre meg.

Vinterdekk kan gjøres mye billigere ved å ikke kjøpe det hos Tesla.
Nåværende: 2021 Tesla Y LR AWD
Nåværende: 2021 Tesla Model 3 LR AWD
Solgt: 2014 BMW i3 - 60Ah Charged Edition
Solgt: 2017 Tesla Model X 75D
Solgt: 2017 Nissan Leaf Nordic 30kWt
Solgt: 2014 Nissan Leaf Acenta 24kWt

emurof

Sitat fra: ludwig_holberg på onsdag 25. april 2018, klokken 14:41
Her er det bare å legge på 10.000,- og du har en helt ny Model S - ikke 60.000.

Ja, du mister autopilot, du mister HiFi, du mister soltak, men her er hva du får istedet:


  • Autopilot 2.5 hardware klar til oppgradering for fullstendig selvkjøring
  • Ny og raskere MCU
  • 5 år full garanti
  • Null risiko for skjulte skader/uvanlig slitasje
  • G4 eller G5 mobilnett (istedet for G3)
  • Nye og bedre seter foran og bak
  • Heldekkende glasstak (mer utsyn enn soltak)
  • Facelift-design
  • Mulighet for prisjustering ved valutanedgang frem til levering

En helt ny Model S koster 626.820 kroner. 626.820-609.900 = 16.920. Så det er ikke akkurat 10.000, men det er ikke langt unna.

Jeg vurderte også å kjøpe en eldre modell, antakelig 2015 eller så, men innså at mye av ekstrautstyret fra den gang er standard i dag, samt at i nyere modeller sannsynligvis har fordelen av at Tesla har lært av feil tidligere i produksjonen, i tillegg til at man får fem fulle år og alle 100.000 km med garanti.

Det eneste da blir å betale ekstra for autopilot, noe som gjør at man plutselig ligger nettopp 60.000 (nesten) over den brukte 2015-modellen i pris. Personlig heller jeg mot å betale litt ekstra for "tryggheten" med helt ny bil. Jeg får vel sannsynligvis mer igjen for det også hvis jeg skal selge i fremtiden.

Lars_G

#1844
Har lånt med meg en grå Tesla S P 100 D hjem nå. Ikke at den er aktuell, tenker jo mer på de mer nedstrippa versjonene (de hadde dem ikke inne). Uansett, denne er jo helt fantastisk lyddempet og skrudd sammen, og APen fungerte helt utmerket i rushen på vei hjem (fra Skøyen til Grünerløkka), men skal kjøre litt mer i kveld. Er spent på støy på motorveien. Til helgen tenker jeg å prøvekjøre noen 2016 Tesla S 85D. Er spent på forskjellen fra disse to modellene.

Angående Teslas egne bruktbiler (innbytte-biler): selger sa de ikke har kapasitet til å selge dem nå, så slik jeg forstod det så står de en eller annen plass i Norge og støver ned inntil de tar tak i dem og selger dem. Han mente det var cirka ett år til de ville legge alle disse innbyttebilene ut for salg.

Jeg må si jeg heller litt mot å kjøpe ny, hovedsakelig pga garantien. Så det slår meg jo at disse brukte Model Sene er kunstig høyt priset. Hva er grunnen?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA