Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Foreslåtte SuperCharger lokasjoner i Norge

Startet av jkirkebo, fredag 15. februar 2013, klokken 15:08

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: OleJA på fredag 15. februar 2013, klokken 16:49
Ai-ai, ser nå at jeg har byttet om fargene med tanke på 1. og 2. pri  :o.
(Neida , jeg er ikke fargeblind...)

Da er vi straks mer enige  :D

Hehe. Valgte fargene ut ifra filosofien om at "rødt=kritisk, må fikses nå!" og "grønt=ingen umiddelbar krise" ;)

Og grønt er 3.pri., 2.pri. er det blå nettet som dekker Nord-Norge.

Har forøvrig lagt til en grønn en i Steinkjer, summen bli da:

Rød  14 stk.
Blå  9 stk.
Grønn  20 stk.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

thorstein

Mange gode forslag her. Oversikten virker logisk. Men hva med en by som Kristiansand? Er jo + 120 000 i distriktet som ville kunne bruke denne + trafikk ifm fergen til Danmark.

flux

Satsjonen i Lærdal bør flyttes til andre siden av Lærdalstunnelen i  Aurland, da dekker den både EV16 Filefjell, RV 52 Hemsedal og FV 50 Hol-Aurland som alle er mye brukte fergefrie "stamveier" mellom Oslo og Bergen. Og den må være med i første runde, da den vil bli nødvendig for de som vil kjøre Oslo - Bergen.


Havebigfun

Veldig flott initiativ! :)
På veien ut av landet via Halden reiser en del- kanskje den i Halden burde være rød. Et bedre alternativ ville antakelig vært å sette den på svensk territorium ved et av de store kjøpesentere.

Sverige er ikke omfattet av dette oppleget- jeg tror vi bør allikevel ønske oss to røde langs kysten på veien til København ... kanskje det skal i en annen tråd.

Stig O

Sitat fra: jkirkebo på fredag 15. februar 2013, klokken 15:53
Sitat fra: KnutGol på fredag 15. februar 2013, klokken 15:32
Dette ser ut som et fornuftig utgangspunkt. Jeg ønsker meg i tillegg et punkt som deler opp strekningen Stavanger/Haugesund - Gol: Odda, Eidfjord eller noe imellom?
Kanskje det sørlige brofestet til Hardangerbrua et et bra sted? Det dekker også Bergen-Gol over Hardangervidda. Det er 248 km fra Stavanger til dette punktet.

Jeg la inn en grønn en (3.pri) sør for Odda. Dog er jeg enig i at den trengs, så jeg har endret farge til rød.

23 stk. nå (14+9).

Synes punktet sør for Odda ligger i ingenmannsland. Det må være noen fasiliteter om du skal stoppe i 30-45min. Tror dette bør ligge i Røldal i stede.Det er ca.14 mil fra Haugesund og ca.22 mil bra Bergen. Det er ellers et vintersportsted med mye folk fra Stavanger, Haugesund og faktisk også Østlandet.Ellers så tror jeg det er bedre å satse på Haukeli, som du i grunnen har gjort, en Hardangervidda som er mere stengt på vinteren.
Odda Hardanger


P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Taycan 4S Febr.2021
Bilder
Instagram kontoer / tstig og stigtronvold

jkirkebo

Sitat fra: flux på fredag 15. februar 2013, klokken 17:07
Satsjonen i Lærdal bør flyttes til andre siden av Lærdalstunnelen i  Aurland, da dekker den både EV16 Filefjell, RV 52 Hemsedal og FV 50 Hol-Aurland som alle er mye brukte fergefrie "stamveier" mellom Oslo og Bergen. Og den må være med i første runde, da den vil bli nødvendig for de som vil kjøre Oslo - Bergen.

Men da dekker den ikke kjøring mot Kaupanger og Sogndal...
Grunnen til at den ikke er med i første runde er at det allerede er to farbare veier til Bergen (Rv7 og Rv134) samt at da måtte også Fagernes være med. Rv134 må være med etter min mening og Rv7 har flere destinasjoner underveis (som Geilo). Siden jeg prøvde å begrense meg litt la jeg E16 i grønn gruppe. Visveg.no har også Rv7 som raskeste alternativ Oslo-Bergen og over Haukeli som korteste alternativ. Rv16 er over 4 mil lengre enn Rv7.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: thorstein på fredag 15. februar 2013, klokken 17:05
Mange gode forslag her. Oversikten virker logisk. Men hva med en by som Kristiansand? Er jo + 120 000 i distriktet som ville kunne bruke denne + trafikk ifm fergen til Danmark.

Arendal dekker vel fint kjøring mot Oslo og Egersund andre veien ? Dessuten når man frem til Haukeli. Hr derfor ikke sett noe behov for en stasjon inne i Kristiansand.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Havebigfun på fredag 15. februar 2013, klokken 17:14
Veldig flott initiativ! :)
På veien ut av landet via Halden reiser en del- kanskje den i Halden burde være rød. Et bedre alternativ ville antakelig vært å sette den på svensk territorium ved et av de store kjøpesentere.

Sverige er ikke omfattet av dette oppleget- jeg tror vi bør allikevel ønske oss to røde langs kysten på veien til København ... kanskje det skal i en annen tråd.

Jepp, jeg så for meg en lengre ned i Sverige men jeg forholder meg til Norge nå ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Stig O på fredag 15. februar 2013, klokken 17:15
Synes punktet sør for Odda ligger i ingenmannsland. Det må være noen fasiliteter om du skal stoppe i 30-45min. Tror dette bør ligge i Røldal i stede.Det er ca.14 mil fra Haugesund og ca.22 mil bra Bergen. Det er ellers et vintersportsted med mye folk fra Stavanger, Haugesund og faktisk også Østlandet.Ellers så tror jeg det er bedre å satse på Haukeli, som du i grunnen har gjort, en Hardangervidda som er mere stengt på vinteren.

Den ligger der mest for å sikre kjøring fra Haugesund mot Voss. For kjøring mellom Haukelifjell og Bergen trengs den egentlig ikke, om man vil sikre seg holder en stopp på 10 minutter fint og da kan den godt ligge på en rasteplass synes jeg. Røldal blir en omvei med dårligere standard for tiltenkt bruk, og der den ligger hjelper den fint på kjøring Bergen-Røldal-Bergen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Knut Øygard

Sitat fra: jkirkebo på fredag 15. februar 2013, klokken 17:35
Sitat fra: Stig O på fredag 15. februar 2013, klokken 17:15
Synes punktet sør for Odda ligger i ingenmannsland. Det må være noen fasiliteter om du skal stoppe i 30-45min. Tror dette bør ligge i Røldal i stede.Det er ca.14 mil fra Haugesund og ca.22 mil bra Bergen. Det er ellers et vintersportsted med mye folk fra Stavanger, Haugesund og faktisk også Østlandet.Ellers så tror jeg det er bedre å satse på Haukeli, som du i grunnen har gjort, en Hardangervidda som er mere stengt på vinteren.

Den ligger der mest for å sikre kjøring fra Haugesund mot Voss. For kjøring mellom Haukelifjell og Bergen trengs den egentlig ikke, om man vil sikre seg holder en stopp på 10 minutter fint og da kan den godt ligge på en rasteplass synes jeg. Røldal blir en omvei med dårligere standard for tiltenkt bruk, og der den ligger hjelper den fint på kjøring Bergen-Røldal-Bergen.

Enig. Krysset der du tar av fra E134 mot Odda er i ingenmannsland men et veldig strategisk punkt. Jeg har tenkt litt på hurtigladestasjon der selv når jeg har passert dette krysset. Det går en 22 kV(?)-linje inntil veien her og det er en liten transformator rett ved krysset som tar spenningen ned. (Den må kanskje byttes med en større en.) Det ser også greit ut å få til en rasteplass der.
Model S 85, P1480 Hentet 28. Sept 2013

Terhar

Virker veldig gjennomtenkt, men bør ikke E16 gjennom Ådal, Bagn, Fagernes være i rød gruppe? Mye stigning fra Bagn og oppover vil føre til store problemer med å komme særlig mye lenger enn Fagernes på vinterstid.
Nissan Leaf fra mars 12
Model S P85 fra sept. 13, innbytte hos Tesla til fordel for
Model X 100D hentet 19.6.17
Model 3 LR 18.2.19

Stig O

#26
Sitat fra: jkirkebo på fredag 15. februar 2013, klokken 17:35
Sitat fra: Stig O på fredag 15. februar 2013, klokken 17:15
Synes punktet sør for Odda ligger i ingenmannsland. Det må være noen fasiliteter om du skal stoppe i 30-45min. Tror dette bør ligge i Røldal i stede.Det er ca.14 mil fra Haugesund og ca.22 mil bra Bergen. Det er ellers et vintersportsted med mye folk fra Stavanger, Haugesund og faktisk også Østlandet.Ellers så tror jeg det er bedre å satse på Haukeli, som du i grunnen har gjort, en Hardangervidda som er mere stengt på vinteren.



Den ligger der mest for å sikre kjøring fra Haugesund mot Voss. For kjøring mellom Haukelifjell og Bergen trengs den egentlig ikke, om man vil sikre seg holder en stopp på 10 minutter fint og da kan den godt ligge på en rasteplass synes jeg. Røldal blir en omvei med dårligere standard for tiltenkt bruk, og der den ligger hjelper den fint på kjøring Bergen-Røldal-Bergen.

Da har du en ladestasjon som kommer i Odda,som er bare en mil unna. Fylkeskomunen/ Transnova har planlagt en ladestasjon her i 2013. Er litt skeptisk til hvilken type som kommer. Virker som de satser veldig på CHAdeMO ladere. Håper de som styrer med dette vet at Tesla blir en stor brukergruppe.
Odda Hardanger


P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Taycan 4S Febr.2021
Bilder
Instagram kontoer / tstig og stigtronvold

jkirkebo

Sitat fra: Terhar på fredag 15. februar 2013, klokken 18:39
Virker veldig gjennomtenkt, men bør ikke E16 gjennom Ådal, Bagn, Fagernes være i rød gruppe? Mye stigning fra Bagn og oppover vil føre til store problemer med å komme særlig mye lenger enn Fagernes på vinterstid.

Oslo-Beitostølen er 225km og bør gå greit. Tilsvarende bør det gå å komme et godt stykke lengre opp enn Fargernes og skal man til f.eks Lærdal, Aurland eller endog Førde går det via laderen på Gol. Derfor har jeg satt Fagernes og Lærdal i grønn gruppe, men de bør helt klart stå langt fremme i køen av de grønne. Fagernes har nok større verdi for hytteeiere i området som ikke har strøm på hytta enn de som skal til Bergen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

tomrh

#28
Ser bra ut! Men Lofoten er dårlig dekket. Strekningen Leknes - Narvik er 307 km uten hurtigladere i nærheten. Svolvær bør derfor ha en blå markør. (Det er ingen i Lofoten som gidder ta ferge over Vestfjorden for å reise til Narvik.)

Eller..muligens er E10 rett ved Lødingen bedre slik at Vesterålen er med på samme lader.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

tomrh

Ytre Helgeland skulle også hatt noe mer. Hvis man skal kjøre fra Inndyr i Gildeskål til Brønnøysund, så er det 293 km langs rv. 17. Man kan kjøre om Mosjøen, men må da kjøre hele 408 km.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA