NY Times: Stalled Out on Tesla’s Electric Highway

Startet av fredag, søndag 10. februar 2013, klokken 16:50

« forrige - neste »

Quattro

Han kan være så mye introvert han bare gidder for min del, men så lenge han ikke klarer å overbevise de som har begynt å tvile (slike som meg) har det ingen eller negativ verdi. Fanboys kjøper alt han sier uansett og er overbevist åkkesom, det er ikke de han skal overbevise......

Vi får se hvilken dokumentasjon Tesla legger frem fra denne prøvekjøringen til NY-times journalisten, så får vi se om han kan overbevise flere som har begynt å tvile.

Jeg husker også at Tesla i Desember "utgaven" av nettløsningen hadde en rekkevidde kalkulator hvor du kunne legge inn temperatur, hastighet, bruk av varmeapparat eller liknende og få vist forventet rekkevidde. Denne finner jeg ikke igjen, er det bare jeg som ikke finner det eller har Tesla fjernet denne fordi den er misvisende?
Bil mottatt 27.03.14
P85, Blå, 19", med alt untatt dobbeltlader, dokkeseter og vinterpakke.

DaX

Sitat fra: Quattro på onsdag 13. februar 2013, klokken 21:57
Jeg husker også at Tesla i Desember "utgaven" av nettløsningen hadde en rekkevidde kalkulator hvor du kunne legge inn temperatur, hastighet, bruk av varmeapparat eller liknende og få vist forventet rekkevidde. Denne finner jeg ikke igjen, er det bare jeg som ikke finner det eller har Tesla fjernet denne fordi den er misvisende?
http://www.teslamotors.com/goelectric#range      denne? (bytt til us hvis den ikke vises)
Let's imagine we're in the early 1900s, there are no paved roads, no gas stations, and you've just been introduced to the Model T. What do you think? It sure is difficult to travel as far as you can by horse and buggy. Food for the horse is everywhere and the bumpy roads aren't a problem. So, do you dismiss the T as a folly? Many did. Some recognized it for not merely what it was (which by existing standards was pretty slick), but what it could be. So, when the next revolution in transportation begins, will you recognize it?
Konnerud, Drammen

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Quattro på onsdag 13. februar 2013, klokken 21:57
Han kan være så mye introvert han bare gidder for min del, men så lenge han ikke klarer å overbevise de som har begynt å tvile (slike som meg) har det ingen eller negativ verdi. Fanboys kjøper alt han sier uansett og er overbevist åkkesom, det er ikke de han skal overbevise......

Vi får se hvilken dokumentasjon Tesla legger frem fra denne prøvekjøringen til NY-times journalisten, så får vi se om han kan overbevise flere som har begynt å tvile.
Dette er det som får deg til å tvile?

At en journalist (som er uerfaren med å kjøre elbil) prøver å kjøre mellom superladere (som er lengre unna hverandre enn de normalt sett vil være i et 1 år gammelt ladenett) med en bil (som er ladet til maks 90%) i 120 km/t. Og så plugger han ikke inn bilen om natten (som sterkt anbefalt i brukermanualen) slik at han ender opp med mindre energi på batteriet enn forventet, men det driter han i og kjører avgårde uten å lade selv om han har ingen sjanse til å komme frem.

Jeg kan sitere det jeg sa på TMC:

SitatIt seems to me like the experiences of Broder comes down to two things:

- His own inability or unwillingness to RTFM and obtain information about the product he was testing from other sources. (Poor journalism.)
- Tesla's inability to convey the relevant information in a sufficiently persuasive manner. (I really doubt they called him multiple times and gave him instructions which he then disregarded. If so, they should have recorded those calls. I do believe him when he says he received unclear and contradictory instructions.)

Nothing about his experiences has really anything to do with the car. Regardless of blame, the car was used improperly, and he ended up in a bad situation.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Jærbuen

Jeg koser meg med min Nissan Leaf noen år til, men skal følge godt med på bruktbilannonsen når de første norske vintrene har tatt grep, og noen av disse 800 Tesla S-eierne finner ut at dette ikke var så gjevt som de så for seg  ;)
Hvit 2012 Leaf  solgt
2014 TMS 85, sort med pano, 22" , techpakke, lydpakke, sort skinn ,twin-lader, lyspakke og luftfjæring. Solgt med 130' km :)
2015 Zoe 210 solgt
X75D solgt
Hvit 2019 TM3 Long Range AWD Solgt
2017 Opel Ampera-E Solgt
Nå 2013 Model S, P85 Signatur

Gjermund

Tror heller de fleste finner ut at for vår bruk spiller det ingen eller marginal rolle med 35% mindre rekkevidde om vinteren, mulig jeg tar feil og dere andre kjører 500 km hver dag  :). Er personlig mer bekymret for pålitelighet med tanke på mikkmakk som allerede har begynt å tulle.

Øyvind.h

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Lanber

Det er ikke akkurat rakett forskning.
Batteri yter mindre i kulde, det er mer luftmotstand i kulde, varmeapperat trekker strøm, Norge er kaldt om vinteren.

Hva sier dette oss?  Jo bilen vil ikke gå like langt om vinteren som om sommeren.  Hvis dette kommer som en overraskelse på noen mistenker jeg lobotomering er årsaken.

300km worst case er plenty for meg. Sist jeg hadde bruk for mer var i 2005!

hkaspenberg

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 14. februar 2013, klokken 09:14
Bloggen er ute. Om dette er korrekt bør journalisten pakke sine saker og dra....

http://www.teslamotors.com/blog/most-peculiar-test-drive

Dette kan ikke være annet enn korrekt. Ergo bør journalisten innrømme dette og dra...  :o
Men kommer det til å skje? Neppe.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Epleskreller

Spennende innlegg, Elon Musk nevner igjen Norge som et sted med midnatt hele vinteren :) Er det mange roadstere nord for moralsirkelen? Blir interessant å se neste utspill fra NYT..
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Lars C. Krogenæs

Blir spennende å se en ny "uavhengig" reportasje med samme bilen, som kjører med eksakt samme kjøre og lademønster. Da vil vi få verifisert/falsifisert dataene til NYT/Mr. Musk.

Er vel bare et tidsspørsmål før noen tar samme tur.

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

RunarBT

Sitat fra: Epleskreller på torsdag 14. februar 2013, klokken 10:57
Spennende innlegg, Elon Musk nevner igjen Norge som et sted med midnatt hele vinteren :) Er det mange roadstere nord for moralsirkelen? Blir interessant å se neste utspill fra NYT..

Det er vel ein 5-6 stk trur eg? 3 eller så i Troms?

laumb

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på torsdag 14. februar 2013, klokken 11:01
Blir spennende å se en ny "uavhengig" reportasje med samme bilen, som kjører med eksakt samme kjøre og lademønster. Da vil vi få verifisert/falsifisert dataene til NYT/Mr. Musk.

Lars

TMC medlemmene planlegger en tur med 2 etapper på 4 stk Model S.
Enten samme vei, eller starte på hver sin ende av ruten og møtes på midten.

_____
Tapatalkin' from iTalatut.

foxy

I-miev 2011
Asker

Øyvind.h

Sitat fra: laumb på torsdag 14. februar 2013, klokken 13:39
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på torsdag 14. februar 2013, klokken 11:01

Lars

TMC medlemmene planlegger en tur med 2 etapper på 4 stk Model S.
Enten samme vei, eller starte på hver sin ende av ruten og møtes på midten.

Tesla har tilbudt andre journalister å ta samme turen (og mange har meldt interesse!), så det er mange som ivrer etter å vise at NYT var ute etter å få bilen til å gå tom for strøm.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

RunarBT

Dagbladet jobber meg oppfølger artikkel til sin tesla-vs-NYT

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA