Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Model s uten tech pakke

Startet av kjølholdt, torsdag 07. februar 2013, klokken 09:36

« forrige - neste »

Mc_Herreington

Sitat fra: Epleskreller på lørdag 16. februar 2013, klokken 15:26
Det er mye atomstrøm også i USA, det kan ikke kalles dinosaurstrøm..

(noen som vet forholdene kull-atom-fornybar i USA og kanskje California spesielt?)

Ca. 35 % Kull i statene ( Tesla sine tall er fra 2009, ca. 3% av kullkraft forsvinner hvert år i USA ).
Tesla har et bra oversiktskart på sidene der du kan finne ut hvor mye co2 du slipper ut med din Tesla ut ifra hvor du bor.

Her er linken ( langt ned på siden ) : http://www.teslamotors.com/goelectric#electricity
Aug 2013 P85, Solgt
Okt 2015 BMW i3, Solgt
April 2016 S90D Solgt
Sep 2017 X100D
Nov 2018 I pace Solgt
Jan 2019 Model 3P Solgt
Aug 2018 BMW i3S

foxy

andelen dinosaurstrøm av gas og kull er langt over 60% i USA...
I-miev 2011
Asker

Griffel

Sitat fra: foxy på lørdag 16. februar 2013, klokken 16:11
andelen dinosaurstrøm av gas og kull er langt over 60% i USA...
eller nær 0% siden det nok er alger og planterester (+ krill) som er opprinnelsen til kull og olje.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

foxy

Sitat fra: Griffel på lørdag 16. februar 2013, klokken 16:24
Sitat fra: foxy på lørdag 16. februar 2013, klokken 16:11
andelen dinosaurstrøm av gas og kull er langt over 60% i USA...
eller nær 0% siden det nok er alger og planterester (+ krill) som er opprinnelsen til kull og olje.

ja :D - og uansett har det lite med tech pakken å gjøre...
I-miev 2011
Asker

jkirkebo

Sitat fra: Havebigfun på lørdag 16. februar 2013, klokken 15:04
Sitat fra: foxy på lørdag 16. februar 2013, klokken 14:27
De fleste S går på Dinosaurstrøm...  ;D

Dette er nok ikke riktig, Foxy.
Om det var 1000 TMS i Norge nå ville de ikke gått på fossil strøm i noe vesentlig grad. Etter mye regn har det vært betydelig kraftoverskudd i Norge ihvertfall det siste året. Prognosen er at dette fortsetter eller tom at det blir større overskudd relatert til grønne sertifikater som tvinger frem ytterlige utbygging av bærekraftig strøm.

Solcellepaneler begynner også å bli såpass rimelige og jeg har et passende tak tilgjengelig så planene på sikt er å montere opp nok paneler (grid-tie) til å produsere såpass mye strøm som begge bilene bruker i løpet av året. Jeg har omtrent 50m2 tilgjengelig, noe som betyr at jeg kan få plass til ca. 7,5kW. Dette burde greit gi meg 5000kWh i året, noe som bør dekke forbruket. Investeringen vil for tiden ligge på i overkant av 10,- per W installert, så jeg håper på noen støtteordninger etterhvert ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Havebigfun

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 16. februar 2013, klokken 17:44

Solcellepaneler begynner også å bli såpass rimelige og jeg har et passende tak tilgjengelig så planene på sikt er å montere opp nok paneler (grid-tie) til å produsere såpass mye strøm som begge bilene bruker i løpet av året. Jeg har omtrent 50m2 tilgjengelig, noe som betyr at jeg kan få plass til ca. 7,5kW. Dette burde greit gi meg 5000kWh i året, noe som bør dekke forbruket. Investeringen vil for tiden ligge på i overkant av 10,- per W installert, så jeg håper på noen støtteordninger etterhvert ;)
Jeg venter på en løsning hvor solcellepanelene er integrerte i selve taket slik at det blir en flate.
Et annet problem er at taket er snødekt mange måneder om vinteren-Har noen av dere sett en løsning??
Det andre spørsmålet er om det er mer hensiktsmessig å sette panelene på veggen- solen står jo relativt lavt slik at veggene får mere solstråling enn i sydlige strøk- dessuten slipper man snø-problemet.
Ser man noen dekader frem blir antakelig de fleste/alle bygg utrystet med strømproduserende flater overallt hvor sola skinner- meg bekjent forskes det på strømproduserende maling 8)
- litt off-topic men allikevel interessant.

Oreo

#51
Tilbake til Tech-pakken så er nesten funksjonen med å kunne programmere hvor langt opp bakluka vil åpne seg, nesten verdt prisen i seg selv. Litt satt på spissen.
Ca. 1.20 ut i denne YouTube snutten er et eks:

http://youtu.be/ArzZ5BuU72Q
Jeg tror nok bakluka vil slå opp i garajeporten min. Hittil har jeg vært heldig med mine tidligere biler.
Edit: la til youtube link
Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
x-Tesla Model X, 100D 17.12.2017-12.04.2021
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13->

Maartensommer

Sitat fra: Oreo på lørdag 16. februar 2013, klokken 21:06
Tilbake til Tech-pakken så er nesten funksjonen med å kunne programmere hvor langt opp bakluka vil åpne seg, nesten verdt prisen i seg selv. Litt satt på spissen.
Ca. 1.20 ut i denne YouTube snutten er et eks:

http://youtu.be/ArzZ5BuU72Q
Jeg tror nok bakluka vil slå opp i garajeporten min. Hittil har jeg vært heldig med mine tidligere biler.
Edit: la til youtube link

Litt ut i filmen så nevner han at TM vil lansere el innklappbare speil en gang i fremtiden.  Håper at #2320 er fremtiden......

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA