Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hundebur til Model S

Startet av Signature #280, tirsdag 05. februar 2013, klokken 15:34

« forrige - neste »

Signature #280

Hei Aage.
Jeg er interessert i å vite mer om buret ditt. Har ikke hørt noe mer fra Trønderburet, skal purre de opp så vi har noen alternativer. Det som vil være viktig for meg er en kasse i bunn av buret, med minimum 25 cm høye vegger, da jeg vil begrense pels i hele bilen..

I tillegg skulle jeg gjerne visst hvilken pris du tenker å ta, ser på hjemmesiden at det er en prototyp, men ca pris er i henhold til de andre i denne tråden relevant at ikke er for høy..

Aage M.

#16
Jeg innhenter nå tilbud fra tre mekaniske verksteder. Har mottatt et tilbud på arbeid pluss deler. Prisen på perforert aluminium er betydelig lavere dersom jeg bestiller plater til minimum 20 bur, i forhold til å bestille ny plate for hver bestilling. Det samme gjelder (men i mindre grad) for pris på skjæring, knekking og konstruksjon av burdetaljer i syrefast stål. Så langt vil jeg anta at prisen vil ligge mellom 4.200 og 4.800 inkl. Mva.
En slik kasse som du ønsker, med 25 cm. vegger kan jo plasseres i buret. Med mål 49 x 99cm vil den holdes på plass uten å måtte festes til selve buret. En slik kasse kan jo være aktuellt for flere hundeeiere.
Jeg har en forholdsvis stor kongepuddel, på ca tretti kilo. Han trivdes godt i Teslaen, og har god plass i både lengde og høyde. Jeg får ikke min Tesla nå i august, men en nabo som også har hund, får sin Signatur i slutten av aug. Jeg vil da få flere brukserfaringer med buret. Muligens legger jeg ut en liten videosnutt som viser hvordan buret plasseres i bilen, hvordan det forankres, og hvordan det taes ut. Som nevnt veier buret kun seks kilo, noe som var svært viktig for meg når jeg planla konstruksjonen. (Det samme gjelder utsikten bakover fra førerplass, og at hele bilens takhøyde kan utnyttes, slik at hunden ikke må sitte med bøyd nakke under turen).
Jeg mottar gjerne flere fornuftige synspunkter fra andre på forumet.   

Hellemann

Sitat fra: Aage M. på torsdag 25. juli 2013, klokken 01:05
Jeg har utviklet et hundebur spesialtilpasset for Model S. Nærmere beskrivelse av burløsning finnes på min hjemmeside www.hundeburspesialisten.com

Buret for Tesla Model S veier kun seks kilo. Det er laget i aluminium. (Selvsagt, i en bil som Tesla).  Avstivingsrammen i fronten på buret er laget av syrefast stål, som er polert, og alle burets kanter er påført gummilister, som beskytter både hund og bil. Med et enkelt håndgrep kan buret løftes inn og ut av bilen. Det passer til både små og store hunder. Burveggen deler bagasjerommet i to, og fungerer derfor som bur til en eller to hunder. I tillegg til at hunden er trygg i buret, med full bevegelsesmulighet, er det også en festeanordning dersom man ønsker at hunden skal påsettes sele.

Ikke dumt dette... Du kunne ikke laget det slik at burveggen var nedleggbar da? Da blir det mer fleksibelt... Ikke alltid hunden er med på tur.
#2581- kanskje til jul??

Signature #280

Er en sånn kasse også noe du kunne laget? Uansett er jeg interessert, så oppfordrer jeg andre som også er det til å kommentere her inne.. Da kommer Aage kanskje opp i stort nok antall for å få ned prisen :)
Nb. Jeg får bilen 7 august, så har du behov for å få testet ut en prototyp er det bare å si ifra.. Bor i Oslo og turen til Stavern er perfekt for å teste Teslaen litt :)

kimlillebo

Sitat fra: Aage M. på torsdag 25. juli 2013, klokken 10:08
Jeg innhenter nå tilbud fra tre mekaniske verksteder. Har mottatt et tilbud på arbeid pluss deler. Prisen på perforert aluminium er betydelig lavere dersom jeg bestiller plater til minimum 20 bur, i forhold til å bestille ny plate for hver bestilling. Det samme gjelder (men i mindre grad) for pris på skjæring, knekking og konstruksjon av burdetaljer i syrefast stål. Så langt vil jeg anta at prisen vil ligge mellom 4.200 og 4.800 inkl. Mva.
En slik kasse som du ønsker, med 25 cm. vegger kan jo plasseres i buret. Med mål 49 x 99cm vil den holdes på plass uten å måtte festes til selve buret. En slik kasse kan jo være aktuellt for flere hundeeiere.
Jeg har en forholdsvis stor kongepuddel, på ca tretti kilo. Han trivdes godt i Teslaen, og har god plass i både lengde og høyde. Jeg får ikke min Tesla nå i august, men en nabo som også har hund, får sin Signatur i slutten av aug. Jeg vil da få flere brukserfaringer med buret. Muligens legger jeg ut en liten videosnutt som viser hvordan buret plasseres i bilen, hvordan det forankres, og hvordan det taes ut. Som nevnt veier buret kun seks kilo, noe som var svært viktig for meg når jeg planla konstruksjonen. (Det samme gjelder utsikten bakover fra førerplass, og at hele bilens takhøyde kan utnyttes, slik at hunden ikke må sitte med bøyd nakke under turen).
Jeg mottar gjerne flere fornuftige synspunkter fra andre på forumet.

Hei Åge,

Ser ut som du er på god vei til et bra produkt.
Jeg har også en kongepuddel, men da ei tispe på 18 kg.
Jeg bare lurer litt på om du har gjort noen erfaringer / tanker rundt dette med solskjerming?
Jeg mener og tror at bakruten har solbeskyttelse ved at ruten er "sotet" opprinnelig, slik som takluken, men er usikker på hvor mye den faktisk blokkerer ut. Dersom det blir ekstremt hett pga direkte sollys, så tror jeg at jeg kommer til å gå for et bur som også vil beskytte mot dette, alternativt å få lagt på en film på bakruten.

K.
Sitering av kimlillebo sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Model S Performance #1697, VIN 15313
Mottok bilen 16.09.2013, strålende fornøyd. Blå, sort skinn, morbær int., pano, dobbel lader, tech, park sensor, lys, sikkerhet, 21" grå
Ikke P+ og barne seter bak

Aage M.

Så vidt jeg har forstått er det varme- og strålebeskyttelse i både glasstaket og bakruten, (men det er mulig jeg tar feil). Jeg fikk laget et tilsv. bur i en XC90, og har også samme løsning i min nåværende bil, en Peugeot 3008.
Jeg vurderer selv å påsette en solfilter-folie, men vil avvente litt, og høste egne (og naboens) erfaringer i Teslaen først. Det er jo en stor fordel at du i Teslaen har temperaturkontroll viá smarttelefon, dersom du etterlater hunden alene i bilen, men direkte sollys gjennom bakruta bør selvsagt reduseres.
(Regner med at du er fornøyd med hunden. Jeg har hatt mange hunderaser og blandingshunder, men smartere hund, med større personlighet enn min kongepuddel har jeg aldri hatt).

sindrej

Dette er interessant for meg også.  Har ei Briardtispe på litt over 30 kg, blir vel størrelse temmelig tilsvarende kongepuddelen tenker jeg.  Ser også enorm fordel i å ha kontroll over temp via telefonen, men jeg lar aldri hunden være i bilen i lengre tidsrom når det er sol uansett.  Jeg likte burkonstruksjonen, det er noe slikt jeg såg for meg selv også.

Aage M.

Hallo Hellemann
Buret blir levert i to alternative utførelser. Den ene, slik som avbildet, altså ikke sammenleggbar. Den andre versjonen er sammenleggbar, og du må da selv montere gulv til vegg, fremre ramme og bakre avstivningsjern. Det er boret hull til monteringen, og syrefaste skruer og låsemutre medfølger. (Jeg forstod at et slikt alternativ var nødvendig, da jeg fikk en forespørsel fra Nordnorge. Flatpakket blir enklere, og mye rimeligere å frakte).

Hva synes du forresten om støyissolerende madrass?

Aage M.

Hallo Signature #280

Dersom flere ønsker en slik kasse, kan jeg sjekke alternativer og pris. (Jeg har en hysterisk renslig kongepuddel, som dessuten ikke røyter, så dette har jeg ikke tenkt på, men takk for tipset).

Aage M.

sindrej

Ser det står at det festes til en bøyle i bakseteryggen.  Er dette den bøylen som kun er tilgjengelig i biler med bakovervendte seter skal tro ?

mrjalle

På nettsiden står det "Buret forankres til en festebøyle på bilens bakseterygg."

Er dette festeanordningen til tredje seterad? Altså noe bare et fåtall av oss vil ha i bilene sine....

Aage M.

Hei kimlillebo
Vedr solskjerming. Fikk en (god?) idé. En solskjermende rullgardin kan monteres øverst på rammekonstruksjonen, og draes bakover til en festeanordning på bakluken. Se bilder på www.hundeburspesialisten.com
Da er den kun i bruk på solsterke dager, og på andre dager har hunden optimale plassforhold mht. høyde.
Aage M.

Aage M.

Hallo Sindrej
Nei, det er ikke dette som er festepunktet. Jeg måtte ha et punkt som er standard på alle modellvarianter.
I ryggen på Teslaen er det fire festekroker, beregnet på forankring av rettvendte barneseter i baksetet. Dette er ikke noe vi benytter i Norge, så derfor er disse bøylene ledig for f eks. hundebur.
Du ser snittet i trekket på bakseteryggen, som skjuler festebøylen.

sindrej

Okei, trodde disse kun var på biler med bakovervendte seter.  Bra de ikke var det da !

Aage M.

Sitat fra: Signature #280 på torsdag 25. juli 2013, klokken 11:06
Er en sånn kasse også noe du kunne laget? Uansett er jeg interessert, så oppfordrer jeg andre som også er det til å kommentere her inne.. Da kommer Aage kanskje opp i stort nok antall for å få ned prisen :)
Nb. Jeg får bilen 7 august, så har du behov for å få testet ut en prototyp er det bare å si ifra.. Bor i Oslo og turen til Stavern er perfekt for å teste Teslaen litt :)

Du er hjertelig velkommen til oss i Stavern, forutsatt at du ankommer i en Tesla Model S!.  :)
Adr. og tlf på hjemmesiden   

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA