Oversikt over hvordan leverandørene håndterer kjente problemer

Startet av Trond Arve, man 04. feb 2013, kl. 09:53

« forrige - neste »

Trond Arve

Vil gjerne ha en oversikt over hvilke leverandører/verksteder som faktisk utbedrer de kjente problemene med Leaf, så kan vi ta service på riktig sted. Her er de jeg kjenner til:
o Svake fjernlys http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,4797.165.html
o Ulyder ved kjøring over fartsdumper, se http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,5340.60.html
o Problemer ved forvarming uten strømtilkobling, se http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6749.0.html
o Hvilken software-versjon oppgraderes det til?
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Trond Arve

Her er ikke veldig betryggende svar fra Birger N. Haug (tror det er felles e-post for alle BNH-filialene?)

Sitat fra: Trond ArveSkal inn til 1. års service om ikke lenge, kjøpte Leaf på BNH Follo. I den forbindelse ønsker jeg å få bekreftet at følgende problemer vil bli utbedret.

Hvordan reparerer dere følgende feil:
1) Svake fjernlys, se http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,4797.165.html
2) Ulyder ved kjøring over fartsdumper, se http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,5340.60.html
3) Problemer ved forvarming uten strømtilkobling: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6749.0.html
4) Hvilken software-versjon oppgraderes det til?

På forhånd takk for hjelpen!

Sitat fra: Jon Inge Flølo ServicekonsulentHei. Bilen blir sjekket og event,repearert  i henhold til fabrikkens spesifikkasjoner.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Trond Arve

Litt bedre svar etter oppfølging, men de mangler tydeligvis fortsatt utbedring av fjernlys på BNH.
Sitat fra: Jon Inge Flølo Servicekonsulent
Hei.  Punkt 2 . 3  og 4   er  ting vi har  kjennskap til og kan utbedre.  punkt, 1 har ikke vert noe problem

Rasmus.B

Min bil er på service hos BNH akkurat nå. Spurte om du kunne oppdatere software slik at jeg ikke ville få problemer med forvarming uten å være tilkoblet. De sa da at ny software bare virker med ny DC-DC dings, som somkjent ryker når man forvarmer uten å være tilkoblet, og den dingsen bytter ikke Nissan før de må. Da sa jeg at jeg kommer til å forvarme bilen uten å være tilkoblet når jeg henter den i ettermiddag, så får de reparere bilen etterpå. Da bare stirret han på meg.
Kundemottakeren sa også at nå var eventuelle deler på lager, så det vil ikke ta flere måneder å få reparert. Det er uansett viktig å få byttet vitale deler før garantien utløper, så jeg kommer gjevnlig til å teste ut forvarming uten å være tilkoblet. Det som var betryggende, var at de vedkjente seg problemet, og ikke slik som hos noen andre forhandlere, der de "aldri" har hørt om dette før.
Blir spennende å se om de får vekk knirkingen i opphenget, og om vindusheisen på førersiden, der de nå skifter bryteren for andre gang, går like tregt som den har gjort fra jeg fikk bilen. Fjernlys glemte jeg å snakke med de om, men jeg tror nok at jeg greier å legge på en ny jordings kabel selv.

Venter i spenning.
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

Trond Arve

RuneW

Brennes Auto:

Fjernlys: Fikset
Klunkelyder: Klarer ikke å fikse.
Knirkelyder ved kulde: Hørte dem ikke (+grader den dagen) så de synes det var ok som det var.
Forvarming på batteri: Hadde aldri hørt om det og måtte kontakte Nissan. Gjorde ikke noe med det.
Software: Virket ikke som de oppgraderte software sånn uten videre...

TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Rasmus.B

Sitat fra: Trond Arve på man 04. feb 2013, kl. 10:53
Sitat fra: Rasmus.B på man 04. feb 2013, kl. 10:50
Min bil er på service hos BNH akkurat nå.
Hvilken BNH er den på?
Økern.
Fikk telefon derfra nå. De blir ikke ferdig i dag. Irriterende, men slik er det bare.
Lørenskog

Leaffen

Min bil er på service hos BNH akkurat nå. Spurte om du kunne oppdatere software slik at jeg ikke ville få problemer med forvarming uten å være tilkoblet. De sa da at ny software bare virker med ny DC-DC dings, som somkjent ryker når man forvarmer uten å være tilkoblet, og den dingsen bytter ikke Nissan før de må.

Direkte løgn. Jeg var hos Autocenteret i Bergen i forrige uke. Fikk skiftet software med bugfix for forvarming fra 237D0-3ND1D til 237D0-3ND1E (ifølge utlevert rapport). Etter denne bugfixen fungerer forvarming uten tilkobling helt utmerket. På min Leif har det ikke vært skiftet DC-DC converter.

Bergen. Nissan Leaf siden januar 2012. 39000km.
Tesla en gang i fremtiden???

Thomas Parsli

I tillegg en litt rar løgn, siden de oppdaterte vår bil som er over ett år gammel når jeg reklamerte på varmeapparatet (har ikke byttet DC-DC) med forklaringen at det var rutine å oppdatere når bilen var på service!

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Rasmus.B

Ok. Pussig at kundemotakeren påsto dette da. Han virket rimelig sikker på dette. Bilen står der enda, så jeg ringer ned i morgen tidlig og ber de sjekke opp dette. Uansett kommer jeg til å forvarme bilen uten tilkobling mens den står hos Nissan
Lørenskog

leafster

Jeg har forvarmet uten tilkobling siden desember 2011. Spørs om du klarer å ryke DC-DC idet du drar fra BNH ;)

Thomas Parsli

Jeg har også forvarmet uten problemer i over ett år, så jeg anbefaler deg å fylle ut en lottokupong samtidig som du slår på varmen ;)

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Rasmus.B

He, he, ja det hadde vært utrolig morsomt om jeg greier å ryke DC-DC når jeg skal hente bilen, men tror dette går fint nå, for jeg ringte til BNH Økern i dag, og snakket med mekanikeren som gjør service på bilen min. Jeg fortalte han om oppdateringen jeg gjerne ville ha for å slippe å ryke DC-DC, men at kunde motakeren hadde sagt at det ikke var noe poeng å gjøre det uten først å få montert en ny DC-DC. Han skulle sjekke dette opp, og ringte meg tilbake etter ca 45 minutter med beskjed at det ikke var noe problem å ta en software oppdatering som skulle hindre at DC-DC ryker. Så takk til Modelsen og dere andre bidragsytere her på forumet for hurtig og grei info.
Lørenskog

Rasmus.B

Nå er bilen tilbake fra service. I tillegg til vanlig service byttet de foringer på stabilisator staget, så nå er all knirkingen borte, de byttet bryter til vindusheis, og smurte opp gummipakninger, så nå går vinduet med akseptabel hastighet. De oppgraderte software som sørger for at 12V batteriet ikke går tomt når bilen står parkert over tid f.eks mer en 2-3 uker, og samme oppgradering skal ta vare på DC-DC problematikken. Klager på svake fjernlys og spenningsfall hadde de ikke hørt om. Gadd ikke å mase mer om det. Fikser det selv en dag jeg føler for det. Da jeg skulle låse meg inn i bilen ved å trykke på den lille knappen på dørhåndtaket skjedde det ingen ting. Trodde et øyeblikk jeg hadde fått feil nøkkel, men senderen på nøkkelen virket. Så etter å ha reparert alt jeg ba om, herpet de døråpneren. De skal bestille inn en ny. Da blir det enda en tur ned til Økern. Alt i alt er jeg fornøyd med oppfølging fra BNH. De vasket også bilen for meg.
Lørenskog

akseln

.....og om vindusheisen på førersiden, der de nå skifter bryteren for andre gang, går like tregt som den har gjort fra jeg fikk bilen.
I går virket ikke vindusheisen på førersiden igjen på min bil - igjen! Har vært skiftet en gang tidligere. Tipper den maksimum har blitt brukt 10 ganger siden forrige reparasjon. Utrolig at de ikke klarer å lage en så enkel del med bedre kvalitet!

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA