Dekkslitasje.

Startet av ENA, I går kl. 15:06

« forrige - neste »

ENA

Har en Elroq RS fra desember -25. Fikk byttet over til vinterdekk nå, og har altså kjørt en sesong på sommerdekkene. Gjenværende mønster ca. 3,1 mm på bakhjulene etter denne ene sesongen, altså nesten nede på anbefalt minimum. (Er klar over at 1,6 mm er lovlig grense). Dekktype Pirelli Scorpion Elect, 255/40 R20 på bakhjulene. Alltid påpasselig med dekktrykk, og kjører ikke spesielt hardt, men litt lengre pr år enn gjennomsnittet. Syns dette er drøy slitasje. Andre med samme erfaring? Erfaring med andre merker dekk?  PS: Slitasjen hos meg er jevnt midt på dekket, altså ikke langs kantene.

elekTrond

Er dette et sportslig dekk eller elbil-dekk? Hva er treadwear tallet? Det sier noe kvalitativt om forventa levetid.

Midt-slitasje kan like gjerne være lavt som høyt trykk i radialdekk. Det er noe med at massen slynges ut fra senteret. Min forståelse er at stålradialene holder på formen, der diagonal-dekk (les: tråkkesykkel-dekk lettere lar seg (mis)forme av veldig høyt lufttrykk.

Da jeg holdt på med 195/50R15 (billigste sportslige dim), gjerne på dassrullfelger, fikk jeg sjelden mange mil ut av de. Ble forklart av dekkpushern min det der med gummiblanding og slitestyrke.

c",)
'13 Mjau

daktari

Du må nesten si noe om kjørelengde og -stil. Man kan slite ut dekk på 1 time på bane...

Den mye trenden er at bilene leveres fra fabrikk med dekk med mindre gummi på, altså billigere for bilprodusentene. Så hvis du ikke målte 8 mm som ny så kan hende den hadde bare 5. Min Bmw kom med Pirelli med 8 mm men jeg målte aldri på bilene før den.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

elekTrond

Ikke bare billigere. Ferdig slitte dekk gir deg mindre hysterese(?), altså lavere friksjon og varmeutvikling i gummien. Mindre diameter gir også noen km ekstra, både på (forsikrings)telleverket og WLTP'n.

På  myimiev.com klaga folk over tapt rekkevidde med nye, "vanlige" fulldybde mønstrede dekk. HardkåreKortrekkeviddegutta i California kjører helst på blanke dekk.
'13 Mjau

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA