Søker norske Tesla-eiere: gratis måling av batterikapasitet gjennom vinteren

Startet av georgwaechter, tir 08. sep 2026, kl. 22:00

« forrige - neste »

georgwaechter

For ordens skyld: jeg står bak Akkubrief, en tysk tjeneste som dokumenterer batterihistorikk for brukte elbiler. Tjenesten er i åpen beta, sertifikatet kommer til å koste 79 euro når det legges ut for salg, og det koster ingenting å delta her.

Jeg ser etter norske Tesla-eiere som vil la meg lese batteridataene sine gjennom vinteren som kommer. Norge er det mest interessante stedet å måle dette — kulda, avstandene og antallet elbiler på veien. Det finnes svært lite offentlig tilgjengelige data om hva en hel vinter faktisk gjør med den brukbare kapasiteten.

Innloggingen skjer på Teslas egne sider. Jeg ser aldri passordet ditt, jeg har bare lesetilgang, og du kan trekke tilgangen tilbake når som helst — da blir dataene dine slettet. Jeg trenger ingen posisjonsdata. Jeg tar en kapasitetsmåling omtrent en gang i uka. Ingenting å installere, ingen tur på verksted.

Du får kapasitetshistorikken til bilen din gjennom vinteren, og et gavekort på et Akkubrief-sertifikat, gyldig i to år.

Det er 50 ledige plasser.

https://akku-brief.de/en/cold-climate-panel

Svarer gjerne på spørsmål om hvordan målingen foregår.

Georg

goggo

Hei Georg, dette ser jo interessant ut.

Jeg har en 2019 Model3 AWD som har gått ca 145000 km.
Jeg har også Tessie, som viser forholdsvis høy degradation på 13,45% , SOH=86,55%
Så da kan vi jo evt sammenligne med de resultater du finner :)

Men jeg har et par spørsmål:
  • Jeg lader stort sett om natten på 3,6kW, og for det meste mellom 50 og 70%. Når jeg en sjelden gang kjører langt så lader jeg opp til 100% og kjører ned til 10-15% før jeg hurtiglader.
    Vil dette være OK for at du skal få de dataene du trenger?
  • Hva skjer etter at du har samlet data gjennom denne vinteren? Må jeg da betale hvis jeg skal fortsette å logge data hos deg fram til jeg eventuelt selger bilen om kanskje to eller tre år?

Mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 2019 og Renault Twizy 2017

georgwaechter

Hei Hugo,

takk, det er nettopp en sånn bil jeg trenger: høy kilometerstand og en ekte norsk vinter.

Jeg er spent på sammenligningen med Tessie. Men ikke forvent det samme tallet, for jeg måler på en annen måte: gjenværende energi målt mot ladenivået over mange ladinger og kjøreturer, delt på hvor mye kapasitet batteripakka di hadde tilgjengelig da den var ny, med et usikkerhetsintervall oppgitt. Der de to tallene spriker, blir det interessant.

Ladevanene dine passer fint, du trenger ikke å endre noe. En lading om natta fra 50 til 70 % er en fullverdig måleserie for meg, og langsom AC-lading gir meg de reneste dataene jeg kan få. De sjeldne langturene dine fra 100 % ned til 10–15 % hjelper i tillegg, fordi de dekker det området jeg ellers aldri ser. Men kjør likevel som du pleier: metoden min er bygd på at ingen legger om ladingen sin for min skyld.

Loggingen er og blir gratis. Ikke noe abonnement, ingen bindingstid, enten du selger om ett år eller om tre. Og du kan koble fra når som helst.

Mvh
Georg

Irving

:+1: Spennende prosjekt! Blir interessant å se hva dere finner ut om kuldens faktiske påvirkning.

georgwaechter

Takk, Irving! Resultatene publiserer jeg uansett hvilken vei de peker.

Og har du lyst til å hjelpe til: det som stopper meg nå, er ikke målingen, men å nå nok norske Tesla-eiere før kulda setter inn for alvor. Det er fortsatt ledige plasser. Kjenner du en gruppe, et forum eller et lokallag der dette passer inn, eller har du bare lyst til å dele lenken, så setter jeg stor pris på det. Og kjører du Tesla selv, er du hjertelig velkommen til å bli med.

Mvh
Georg

goggo

Sitat fra: georgwaechter på man 14. sep 2026, kl. 01:13Takk, Irving! Resultatene publiserer jeg uansett hvilken vei de peker.

Og har du lyst til å hjelpe til: det som stopper meg nå, er ikke målingen, men å nå nok norske Tesla-eiere før kulda setter inn for alvor. Det er fortsatt ledige plasser. Kjenner du en gruppe, et forum eller et lokallag der dette passer inn, eller har du bare lyst til å dele lenken, så setter jeg stor pris på det. Og kjører du Tesla selv, er du hjertelig velkommen til å bli med.

Mvh
Georg

Kanskje du bør kontakte Tesla Owners Club Norway for å nå flere?
https://tocn.no/kontakt-oss/

Mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 2019 og Renault Twizy 2017

georgwaechter

Takk, Hugo!

Der har jeg prøvd et par ganger allerede, sist i forrige uke, men har aldri hørt noe tilbake. Klubben drives jo av frivillige, så det tar jeg ikke ille opp. Men er du medlem der selv, hjelper nok et lite dytt fra en av deres egne mer enn nok en e-post fra meg.

Mvh
Georg

Silkefot

Er det noen fare ekstra slitasje på batteriet når du tester så ofte eller belaster du ikke batteriet når du tester? Om ikke, hvor nøyaktig blir testen?
Bosted Fetsund
Eier:
Model 3 2025 modell
Model Y 2022 modell
El-velo
Har eid:
Leaf 2011 modell I 13 år
Model X 100D 2017 modell i 2 år
Citroën Saxo 2003 modell (?) i 10 år

georgwaechter

Ingen ekstra slitasje, for dette er ikke en test i vanlig forstand. Jeg belaster aldri batteriet, starter verken lading eller utlading, og jeg vekker aldri bilen. Jeg leser bare av verdier bilen melder fra seg selv, og bare mens den er våken, gjennom Teslas offisielle API med ren lesetilgang. Det jeg kaller en måling, er utregninger basert på den ladingen og kjøringen du gjør uansett.

Det er også der nøyaktigheten kommer fra: jeg setter den rapporterte energien opp mot ladenivået over mange ladinger og kjøreturer, og hvert resultat kommer med et usikkerhetsintervall. Jeg utsteder ikke sertifikat før intervallet er innenfor ±2 prosentpoeng, og for Tesla-biler lander det som regel rundt ±1. Metoden ligger åpent ute, begrensningene inkludert:
https://akku-brief.de/en/methodology

Mvh
Georg

np

Registrert min 2018 Model X, 175K kilometer. Blir interessant.
NP

VW e-Golf (2016-)  Tesla Model X 100D (2018-)  VW e-Golf (2019-), VW e-Golf (2020-), Citroen e-C4 (2021-)

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA