Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TMS Dekk og felger

Startet av Stig O, torsdag 31. januar 2013, klokken 13:01

« forrige - neste »

Amper

har du tenkt å vrenge dekkene av felgen og snu de på felgen ? 
P85D :o)

Nuvolari

Sitat fra: Amper på mandag 01. juli 2013, klokken 22:19
har du tenkt å vrenge dekkene av felgen og snu de på felgen ?

Ja, ta av dekket fra felgen og plassere det på den andre siden slik at man sliter den andre siden av dekket (pga camber).
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

hoffa

#362
Sitat fra: Nuvolari på mandag 01. juli 2013, klokken 21:34
Med perf+ kan jeg ikke rotere dekkene ettersom de har ulik str foran og bak. I stedet har jeg tenkt å flytte høyre dekk til ventre og motsatt. Det betyr at dekkets utside kommer inn og motsatt og er egentlig ikke laget for å brukes på denne måten. Dette vil øke levetiden betydelig.

Jeg leste forøvrig på tmc om en som hadde gjort nettopp dette og han påstod at han ikke merket noen forskjell.

Er det noen som har erfaring med dette og hvorvidt det endrer dekkenes egenskap på en måte som er merkbart (bremselengde etc)?

Dette prøvde jeg og en kamerat på hans Chevrolet Corvette for mange år siden. Corvetten slet også dekk på innsiden pga. negativ camber. Vi tok det ikke så nøye at de var retningbestemte. Resultatet ble at vi ikke merket noen forskjell på tørt føre, med ved kraftig regn fikk vi vannplaning mye lettere og her var det ingen tvil. Bilen spant løs ved forbikjøringer og der en hadde hjulspor med mye vann hadde bakhjulene ikke kontakt med underlaget. Vi fant ut at det var en dårlig løsning med mye krefter, ingen traction control og dekk som ikke kunne drenere vekk vannet.

Lolachampcar som du sikkert henviser til virker som en kar som har skikkelig peiling på bil, men han bor i florida og kan sikkert kjøre i flere måneder uten en regndråpe og når det  først regner der tar det skikkelig løs og da holder de seg for det meste inne kanskje ???
P85 solgt
Model X P100DL mars 2017
TOCN signaturmedlem og Elbilforening medlem

Nuvolari

Sitat fra: hoffa på mandag 01. juli 2013, klokken 22:29
Sitat fra: Nuvolari på mandag 01. juli 2013, klokken 21:34
Med perf+ kan jeg ikke rotere dekkene ettersom de har ulik str foran og bak. I stedet har jeg tenkt å flytte høyre dekk til ventre og motsatt. Det betyr at dekkets utside kommer inn og motsatt og er egentlig ikke laget for å brukes på denne måten. Dette vil øke levetiden betydelig.

Jeg leste forøvrig på tmc om en som hadde gjort nettopp dette og han påstod at han ikke merket noen forskjell.

Er det noen som har erfaring med dette og hvorvidt det endrer dekkenes egenskap på en måte som er merkbart (bremselengde etc)?

Dette prøvde jeg og en kamerat på hans Chevrolet Corvette for mange år siden. Corvetten slet også dekk på innsiden pga. negativ camber. Vi tok det ikke så nøye at de var retningsbestemte. Resultatet ble at vi ikke merket noen forskjell på tørt føre, med ved kraftig regn fikk vi vannplaning mye lettere og her var det ingen tvil. Bilen spant løs ved forbikjøringer og der en hadde hjulspor med mye vann hadde bakhjulene ikke kontakt med underlaget. Vi fant ut at det var en dårlig løsning med mye krefter, ingen traction control og dekk som ikke kunne drenere vekk vannet.

Lolachampcar som du sikkert henviser til virker som en kar som har skikkelig peiling på bil, men han bor i florida og kan sikkert kjøre i flere måneder uten en regndråpe og når det  først regner der tar det skikkelig løs og da holder de seg for det meste inne kanskje ???

Hvis man endrer rulleretning kan jeg forestille meg at man raskt kan få vannplaning. Jeg endrer ikke rulleretningen, jeg flytter det bare fra den ene siden til den andre (av felgen og på den andre felgen).
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

hoffa

Sitat fra: Nuvolari på mandag 01. juli 2013, klokken 22:31
Sitat fra: hoffa på mandag 01. juli 2013, klokken 22:29
Sitat fra: Nuvolari på mandag 01. juli 2013, klokken 21:34
Med perf+ kan jeg ikke rotere dekkene ettersom de har ulik str foran og bak. I stedet har jeg tenkt å flytte høyre dekk til ventre og motsatt. Det betyr at dekkets utside kommer inn og motsatt og er egentlig ikke laget for å brukes på denne måten. Dette vil øke levetiden betydelig.


Jeg leste forøvrig på tmc om en som hadde gjort nettopp dette og han påstod at han ikke merket noen forskjell.

Er det noen som har erfaring med dette og hvorvidt det endrer dekkenes egenskap på en måte som er merkbart (bremselengde etc)?

Dette prøvde jeg og en kamerat på hans Chevrolet Corvette for mange år siden. Corvetten slet også dekk på innsiden pga. negativ camber. Vi tok det ikke så nøye at de var retningsbestemte. Resultatet ble at vi ikke merket noen forskjell på tørt føre, med ved kraftig regn fikk vi vannplaning mye lettere og her var det ingen tvil. Bilen spant løs ved forbikjøringer og der en hadde hjulspor med mye vann hadde bakhjulene ikke kontakt med underlaget. Vi fant ut at det var en dårlig løsning med mye krefter, ingen traction control og dekk som ikke kunne drenere vekk vannet.

Lolachampcar som du sikkert henviser til virker som en kar som har skikkelig peiling på bil, men han bor i florida og kan sikkert kjøre i flere måneder uten en regndråpe og når det  først regner der tar det skikkelig løs og da holder de seg for det meste inne kanskje ???

Hvis man endrer rulleretning kan jeg forestille meg at man raskt kan få vannplaning. Jeg endrer ikke rulleretningen, jeg flytter det bare fra den ene siden til den andre (av felgen og på den andre felgen).
Beklager, da forstår jeg deg riktig. Skulle ikke tro at det skulle bety så mye da uten at jeg har prøvd den varianten.
P85 solgt
Model X P100DL mars 2017
TOCN signaturmedlem og Elbilforening medlem

Muffinman

Endre rulleretningen gjør man hvis man flytter hele hjulet over på den andre siden uten å  skifte dekk på felgen ;)

Jimpec

Nuvolari: PS2 er vel symmetric Non-directional dekk? De kan dermed bytte side så lenge outside blir på utsiden. Og det blir de jo. Så da burde man kunne hente noen tusenlapper på å bytte side.
Har tenkt litt på dette selv, men jeg har søkt litt og funnet dette ovenfor.
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

Nuvolari

Sitat fra: Jimpec på mandag 01. juli 2013, klokken 22:58
Nuvolari: PS2 er vel symmetric Non-directional dekk? De kan dermed bytte side så lenge outside blir på utsiden. Og det blir de jo. Så da burde man kunne hente noen tusenlapper på å bytte side.
Har tenkt litt på dette selv, men jeg har søkt litt og funnet dette ovenfor.

Hvis man flytter dekket og lar utside forbli utside sliter du samme side av dekket og er like langt :)
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

Jimpec

Ja..
Jeg tror jeg tar kvelden ;-)
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

Amper

du kan ikke bare bytte side.. det vil ikke gi noen annen camber slitasje-effekt.. ytterside blir på ytterside.. dekket må av felgen og snus..  og dekkets ytterside (som er merket outside) kommer på innsiden.. det er mulig dekkets ytterside har et sterkere design siden yttersiden vil normalt se mer krefter i svingene.. Det er merket med sine grunner.. hva de er bør sjekkes så en i alle fall vet hva enn begir seg ut på eller ikke,,
P85D :o)

laumb


Nuvolari

Sitat fra: Nuvolari på mandag 01. juli 2013, klokken 21:34
Med perf+ kan jeg ikke rotere dekkene ettersom de har ulik str foran og bak. I stedet har jeg tenkt å flytte høyre dekk til ventre og motsatt. Det betyr at dekkets utside kommer inn og motsatt og er egentlig ikke laget for å brukes på denne måten. Dette vil øke levetiden betydelig.

Jeg leste forøvrig på tmc om en som hadde gjort nettopp dette og han påstod at han ikke merket noen forskjell.

Er det noen som har erfaring med dette og hvorvidt det endrer dekkenes egenskap på en måte som er merkbart (bremselengde etc)?

Snakket med en dekkguru nå. Han mente dette ville fungere fint. Til vanlig vil man ikke merke noe forskjell. Vannplaningsegenskapene vil være som før og bremselengde identisk. Presser man bilen til det ytterste ville man teoretisk sett kunne merke noe redusert grep.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

Kenneth Waal



Jeg synes de felgene der var råå til bilen - blir nok slik at de blir bestilt før bilen kommer :D
Hadde sett meg ut Vossen CV1 felgene, men likte disse veldig godt.
Tesla Model S Performance

85 kwh - Tech-Pakke - Parkeringsassistent - Panorama - Lydpakke - Lyspakke - Sikkerhetspakke - Barneseter

Nuvolari

Sitat fra: Kenneth Waal på tirsdag 02. juli 2013, klokken 11:49


Jeg synes de felgene der var råå til bilen - blir nok slik at de blir bestilt før bilen kommer :D
Hadde sett meg ut Vossen CV1 felgene, men likte disse veldig godt.

Ja de var fine. Får man de i 19" også? Kunne tenke meg slike på vinterdekkene.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

Kenneth Waal

Sitat fra: Nuvolari på tirsdag 02. juli 2013, klokken 11:52
Sitat fra: Kenneth Waal på tirsdag 02. juli 2013, klokken 11:49


Jeg synes de felgene der var råå til bilen - blir nok slik at de blir bestilt før bilen kommer :D
Hadde sett meg ut Vossen CV1 felgene, men likte disse veldig godt.

Ja de var fine. Får man de i 19" også? Kunne tenke meg slike på vinterdekkene.

De kan bli levert fra leverandør med 235/35/19".
Tesla Model S Performance

85 kwh - Tech-Pakke - Parkeringsassistent - Panorama - Lydpakke - Lyspakke - Sikkerhetspakke - Barneseter

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA