Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TMS Dekk og felger

Startet av Stig O, torsdag 31. januar 2013, klokken 13:01

« forrige - neste »

valvolainen

Sitat fra: petersv på lørdag 29. juni 2013, klokken 09:59
Tja.. Jeg har fått bekreftet fra London, som igjen har fått bekreftet fra han som er dekkansvarlig i US, at det blir de eagle-dekkene. Så her tror jeg det er representanten på Alna som er ute å kjører.

Men jeg kommer til å gjøre som andre her, legge på vinterdekk på 19-tommerne og kjøpe noen litt finere med sommerdekk til våren.

Synd hvis dette blir løsningen, men jeg er helt enig. Dårlige dekk er ikke et alternativ på vinteren.

Havebigfun

Sitat fra: valvolainen på lørdag 29. juni 2013, klokken 10:47
Synd hvis dette blir løsningen, men jeg er helt enig. Dårlige dekk er ikke et alternativ på vinteren.
+1

hhartes

Blir vel ikke spesielt god reklame for Tesla om folk ikke klarer å ta seg frem skikkelig i vinter fordi de har fått levert dårlige dekk? Det er mange tvilere som kommer til å studere nøye hvordan Teslaen klarer seg gjennom en skikkelig norsk vinter før de vurderer å kjøpe. At man må kaste helt nye dekk fordi man prioriterer sikkerhet foran økonomi/miljø, står ikke heller helt i stil med firmaets profil.
Trondheim - P85+, P.Hvit / svart int, 21" grå, alt utenom barneseter, sikkerhet og vinter - levert 6/9

LA-Thing

Sitat fra: petersv på lørdag 29. juni 2013, klokken 09:59
Men jeg kommer til å gjøre som andre her, legge på vinterdekk på 19-tommerne og kjøpe noen litt finere med sommerdekk til våren.

Dette er min plan også. Kjøre på hva det enn måtte være på 19"-erne til snøen kommer, få på noen skikkelige vinterdekk på disse, legge ut original-dekkene på Finn og kjøpe noe fint våren 2014. For min del kunne bilen leveres på kryssfinèrskiver med hageslange rundt, felger og dekk er ikke noe vanskelig å få tak i selv.

Men jeg forstår Tesla's logistiske problem. Frakte dekk frem og tilbake i verden er ikke lønnsomt. Å få bilen levert på skandinaviske vinterdekk er vel neppe mulig hos noen bilforhandlere.
Drammen, Tesla Model S #2510

valvolainen

Har vi ikke det samme problemet med kortreist mat?
Trenger jo ikke frakte vinterdekkene til produksjonslandet, for å få de lagt inni bilen, så sendt tilbake.
Holder jo at det er en stable med hjul en plass i norden. Men det er vel tungvindt å få til.
Hva gjør egentlig andre prodsenter?
De har jo verksted og slikt allerede, så de får vel bare dekkene lokalt? Så er arbeidet med vinterdekkene betalt for i klargjøring av bil?

jkirkebo

Sitat fra: valvolainen på søndag 30. juni 2013, klokken 00:08
Har vi ikke det samme problemet med kortreist mat?
Trenger jo ikke frakte vinterdekkene til produksjonslandet, for å få de lagt inni bilen, så sendt tilbake.
Holder jo at det er en stable med hjul en plass i norden. Men det er vel tungvindt å få til.

Poenget var vel at man ikke kan få levert bilen bare med skandinaviske vinterdekk. Du får sommerdekkene i tillegg. Bilen må jo fraktes med felg og dekk montert fra fabrikken.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

valvolainen

Ah riktig.
Ser den. Personlig er jeg forøvrig villig til å svelge en kamel eller fire med middels sommerdekk, men vinterdekkene er ikke aktuelt.
Burde egentlig ha en sommerdekk opsjon man kunne valgt istedenfor stock.
Nuvel. Det kommer vel etterhvert. Bare ikke innen vi får bilene våre:-(.



OleJA

Sitat fra: valvolainen på søndag 30. juni 2013, klokken 00:08
Hva gjør egentlig andre prodsenter?
De har jo verksted og slikt allerede, så de får vel bare dekkene lokalt? Så er arbeidet med vinterdekkene betalt for i klargjøring av bil?
Det var ihvertfall ikke noe problem når jeg fikk ny Sharan for noen få uker siden: Husker ikke hvilke vinterdekk VW ville levere denne med, men når jeg sa jeg ville ha piggfrie Hakka istedenfor så var ikke det noe problem å endre.

shb

Er ikke noe av problemet her å slippe moms på vinterdekkene?  Den har du ikke hos din lokale forhandler for fossil bilene .  Her må vel alt komme inn i Norge samlet. Ikke lett å diskutere med en toller om du ikke følger boken.
Jobber med hurtiglading i Eviny
EQS 2022 og e-Golf 2020

Balrog

Nei, det er ved salget mva-fritaket skjer. Ellers ville det vært umulig å produsere elbiler i Norge. Ikke noe mer enn et administrativt og logistikkmessig problem for Tesla å levere kundebestilte dekk/felger med bilen.

Ellers har jo bilprodusenter for vane å multiplisere dekk og felg-priser med 2eller 3 ved nybilsalg...
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

gzegorz

Nå har forresten prisene på 21" originalhjul steget til 4500$ på de amerikanske sidene. Luftfjæring gått opp til 2250$. Kommer det en prisøkning i Norge også?
Tesla Model S85

ebbrey

Sitat fra: gzegorz på søndag 30. juni 2013, klokken 19:27
Nå har forresten prisene på 21" originalhjul steget til 4500$ på de amerikanske sidene. Luftfjæring gått opp til 2250$. Kommer det en prisøkning i Norge også?

Forhåndsbetalt service skal også i flere stater ha gått opp fra 2500 til 4000.
11/2013 - 2018 Modell S
Bestillt Enyaq Sportline 80X alt unntatt bagasjeromspakke og Canton

Milzit

Bare at jeg har forstått dette riktig:
Jeg har bestilt med 21" så da jeg får den med OK sommerdekk levert, så jeg slipper helsårsdekk.

Men for vinterdekk må jeg heller se etter en løsning med Hakka R2 piggfritt og andre felger ser det ut til...Men hva med denne dekktrykkmåleren? Er dette noe en dekkforhandler kan ordne eller må dette gjøres hos Tesla?

ebbrey

Sitat fra: Milzit på søndag 30. juni 2013, klokken 23:04
Men for vinterdekk må jeg heller se etter en løsning med Hakka R2 piggfritt og andre felger ser det ut til...Men hva med denne dekktrykkmåleren? Er dette noe en dekkforhandler kan ordne eller må dette gjøres hos Tesla?

Før solgte de TPMS verktøy slik at du kunne ordne dette selv for $550 på tesla storen. Men kan ikke finne denne på sidene deres nå. Uten dette verktøyet må du uansett til et service senter og da kan de like greit installere dekktrykksmålerene også.
11/2013 - 2018 Modell S
Bestillt Enyaq Sportline 80X alt unntatt bagasjeromspakke og Canton

Nuvolari

Med perf+ kan jeg ikke rotere dekkene ettersom de har ulik str foran og bak. I stedet har jeg tenkt å flytte høyre dekk til ventre og motsatt. Det betyr at dekkets utside kommer inn og motsatt og er egentlig ikke laget for å brukes på denne måten. Dette vil øke levetiden betydelig.

Jeg leste forøvrig på tmc om en som hadde gjort nettopp dette og han påstod at han ikke merket noen forskjell.

Er det noen som har erfaring med dette og hvorvidt det endrer dekkenes egenskap på en måte som er merkbart (bremselengde etc)?
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA