Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TMS Dekk og felger

Startet av Stig O, torsdag 31. januar 2013, klokken 13:01

« forrige - neste »

bjodnes

Kjørte i Stavanger i går. Tesla-co-piloten var klinkende klar på at det ikke ble helårsdekk når bilen skulle leveres. Trodde det ble Continental, men kunne ikke bekrefte dette 100%. Ihvertfall ikke helårsdekk. Det ville bli noen alternativer på vinterdekk. Jobbet for å få inn Hakka, piggfritt, men det var ikke i orden enda
iOn 2012 modell
2013 model S 85

Balrog

Continental eller Nokia spiller da ingen rolle. Begge lager helt ok piggfrie vinterdekk.
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

fonberg

Sitat fra: Balrog på mandag 24. juni 2013, klokken 18:58
Continental eller Nokia spiller da ingen rolle. Begge lager helt ok piggfrie vinterdekk.

Så vidt jeg har fått med meg står det ikke mellom Conti og Nokia i piggfrivinterhjulpakka. Det Tesla har kommunisert som piggfri-dekk-kandidat er Pirelli. De lager ikke OK piggfrie vinterdekk for norske forhold.

Apropos piggfri vinterdekk: Noen som vet hva som er gjengs piggfridekk på BMW 5xx GT under norske forhold? Dette er så vidt jeg kan skjønne kanskje den bilen som er mest naturlig å sammenligne med TMS i og med at den veier bare 100 kg mindre, har bakhjulstrekk, sammenlignbare dimensjoner (både ytre mål og dekkdimensjoner).
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Charge and Drive

Er det noen som ønsker et vinterdekkalternativ med pigg?
Ladehilsen fra Fortum Charge & Drive :-)

glaserud

Sitat fra: fonberg på mandag 24. juni 2013, klokken 19:46
Apropos piggfri vinterdekk: Noen som vet hva som er gjengs piggfridekk på BMW 5xx GT under norske forhold? Dette er så vidt jeg kan skjønne kanskje den bilen som er mest naturlig å sammenligne med TMS i og med at den veier bare 100 kg mindre, har bakhjulstrekk, sammenlignbare dimensjoner (både ytre mål og dekkdimensjoner).

Den jeg har kjørt (530d GT) gikk på yokohama ice guard. Funket fint, det.
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

sindrej

Det er vistnok Pirelli piggfritt og Nokian med pigg som er alternativene.  Har noen spurt om en kan kjøpe bare felger ?  Eller evt bare dekktrykksensorer ?  Sammen med bilen altså ?

fonberg

Jeg fikk respons på ny epost-henvendelse ang. dekkalternativer fra Heidi Torgnes/Tesla Europa, se utdrag under.

Dette var respons på at jeg poengterte at helårsdekk (ref. Goodyear RSA2) ikke er egnet for nordiske forhold da de er subotimale både sommer og vinter.

Jeg oppfordrer alle om å bombardere Tesla med kritikk av dette standard dekkalternativet. Det er for dumt om man må nøye seg med dårlige dekk hvis man ikke er villig til å kjøpe den overprisa posørhjulpakken (*dukker for posørdekk-kundene  ;D )

---
Per i dag kommer Model S med kun to dekkvalg også kan man velge å kjøpe vinterdekk i tillegg.

19" Goodyear Eagle RSA2, 245/45R19

eller

21" Michelin Pilot Sport 2, 245/35R21 til 22.250Kr.

I tillegg tilbyr vi Pirelli piggfrie vinterdekk på hjul til 15.000kr og Nokian piggdekk med felger til 23,400kr  hvis man velger å kjøpe de med bilen.
---
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

ducktolate

Er det de offisielle prisene på piggdekk??
Var ikke det en vanvittig forskjell på pigg og piggfritt?

Havebigfun


ducktolate

Ehh Ok.
Men hva har det med prisforskjell å gjøre?

Mons

Sitat fra: fonberg på mandag 24. juni 2013, klokken 20:55
I tillegg tilbyr vi Pirelli piggfrie vinterdekk på hjul til 15.000kr og Nokian piggdekk med felger til 23,400kr  hvis man velger å kjøpe de med bilen.

Et sjekk på www.interdekk.no viser at de selger nokian hakkapeliitta med pigg til kr 8.936,80 eks.mva. Det er jo nesten hele forskjellen hos Tesla mellom Pirelli og Nokian.
Tesla Model X100D 2017
Tesla Model S P85+ 2013 - solgt

ducktolate

Dvs at om jeg velger piggfritt fra Tesla så kan jeg kjøpe pigg selv og få både pigg og piggfritt for samme sum som kun pigg hos Tesla.
Valget ble veldig enkelt, takk.

Mons

Bortsett fra at vi ikke får momsfritak når vi ikke kjøper dekkene sammen med bilen... Føler at Tesla utnytter posisjonen sin til å tjene litt ekstra på den norske stats skattelette. Det har de forsåvidt all rett til, men det føles ikke så veldig bra ut for oss forbrukere.
Tesla Model X100D 2017
Tesla Model S P85+ 2013 - solgt

SimenT

Sitat fra: kimlillebo på tirsdag 18. juni 2013, klokken 23:13
https://www.youtube.com/watch?v=KtKbGI92ipY&feature=youtube_gdata - Video Tube for YouTube - iPhone/iPad

Se disse felgene!! Spesielt kule var de når bilen er i fart :-)

Jeg falt for disse felgene og har undersøkt litt.
Fikk e-post av en meget hyggelig representant som henviste meg til nærmeste forretning.
Hadde disse på lager i USA (CV1) og kunne leveres min butikk innen 2 uker. Ser ut til at CV4 også passer men ikke på lager i USA.

Jeg fikk følgende info for Tesla Model S:

20": 22 780;- inkl MVA uten dekk. Anbefalt dim dekk 245/40-20 og 285/35-20
22": 27 989;. inkl MVA uten dekk. Anbefalt dim dekk 245/30-22 og 295/25-22


Depositum Model X
Bestilt P85D sent mars lev.

Paul

Sitat fra: fonberg på mandag 24. juni 2013, klokken 20:55
I tillegg tilbyr vi Pirelli piggfrie vinterdekk på hjul til 15.000kr og Nokian piggdekk med felger til 23,400kr  hvis man velger å kjøpe de med bilen.
---

Kansje hun mente at Pirelli koster 15t.kr bare for dekk, montert på bilen, og 23,400kr for Nokian piggdekk men med ekstra felger?  :o

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA