Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TMS Dekk og felger

Startet av Stig O, torsdag 31. januar 2013, klokken 13:01

« forrige - neste »

Stig O

Sitat fra: Lokführer på onsdag 08. mai 2013, klokken 09:36
http://www.forgestar.com/v2/
http://www.modbargains.com/Forgestar-CF5V-Wheels-BMW.htm

Disse har jeg lyst i på i 19". Ser de kan bestilles i forskjellig størrelse foran og bak, de veier utrolig lite, er visstnok skikkelig sterke. Kanskje 0-100 går enda kjappere. 5-6kg pr felg med dekk i 19" og 10kg i 21".
Vektbesparelsen på 40 kg uavfjæret roterende masse fra 21" til Forgestar kan gi en hyggelig økning i rekkevidde i følge rapporter på nettet. Setter man på energisparedekk så øker rekkevidden ytterligere, men på bekostning av litt dårligere grep.

Forskjellig størrelse forran og bak får du vanligvis ikke godkjent, med mindre det står i vognkortet. Noen bilmerker godkjenner dette som f.eks. BMW, men hvordan Tesla vil gjøre dette vet vi ikke. Performanse +.Vil jo ha dette i vognkortet. Orginal 19" felgene veier vel rundt 13-14 kg om jeg ikke husker helt feil. Ser det står 19,8 på vekta. Det kan jo da ikke være kg eller pund!!?
Odda Hardanger


P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Taycan 4S Febr.2021
Bilder
Instagram kontoer / tstig og stigtronvold

Lokführer

Joda, disse felgene veier utrolige 19,8lbs eller 8,9kg i 19" og er i tillegg godkjent for 1520lbs eller 689 kg. Vanlige lettmetallfelger er godkjent for 1000-1200lbs står det på modbargain.com.
Kan ikke skjønne hvordan biltinsynet ikke kan godkjenne forskjellig dim foran og bak, så lenge det er innenfor hva som er lovlig avvik. Hvis rulleomkretsen er tilnærmet lik, så ser jeg ikke problemet. Det er jo tross alt bakhjulsdrift...
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

Stig O

Sitat fra: Lokführer på onsdag 08. mai 2013, klokken 10:49
Joda, disse felgene veier utrolige 19,8lbs eller 8,9kg i 19" og er i tillegg godkjent for 1520lbs eller 689 kg. Vanlige lettmetallfelger er godkjent for 1000-1200lbs står det på modbargain.com.
Kan ikke skjønne hvordan biltinsynet ikke kan godkjenne forskjellig dim foran og bak, så lenge det er innenfor hva som er lovlig avvik. Hvis rulleomkretsen er tilnærmet lik, så ser jeg ikke problemet. Det er jo tross alt bakhjulsdrift...

Det kan du si, men sånn er det bare. Biltilsynet i norge kan være være noen ordentlige paragrafryttere.
Odda Hardanger


P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Taycan 4S Febr.2021
Bilder
Instagram kontoer / tstig og stigtronvold

Lokführer

Den paragrafen vil jeg gjerne se.. Det eneste som jeg kan tenke meg til, er at bilens antiskrens-system kan bli bittelitt forvirret hvis dimensjonene er forskjellig foran og bak. Uansett, så vil jo litt bredere bakdekk ikke gjøre bilen noe mer utrygg, tvert i mot.
En annen ting er at jeg driter litt i hva biltilsynet har å si, det er jo ikke hver dag man trenger å vise bilen. Det er jo bare å sette på det "lovlige" dekksettet ved inspeksjon. (Blir man stoppet i teknisk kontroll, så kan man jo gå på en smell)
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

glaserud

Kjøretøyforskriften § 6.1 h er vel den som regulerer dette:

SitatDekkene må ha samme dimensjon. På kjøretøyer som originalt er utstyrt med dekk av ulike dimensjoner foran og bak skal størrelsesendringen være lik. Ved endringer utover dette må kjøretøyfabrikantens tillatelse foreligge eller det må foreligge dokumentasjon som nevnt i nr. 6.1 a.

6.1 a refererer til TÜV m.fl.
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

Øyvind.h

Sitat fra: Lokführer på onsdag 08. mai 2013, klokken 10:49
Joda, disse felgene veier utrolige 19,8lbs eller 8,9kg i 19" og er i tillegg godkjent for 1520lbs eller 689 kg. Vanlige lettmetallfelger er godkjent for 1000-1200lbs står det på modbargain.com.
Er vekt noe Forgestar er gode på? Jeg er veldig bevisst på både vekt og uavfjæret vekt, så jeg er på jakt etter sett nr 2 av en type som er lette, og med dekk som har lav rullemotstand!
Likte de du linket til!
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Lokführer

Sitat fra: glaserud på onsdag 08. mai 2013, klokken 11:29
Kjøretøyforskriften § 6.1 h er vel den som regulerer dette:

SitatDekkene må ha samme dimensjon. På kjøretøyer som originalt er utstyrt med dekk av ulike dimensjoner foran og bak skal størrelsesendringen være lik. Ved endringer utover dette må kjøretøyfabrikantens tillatelse foreligge eller det må foreligge dokumentasjon som nevnt i nr. 6.1 a.

6.1 a refererer til TÜV m.fl.

Så hvis vi får Tesla til å angi dette i Tüv godkjenningen, noe som ikke burde bli no problem siden performance+ kommer med dette.  Takk for opplysningen uansett.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

arnehelge

Fikk denne mailen fra Ferdinand i går:

"Takk for meget positiv respons på vinterhjultilbudet vårt til Tesla Model S!
Her er felgene avbildet på vår demobil:



Siden vi ikke har fått verifisert (prøvemontert) at 18" passer på bilen har vi besluttet å kun tilby 19". Dette er samme dimensjon som vi selv kjørte på egen demobil og som vi blant annet fikk prøvd på langtur til Hemsedal skisenter. I ettertid har også Autofil gjort en vintertest med samme dekk. Se video i bunn av eposten. I USA selger Tesla selv kun vinterhjul i 19" dimensjon. Vi føler derfor at det er mest riktig å holde oss til denne dimensjonen som også produsenten anbefaler. Vi har prøvd og mener dette fungerer utmerket på bilen.

Prisene våre er som følger:
19" vinterhjulpakke med Nokian Hakkapeliitta kr 18.900,- inkl mva
(Hakkapeliitta R i piggfrie og Hakkapeliitta 7 i piggdekk)

Prisene er levert i Bergen. Dekk montert ferdig på felg, ferdig avbalansert.
Frakt innen Sør-Norge koster kr 950,- inkl mva.
Felgen kan leveres i sølv, sort og hvit.
Frist for bestilling (bulk) 31.mai.
Etter 31.mai blir prisen trolig en del høyere, da prisen forutsetter at jeg bestiller mange hjul samtidig.

Jeg er nå klar til å effektuere alle bestillingene. Jeg trenger imidlertid følgende fra deg som skal bestille:

1) Pigg eller piggfri?
2) Sølv, sort eller hvit?
3) Fakturanavn og adresse?
4) Leveringsnavn og adresse?
NB: Leveringsadressen MÅ være en firmaadresse. Har du ikke et eget firma kan du f.eks velge nærmere bilverksted etter avtale, eller nærmeste bensinstasjon etc. Poenget er at det kommer en større lastebil og leverer dette og de leverer dessverre ikke til private adresser.

Hjulene faktureres og sendes ut fortløpende. Trolig allerede innen 2-3 uker. De kommer altså ikke sammen med bilen. Sørg derfor for at du har nødvendig lagringsplass. Vi vet enda ikke hva Tesla selv kommer til å tilby av vinterhjul. Vi ønsker å være tidlig ute så alle er helt sikre på å få bilen klar for høsten, allerede ved ankomst. NB: Hjulene kommer uten dekktrykksensorer. Dette betyr at bilen trolig vil avgi en feilmelding på dette, med mindre man får kodet om dekktrykksensorsystemet i bilen på et Tesla-verksted."

Er det noen her inne på forumet som har noen mening om pris/kvalitet på disse dekk/felgene?
Model S, P85, brun med tech, pano, park, lyd, luft, 19".  Bestilte august 2011, fikk bilen 10.sept.2013.

jkirkebo

Sitat fra: arnehelge på onsdag 08. mai 2013, klokken 15:07
Fikk denne mailen fra Ferdinand i går:

Prisene våre er som følger:
19" vinterhjulpakke med Nokian Hakkapeliitta kr 18.900,- inkl mva
(Hakkapeliitta R i piggfrie og Hakkapeliitta 7 i piggdekk)

NB: Hjulene kommer uten dekktrykksensorer. Dette betyr at bilen trolig vil avgi en feilmelding på dette, med mindre man får kodet om dekktrykksensorsystemet i bilen på et Tesla-verksted."

Er det noen her inne på forumet som har noen mening om pris/kvalitet på disse dekk/felgene?

Hakkapeliitta R er den gamle versjonen, den du vil ha er R2 som er ny av året. En viktig forskjell er at R2 har endel lavere rullemotstand.

Jeg hadde personlig heller ikke godtatt hjul uten dekktrykksensorer. Jeg tviler på at bilen kan kodes om slik at man ikke får feilmelding med hjul uten sensor, og disse er det uansett kjekt å ha etter min mening. Jeg ødela et bakdekk på Touranen engang, oppdaget for sent at det var flatt. Med sensorer hadde jeg oppdaget det i tide, fylt det opp med kompressoren og kjørt til nærmeste dekksjappe (evt. med flere oppfyllinger underveis). Istedenfor ble det berging på flatbed.

Jeg var oppom butikken i dag og prisene på vinterhjulpakkene derfra er visstnok rett rundt hjørnet. Det som holdt opp prosessen var avklaringer rundt det å få solgt pakkene momsfrie sammen med bilen. Tydelig at de setter alt inn på å fikse dette.

Jeg forventer derfor at pakke med original 19", Hakkapeliitta R2 og dekktrykksensorer derfra kommer på 16-18.000 kroner.

Jeg etterlyste forøvrig også info på hvilke Thule-deler til takstativ vi skal bestille (type fot, lengde på stang osv.). Han skulle følge opp dette.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

TorkEL10

Har fått et pristilbud:

Hei har lagt ved bilde av 2 stk felger (vedleg) og med 245/45x19 vinter m+s

Nokian, HKPL R XL 16800,-

Goodyear, Ice Navi Zea 17900,-
P2245

glaserud

P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

TorkEL10

P2245

RunarBT

Forslag til felg for sommerdekk til mørk blå model s, noken kommentarer?


glaserud

Ingen som egner seg på trykk. =)
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

Zanka

Ekeberg, Oslo
X 100 og Model 3 LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA