Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TMS Dekk og felger

Startet av Stig O, torsdag 31. januar 2013, klokken 13:01

« forrige - neste »

Nuvolari

Sitat fra: Sponzo på tirsdag 12. mars 2013, klokken 12:41
Sitat fra: glaserud på mandag 11. mars 2013, klokken 22:21
Sitat fra: LA-Thing på mandag 11. mars 2013, klokken 22:20
Har kjøpt noen dekk fra dekkonline.com, det fungerer fint. Men du trenger nok noen kontakter innen gummibransjen for å få utbytte av besparelsen; mange dekkforhandlere tar seg uforholdsmessig godt betalt for å legge på og balansere dekk du ikke kjøper av dem.

Fant dekkonline i går. De har avtale med folka rett bak her, så det virket ikke så galt (175,-)

Glaserud hvor i landet bor du -Oslo?

Trengte å balansere noen dekk og kr. 175 hørtes veldig rimelig ut - kan du gi en henvisning til verkstedet - Adresse?

Er det kvalitetsforskjell på en slik jobb eller kan jeg like godt bruke bilvaskshappa på hjørnet som tilbyr dekkskift og avbalansering?
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

Thomas Parsli

De bruker vel alle maskiner (som er presise), så forskjellen er ev. om maskinen er gammel eller ny.
Jeg tror ikke det er forskjell.

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Stig O

Sitat fra: Nuvolari på tirsdag 12. mars 2013, klokken 12:51
Sitat fra: Sponzo på tirsdag 12. mars 2013, klokken 12:41
Sitat fra: glaserud på mandag 11. mars 2013, klokken 22:21
Sitat fra: LA-Thing på mandag 11. mars 2013, klokken 22:20
Har kjøpt noen dekk fra dekkonline.com, det fungerer fint. Men du trenger nok noen kontakter innen gummibransjen for å få utbytte av besparelsen; mange dekkforhandlere tar seg uforholdsmessig godt betalt for å legge på og balansere dekk du ikke kjøper av dem.

Fant dekkonline i går. De har avtale med folka rett bak her, så det virket ikke så galt (175,-)

Glaserud hvor i landet bor du -Oslo?

Trengte å balansere noen dekk og kr. 175 hørtes veldig rimelig ut - kan du gi en henvisning til verkstedet - Adresse?

Er det kvalitetsforskjell på en slik jobb eller kan jeg like godt bruke bilvaskshappa på hjørnet som tilbyr dekkskift og avbalansering?

Hadde i hvert fall ikke brukt "bilvaskshappa" til å legge på lavprofildekk på 21" felgene. Lett å få skader på felgkantene. Har også opplevd dårlig avbalansering. Tesla hjula har jo stor diameter så de er kanskje litt mere følsomme for dårlig avbalansering også.
Odda Hardanger


P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Taycan 4S Febr.2021
Bilder
Instagram kontoer / tstig og stigtronvold

glaserud

Sitat fra: Sponzo på tirsdag 12. mars 2013, klokken 12:41

Glaserud hvor i landet bor du -Oslo?

Trengte å balansere noen dekk og kr. 175 hørtes veldig rimelig ut - kan du gi en henvisning til verkstedet - Adresse?

Søk her: http://www.dekkonline.com/cgi-bin/stationssuche.pl?dsco=129#mpSearch

P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

petersv

Dekksenteret på Lilleaker tar bare 125 kr. Og det er 4 km fra der jeg bor ;)

paracord

Sitat fra: Sponzo på lørdag 09. mars 2013, klokken 07:52
Sitat fra: Stig O på fredag 08. mars 2013, klokken 18:30
Tror mange bare tenker 19 eller 21", men kanskje 20" er et godt kompromiss. Ser i hvert fall veldig bra ut på denne bilen.

Ja og ellers kan man også gå hele veien og velge 22" - disse så ikke verst ut  ;)

http://youtu.be/Y49QsRSygD4

http://www.mhtwheels.com/mht-luxury-alloy-wheel.cfm?id=3337

Gjorde et kjappt søk på web og så priser på rundt 460$ per felg.

Er det noen som vet om disse Niche CONCOURSE felgene blir importert til Norge av noen?

Lokführer

Går det an med 18" hjul på TMS?

Løftet på 21" felgene og de var typisk kjempetunge standardfelger.
Vil man få noe ekstra rekkevidde ved å kjøre med lettere felger? I teorien så vil man få bedre akselerasjon med mindre roterende masse.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

glaserud

Skal ikke si sikkert, men så vidt jeg kunne se var det ikke så veldig mye klaring mellom 19"-felgene og bremsecaliperne.

Aksellerasjonen tror jeg du kan se vekk fra. Bilen veier 2,2 tonn, hvorav hjulene er en relativt liten del.
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

jkirkebo

Sitat fra: Lokführer på tirsdag 12. mars 2013, klokken 17:48
Går det an med 18" hjul på TMS?

Løftet på 21" felgene og de var typisk kjempetunge standardfelger.
Vil man få noe ekstra rekkevidde ved å kjøre med lettere felger? I teorien så vil man få bedre akselerasjon med mindre roterende masse.

Rekkevidde ? Der har nok felgene fint lite å si vektmessig. Det du trenger er dekk med lav rullemotstand. Disse gir bedre rekkevidde, og også dårligere veigrep. Men er rekkevidden sommerstid et problem ? Det er stort sett på vinteren utfordringene kommer slik jeg ser det, og da blir det 19" Hakkapeliitta R2 uansett for min del.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Lokführer

Rekkevidden er absolutt ikke noe problem, bare leker litt med tanken. Prøvekjørte "sølvpilen" på Alnabru i går, den gikk fælt, men de vinterdekkene ga fra seg mye dekkstøy. Veigrepet var det jo ingenting å si på.
På vinteren vil jeg gjerne kjøre med så lite felg som mulig og mer dekk pga komfort og ikke minst pris.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

Griffel

Ifølge denne: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,7163.msg79131.html#msg79131

"Tesla har selv anslått noe sånt som 6% diff mellom 19 og 21" i rekkevidde med dekkene de leverer."
og da i 19" favør.

Oppsummeringen av tråden 19" mot 21" viser vel at der er stort sett enighet om at 19" har de praktiske fordelene, men at 21" ser bra ut.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på tirsdag 12. mars 2013, klokken 18:44
Ifølge denne: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,7163.msg79131.html#msg79131

"Tesla har selv anslått noe sånt som 6% diff mellom 19 og 21" i rekkevidde med dekkene de leverer."
og da i 19" favør.

Oppsummeringen av tråden 19" mot 21" viser vel at der er stort sett enighet om at 19" har de praktiske fordelene, men at 21" ser bra ut.

21" har nok også overlegent veigrep på tørr asfalt, viktig for de som vil teste maks akseleasjon i en MSP ofte ;)

Det har riktignok med dekkene å gjøre, man får nok like greit veigrep med Michelin Pilot Sport PS2 på 19"-felgene. Da blir nok også rekkevidden lik...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

fonberg

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 12. mars 2013, klokken 19:02
Sitat fra: Griffel på tirsdag 12. mars 2013, klokken 18:44
Ifølge denne: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,7163.msg79131.html#msg79131

"Tesla har selv anslått noe sånt som 6% diff mellom 19 og 21" i rekkevidde med dekkene de leverer."
og da i 19" favør.

Oppsummeringen av tråden 19" mot 21" viser vel at der er stort sett enighet om at 19" har de praktiske fordelene, men at 21" ser bra ut.

21" har nok også overlegent veigrep på tørr asfalt, viktig for de som vil teste maks akseleasjon i en MSP ofte ;)

Det har riktignok med dekkene å gjøre, man får nok like greit veigrep med Michelin Pilot Sport PS2 på 19"-felgene. Da blir nok også rekkevidden lik...

Tja, ville ikke vært så sikker på at 21" med 35 profil griper bedre enn 19" med 45 profil. Top Gear testet "ultralavprofil" mot "ordinær lavprofil" på banerunden sin med en eller annen sprek bakhjulsdrevet sedan, og fikk raskeste tider med de ordinære lavprofildekkene. De konkluderte med at lavere enn ca. 45 profil er for posører, mens ca. 45-50 profil som regel gir best kjøreegenskaper (på god vei).

For min del vil de ekstra ca. 2,5 cm med gummihøyde på 19"-oppsettet bety så mye bedre komfort at 21" er uaktuelt bare av den grunn. At 19" i tillegg øker rekkevidden med 20-30 km pr. full-lading er en grei bonus.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

jkirkebo

Sitat fra: fonberg på tirsdag 12. mars 2013, klokken 19:19
Tja, ville ikke vært så sikker på at 21" med 35 profil griper bedre enn 19" med 45 profil. Top Gear testet "ultralavprofil" mot "ordinær lavprofil" på banerunden sin med en eller annen sprek bakhjulsdrevet sedan, og fikk raskeste tider med de ordinære lavprofildekkene. De konkluderte med at lavere enn ca. 45 profil er for posører, mens ca. 45-50 profil som regel gir best kjøreegenskaper (på god vei).

Du misforstår. Jeg mente typen dekk bilen leveres med, ikke dimensjonen på de. 21" leveres med høyytelses sommerdekk, 19" med allround dekk med lav rullemotstand. Du kan selvfølgelig kjøpe høyytelses sommerdekk selv til 19"-felgene men også i Norge blir de neppe levert med dette. Da ville vel alle som satser på lengst mulig kjørelengde og best varighet på dekkene klaget.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Stig O

Sitat fra: fonberg på tirsdag 12. mars 2013, klokken 19:19
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 12. mars 2013, klokken 19:02
Sitat fra: Griffel på tirsdag 12. mars 2013, klokken 18:44
Ifølge denne: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,7163.msg79131.html#msg79131

"Tesla har selv anslått noe sånt som 6% diff mellom 19 og 21" i rekkevidde med dekkene de leverer."
og da i 19" favør.

Oppsummeringen av tråden 19" mot 21" viser vel at der er stort sett enighet om at 19" har de praktiske fordelene, men at 21" ser bra ut.

21" har nok også overlegent veigrep på tørr asfalt, viktig for de som vil teste maks akseleasjon i en MSP ofte ;)

Det har riktignok med dekkene å gjøre, man får nok like greit veigrep med Michelin Pilot Sport PS2 på 19"-felgene. Da blir nok også rekkevidden lik...

Tja, ville ikke vært så sikker på at 21" med 35 profil griper bedre enn 19" med 45 profil. Top Gear testet "ultralavprofil" mot "ordinær lavprofil" på banerunden sin med en eller annen sprek bakhjulsdrevet sedan, og fikk raskeste tider med de ordinære lavprofildekkene. De konkluderte med at lavere enn ca. 45 profil er for posører, mens ca. 45-50 profil som regel gir best kjøreegenskaper (på god vei).

For min del vil de ekstra ca. 2,5 cm med gummihøyde på 19"-oppsettet bety så mye bedre komfort at 21" er uaktuelt bare av den grunn. At 19" i tillegg øker rekkevidden med 20-30 km pr. full-lading er en grei bonus.


Komforten på 19" kontra 21" er visst nok ikke så stor. Mener Ferdinand Motor "spooz" som har prøvd begge var imponert over 21" komforten. Han kan kanskje bekrefte dette her?
Odda Hardanger


P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Taycan 4S Febr.2021
Bilder
Instagram kontoer / tstig og stigtronvold

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA