Etter noe "frem og tilbake" har jeg kommet til følgende:
Pirelli dealen er for god til å sin nei takk til... Men dekkene er ikke fullgode midtvinters... (2 av 12 mnd i Bergen..)
De kr. 8.000 jeg sparer i forhold til Nokian pakke bruker jeg til å dekke halve kostnaden på kr. 16.000 for ett sett Hakka 8 på enkel alu felg, disse tenker jeg å ha på bilen i januar-februar. (tenker å droppe sensorer)
Bor i Bergen og dette skulle gi meg optimale dekk året rundt til en fornuftig kostnad. (Å skifte dekk er god mosjon..
Det hører med i min vurdering at jeg har en SUV med piggdekk for fjellturer m.m.)
Noen flere som vurderer å ha både vinterdekk og vår/høstdekk?
Etter å ha kjørt på Hakka R2 i 2 mnd på våt asfalt frister det veldig å kjøpe noen 20" vinter/helårsdekk som er bedre tilpasset våt asfalt under 7 grader for å bruke i de periodene det er litt for skummelt å kjøre med sommerdekk.
Sett bort i fra 2 kalde dager om høsten er det i utganspunktet kun behov for skikkelige vinterdekk Januar/Februar. I dag kjører jeg nesten 6 mnd på vinterdekk.
Ett vinterdekk som normalt varer i 2 år? Vil ved innføring av vår/høstdekk vare i 6 år?
Hvor lenge holder ett dekk seg?Spart slitasje på våt asfalt 4 mnd i året på vinterdekk og forventet lengre levetid vil da i løpet av en 6 års periode gi kapital for 2x vinterdekksett som istedenfor må brukes på vår/høst dekk. Gitt at dekkprisene er like for vår/høstdekk og vinterdekk, og at vår/høst dekkene varer i 3 år er eneste utgift felgene, gitt at man bytter og oppbevarer selv.
I en hvilken som helst annen bil hadde jeg ikke gidde å byttet mer en 2 ganger i året, men nå synes jeg det er på tide å skifte trend! Vår/høst kjøring vil bli med bedre grep 99% av tiden, ergo tryggere kjøring.
Tanker?