Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TMS Dekk og felger

Startet av Stig O, torsdag 31. januar 2013, klokken 13:01

« forrige - neste »

ebbrey

#1200
Er ikke helt stødig på oversettelsen til "Løpbarhet" men pytt.


11/2013 - 2018 Modell S
Bestillt Enyaq Sportline 80X alt unntatt bagasjeromspakke og Canton

Joar


Testvinneren blir lovlig likevel

Vegdirektoratet snur, og gir dispensasjon.

http://www.dinside.no/923306/testvinneren-blir-lovlig-likevel :D


sondell

ebbrey, hva er det som vises under drivstoffforbruk. Regner med det betyr at Nokian er best i hvert fall, lavest forbruk? Hvis det er slik skjönner jeg ikke helt dinside kommentaren " Dekkets rullemotstand er ifølge denne testen ikke optimal, noe som også gir den negative bieffekten med høyere forbruk og utslipp.".

Ellers, synes 33 eller 35 m (antar det er meter...) bromsstrekning på våt asfalt spiller mindre roll enn 40 eller 60 m på is (mer enn 50% forskjell i denne kategorien). Blir litt alltid litt rart å vekte karakterer uten å se på hva som faktiskt ligger bak. Du får gjerne legge ved hvilken hastigheter det var ved de forskjellige bremseprövene.

Ellers takk for at du fikk lagt ut en intressant test. Klarer dog ikke å bestemme meg uansett...

ebbrey

#1203
Sitat fra: sondell på onsdag 02. oktober 2013, klokken 19:55
ebbrey, hva er det som vises under drivstoffforbruk. Regner med det betyr at Nokian er best i hvert fall, lavest forbruk? Hvis det er slik skjönner jeg ikke helt dinside kommentaren " Dekkets rullemotstand er ifølge denne testen ikke optimal, noe som også gir den negative bieffekten med høyere forbruk og utslipp.".

Ellers, synes 33 eller 35 m (antar det er meter...) bromsstrekning på våt asfalt spiller mindre roll enn 40 eller 60 m på is (mer enn 50% forskjell i denne kategorien). Blir litt alltid litt rart å vekte karakterer uten å se på hva som faktiskt ligger bak. Du får gjerne legge ved hvilken hastigheter det var ved de forskjellige bremseprövene.

Ellers takk for at du fikk lagt ut en intressant test. Klarer dog ikke å bestemme meg uansett...

Det er fordi repotasje mannen ikke har sett at Nokian kom øverst fordi tallet er 0 og ikke har rød bakgrunn på grunn av dette og antageligvis lest av piggdekket istedenfor. Nokian vant testen på rullemotstand.

Slik jeg leser testen vant nokia støy, rullemotstand og is. Michelin vant på snø og tørr/våt vei. Da jeg 95% av tiden kjører på E18 vurderer jeg Michelin
11/2013 - 2018 Modell S
Bestillt Enyaq Sportline 80X alt unntatt bagasjeromspakke og Canton

sondell

Er de Michelin dekkene nok kraftige og finnes de i riktige störrelser mener du?

ebbrey

#1205
Sitat fra: sondell på onsdag 02. oktober 2013, klokken 23:01
Er de Michelin dekkene nok kraftige og finnes de i riktige störrelser mener du?

Både Nokian og Michelin leveres som 245/45/19 102 XL. Michelin dekket tåler litt mere hastighet enn Nokian dekket. Michelin 210 km/t nokian 170km/t ikke at jeg bryr meg om det. Iflg EU standard merking har Michelin dekket 71 db volum merking og C i rullemotstand mens Nokian Har B og 72db. Men testen viser helt annerledes. Nokian er stillere, og ikke stor forskjell i rullemotstand. Alt i alt kom jo Michelin best ut. Og det er uansett lurest å velge utifra hvor man kjører. Jeg er veldig i tvil om Nokian er det rette for meg. (som jeg hadde bestemt meg for før denne testen)
11/2013 - 2018 Modell S
Bestillt Enyaq Sportline 80X alt unntatt bagasjeromspakke og Canton

ohh

Sitat fra: ebbrey på onsdag 02. oktober 2013, klokken 23:10
Sitat fra: sondell på onsdag 02. oktober 2013, klokken 23:01
Er de Michelin dekkene nok kraftige og finnes de i riktige störrelser mener du?

Både Nokian og Michelin leveres som 245/45/19 102 XL. Michelin dekket tåler litt mere hastighet enn Nokian dekket. Michelin 210 km/t nokian 170km/t ikke at jeg bryr meg om det. Iflg EU standard merking har Michelin dekket 71 db volum merking og C i rullemotstand mens Nokian Har B og 72db. Men testen viser helt annerledes. Nokian er stillere, og ikke stor forskjell i rullemotstand. Alt i alt kom jo Michelin best ut. Og det er uansett lurest å velge utifra hvor man kjører. Jeg er veldig i tvil om Nokian er det rette for meg. (som jeg hadde bestemt meg for før denne testen)
Har nøyaktig samme konklusjon som deg; jeg trodde jeg visste jeg skulle ha Nokian R2 - nå er jeg usikker..

En annen sak er om det er større/andre forskjeller mellom disse dekkene i de dimensjoner vi skal ha kontra det som er testet her. I tillegg er Teslaen tung, hvordan slår det ut?
Tesla Model S Sig P85+ (solgt)
Tesla Model S 85D (Solgt)
Tesla Model X P90DL (P100DL)
Reservasjon Model 3

Veggen

#1207
Jeg har bestilt Michelin X-Ice på 19" Polar felger fra dekkhallen.
Har bedre erfaring med asfaltegenskapene til Michelin, noe denne testen også bekrefter. Kjører tross alt mye mer på asfalt enn snø og is her langs kysten i sør.

ElOle

Hei.

Har dere lest om denne nye dekkteknologien som Pirelli og Continental lanserer?
Burde være perfekt for TMS hvis de bare hadde blitt levert i rett dimensjon.... En støyreduksjon på hele 9db!!

http://www.teknikensvarld.se/2013/08/11/42156/continental-lanserar-tysta-dacken-contisilent/

Ole

ebbrey

Sitat fra: ohh på onsdag 02. oktober 2013, klokken 23:32
Sitat fra: ebbrey på onsdag 02. oktober 2013, klokken 23:10
Sitat fra: sondell på onsdag 02. oktober 2013, klokken 23:01
Er de Michelin dekkene nok kraftige og finnes de i riktige störrelser mener du?

Både Nokian og Michelin leveres som 245/45/19 102 XL. Michelin dekket tåler litt mere hastighet enn Nokian dekket. Michelin 210 km/t nokian 170km/t ikke at jeg bryr meg om det. Iflg EU standard merking har Michelin dekket 71 db volum merking og C i rullemotstand mens Nokian Har B og 72db. Men testen viser helt annerledes. Nokian er stillere, og ikke stor forskjell i rullemotstand. Alt i alt kom jo Michelin best ut. Og det er uansett lurest å velge utifra hvor man kjører. Jeg er veldig i tvil om Nokian er det rette for meg. (som jeg hadde bestemt meg for før denne testen)
Har nøyaktig samme konklusjon som deg; jeg trodde jeg visste jeg skulle ha Nokian R2 - nå er jeg usikker..

En annen sak er om det er større/andre forskjeller mellom disse dekkene i de dimensjoner vi skal ha kontra det som er testet her. I tillegg er Teslaen tung, hvordan slår det ut?

Dekkene har jo helt samme klassifisering. Og testet med samme dimensjon. Ja jeg skulle likt å sett dem testet i samme størrelse som på en model s. Faktisk PÅ en model s. Heller svakt mot Michelin kjenner jeg. Svakt.
11/2013 - 2018 Modell S
Bestillt Enyaq Sportline 80X alt unntatt bagasjeromspakke og Canton

ebbrey

Sitat fra: ElOle på onsdag 02. oktober 2013, klokken 23:40
Hei.

Har dere lest om denne nye dekkteknologien som Pirelli og Continental lanserer?
Burde være perfekt for TMS hvis de bare hadde blitt levert i rett dimensjon.... En støyreduksjon på hele 9db!!

http://www.teknikensvarld.se/2013/08/11/42156/continental-lanserar-tysta-dacken-contisilent/

Ole

Ja har lest om dem. Hittil er det som du har funnet ut kun 2 dimensjoner :( Ikke sett tester.. Nå er støy på 3 plass for min del. Mere opptatt av rullemotstand og veigrep.
11/2013 - 2018 Modell S
Bestillt Enyaq Sportline 80X alt unntatt bagasjeromspakke og Canton

Cowboystrekk

Jeg  tror nok jeg går for R2 etter denne testen, bremselengde våt veg var ikke så ille som forespeilet, samt gode isegenskaper og lav rullemotstand trekker opp. Om man får 4% høyere forbruk med michelindekket kontra R2 så utgjør jo det faktisk å miste 1-1,5 mil vinterstid i rekkevidde, noe som for meg og sikkert flere andre kan ha litt å si!
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Bruto Maccaroni

Min erfaring er at egenskapene på is og snø er de som bør bestemme valget. Det er tross alt disse underlagene som er glattest ;). Selvfølgelig er dette avhengig av hvor man kjører og delvis hvordan man kjører, og egenskapene på våt asfalt bør selvfølgelig være ok. Jeg kjører mest på E18 og Ring 3 i Oslo, ergo våt asfalt, men for meg er det altså viktigere å komme trygt fram på småveiene og opp på fjellet når det er is og snø enn å optimalisere på våt asfalt.
Model S, P#2317 Vin:168xx
Reservert 30.12.12 I produksjon 20.09, Ferdig 01.10 Levert: 12.11
S85KW Perlehvit/Sort 19"
2007 Prius


Roger (NO)


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA