Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TMS Dekk og felger

Startet av Stig O, torsdag 31. januar 2013, klokken 13:01

« forrige - neste »

Nuvolari

Sitat fra: Teslafrank på søndag 18. august 2013, klokken 23:28
Hvilke dekk levers på 21" 85kw P+ sommerhjulene?

Ser ut til at noen leveres med Michelin ps2 og noen med Michelin super sport.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

ebbrey

Dekkonline.com har lagt inn Hakka R2 i webshopen. Ikke tilgjengelig enda, og prisen er satt til 2620,- per dekk.
11/2013 - 2018 Modell S
Bestillt Enyaq Sportline 80X alt unntatt bagasjeromspakke og Canton

Stellar

Sitat fra: Nuvolari på søndag 18. august 2013, klokken 23:30
Sitat fra: Teslafrank på søndag 18. august 2013, klokken 23:28
Hvilke dekk levers på 21" 85kw P+ sommerhjulene?

Ser ut til at noen leveres med Michelin ps2 og noen med Michelin super sport.

Hva med 85P sine 19"? Er det goodyear helårs, eller kan man få velge rene sommer eller vinterdekk i stedet?
P85 Hvit, Panorama, Tech, Carbon, Lyd, Lys, Park, Hylle, Barneseter. RN3404**,VIN2018* Bestilt 2. August, In production 1.november, in transit 6. november.

Joar

Da blir det ikke noe Hakkapeliitta 8 på di av oss som kunne tenkt seg det. Hvert fall ikke i år.
Syns det er litt irriterende å kjøre med Hakkapeliitta 7 som er utviklet for 4-5år siden når det finnes et nytt dekk som skal være bedre på di fleste områder. Tenker da spesielt på støy og rullemotstand. Spørs om det ikke blir en tur til Svergie for å kjøpe dekk :)

Svar fra forhandler ved pris forespørsel:
Hakka 8 er ikke tillatt å bruke i Norge  pga. antall pigger, og vil derfor ikke bli solgt i Norge denne sesong.  Beklager !  (Typisk norsk, de er tillatt i sverige og finland )

Svaret jeg fikk fra Nokian for å bekrefte dette:
Historien med Hakkapeliitta 8 er ganske lang, men jeg skal prøve å holde meg så kort som mulig.
Hakkapeliitta 8 vil dessverre ikke være lovlige i Norge denne vinteren..

Grunnen til dette er at Veidirektoratet har utsatt å endre det gamle lovverket, enda de så sent som i februar var klokkeklare i at vi kom til å endre loven akkurat slik som i Finland og Sverige.

Den gamle loven sier at antall pigger bestemmes av størrelsen på felgen din:
Til og med 13" felg - 90 pigger
14" og 15" felg - 110 pigger
15" og større felg - 130 pigger

Dette er jo egentlig ganske ulogisk da størrelsen på felgen har lite med størrelsen på hele hjulet å gjøre.
Derfor var det forslag om ny lov, hvor uavhengig av størrelsen på felgen var et gitt antall pigger pr meter i rulleomkrets på hjulet.
I tillegg til dette var det mulighet for å ha flere pigger, hvis man kunne bevise at man hadde lavere veislitasje enn et referansedekk.

Hakkapeliitta 8 har nesten dobbelt så mange pigger pr løpemeter i forhold til det nye kravet, men er så skånsom mot underlaget at det har 13% mindre veislitasje enn referansedekket.
Mindre veislitasje = mindre svevestøv.

Vi hadde gjort alt klart for å lansere dette dekket, men fikk på vårparten beskjed om at lovendring allikevel ikke kom og at gamle lover vil fortsette å gjelde inntil videre.

Heldigvis for oss har vi, og vil vi også fortsette å ha Hakkapeliitta 7 som tross alt vant hele vinterdekktesten sesongen 2012-2013.

Om loven vil endres iløpet av nest år er det ingen som vet enda da myndighetene nekter å komme med innspill.

jkirkebo

Sitat fra: Joar på onsdag 28. august 2013, klokken 12:06
Da blir det ikke noe Hakkapeliitta 8 på di av oss som kunne tenkt seg det. Hvert fall ikke i år.

Tja, det går vel an å kjøre til Sverige og kjøpe der? Men det blir mer pes med felg og sensorer da, om du ellers hadde tenkt å kjøpe alt fra Tesla.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

petersv

De kommer til å selge godt med Hakka 8 i Strömstad i høst ;)

Cowboystrekk

For de som er interessert: http://www.klikk.no/motor/bil/dekkogutstyr/article515345.ece Vil tro nokian skårer litt bedre på is enn testvinneren, men dårligst på vannplaning\regn. Forskjellene er ikke så enorme totalt sett, men kjører man mye på bar vei eller mest på is\snø vil man nok merke det litt, spesielt ved bremsing.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

ebbrey

Sitat fra: taraquin på torsdag 29. august 2013, klokken 09:46
For de som er interessert: http://www.klikk.no/motor/bil/dekkogutstyr/article515345.ece Vil tro nokian skårer litt bedre på is enn testvinneren, men dårligst på vannplaning\regn. Forskjellene er ikke så enorme totalt sett, men kjører man mye på bar vei eller mest på is\snø vil man nok merke det litt, spesielt ved bremsing.

Dette er problemet mitt, jeg kjører så mye på E18 som om vinteren mest består av våt vei. Men vil jo ikke slite opp bakken hjemme heller hvor det kommer til å være hardpakke snø/is. Balansere dette uten at det går for mye utover det andre er vanskelig når man skal velge vinterdekk.
11/2013 - 2018 Modell S
Bestillt Enyaq Sportline 80X alt unntatt bagasjeromspakke og Canton

Balrog

BTW: Hvis noen går for Pirellipakka for å sette på noe annet kan jeg være interessert i Pirellidekkene om prisen er rimelig. PM
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

i_expect

Noen som har funnet mer ut om dekk+felger+tpms?

Jeg har egentlig lyst til å kutte ut vinterhjul, kjøpe meg noen hakka et annet sted og sette de på felgene som følger med (og lagre sommerdekkene som kommer med bilen til neste år hvis jeg får bilen før vinteren  :D). Jeg har sett på noen andre dekk jeg liker, men mye forvirring om hvordan Tesla forholder seg til det å kalibrere sensorer og om det vitterlig er slik at vi må kalibrere dekkene hver gang vi skifter (????) gjør meg litt usikker. Det kan umulig stemme og ville vært utrolig tungvint.
Tesla model X (kjøpt 2016) og Leaf (kjøpt 2011) i familien. Ingen med forbrenningsmotor lenger... bortsett fra i traktoren og  i sjekta!

AttackOfTheMac

Dersom man hiver av sommerdekkene på 19" flegene og hiver på egne vinterdekk, må man da gjøre noe med sensorene , eller er man good to go ?

Jærbuen

Sitat fra: eclipse på onsdag 14. august 2013, klokken 12:22
Sitat fra: peskareta på onsdag 14. august 2013, klokken 10:40
Jeg er mildt sagt forvirret hva dekkvalg angår :-)

Er det en interesse for en tråd/stickie der alle som har BESTEMT SEG for felg/hjul/sommer/vinter/vente/ kan legge ut hva som faktisk ble bestilt via Tesla før levering? Og hvorfor...

Dette er interessant pga
-pris totalpakke
-enkelhet/ikke mtp sensorer
-sikkerhet i bra dekkvalg

Som en paralell i sykkelverden: Du får som regel levert med drittdekk på sykkelen - de dekka produsenten fikk best pris på. Er det slik også med TMS?  Jeg fikk en lang forelesning da jeg var innom servicesenteret i Trd om at Tesla hadde grundig sjekket ut hvilket dekk som passer best - stemmer dette da? Hvordan henger det sammen med at samme mann frarådet Nokian Hakka piggfritt?

Ønsker selv å få bilen levert med Hakka7

Jeg bestilte med Hakka 7 til 23.400,-

Dette gjør jeg fordi vinteren her vest er full av nullføre der usaltede veier veldig ofte er dekket av is med vann over og min erfaring med piggfritt på dette føret er dårlig. At TSM er en tung bakhjulsdrevet bil teller også i mitt valg.

Jeg valgte denne pakken levert med bilen fordi jeg ser det er vanskelig å tjene penger på å ordne dette selv, det er klart du kan få kjøpt billige "kina" felger og Hakka 7 til en lavere pris, men når du legger til TPMS sensorene til 3000,- så er det marginale summer å tjene.

Forøvrig er det bare å si at det aldri vil bli enighet om dette på forumet, ditt valg kommer an på føret der du bor/kjøre. Jeg hadde sikkert valgt R2 om jeg bodde på Lillehammer eller et annet sted på indre Østlandet eller der vintrene er stort sett kalde.

Hakka / er et bra dekk for el.bil, lite støy, lav rullemotstand og kjempe egenskaper! Jeg har dette på min Leaf, kan godt kjøpe dette igjen til en Tesla :)
Hvit 2012 Leaf  solgt
2014 TMS 85, sort med pano, 22" , techpakke, lydpakke, sort skinn ,twin-lader, lyspakke og luftfjæring. Solgt med 130' km :)
2015 Zoe 210 solgt
X75D solgt
Hvit 2019 TM3 Long Range AWD Solgt
2017 Opel Ampera-E Solgt
Nå 2013 Model S, P85 Signatur

glaserud

Sitat fra: i_expect på tirsdag 03. september 2013, klokken 15:58
Noen som har funnet mer ut om dekk+felger+tpms?

Jeg har egentlig lyst til å kutte ut vinterhjul, kjøpe meg noen hakka et annet sted og sette de på felgene som følger med (og lagre sommerdekkene som kommer med bilen til neste år hvis jeg får bilen før vinteren  :D). Jeg har sett på noen andre dekk jeg liker, men mye forvirring om hvordan Tesla forholder seg til det å kalibrere sensorer og om det vitterlig er slik at vi må kalibrere dekkene hver gang vi skifter (????) gjør meg litt usikker. Det kan umulig stemme og ville vært utrolig tungvint.

Kjøpte nå hos Vianor på Lillestrøm, og de skaffet sensorer som passet. Sa de. Så da antar jeg det stemmer. :)

19500,- for Hakka R2 m/TSW-felger. 676,- per sensor, så 22204,- totalt.
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

laumb

Glaserud, du som hadde ringt sjappa på Lørenfallet litt tidligere?

glaserud

Sitat fra: laumb på tirsdag 03. september 2013, klokken 18:39
Glaserud, du som hadde ringt sjappa på Lørenfallet litt tidligere?

Var ikke klar over at det var der det lå, men snakket med Knut, ja.
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA