Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TMS Dekk og felger

Startet av Stig O, torsdag 31. januar 2013, klokken 13:01

« forrige - neste »

Cirion

Sitat fra: OleJA på fredag 09. august 2013, klokken 12:56Mesteparten av denne demokjøringa var vel mellom to rundkjøringer på Alnabru. Dvs for det meste våt og saltet vei - Akkurat slik som Pirelli dekka er laget for.
Akkurat sånt føre som var på demokjøringa, passer perfekt for meg. Den ene gangen var det faktisk godt med snø på veien (Til Oslo å være) og da fikk jeg lagt en brei en i nest siste rundkjøring. Den andre gangen var det for det meste våt vei og ikke mulig å gjøre det samme.

Demokjøringen i vinter har gått alle dager hele vinteren, ikke hørt om skader uotover kantkjøring ved lukeparering rett utenfor sjappa, og Buddy eieren som knerta noe første dagen den var tilgjengelig.

Jeg gikk for Pirelli Zottozero,
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

TesLars

Jeg kommer stortsett til å kjøre i Oslo/Akershus området, kanskje et par turer til Sverige for å handle og vurderer også Pirelli dekkene.

Så du mener at du fikk testet ordentlig nok til å bli overbevist at de holder i norske (oslo) vinterforhold?
Oslo
Black Model S

Yagi

Selv har jeg valgt å ikke kjøpe pirellidekkene mest fordi jeg bor i en bakgate som er glemt og forlatt av Oslo kommune. Her brøytes "aldri," og jeg er hver eneste vinter ut og tauer fortvilte Mercedes-eiere opp av uføret med LandCruiseren. Vurderte piggdekkene, men å bidra til svevestøv og lokal forurensing med en elbil gidder jeg ikke.  ;)
Th!nk City, 2000 (avgått ved døden)
Th!nk City, 2008 (solgt)
Tesla Model S P85+, 2013 (solgt)
Tesla Model X 100D

Amper

nå som det er kommet noen teslar i omløp burde det være mulig å få endelig bekreftet eller avkreftet at 18" hjul går over bremsene eller ikke.. er det jeg forstår har det vært vage konklusjoner..

noen sm har mulighet å sjekke om de klarer å få en finger mellom felgen og bremsekaliper både foran og bak på 19" felgene..

er det 15 mm klaring så bør det være mer godt nok..

evt. 40 mm på 21" 
P85D :o)

ArneS

Her er priser jeg har fått fra Tesla:

Vinterdekk:
19" 245/45R19 Piggfritt Pirelli Zottozero NOK 15,000
alternativt, Nokian Hakka R (ikke R2) piggfri NOK 23 100
19" 245/45R19 Pigg Nokian: NOK 23,400
P85+ Signature (solgt)
P85DL

jkirkebo

Sitat fra: ArneS på fredag 09. august 2013, klokken 16:54
Her er priser jeg har fått fra Tesla:

Vinterdekk:
alternativt, Nokian Hakka R (ikke R2) piggfri NOK 23 100

Høh, er det ikke R2 de skal levere? Skal vi få utgående modell som er vesentlig dårligere? Det er ikke aktuelt for min del for å si det pent...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Yagi

Sitat fra: jkirkebo på fredag 09. august 2013, klokken 16:58
Høh, er det ikke R2 de skal levere? Skal vi få utgående modell som er vesentlig dårligere? Det er ikke aktuelt for min del for å si det pent...
Da Tesla ringte meg, sa de også at det var R. Jeg spurte da nettopp om dette. Da ble de nødt til å sjekke og ringe meg opp senere. Etter hvert fikk de forklart at, joda det er R2 som blir levert, selv om det var R som stod på informasjonen til kundebehandleren  ::)
Th!nk City, 2000 (avgått ved døden)
Th!nk City, 2008 (solgt)
Tesla Model S P85+, 2013 (solgt)
Tesla Model X 100D

TS

Sitat fra: ArneS på fredag 09. august 2013, klokken 16:54
Her er priser jeg har fått fra Tesla:

Vinterdekk:
19" 245/45R19 Piggfritt Pirelli Zottozero NOK 15,000
alternativt, Nokian Hakka R (ikke R2) piggfri NOK 23 100
19" 245/45R19 Pigg Nokian: NOK 23,400

Er dette en reel prisdifferanse, eller en "Nordisk avgift" for å øke profitten?
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

Johnny

Sitat fra: TS på fredag 09. august 2013, klokken 17:27
Sitat fra: ArneS på fredag 09. august 2013, klokken 16:54
Her er priser jeg har fått fra Tesla:

Vinterdekk:
19" 245/45R19 Piggfritt Pirelli Zottozero NOK 15,000
alternativt, Nokian Hakka R (ikke R2) piggfri NOK 23 100
19" 245/45R19 Pigg Nokian: NOK 23,400

Er dette en reel prisdifferanse, eller en "Nordisk avgift" for å øke profitten?

Dette er prisen for å ta av Pirellidekkene, kaste de i søpla, og sette på noen andre. Helt normalt.

Sist gang jeg kjøpte tysk bil, bemerket jeg overfor selgeren, "jeg har nå i praksis kjøpt to ratt, hva skjer med det andre? Får jeg det med?" Selgeren responderte på dette med en skuldertrekning og et smil ::)
TMS og eGolf.

eclipse

Sitat fra: EvenSteven på fredag 09. august 2013, klokken 12:28
Prøver å lese meg litt opp om hvor mye "dårligere" disse Pirelli Zottosero dekkene gjør det i tester.
Og finner faktisk også en del bra omtale om dette dekket. Så helt på jordet kan det vel ikke være?

http://www.automotorsport.se/media/biltester_pdf/102306.pdf

Min veldig oppegående Dekk1 representant sa at Pirelli dekkene i denne dimensjonen ikke var så værst sammenlignet med "nordiske" piggfrie dekk, men mindre dimensjoner var ikke bra. Selv kjører jeg piggdekk :-)
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

TS

Sitat fra: eclipse på fredag 09. august 2013, klokken 18:43
Sitat fra: EvenSteven på fredag 09. august 2013, klokken 12:28
Prøver å lese meg litt opp om hvor mye "dårligere" disse Pirelli Zottosero dekkene gjør det i tester.
Og finner faktisk også en del bra omtale om dette dekket. Så helt på jordet kan det vel ikke være?

http://www.automotorsport.se/media/biltester_pdf/102306.pdf

Min veldig oppegående Dekk1 representant sa at Pirelli dekkene i denne dimensjonen ikke var så værst sammenlignet med "nordiske" piggfrie dekk, men mindre dimensjoner var ikke bra. Selv kjører jeg piggdekk :-)

Det står i oppsummeringen : Pirelli har sina styrkor på våt asfalt. Där övertygar W240 Sot- tozero II med ett bra uppträdande. Men på snö ligger greppnivån under både Dunlop und Continental.


For meg er det viktigste med vinterdekkene at de ikke seiler av ut av veien med 2,2 tonn bil på iseste vei, og at de i tillegg er stabile på våt vintervei.

Er ikke slike continentale for harde til å fungere godt på isete vei?
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

EvenSteven

Riktig det! Dårligere enn conti og dunlop, men vi snakker om få poeng forskjell her totalt. sjekket testens data og skilte ikke stort på bremsestrekning men, klart noe under pari på grep.
Anyways.. Det er vrient å konkludere hvordan disse dekkene faktisk er, før man evt. får testet de "in real life".

Jeg prøve kjørte i mars på halv tørr vei og noe fryste partier og bilen satt da meget godt på veien. Bakenden slapp litt ved ett tilfelle, men ga da nesten full pinne ut av rundkjøringen inn mot Tesla store.
Men uten noe drama.

Med erfaring på nokian dekk de siste fem årene,  er det vanskelig for meg å gamble på noe annet enn dekk man vet leverer trygghet og veigrep.
Men føler det likevel noe surt å betale såpass mye ekstra for R2, da Pirelli dekkene også er ca. Like høyt priset i diverse nettbutikker etc.
Om det ikke blir noen endringer på dette innen min levering vil jeg mest trolig kjøpe R2 løst på nett og få de lagt om på felgene som følger bilen.
Da har jeg sommerdekkene lagret og kjøper nye felger til disse i løpet av våren. Vil nok da ha kommet mer å velge mellom fra de fleste forhandlere.
Får også meget gode priser på aez og dotz felger gjennom jobben.

Om vi er flere med samme tanke, så kan jeg godt sjekke muligheter for gruppekjøp.  ;D



Tesla S P85+ sølv

shb

Noen som vet om vi kan få Cyclone til vinterdekkene?
Jobber med hurtiglading i Eviny
EQS 2022 og e-Golf 2020

petersv

Sitat fra: shb på lørdag 10. august 2013, klokken 08:49
Noen som vet om vi kan få Cyclone til vinterdekkene?

Det var ikke mulig. De var vist ikke tilgjengelige i US engang enda sa min leveringsspesialist. Hun sa de kunne bestilles senere fra verkstedet løst. Hun mente også at det ble billigere enn vinterdekkpakken på15k, jeg har mine tvil på akkurat det...

glaserud

Sitat fra: Nuvolari på fredag 09. august 2013, klokken 12:43
En annen ting er at pirellidekkene stod på tms demobilene i hele vinter. Kan ikke huske å ha lest noen tilbakemeldinger fra folk som syntes bilen var dårlig på vinterføre.

Om du (orker) å grave frem de gamle postene mine angående temaet, så finner du at jeg var veldig positiv til vinteregenskapene da jeg kjørte. Jeg kjørte i et helsikkes snøvær så det var ubrøytet og mye snø i tidvise fokker.

Nå. Det er et par ting som jeg bet meg merke i. Selv om bilen oppførte seg fint, og var helt udramatisk å kjøre, så er det par ting ved opplevelsen som setter et lite spørsmålstegn ved Pirelliene:

1. Den var merkbart flytende på snødekt E6 i 80. Om det er p.g.a. jeg som er vant til 4WD eller ei vites ikke.
2. Aksellerasjon var ganske fraværende.

Disse to samsvarer ganske bra med brukt-EU-import-BMWen jeg hadde. Den kom også på autobahndekk, og var helt super å kjøre på saltet/våt vei. Fikk den føle snø var det bare å finne frem kjettingene. Jeg har en snikende følelse av at Pirelliene har litt det samme problemet.

Men. Det er bare mine 0,02$.
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA