Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TMS Dekk og felger

Startet av Stig O, torsdag 31. januar 2013, klokken 13:01

« forrige - neste »

eclipse

Sitat fra: glaserud på fredag 26. juli 2013, klokken 21:37
Sitat fra: ohh på fredag 26. juli 2013, klokken 20:57
Vedr eventuelt kjøp av andre vinterdekk/felger: Har fått info fra Tesla Norge i dag at dekktrykksmålere vil man bli hjulpet med av Tesla Service til høsten når det er på tide å bytte til vinterhjul.

Selv om man kommer med uoriginale felger?

Kan det være dette TPMS systemet Tesla har?:

http://www.baolong.biz/baolong_en/product_list.aspx?childid=200909170842221031&classid=200907231130299218&pid=200909141113081968
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

FThorsen

Jeg var oppom Alnabru i dag for prøvekjøring av Perf Plus og spurte da samtidig om vinterfelger/dekk.
Forklaringen jeg fikk var at bilen er bare typegodkjent med den felgen og de dekkene de selger. Det er visst ett litt spesielt/snevert impress som gjør dette vanskelig...
Nå er ikke jeg ekspert på dekk og felger, men har ikke hørt at dette skal være problematisk for andre leverandører. Men mulig Tesla vil sikre at noen ikke setter noen "jalla" dekk/felg kombinasjon på bilene og at skader/ulykker oppstår som gir dårlig lys i media.
Men før vinteren mener jeg at de burde ha en løsning klar for oss som ønsker Nokian piggfrie vinterdekkk!
Bærum
BMW 320 MDAT, 2007 modell (solgt)
TMS P85+ november 2013 (solgt)
TMS P85D mars 2015 (kondemnert)
Nissan Leaf 2014 (dama)
Hyundai Ioniq 5 Project 45 (nåværende)

ohh

Sitat fra: eclipse på mandag 29. juli 2013, klokken 23:15
Sitat fra: glaserud på fredag 26. juli 2013, klokken 21:37
Sitat fra: ohh på fredag 26. juli 2013, klokken 20:57
Vedr eventuelt kjøp av andre vinterdekk/felger: Har fått info fra Tesla Norge i dag at dekktrykksmålere vil man bli hjulpet med av Tesla Service til høsten når det er på tide å bytte til vinterhjul.

Selv om man kommer med uoriginale felger?

Kan det være dette TPMS systemet Tesla har?:

http://www.baolong.biz/baolong_en/product_list.aspx?childid=200909170842221031&classid=200907231130299218&pid=200909141113081968
Litt lenger opp i tråden er det bekreftet at TPMS systemet kommer fra Baolong, ja.
Tesla Model S Sig P85+ (solgt)
Tesla Model S 85D (Solgt)
Tesla Model X P90DL (P100DL)
Reservasjon Model 3

Patosan

VIN 15026

LinkedIn

TS

#634
Sitat fra: TS på fredag 26. juli 2013, klokken 22:27
Sitat fra: valvolainen på torsdag 25. juli 2013, klokken 20:57
det er jo ikke prisen som er det verste, men netopp det at vi ikke får muligheten til å sko en bil til sekshundretusen kroner så bra som mulig.
Ettermarkedet på felger er elendig enda, og tesla er redde for at nordiske vinterdekk med hastighetsmerking på 160 og 190km/t blir for mye for deres 'superbil'. (De er bra nok for alle andre biler som selges i norge)

Jeg har skrevet en lang mail til tesla som har blitt videresendt 'bakover', men hvis alle andre tier stille får vi bare stille oss på alle fire og ta det vi får.
PS - skriv på engelsk, enklere å sende videre da.

Jeg sendte i natt en epost til selveste G.B. med kopi til K.A.Wold og eusales@teslamotors.com

Poengterte at det er endel frustrasjon blant kjøpere når det gjelder begrensning på hva vi får bestillt fra Tesla Shop sammen bilen og at mange mener de piggfrie vinterdekkene ikke holder mål i Norge pga for hard gummi etc og at konsekvenser for dårlig dekkvalg kan bli:
- Dårlige testresultater for bilen i Norge
- Flere ulykker 
- på grunn av dette , dyrere forsikringer ..(jeg tror S er dyrere å reparere enn normalt)
- Dårlig rykte pga at S lett blir gjenkjent stående i grøfter på glatte dager..

Jeg anbefalte at de så nærmere På Nokian Hakka piggfritt..

I ettermiddag fikk jeg svar  fra Alex Frank - EU Customer Experience Manager som sier han personlig snakket med G.B. som selv var på forretningsreise.
Dette er svaret vedrørende dekk som denne tråden omhandler:
[quote author=Alex Frank - EU Customer Experience Manager
Winter Wheels
Because I'm not an expert on this, I've asked for some feedback from our experienced team of vehicle test engineers.  While the Nokian tires are known for their performance in snow and ice, they exhibited reduced traction and increased oversteer characteristics in slalom and lane change maneuvers on wet pavement, which increases the stopping distance vs. the Pirelli tires.  Important to note is that the Model S has a unique center of gravity, torsional rigidity factor, and weight distribution when compared to any other vehicle.  Given these factors coupled with the overwhelming amount of torque available, there are different criteria involved in selecting the optimal tires.  Our team of engineers all came to Tesla from successful careers in the auto industry, and have brought their knowledge accrued to bear on our testing processes, so you can rest assured that Model S is designed with the utmost care and focus on both performance and safety, and has been tested sufficiently against both.
Due diligence has concluded that insurance costs in Norway for Model S based on our current option sets are actually lower than the average when compared against other comparably priced luxury sedans, so not to worry.  This liability-based conclusion as per our insurance contacts reflects the level of confidence both Tesla and the insurance professionals have in our tire choice decision, among various other factors. Ultimately, it's impossible to choose one product that is best for everyone's lifestyle, so  I'd encourage you to consider purchasing different tires aftermarket if it makes you feel more comfortable with your Model S.
[/i][/color]
Jeg tolker det slik at Nokian mangler noen "Performance egenskaper"

Er det noen her med erfaring eller fagkunnskap nok til mene at Pirelli 240 Zottozero er langt dårligere enn Nokian Hakka på norsk vinterføre?
F.eks daglig kjøring by og helger i fjellet ?
[/quote]
Det virker på meg som Tesla har avskrevet Nokian dekket pga dårlige egenskaper på denne bilen, men det ble i tråden her nevnt et nytt Bridgestone dekk som kan være aktuelt for de å teste. Jeg skal svare Alex om tilbakemeldingene og trenger noe mer info om det. Skal også vektlegge at norske forbrukermyndigheter fraråder kontinentale vinterdekk I Norge ....
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

eclipse

Sitat fra: fthorsen på mandag 29. juli 2013, klokken 23:24
Jeg var oppom Alnabru i dag for prøvekjøring av Perf Plus og spurte da samtidig om vinterfelger/dekk.
Forklaringen jeg fikk var at bilen er bare typegodkjent med den felgen og de dekkene de selger. Det er visst ett litt spesielt/snevert impress som gjør dette vanskelig...
Nå er ikke jeg ekspert på dekk og felger, men har ikke hørt at dette skal være problematisk for andre leverandører. Men mulig Tesla vil sikre at noen ikke setter noen "jalla" dekk/felg kombinasjon på bilene og at skader/ulykker oppstår som gir dårlig lys i media.
Men før vinteren mener jeg at de burde ha en løsning klar for oss som ønsker Nokian piggfrie vinterdekkk!

Nei, dette har jeg ingen tro på, jeg snakket med en erfaren på Dekk1 i Stavanger og de kunne tilby meg dekkpakke med piggfrie Nokian R2 og felger til Tesla til ca 20K, han sa også at det var litt slingringsmonn på impress, slik at felgen kunne stikke 2-3 millimeter lengre ut. At bilen blir typegodkjent med bare en type dekk og felg, nope!
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

laumb

VG ringte meg i dag for en prat om denne saken.
De skulle så kontakte Tesla med noen spørsmål.

Håper det hjelper med å få opp øynene til Tesla.

- levere bilen med nordiske vinterdekk.
- tilby TPMS
- tilby å kode denne til bilen.

Forøvrig, jeg er nysgjerrig på jussen rundt det. Tviler på at de er tillatt å a) kreve at vi benytter TPMS, b) ikke kode den for andre felger og c) i så fall ikke tilby en løsning så vi kan kode selv.

Wicky124

Sitat fra: Stig O på mandag 29. juli 2013, klokken 22:27
Sitat fra: glaserud på mandag 29. juli 2013, klokken 18:03
Boltene er 14x1,50
Vet at det er M14X1.5, men det er yttre diameter på mutteren som er problemet. Bolthullet, som er lettere å ta målet på, er det samme som den yttre diameteren.

Man kan bruke BMW felger på teslaen uten problemer, fulle hjulbuene godt med lavere innpress, og om det er problemer med bolter, så kan man kjøpe løse bolter fra hvilken som helst dekksjappe...
Oslo beboer med fossilebiler:
✔Mercedes C220cdi 2009
✔Mercedes E220cdi 2007
✔Mercedes S320     1999
✔Audi A3 1.8T S-line 1999

D.O

Sitat fra: Wicky124 på tirsdag 30. juli 2013, klokken 09:31
Sitat fra: Stig O på mandag 29. juli 2013, klokken 22:27
Sitat fra: glaserud på mandag 29. juli 2013, klokken 18:03
Boltene er 14x1,50
Vet at det er M14X1.5, men det er yttre diameter på mutteren som er problemet. Bolthullet, som er lettere å ta målet på, er det samme som den yttre diameteren.

Man kan bruke BMW felger på teslaen uten problemer, fulle hjulbuene godt med lavere innpress, og om det er problemer med bolter, så kan man kjøpe løse bolter fra hvilken som helst dekksjappe...
Hvordan er senterdiameter i forhold til BMW?
Nå:Mazda mx30, Proace electric,  Rav-4 , BMW M5, Fox Mustang og Haibike el sykkel
Bestilt/reservert:
Cybertruck
Før:
Hyundai Kona
Model 3 (kansellert for Kona'n)
Model S P85 -13
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

glaserud

Søk på forumet etter "vitale mål". Er sitert i denne tråden i ørten omganger. :)
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

JohanH

Gledelig tilbakemelding fra Tesla etter at jeg og sikkert mange andre sendt velbegrunnede mail vedr. vinterdekk:

Sitat
Dear Mr. Höljer,

Thanks very much for your note.

My name is Bryan Batista and I'm the European Sales Director, reporting to Jerome.

We take this type of feedback very seriously. We want you to enjoy your Model S as much as possible, and we recognise that capable tires for the specific weather conditions you face are a very important part of your driving experience.

After hearing your detailed comments and those of many other Norwegians, we will be adding a stud-less, "Nordic type" winter tire to our options line up (in addition to the Pirelli SottoZero and the Nokian studded tires).  We have not yet confirmed the tire brand and specifications since we are investigating supply.  As soon as we confirm the tire we will announce its specifications and price.

Once again, thank you for raising this valid concern.  We will continue to look for opportunities to improve your ownership experience.

Best regards,
Bryan

ohh

Sitat fra: JohanH på tirsdag 30. juli 2013, klokken 10:07
Gledelig tilbakemelding fra Tesla etter at jeg og sikkert mange andre sendt velbegrunnede mail vedr. vinterdekk:

Sitat
Dear Mr. Höljer,

Thanks very much for your note.

My name is Bryan Batista and I'm the European Sales Director, reporting to Jerome.

We take this type of feedback very seriously. We want you to enjoy your Model S as much as possible, and we recognise that capable tires for the specific weather conditions you face are a very important part of your driving experience.

After hearing your detailed comments and those of many other Norwegians, we will be adding a stud-less, "Nordic type" winter tire to our options line up (in addition to the Pirelli SottoZero and the Nokian studded tires).  We have not yet confirmed the tire brand and specifications since we are investigating supply.  As soon as we confirm the tire we will announce its specifications and price.

Once again, thank you for raising this valid concern.  We will continue to look for opportunities to improve your ownership experience.

Best regards,
Bryan
Bra jobbet! Gleder meg til vi får resultatet! :)
Tesla Model S Sig P85+ (solgt)
Tesla Model S 85D (Solgt)
Tesla Model X P90DL (P100DL)
Reservasjon Model 3

Nuvolari

Sitat fra: JohanH på tirsdag 30. juli 2013, klokken 10:07
Gledelig tilbakemelding fra Tesla etter at jeg og sikkert mange andre sendt velbegrunnede mail vedr. vinterdekk:

Sitat
Dear Mr. Höljer,

Thanks very much for your note.

My name is Bryan Batista and I'm the European Sales Director, reporting to Jerome.

We take this type of feedback very seriously. We want you to enjoy your Model S as much as possible, and we recognise that capable tires for the specific weather conditions you face are a very important part of your driving experience.

After hearing your detailed comments and those of many other Norwegians, we will be adding a stud-less, "Nordic type" winter tire to our options line up (in addition to the Pirelli SottoZero and the Nokian studded tires).  We have not yet confirmed the tire brand and specifications since we are investigating supply.  As soon as we confirm the tire we will announce its specifications and price.

Once again, thank you for raising this valid concern.  We will continue to look for opportunities to improve your ownership experience.

Best regards,
Bryan

Yess! Da slipper vi mye dill dall med tpms og 3 parts felger og fandens oldemor.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

valvolainen

Flotters, da venter vi i spenning... herlig at våfe initiativ fører frem!




Epleskreller

Veldig bra!  Sendte en mail i helgen og fikk svar om å avvente litt..
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA