Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TMS Dekk og felger

Startet av Stig O, torsdag 31. januar 2013, klokken 13:01

« forrige - neste »

Balrog

Personlig har jeg intet behov for dekktrykksvarsler. Er det noen som kjenner til en dings man kan putte de 4 originale varslerne i (med "riktig lufttrykk"), gjemme vekk i forgasjerommet og bruke akkurat de felgene og dekkene man selv ønsker uten blinkende varsellampe på 4 punkterte dekk?
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

GoProne

Hva vil egentlig 21" koste hvis man først valgte 19", og skulle ønske å etterbestille? Ser de ligger på $4500 på Teslasiden, men det er vel ikke direkte overførbart?

ohh

Sitat fra: GoProne på fredag 26. juli 2013, klokken 14:16
Hva vil egentlig 21" koste hvis man først valgte 19", og skulle ønske å etterbestille? Ser de ligger på $4500 på Teslasiden, men det er vel ikke direkte overførbart?
Bør være det - om du legger til frakt og mva.
Tesla Model S Sig P85+ (solgt)
Tesla Model S 85D (Solgt)
Tesla Model X P90DL (P100DL)
Reservasjon Model 3

ohh

Vedr eventuelt kjøp av andre vinterdekk/felger: Har fått info fra Tesla Norge i dag at dekktrykksmålere vil man bli hjulpet med av Tesla Service til høsten når det er på tide å bytte til vinterhjul.


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Tesla Model S Sig P85+ (solgt)
Tesla Model S 85D (Solgt)
Tesla Model X P90DL (P100DL)
Reservasjon Model 3

glaserud

Sitat fra: ohh på fredag 26. juli 2013, klokken 20:57
Vedr eventuelt kjøp av andre vinterdekk/felger: Har fått info fra Tesla Norge i dag at dekktrykksmålere vil man bli hjulpet med av Tesla Service til høsten når det er på tide å bytte til vinterhjul.

Selv om man kommer med uoriginale felger?
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

ohh

Sitat fra: glaserud på fredag 26. juli 2013, klokken 21:37
Sitat fra: ohh på fredag 26. juli 2013, klokken 20:57
Vedr eventuelt kjøp av andre vinterdekk/felger: Har fått info fra Tesla Norge i dag at dekktrykksmålere vil man bli hjulpet med av Tesla Service til høsten når det er på tide å bytte til vinterhjul.

Selv om man kommer med uoriginale felger?
Jepp!


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Tesla Model S Sig P85+ (solgt)
Tesla Model S 85D (Solgt)
Tesla Model X P90DL (P100DL)
Reservasjon Model 3

kjølholdt

Vedrørende vinterdekk  er det noen som vurderer 225 istedenfor 245 ?
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

ohh

Sitat fra: kjølholdt på fredag 26. juli 2013, klokken 21:43
Vedrørende vinterdekk  er det noen som vurderer 225 istedenfor 245 ?
Det finnes vel ikke til Tesla i 19"?
Tesla Model S Sig P85+ (solgt)
Tesla Model S 85D (Solgt)
Tesla Model X P90DL (P100DL)
Reservasjon Model 3

glaserud

P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

Yagi

Sitat fra: ohh på fredag 26. juli 2013, klokken 20:57
Vedr eventuelt kjøp av andre vinterdekk/felger: Har fått info fra Tesla Norge i dag at dekktrykksmålere vil man bli hjulpet med av Tesla Service til høsten når det er på tide å bytte til vinterhjul.
Når det gjelder Tesla, fins det ikke mer nøyaktig info enn det siste vi ser her på forumet - så da får vi tro på det. :D Jeg fikk motsatt melding i går, men det gjelder selvsagt ikke lenger ;) Bra vi kan få ordnet dette av Tesla.
Th!nk City, 2000 (avgått ved døden)
Th!nk City, 2008 (solgt)
Tesla Model S P85+, 2013 (solgt)
Tesla Model X 100D

ohh

Sitat fra: Yagi på fredag 26. juli 2013, klokken 21:57
Sitat fra: ohh på fredag 26. juli 2013, klokken 20:57
Vedr eventuelt kjøp av andre vinterdekk/felger: Har fått info fra Tesla Norge i dag at dekktrykksmålere vil man bli hjulpet med av Tesla Service til høsten når det er på tide å bytte til vinterhjul.
Når det gjelder Tesla, fins det ikke mer nøyaktig info enn det siste vi ser her på forumet - så da får vi tro på det. :D Jeg fikk motsatt melding i går, men det gjelder selvsagt ikke lenger ;) Bra vi kan få ordnet dette av Tesla.
Andre, som også fikk motsatt melding for noen dager siden, fikk kontrabeskjed i dag. :)
Tesla Model S Sig P85+ (solgt)
Tesla Model S 85D (Solgt)
Tesla Model X P90DL (P100DL)
Reservasjon Model 3

TS

#566
Sitat fra: valvolainen på torsdag 25. juli 2013, klokken 20:57
det er jo ikke prisen som er det verste, men netopp det at vi ikke får muligheten til å sko en bil til sekshundretusen kroner så bra som mulig.
Ettermarkedet på felger er elendig enda, og tesla er redde for at nordiske vinterdekk med hastighetsmerking på 160 og 190km/t blir for mye for deres 'superbil'. (De er bra nok for alle andre biler som selges i norge)

Jeg har skrevet en lang mail til tesla som har blitt videresendt 'bakover', men hvis alle andre tier stille får vi bare stille oss på alle fire og ta det vi får.
PS - skriv på engelsk, enklere å sende videre da.

Jeg sendte i natt en epost til selveste G.B. med kopi til K.A.Wold og eusales@teslamotors.com

Poengterte at det er endel frustrasjon blant kjøpere når det gjelder begrensning på hva vi får bestillt fra Tesla Shop sammen bilen og at mange mener de piggfrie vinterdekkene ikke holder mål i Norge pga for hard gummi etc og at konsekvenser for dårlig dekkvalg kan bli:
- Dårlige testresultater for bilen i Norge
- Flere ulykker 
- på grunn av dette , dyrere forsikringer ..(jeg tror S er dyrere å reparere enn normalt)
- Dårlig rykte pga at S lett blir gjenkjent stående i grøfter på glatte dager..

Jeg anbefalte at de så nærmere På Nokian Hakka piggfritt..

I ettermiddag fikk jeg svar  fra Alex Frank - EU Customer Experience Manager som sier han personlig snakket med G.B. som selv var på forretningsreise.
Dette er svaret vedrørende dekk som denne tråden omhandler:
[quote author=Alex Frank - EU Customer Experience Manager
Winter Wheels
Because I'm not an expert on this, I've asked for some feedback from our experienced team of vehicle test engineers.  While the Nokian tires are known for their performance in snow and ice, they exhibited reduced traction and increased oversteer characteristics in slalom and lane change maneuvers on wet pavement, which increases the stopping distance vs. the Pirelli tires.  Important to note is that the Model S has a unique center of gravity, torsional rigidity factor, and weight distribution when compared to any other vehicle.  Given these factors coupled with the overwhelming amount of torque available, there are different criteria involved in selecting the optimal tires.  Our team of engineers all came to Tesla from successful careers in the auto industry, and have brought their knowledge accrued to bear on our testing processes, so you can rest assured that Model S is designed with the utmost care and focus on both performance and safety, and has been tested sufficiently against both.
Due diligence has concluded that insurance costs in Norway for Model S based on our current option sets are actually lower than the average when compared against other comparably priced luxury sedans, so not to worry.  This liability-based conclusion as per our insurance contacts reflects the level of confidence both Tesla and the insurance professionals have in our tire choice decision, among various other factors. Ultimately, it's impossible to choose one product that is best for everyone's lifestyle, so  I'd encourage you to consider purchasing different tires aftermarket if it makes you feel more comfortable with your Model S.[/quote]

Jeg tolker det slik at Nokian mangler noen "Performance egenskaper"

Er det noen her med erfaring eller fagkunnskap nok til mene at Pirelli 240 Zottozero er langt dårligere enn Nokian Hakka på norsk vinterføre?
F.eks daglig kjøring by og helger i fjellet ?
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

petersv

Og her kommer det tydlig fram at de ikke har erfaring med vinterkjøring. Man har uendelig mye mer grep på tørr og våt asfalt kontra is at forskjellen de snakker om her er neglisjerbar.

Med den logikken burde man kjøre på sommerdekk, siden det 90% av tiden er bare vinterveier på østlandet.

jkirkebo

Sitat fra: TS på fredag 26. juli 2013, klokken 22:27
Er det noen her med erfaring eller fagkunnskap nok til mene at Pirelli 240 Zottozero er langt dårligere enn Nokian Hakka på norsk vinterføre?
F.eks daglig kjøring by og helger i fjellet ?

Jeg baserer meg på rapportene fra Kanada (på TMC-forumet), der flere hev av Pirelli-dekkene etter å ha kjørt seg fast i relativt slakke bakker på snøføre. De som byttet til Hakkapeliitta R var svært mye mer fornøyd med snø- og isføreegenskapene.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

OleJA

Sitat fra: petersv på fredag 26. juli 2013, klokken 22:39
Og her kommer det tydlig fram at de ikke har erfaring med vinterkjøring. Man har uendelig mye mer grep på tørr og våt asfalt kontra is at forskjellen de snakker om her er neglisjerbar.

Med den logikken burde man kjøre på sommerdekk, siden det 90% av tiden er bare vinterveier på østlandet.
Dette blir jo uansett helt håpløst når de forsøker å finne kun et piggfritt dekk som de tilbyr ialle markedene sine uavhengig av om vinter klimaet er 5 grader og regn, eller -15 og snøfokk

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA