Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TMS Dekk og felger

Startet av Stig O, torsdag 31. januar 2013, klokken 13:01

« forrige - neste »

Veggen

Sitat fra: thoberre
Nå skal det sies at jeg ikke har TMPS på vinterhjulene mine i dag heller - så det venner man seg vel til :-(
Enig, gir f... i tpms på vinterhjul. (Og det til tross for at jeg har jobbet med utvikling og produksjon av tpms i 10 år)

Det vi trenger er en mulighet for å kunne deaktivere dekktrykkadvarselen.

Cirion

Sitat fra: fthorsen på torsdag 25. juli 2013, klokken 09:07
Grunnet høy pris på "vinterdekkpakken" samt at man får med dårlige dekk velger jeg å kjøpe uoriginale vinterfelger og sette på piggfrie Nokian dekk. Får se hva slags felger det blir, men det var lenket til noen ganske snasene lette 19" felger tidligere i tråden ett sted husker jeg.
Hva får deg til å tro at vinterdekkpakken er dyr? For 13 år siden, kjøpte jeg vinterdekkpakke til min Honda Accord med Honda lettmetallfelger 15" og vinterdekk til 18 000,-

Tror ikke du finner 19" lettmetall pakker fra noe annet bil merke til lavere pris enn 15 000,- eks mva...

Uorginale felger blir noe annet.

Å si at dekkene er dårlig, fordi de ikke er Nokian, blir helt feil. De som følger med er garantert bedre på vinterføre for meg. Her på østlandet er er våt eller tørr vei normalen, og skulle det være isete en morra, tilpasser man farten. Snø blir brøytet og saltet.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

D.O

Sitat fra: Veggen på torsdag 25. juli 2013, klokken 17:27
Sitat fra: thoberre
Nå skal det sies at jeg ikke har TMPS på vinterhjulene mine i dag heller - så det venner man seg vel til :-(
Enig, gir f... i tpms på vinterhjul. (Og det til tross for at jeg har jobbet med utvikling og produksjon av tpms i 10 år)

Det vi trenger er en mulighet for å kunne deaktivere dekktrykkadvarselen.
Problemet er at disse må være der pga regler i USA, og disse reglene er på tur i EU og for å kunne få høy score på sikkerhetstester.
Men det må komme en mulighet via skjermen for å kalibrere disse selv, da det ikke er mulig for alle å bytte til vinterhjul på ett servicesenter. Det er ikke noe problem å slå av trykksensor funksjonen, men det spørs om vi får tilgang til denne menyen.
Jeg skal ha piggdekk, men synes prisen som enkelte har fått fra Tesla er drøy. Usikker på om jeg skal gå for å kjøpe dekk som servicesenteret får legge på sommerfelgene. Men en felles underskrift, med krav om nokian pigg og piggfritt samt mulighet for å slå av og kalibrere trykksensorene er jeg med på. Signerer med reservasjons nr.
Nå:Mazda mx30, Proace electric,  Rav-4 , BMW M5, Fox Mustang og Haibike el sykkel
Bestilt/reservert:
Cybertruck
Før:
Hyundai Kona
Model 3 (kansellert for Kona'n)
Model S P85 -13
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Cirion

Sitat fra: stianrod på torsdag 25. juli 2013, klokken 15:26
Dette er jo helt absurd. Vi må kreve vinterdekk for norske forhold, og ikke søreuropeiske. Tror en her må sende en mail direkte til Elon og forklare vår frustrasjon og bekymringer på vinterstid. Kommer til å gå galt en vakker dag. Det gjelder jo også om bilen leveres med helårsdekk og ikke sommerdekk.
Du får da begge alternativene....  Piggdekkene er Nokian, piggfritt egner seg lenger sør :-)
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

jkirkebo

Sitat fra: Cirion på torsdag 25. juli 2013, klokken 17:42
Å si at dekkene er dårlig, fordi de ikke er Nokian, blir helt feil. De som følger med er garantert bedre på vinterføre for meg. Her på østlandet er er våt eller tørr vei normalen, og skulle det være isete en morra, tilpasser man farten. Snø blir brøytet og saltet.

Ja, sikkert greit for de som holder seg til de store veien på østlandet og ikke har hytte på fjellet. Jeg kjøper derimot Model S for lengre turer, og mye av kjøringen vil foregå på snø- eller isføre selv om jeg bor i Fredrikstad. Vil helst ikke stå fast i første bakken på vei inn til hytta.

Hvordan kjøreegenskaper og veigrep er på våt asfalt på E6 er mindre interessant, der ligger jeg bare på cruise-control alikevel og veien har midtdeler.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Milzit


Sitat fra: Cirion på torsdag 25. juli 2013, klokken 17:42
Sitat fra: fthorsen på torsdag 25. juli 2013, klokken 09:07
Grunnet høy pris på "vinterdekkpakken" samt at man får med dårlige dekk velger jeg å kjøpe uoriginale vinterfelger og sette på piggfrie Nokian dekk. Får se hva slags felger det blir, men det var lenket til noen ganske snasene lette 19" felger tidligere i tråden ett sted husker jeg.
Hva får deg til å tro at vinterdekkpakken er dyr? For 13 år siden, kjøpte jeg vinterdekkpakke til min Honda Accord med Honda lettmetallfelger 15" og vinterdekk til 18 000,-

Tror ikke du finner 19" lettmetall pakker fra noe annet bil merke til lavere pris enn 15 000,- eks mva...

Uorginale felger blir noe annet.

Å si at dekkene er dårlig, fordi de ikke er Nokian, blir helt feil. De som følger med er garantert bedre på vinterføre for meg. Her på østlandet er er våt eller tørr vei normalen, og skulle det være isete en morra, tilpasser man farten. Snø blir brøytet og saltet.
Du skal finne pakke til 15 000 INK mva, ikke eks mva for at man skal si at vinterpakken har høy pris.


Sent from my iPad using Tapatalk 2

valvolainen

det er jo ikke prisen som er det verste, men netopp det at vi ikke får muligheten til å sko en bil til sekshundretusen kroner så bra som mulig.
Ettermarkedet på felger er elendig enda, og tesla er redde for at nordiske vinterdekk med hastighetsmerking på 160 og 190km/t blir for mye for deres 'superbil'. (De er bra nok for alle andre biler som selges i norge)

Jeg har skrevet en lang mail til tesla som har blitt videresendt 'bakover', men hvis alle andre tier stille får vi bare stille oss på alle fire og ta det vi får.
PS - skriv på engelsk, enklere å sende videre da.

Cirion

Sitat fra: valvolainen på torsdag 25. juli 2013, klokken 20:57
det er jo ikke prisen som er det verste, men netopp det at vi ikke får muligheten til å sko en bil til sekshundretusen kroner så bra som mulig.
Er ikke Hakka piggdekk bra nok??
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

ohh

Sitat fra: Cirion på torsdag 25. juli 2013, klokken 21:56
Sitat fra: valvolainen på torsdag 25. juli 2013, klokken 20:57
det er jo ikke prisen som er det verste, men netopp det at vi ikke får muligheten til å sko en bil til sekshundretusen kroner så bra som mulig.
Er ikke Hakka piggdekk bra nok??
Har kjørt piggfritt i 20 år, og har planer om å fortsette med det.


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Tesla Model S Sig P85+ (solgt)
Tesla Model S 85D (Solgt)
Tesla Model X P90DL (P100DL)
Reservasjon Model 3

valvolainen

Gamlebilen som nesten ikke blir kjørt skal få piggdekk. TMS som skal rulle 30.000 skal ha piggfritt.

OleJA

Er det noen jurister her på forumet som kan vurdere om Teslas bryter konkurranseloven i forbindelse med dekkpakkene de tilbyr, samt mangel av support for 3-parts felger? Dersom jeg ikke har gått glipp av noe så er situasjonen:

- Tesla tilbyr kun en alternativ dekkpakke for hhv. pigg- og piggfrie dekk.
- De selger ikke kun 'felgpakker' (dvs felger, trykksensorer og sentercap)
- De er ikke behjelpelig med installasjon av trykksensorer på 3-parts felger.

Leser en da konkurranseloven så mener jeg at Teslas oppførsel er i konflikt med følgende punkt (http://www.lovdata.no/all/nl-20040305-012.html)


§ 10. Konkurransebegrensende avtaler mellom foretak

       Enhver avtale mellom foretak, enhver beslutning truffet av sammenslutninger av foretak og enhver form for samordnet opptreden som har til formål eller virkning å hindre, innskrenke eller vri konkurransen, er forbudt, særlig slike som består i

b) å begrense eller kontrollere produksjon, avsetning, teknisk utvikling eller investeringer,

e) å gjøre inngåelsen av kontrakter avhengig av at medkontrahentene godtar tilleggsytelser som etter sin art eller etter vanlig forretningspraksis ikke har noen sammenheng med kontraktsgjenstanden.


Mine komentarer:
pkt b) Å ikke tilby fritt valg av dekk (innenfor det som er godkjent for bilen) begrenser forbrukerens tilgang til teknisk utvikling. Det er samtidig konkurransevridende iom. at andre dekk leverandører ikke får tilgang til Model S markedet.
pkt e) Å kreve at dekk kjøpes sammen med felg er en tilleggsytelse som ikke ønskes (av alle)

Synspunkt?

petersv

Er nok ikke ulovlig dette. Helt vanlig praksis fra alle forhandlere. Tesla nekter jo ingen å kjøpe egne dekk, med eller uten felger, hvor hvilken som heøst forhandler og sette de på bilen.

Celter

Selvfølgelig bryter de ikke konkurranseloven. Den gjelder i forhold mellom selskaper, ikke i forhold mellom selskap og kunde.
Porsche Taycan Turbo (Bestilt)
Tesla P85D  (Solgt)
Tesla P85+ (Solgt)

teslaslaven

Her er du nok på ville veier OleJA.

OleJA

Sitat fra: Celter på fredag 26. juli 2013, klokken 08:28
Selvfølgelig bryter de ikke konkurranseloven. Den gjelder i forhold mellom selskaper, ikke i forhold mellom selskap og kunde.
Det har du nok rett i ja  :o Dropper den ideen da.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA