Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TMS Dekk og felger

Startet av Stig O, torsdag 31. januar 2013, klokken 13:01

« forrige - neste »

sindrej

Tesla bør tilby felger og sensorer og bare sensorer som alternativ.  Det hadde løst mye.

Runex

Sitat fra: Balrog på torsdag 25. juli 2013, klokken 10:55
Jeg etterspør også en felles aksjon. Vi gjør ikke dette for å redusere Teslas fortjeneste, men for å få produktet mer anvendelig. Det vil være dårlig PR med Teslaer som sklir av veien i 130km/t på vinterføre.

Ved mail inn i systemet svarer de bare med hva alternativene deres er og et kort beklager. Vi må samordne og sende dette høyere opp. Det er kort tid til bilene leveres. Et enkelt alternativ må jo være en DIY-felgpakke med kun felger og sensorer (altså uten dekk i det hele tatt) til en edruelig pris, og så monterer folk på Nokia hos et annet firma om Tesla ikke vil gjøre jobben. (1 ekstra ansatt i 3 måneder)

+1!

Gjetter på at Tesla ikke akkurat vil sole seg i glansen hvis det blir en mediesak på at Model S er dårlig på vinterføre (at det skyldes feil dekk kommer nok dessverre ikke fram i slike reportasjer).

Tesla burde da vel kunne skaffe oss sensorer og evt. løse felger? Hva har de å tape på det?
Tesla Model S85 sept 2013 (solgt)
Tesla Model S85D juni 2015
Tesla Model X #96 (2015?)

luffe

Helt enig, beste løsning er å kjøpe en felgpakke med trykksensorer som leveres sammen med bilen.

Vil gjerne delta på en legge-press-på-Tesla-aksjon for å få dette til!
Stolt eier av S85 Dolphin Grey :)

OleJA

Sitat fra: sindrej på torsdag 25. juli 2013, klokken 11:40
Tesla bør tilby felger og sensorer og bare sensorer som alternativ.  Det hadde løst mye.
Enig - Det virker nesten 'litt på kanten' at de ser ut til å ikke selge kun 19" felger uten dekk. Dette virker konkurransevridende på meg - Er det ikke en eller annen paragraf i kjøpsloven eller et EU reglement vi kan bruke ovenfor Tesla?

thoberre

Jeg er i alle fall med og sender over en evt fellesmail.

Nå er egentlig min største bekymring at vi ikke kan få kjøpt sensorene fra Tesla med bilen.

Jeg har fått bekreftet fra Baolong at det er de som leverer orginalsensorene til Tesla - så dette isolert sett skal vel la seg ordne. Jeg heller likevel mot Rial Lugano felgene over de orginale 19", og etter en drøss med år i en 4x4 med Hakka R piggfri er jeg som andre her skeptisk til en bakhjulstrekker med sub-optimale vinterdekk.

Egentlig er problemet for min del at Tesla Norway har bestemt seg for å kun la deg velge vinterhjul og ladekladd(?) ved bestilling av bilen.

Jeg har sendt mail til de jeg har kontakt med i Tesla og bedt de ta en ny runde internt på om ikke de kan la oss få velge utstyr fra Teslashop og få det fakturert med bilen slik at vi får samme avgift(sfrihet) på dette utstyret som på bilen.

Er det noen som vet reglementet på dette? Er det slik at fakturaen må inneholde alt utstyret, eller må det faktisk leveres med bilen for å få samme satser som bilen?
--

Model S Performance Signature S433 Black All-In
Model X TBD P206 upgrade til Signature på vei

OW

Når jeg var på prøvekjøring forrige lørdag spurte jeg om hvilke dekk som ville være tilgjengelig for vinterdekkpakker. Fikk samme svar som allerede er skrevet om her. Jeg forklarte at jeg har god erfaring med Nokian pikkfrie dekk på vinterføre på dagens bil, og at jeg gjerne vil fortsette å kjøre med sånne dekk. Det hadde de forståelse for, og når jeg spurte om det ville være mulig å kjøpe kun 19" felger uten dekk så ble det sagt at de mente Tesla ikke ville være kjipe på det, og tilby også kun 19" felger uten dekk. Om det faktisk vil skje er vanskelig å si. Det var ikke formulert som noen lovnad, men mer som en spekulasjon. Det virker som om Tesla-ansatte er litt i skyggedalen i forhold til mulighetene til ekstravalg fremover. Kanskje ikke unaturlig da beslutninger nok fortsatt ikke er fullstendig tatt på enkelte områder? Jeg spurte / nevnte ikke noe om dekktrykksensor, så akkurat med eller uten sensor vet jeg ikke noe om
Model S P85 perlehvit, 19", sort og CF interiør, CF spoiler, panorama, tech-pakke, parkeringssensor, lydstudio, sikkerhetspakke, lyspakke og pakkehylle.

TS

#531
Sitat fra: thoberre på torsdag 25. juli 2013, klokken 12:29
Jeg er i alle fall med og sender over en evt fellesmail.

Nå er egentlig min største bekymring at vi ikke kan få kjøpt sensorene fra Tesla med bilen.

Jeg har fått bekreftet fra Baolong at det er de som leverer orginalsensorene til Tesla - så dette isolert sett skal vel la seg ordne. Jeg heller likevel mot Rial Lugano felgene over de orginale 19", og etter en drøss med år i en 4x4 med Hakka R piggfri er jeg som andre her skeptisk til en bakhjulstrekker med sub-optimale vinterdekk.

Egentlig er problemet for min del at Tesla Norway har bestemt seg for å kun la deg velge vinterhjul og ladekladd(?) ved bestilling av bilen.

Jeg har sendt mail til de jeg har kontakt med i Tesla og bedt de ta en ny runde internt på om ikke de kan la oss få velge utstyr fra Teslashop og få det fakturert med bilen slik at vi får samme avgift(sfrihet) på dette utstyret som på bilen.

Er det noen som vet reglementet på dette? Er det slik at fakturaen må inneholde alt utstyret, eller må det faktisk leveres med bilen for å få samme satser som bilen?

Jeg og flere fikk muntlig beskjed av TM rep på Alna at vi ville få en telefon med tilbud om bestilling av "taxrfee" tilbehør fra Teslashop sammen bilen.

De oppgir på ordrebildet i profilen at adressen din vil bli brukt til levering av bla. vinterdekk, så det kan ikke være et krav at utstyret fysisk må legges ved bilen.

Dersom de av administrative årsaker velger å la oss handle i Teslashop på ordinært vis med mva og frakt,  undergraver de sitt eget mål om å yte bedre bedre service enn tradisjonelle bilforhandlere.
Og det allerede før vi får bilen.
Jeg tror det er viktig at vi i felleskap og hver for oss sender de epost med dette budskapet >:(
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

noto

Lite å bekymre seg for. Tesla Norge må NØDVENDIGVIS levere vinterdekk som passer. De kan ikke selge Model S med dekk som gjør den ubrukelig store deler av vintersesongen og uegnet som nr. 1 bil. Elon personlig ville umiddelbart forstått og grepet inn i dette hvis noen la det frem for ham. Han ville også antagelig ha sparket den ansvarlige hvis et sånt scenario hadde oppstått og særlig hvis det stemmer som det står tidligere her at vedkommende har skaffet Nokian-dekk til sin egen bil for "personlig evaluering" gjennom vinteren.

jsu224

Fiffig at de skal sende vinterdekka hjem til meg hvis jeg skal hente bilen på Alnabru "late december".

Potensielt fin tur hjem....  :P

Yagi

På telefon opplyser Tesla Oslo at de ("slik det ser ut nå") ikke selger løse TPMS sensorer eller vil programmere disse for uorginale felger  :o Jeg spurte da om jeg kunne kjøre uten sensorer. Svaret var "Ja - men du vil da ha en konstant advarsel om lavt dekktrykk" Ehh.....

Virker nesten som de vil tvinge meg til å kjøpe dårlige dekk......  Dette begynner å bli litt rart... :-\
Th!nk City, 2000 (avgått ved døden)
Th!nk City, 2008 (solgt)
Tesla Model S P85+, 2013 (solgt)
Tesla Model X 100D

stianrod

Dette er jo helt absurd. Vi må kreve vinterdekk for norske forhold, og ikke søreuropeiske. Tror en her må sende en mail direkte til Elon og forklare vår frustrasjon og bekymringer på vinterstid. Kommer til å gå galt en vakker dag. Det gjelder jo også om bilen leveres med helårsdekk og ikke sommerdekk.
Tesla Model S P85 2014

thoberre

Jeg synes det hele bærer preg av hastveksarbeid - og misforstå meg rett, jeg er glad for at de etterstreber utlevering slik at jeg får noen dager før snøen kommer.

Tidligere har jeg fått opplyst at jeg kan bestille fra Teslashop under delivery samtalen og få levert med bilen - det er tydelig at de ikke har fått på plass.

At de heller ikke har TMPS i Teslashop er ikke i henhold til tidligere kommuniksjon - på toppen av dette kan de ikke fortelle meg hva jeg skal ha eller hvor jeg får tak i det. Det er jo egentlig fullstendig uholdbart - jeg måtte altså finne produsenten på egenhånd og kommunisere direkte med fabrikken i Kina for å finne ut av det.

Nå skal det sies at jeg ikke har TMPS på vinterhjulene mine i dag heller - så det venner man seg vel til :-(
--

Model S Performance Signature S433 Black All-In
Model X TBD P206 upgrade til Signature på vei

noto

#537
Kan noen lage en avstemning over aktuelle sommer- og piggfrie vinterdekkalternativer vs standarddekkene? Med kanskje 200 ganske enstemmige respondenter bør det være et sterkt signal. Tviler ikke på at forumet blir lest av Teslas folk og tildels av media.

sindrej

En sånn avstemming finnes allerede.

Elmo

Sitat fra: Yagi på torsdag 25. juli 2013, klokken 14:58
På telefon opplyser Tesla Oslo at de ("slik det ser ut nå") ikke selger løse TPMS sensorer eller vil programmere disse for uorginale felger  :o Jeg spurte da om jeg kunne kjøre uten sensorer. Svaret var "Ja - men du vil da ha en konstant advarsel om lavt dekktrykk" Ehh.....

Virker nesten som de vil tvinge meg til å kjøpe dårlige dekk......  Dette begynner å bli litt rart... :-\

Det er vel felger og ikke dekk de tvinger deg til å kjøpe av dem ?!
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA