Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TMS Dekk og felger

Startet av Stig O, torsdag 31. januar 2013, klokken 13:01

« forrige - neste »

Nuvolari

Ny innsikt mtp tire wear:

I was at the Fremont SC today (...yes, Saturday) to pick up my car after a service visit for a number of small issues, including an alignment to fix the slightly out-of-midline steering wheel. I happened to chat with a senior service tech there who is their alignment/suspension guru, and he shared a few notes/observations with me. Many of these are probably well understood and better explained by lolachampcar:

The car was/is engineered with rear camber (as are many performance cars) to keep us 'untrained' drivers out of trouble by limiting/reducing oversteer.
This rear camber will lead to more inside tire wear.
When you accelerate and shift weight back a bit, and the car settles down a bit at the rear, the rear camber increases, as does rear toe, increasing tire wear.
The air suspension, while nice, has the unfortunate effect of altering the suspension geometry depending on how high or low the car is at (and of course at what height you did the 4 wheel alignment).
When the car lowers at highway speeds, the rear camber and toe increase, with more tire wear.
If you really want the best tire wear, get the standard (not air) suspension, and don't drive like a maniac.
The P85+ will have better tire wear due to more suspension stiffness and less shifting of the car and geometry.

Post 64:
http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/17837-Performance-Plus-(P85-)-vs-Performance-(P85)-Test-Drive-and-Review/page7?p=390541#post390541

Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

glaserud

Sitat fra: Nuvolari på lørdag 20. juli 2013, klokken 23:52
Er intressert i pakketilbud men er ikke så fan av rial lugano felgene.

Noen som vet om disse felgene har riktig impress og alt annet som må stemme ift tms?

http://www.vossenwheels.com/wheels/VVSCV1.aspx

Kunne i så fall laget en pakke på disse også.

Disse i 19 m/Hakka R2 kan være interessant om du får pris på det.
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

Cobos

Jeg kunne også gjerne tenke meg Hakka R2 med Rial 19 felger hvis vi får ordnet en grei pris på det.

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

Sponzo

Sitat fra: Nuvolari på søndag 21. juli 2013, klokken 07:53
Sitat fra: SimenT på søndag 21. juli 2013, klokken 02:34
Jeg har lagt ut et tilbud jeg fikk på Vossen tidligere i denne tråden. 20" var vel roughly 24 000. Så 2x prisen Rial Lugano men premium felg med 5 års garanti. Er visst konkave felger som er inn nå gutter :)

Jeg skal i så fall ha de kun i 19" til hakka r2.

Samme her, husker du om 19" var noe serlig rimeligere SimenT?

Yagi

Ser også at på TMC snakkes det om at det vil bli laget ettermarked custom 19" felger som ellers er like 21-tommerene. Kanskje noe å vurdere?
Th!nk City, 2000 (avgått ved døden)
Th!nk City, 2008 (solgt)
Tesla Model S P85+, 2013 (solgt)
Tesla Model X 100D

sindrej

Sitat fra: Nuvolari på søndag 21. juli 2013, klokken 08:01
Ny innsikt mtp tire wear:

.. snip ..
Post 64:
http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/17837-Performance-Plus-(P85-)-vs-Performance-(P85)-Test-Drive-and-Review/page7?p=390541#post390541
Dette høres da helt feil ut.  Geometrien forandrer seg ikke avhengig av høyde.  Han skriver jo også at bilen har "rear camber", hvilken rear camber ?  Nøytral? Positiv? Negativ?  Virker ikke helt som han skjønner seg på understell og hvordan det henger sammen.  Det kan godt hende "konklusjonen" om at 19" med standard fjæring gir minst slitasje, men argumentene er feil.  Dersom man er bekymret for dekkslitasje så kan jo bare justere spissing og camber så de blir mer nøytrale (innen for godkjent margin selvsagt).

Er en bra gjennomgang av TMS understell her : http://www.edmunds.com/car-reviews/track-tests/2012-tesla-model-s-signature-performance-suspension-walkaround.html

petersv

Sitat fra: sindrej på søndag 21. juli 2013, klokken 15:59
Sitat fra: Nuvolari på søndag 21. juli 2013, klokken 08:01
Ny innsikt mtp tire wear:

.. snip ..
Post 64:
http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/17837-Performance-Plus-(P85-)-vs-Performance-(P85)-Test-Drive-and-Review/page7?p=390541#post390541
Dette høres da helt feil ut.  Geometrien forandrer seg ikke avhengig av høyde.  Han skriver jo også at bilen har "rear camber", hvilken rear camber ?  Nøytral? Positiv? Negativ?  Virker ikke helt som han skjønner seg på understell og hvordan det henger sammen.  Det kan godt hende "konklusjonen" om at 19" med standard fjæring gir minst slitasje, men argumentene er feil.  Dersom man er bekymret for dekkslitasje så kan jo bare justere spissing og camber så de blir mer nøytrale (innen for godkjent margin selvsagt).

Er en bra gjennomgang av TMS understell her : http://www.edmunds.com/car-reviews/track-tests/2012-tesla-model-s-signature-performance-suspension-walkaround.html

Det er vel rett at camber øker når bilen senkes med luftfjæringa, så de er ikke helt på bærtur.

Nuvolari

#472
Sitat fra: sindrej på søndag 21. juli 2013, klokken 15:59
Sitat fra: Nuvolari på søndag 21. juli 2013, klokken 08:01
Ny innsikt mtp tire wear:

.. snip ..
Post 64:
http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/17837-Performance-Plus-(P85-)-vs-Performance-(P85)-Test-Drive-and-Review/page7?p=390541#post390541
Dette høres da helt feil ut.  Geometrien forandrer seg ikke avhengig av høyde.  Han skriver jo også at bilen har "rear camber", hvilken rear camber ?  Nøytral? Positiv? Negativ?  Virker ikke helt som han skjønner seg på understell og hvordan det henger sammen.  Det kan godt hende "konklusjonen" om at 19" med standard fjæring gir minst slitasje, men argumentene er feil.  Dersom man er bekymret for dekkslitasje så kan jo bare justere spissing og camber så de blir mer nøytrale (innen for godkjent margin selvsagt).

Er en bra gjennomgang av TMS understell her : http://www.edmunds.com/car-reviews/track-tests/2012-tesla-model-s-signature-performance-suspension-walkaround.html

Konklusjonen til lolachamp som virker å ha god peiling er at det ikke er camber som nødvendigvis øker dekkslitasjen men toe. Ihvertfall opplever mange god varighet på dekkene selv om camber er ihht fabrikkens spesifikasjoner.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

Øyvind.h

Sitat fra: Nuvolari på søndag 21. juli 2013, klokken 16:06
Konklusjonen til lolachamp som virker å ha god peiling er at det ikke er camber som nødvendigvis øker dekkslitasjen men toe. Ihvertfall opplever mange god varighet på dekkene selv om camber er ihht fabrikkens spesifikasjoner.
Det er komboen som slår uhelig ut. Camber gjør at det blir mer vekt innerst enn ytterst slik at dekket slites mest innerst. Og toe in slik at slitasjen totalt sett øker kraftig. Da blir det fort tynt med gummi innerst på dekket :)

For min egen del skulle jeg gjerne justert camber og toe bak for å unngå dette da jeg ikke har behov for denne typen oppsett på en familiebil.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Celter

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 21. juli 2013, klokken 16:11
Sitat fra: Nuvolari på søndag 21. juli 2013, klokken 16:06
Konklusjonen til lolachamp som virker å ha god peiling er at det ikke er camber som nødvendigvis øker dekkslitasjen men toe. Ihvertfall opplever mange god varighet på dekkene selv om camber er ihht fabrikkens spesifikasjoner.
For min egen del skulle jeg gjerne justert camber og toe bak for å unngå dette da jeg ikke har behov for denne typen oppsett på en familiebil.

Helt enig. Gleder meg for øvrig at man mener at P+ sannsynligvis vil være mindre tilbøyelig til overdrevet dekkslitasje grunnet stivere fjæring. Kanskje ikke P+ bare er "overpriset harrybakhjul" allikevel.  :)
Porsche Taycan Turbo (Bestilt)
Tesla P85D  (Solgt)
Tesla P85+ (Solgt)

JohanH

Jeg har fulgt diskussjonen på dette ganske nøye og er rimelig sikker på at camber får du ikke endret, den er på minus 1.9 grader fra fabrikk og ikke justerbar. Øker til -2.6 da bilen senker seg fra normal til lav (med air suspension altså) iflg. test av lolachampcar på TMC (han som opprinnelig satte fokus på det hele).

Toe in eller for så vidt ut, eller på norsk spissing (hva blir toe out? "butting"???)  på bakhjula er dog noe jeg IKKE vil ha mye av da det virker å kanskje være dette i kombinasjon med betydelig negativ camber som gir uttalt slitasje på bakdekkenes innsider.

Med andre ord, jeg kommer til å avtale en time hos Tesla 2 uker etter overtakelse for en sjekk/korrigering av dette og kommer ikke å akseptere å betale noe for den sjekken.

OleJA

Er det noen som kjenner til om Tesla selger kun 19" felger? - Så kan vi sette på de vinterdekkene vi ønsker selv!
Mener at 19" felger tidligere var listet for 1.900,-$, vs. 2.500,- for pakke med Pirelli dekk, men nå finner jeg kun dekk pakka. :o

Stig O

Sitat fra: OleJA på søndag 21. juli 2013, klokken 20:41
Er det noen som kjenner til om Tesla selger kun 19" felger? - Så kan vi sette på de vinterdekkene vi ønsker selv!
Mener at 19" felger tidligere var listet for 1.900,-$, vs. 2.500,- for pakke med Pirelli dekk, men nå finner jeg kun dekk pakka. :o
Det gjør de sikkert, men det blir også nye billigere å finne på finn.no etter vært som folk bytter. Mine blir lagt ut i mars!
Odda Hardanger


P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Taycan 4S Febr.2021
Bilder
Instagram kontoer / tstig og stigtronvold

Nuvolari

#478
Sitat fra: Celter på søndag 21. juli 2013, klokken 20:00
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 21. juli 2013, klokken 16:11
Sitat fra: Nuvolari på søndag 21. juli 2013, klokken 16:06
Konklusjonen til lolachamp som virker å ha god peiling er at det ikke er camber som nødvendigvis øker dekkslitasjen men toe. Ihvertfall opplever mange god varighet på dekkene selv om camber er ihht fabrikkens spesifikasjoner.
For min egen del skulle jeg gjerne justert camber og toe bak for å unngå dette da jeg ikke har behov for denne typen oppsett på en familiebil.

Helt enig. Gleder meg for øvrig at man mener at P+ sannsynligvis vil være mindre tilbøyelig til overdrevet dekkslitasje grunnet stivere fjæring. Kanskje ikke P+ bare er "overpriset harrybakhjul" allikevel.  :)

Med riktig toe opplever mange på TMC lite dekkslitasje. Mye tyder altså på at det ikke er negativ camber som sliter på dekket men kombinasjonen av negativ camber og toe.

Husk at bilen har negativ camber for at den skal bli enklere å kjøre. Negativ camber gjør st bakdekkene slipper mer kontrollert i en sving. Med nøytral camber vil bilen slippe brått med det resultat at bilen overstyrer.

En bil med nøytral camber kan altså bli vanskeligere å kjøre.

Man kan endre camber ved en bytte upper bushings ref lolachampcar men jeg tror du skal vite hva du gjør om du velger å endre bilens karakter på en slik måte.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

SimenT


Sitat fra: Sponzo på søndag 21. juli 2013, klokken 11:02
Sitat fra: Nuvolari på søndag 21. juli 2013, klokken 07:53
Sitat fra: SimenT på søndag 21. juli 2013, klokken 02:34
Jeg har lagt ut et tilbud jeg fikk på Vossen tidligere i denne tråden. 20" var vel roughly 24 000. Så 2x prisen Rial Lugano men premium felg med 5 års garanti. Er visst konkave felger som er inn nå gutter :)

Jeg skal i så fall ha de kun i 19" til hakka r2.

Samme her, husker du om 19" var noe serlig rimeligere SimenT?

Jeg fikk kun tilbud på 20" og 22". Ser de finnes i 19", men ikke sikkert de passer? Kan sjekke det ut. 27-28000 eller noe for 22" som er på videoen og bildene. (Min nye skriveborddbakgrunn)
Depositum Model X
Bestilt P85D sent mars lev.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA