TMS Dekk og felger

Startet av Stig O, torsdag 31. januar 2013, klokken 13:01

« forrige - neste »

erot

#1635
Sitat fra: BMW850 på fredag 14. mars 2014, klokken 20:29
@Erot... var vel egentlig bilde av dine Vossen felger som gjorde at jeg ønsket å sjekke disse. Beskjeden fra Tempe var: "Merk at disse dekkene er da ikke godkjente til bilen pga for lav lasteindex"?! Var du klar over det? Regner med det, virker som om du kan dine felger ;)

Uansett, jeg går for 19" Polar med Nokian inkl sensorer, 19400,- hos Iladekk. Henter dem når jeg henter bilen neste måned. Er disse på noen måte "godkjent" av Tesla? Er de forbedret slik at man ikke lenger trenger sentreringsringer? Mener jeg leste det ett sted. Polar er også produsert i Kina ser jeg, noen nevnte Tyskland. Behøver ikke nødvendigvis å være negativt.

Kinafelger er bare et flåsete begrep. Det kommer all slags kvalitet fra de fleste land. Men pris reflekterer ofte kvalitet, i alle fall den ene veien, dvs er det veldig billig og skal bære en bil på 2100kg med 420hk så er det gode muligheter for at det ryker. Mine er forresten Vellano, ikke Vossen.

Skjønte ikke det du sa om lasteindex, virker som du mener felger, eller tenker du på Michelin PSS?


Sitat fra: janmb på fredag 14. mars 2014, klokken 21:15
Tore/høgis, var det noen av dere som hadde bilder av oppsettet deres?

Høres ut som 10.5 et38 eller 40 er et greit valg bak da - og rundt 9" med et30 foran.

Synes fyllingsgraden bak er mye viktigere enn foran av en eller annen grunn.

Du finner en salgsannonse i forumet med mine. (Tror forresten jeg beholder de likevel.) Har bare disse bildene fra før vinterhjul kom på, men har tatt på igjen sommer nå og kan ta flere. Den beste måten du får sett Høgis sitt oppsett på er å søke "vossen tesla" og "concavo tesla" på youtube. Begge disse bilene har nøyaktig samme felgdimensjoner og innpress både foran og bak som Høgis har.

Vossen tror jeg bare har valget 38 bak(?) Mine var custom så jeg kunne velge. Gå for 40 om du kan. Enig i at fyllingsgrad bak er viktigere estetisk, men det bør ikke være for mye forskjell f&b. Mine skulle hatt 25 foran for å matche de 40 bak i hjulbuen. Jeg har 30, og de 5mm går akkurat uten at du bryr deg om forskjellen. 5mm høres forresten lite ut, men jeg har erfart at millimetre utgjør ekstremt mye i denne sammenhengen. Forskjellen på min bil med hjulene helt i flukt og originale vinterhjul som ser ut som de står midt under bilen er i rvirkeligheten ikke mer en 25mm! Det oppleves som et hav av forskjell.

Øggen

Hva med 10.5 og ET 42 ?? Bygger det for lite og vil se dumt ut, eller går det ikke i det hele slik som Erot sier. Dette er snakk om 20"

erot

10,5 har omtrent kontakt på innsiden på ET40, så jeg tror ikke det går, men kan ikke si det sikkert. Ikke kjøp det uten å kunne prøve på først.

Øggen

Ok. Sender mail med forespørsel om erfaringer til leverandør.
Takk

NilsRo

#1639
"@Erot... var vel egentlig bilde av dine Vossen felger som gjorde at jeg ønsket å sjekke disse. Beskjeden fra Tempe var: "Merk at disse dekkene er da ikke godkjente til bilen pga for lav lasteindex"?! Var du klar over det? Regner med det, virker som om du kan dine felger ;)"


Er det riktig at Vossen felger ikke er godkjent for TMS pga bilens vekt, eller er dette en misforståelse?
Tesla Model S P85, sort, 19" vinter, 20" sommer

Alle pakker untatt: +pakke, sikkerhetspakke og ekstra barneseter.

Bekreftet 25/10 2013
I produksjon fra 02/02 2014
I transitt fra 07/02 2014
Levering 29 mars 2014, Drammen
VIN 29805

Harlex

Hvordan er det med vekt og polarwheelsene. Har forsåvidt delbetalt en deal med gunmetal Polarwheels 19" Er de tyngre eller lettere enn original. Jeg antar lav vekt er best?
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

BMW850

#1641
@Erot: Sorry, jeg misforstod visst. Her er hele setningen og det var dekkene som hadde for lav lastindeks, altså Nokian R2 til Vossen 20" hvis jeg ikke har misforstått helt ;):

" Disse felgene passer kun i 20" dessverre, 19" er for smal inni tønnen og tar borti bærekulene på bilen.Vossen er et svært kostbart merke og prisene ligger på 40.000,- komplett inkl TPMS sensorer med 255/35R20 Nokian Hakka R2. Merk at disse dekkene er da ikke godkjente til bilen pga for lav lasteindex"

Så Vossen er nok helt OK :) Dette er bildet jeg snakket om :


P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Anders Heibø

Sitat fra: BMW850 på fredag 14. mars 2014, klokken 22:34
@Erot: Sorry, jeg misforstod visst. Her er hele setningen og det var dekkene som hadde for lav lastindeks, altså Nokian R2 til Vossen 20" hvis jeg ikke har misforstått helt ;):

" Disse felgene passer kun i 20" dessverre, 19" er for smal inni tønnen og tar borti bærekulene på bilen.Vossen er et svært kostbart merke og prisene ligger på 40.000,- komplett inkl TPMS sensorer med 255/35R20 Nokian Hakka R2. Merk at disse dekkene er da ikke godkjente til bilen pga for lav lasteindex"

Så Vossen er nok helt OK :) Dette er bildet jeg snakket om :

Bilen min har 20" Vredestein Wintrac Extreme :-) Erot har fått en bitteliten prøvetur på våt asfalt.
P1202 - Vin P14434 - Grønn P85+
Vin F095710 - Hvit X100D
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt skriftlig godkjennelse.

erot

#1643
Hehe, litt kaos. Jeg har verken Vossen eller Nokian. Det er Anders sin bil på bildet, men han har Vredestein. Kjøp disse og ikke Nokian om du går for 20" siden Nokiandekkene ikke finnes i riktig dimensjon og du tvinges til å redusere rulleomkretsen (nesten 2cm mindre diameter), noe jeg absolutt ikke ville ha gjort.

jazzwheel

Sitat fra: JWinterburn på mandag 10. mars 2014, klokken 21:51
Trenger hjelp. jeg skal kjøpe med sommerfelger. har hvit metallic med sorte vinduer. Jeg har sett igjennom alt mulig, og slik jeg forstår det blir 19 for små 22 for store og 21... ja de finnes det nesten ikke noe felger eller dekk til .. så da sitter jeg igjen med 20 tom. og da fant jeg disse. Zito CRS.
Problemet er at jeg ikke kjenner noe til Zito som merke, og jeg klarer ikke og finne EN ENESTE person som har disse felgene på bilen sin.. jeg ser for meg at hvit med sorte eiker kunne vært kult, samme med sort med sølv eiker... Jeg vil iallefall ikke ha det alle andre har..
noen tips? Meninger om disse ? Kanskje noen av dere kjenner til disse felgene ? det er mye snakk om impress også her.. hva ser jeg etter da?
Ja og en ting til .. Konkav felger.. betyr det at de går inn på midten ??

Ja, inn på midten. Jeg har vært i kontakt med Dekksjekk.no i Askim om 20" Zito CRS selv, men har heller ikke funnet noen andre som har de fra før. Jeg er rimelig sikker på at jeg ender på de til sommeren. 245/40-20-8,5" og 275/35-20-9,5" med Michelin Pilot Primacy. Den dimensjonen skal klare hull i veien ganske bra. Gi gjerne tilbakemelding om du kjøper de.

erot

Med de dimensjonene kan du bruke innpress 30 foran og 40 bak eller 25 foran og 35 bak om du vil at de skal fylle hjulbuene bedre. Sistnevnte vil se penest ut.

janmb

Hva er egentlig reglene for hva som er tillatt av uoriginal bredde på felg?

Har dere med uoriginal felg tuv-papirer på disse eller gir man f?

I tillegg, hvordan funker det med økning i felgbredde på +, som har større bredde bak originalt? Er det lov om man øker likt mye foran og bak?

Snakker kun om lovligheten her - skal uansett ha større hjul, men greit å gjøre det man kan for å slippe pes med vegvesenet - har nok slitsomme erfaringer med dem for et helt liv.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

erot

Jeg ringte vegvesenet i går og spurte om vinterhjulene mtp at det bare står 21"-dimensjoner i vognkortet. Ikke så mye ny info, men fikk bekreftet at du kan ha ulike forskjeller på fram- og bakhjul. Må altså ikke være akkurat 2cm på P+ eller 0cm på P.

Konklusjonen er at du kan bruke alt fra 19-22" og de breddene du vil så lenge du oppfyller disse kravene:

- Rulleomkrets må ikke avvike mer enn 5% fra originalt
- Innpress må ikke avvike mer enn 15mm (7,5 pr side) fra originalt
- Hjulene må være innenfor hjulbuene

Det skal godt gjøres å få trøbbel med for stort avvik på innpress, men det kan skje om du møter feil person på feil dag. I så fall bør du ha godkjent innpress på vinterhjulsettet for å få vist og godkjent bilen.

erot

Sitat fra: janmb på fredag 14. mars 2014, klokken 21:15
Tore/høgis, var det noen av dere som hadde bilder av oppsettet deres?

Høres ut som 10.5 et38 eller 40 er et greit valg bak da - og rundt 9" med et30 foran.

Synes fyllingsgraden bak er mye viktigere enn foran av en eller annen grunn.

Knipset noen mobilbilder som viser hvordan de sitter i hjulbuen. Dette er 9" ET30 og 10,5" ET40.








Høgis

#1649
Sitat fra: erot på lørdag 15. mars 2014, klokken 21:21
Sitat fra: janmb på fredag 14. mars 2014, klokken 21:15
Tore/høgis, var det noen av dere som hadde bilder av oppsettet deres?

Høres ut som 10.5 et38 eller 40 er et greit valg bak da - og rundt 9" med et30 foran.

Synes fyllingsgraden bak er mye viktigere enn foran av en eller annen grunn.

Knipset noen mobilbilder som viser hvordan de sitter i hjulbuen. Dette er 9" ET30 og 10,5" ET40.









Venter på dekk og senterkopper, så jeg har ikke fått montert det enda. Men det blir omtrent slik ;)
P27864 Mørk grå P85, carbon,  mell.brunt int.  22" Vossen CV4, full pakke untatt dobbeltlader.
Solgt TMS til fordel for BMW 640i Grand coupe,  byttet til en BMW M6 Grand Coupè, AC Schnitzer. Nå ble det Porsche Taycan (tidlig April 2020)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA