Skrevet av Emne: Dekk og felger  (Lest 405677 ganger)

glaserud

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 779
  • P319
    • Vis profil
Sv: Dekk og felger
« Svar #15 på: søndag 10. mars 2013, klokken 11:12 »
Om man velger 20", er det noen med erfaring som kan si noe om anbefalt dekkdim på disse? slik at rulleomkretsen blir den samme som 21".

Diameter: bredde*(profil/100)*2+felgdim*25,44 = diameter i millimeter

Standard 245/35-21: 245*(35/100)*2+21*25,44*pi=705,7mm
Forslag 20": 225/45-20 (+0,8%), 235/40-20 (-1,3%), 245/40-20 (-0,1%)

Edit: Var diameter, ikke rulleomkrets. Fast faktor på pi mellom de, så det er samme hvem du bruker for sammenlikning.
« Siste redigering: søndag 10. mars 2013, klokken 12:46 av glaserud »
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

paracord

  • Gjest
Sv: Dekk og felger
« Svar #16 på: søndag 10. mars 2013, klokken 12:31 »
er 235/45x20 også ett alternativ?

paracord

  • Gjest
Sv: Dekk og felger
« Svar #17 på: søndag 10. mars 2013, klokken 12:34 »
Om man velger 20", er det noen med erfaring som kan si noe om anbefalt dekkdim på disse? slik at rulleomkretsen blir den samme som 21".

Rulleomkrets: bredde*(profil/100)*2+felgdim*25,44 = rulleomkrets i millimeter

Standard 245/35-21: 245*(35/100)*2+21*25,44=705,74mm
Forslag 20": 225/45-20 (+0,8%), 235/40-20 (-1,3%), 245/40-20 (-0,1%)

Takk for svaret

glaserud

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 779
  • P319
    • Vis profil
Sv: Dekk og felger
« Svar #18 på: søndag 10. mars 2013, klokken 12:48 »
er 235/45x20 også ett alternativ?

Den er ca. 2% for stor, så det er innenfor.
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

Stig O

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 791
    • Vis profil
Sv: Dekk og felger
« Svar #19 på: søndag 10. mars 2013, klokken 12:58 »
Om man velger 20", er det noen med erfaring som kan si noe om anbefalt dekkdim på disse? slik at rulleomkretsen blir den samme som 21".

Rulleomkrets: bredde*(profil/100)*2+felgdim*25,44 = rulleomkrets i millimeter

Standard 245/35-21: 245*(35/100)*2+21*25,44=705,74mm
Forslag 20": 225/45-20 (+0,8%), 235/40-20 (-1,3%), 245/40-20 (-0,1%)

Takk for svaret

Tror jeg ville valgt 245/40-20 på en så stor og tung bil med masse power. 225/45-20 er jo rene sykkelhjul på denne bilen og lite akktuelt spør du meg.
Odda Hardanger


P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Bilder
Instagram / stigtronvold

jkirkebo

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 13648
    • Vis profil
    • Ladespesialisten
Sv: Dekk og felger
« Svar #20 på: søndag 10. mars 2013, klokken 14:17 »
Tror jeg ville valgt 245/40-20 på en så stor og tung bil med masse power. 225/45-20 er jo rene sykkelhjul på denne bilen og lite akktuelt spør du meg.

Bilen skal også ha lastindeks 96 eller høyere, smalere dekk oppfyller ofte ikke dette kravet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

haldorh

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 47
    • Vis profil
Sv: Dekk og felger
« Svar #21 på: søndag 10. mars 2013, klokken 18:50 »
Kanskje dette er belyst i andre diskusjoner; men er Eagle RS-A2 245/45 19" standard dekk som leveres? Og dette er sommerdekk?
x-Miev 2011
X-tesla model s 85 2013. modell s 85 2014

JohanH

  • Gjest
Sv: Dekk og felger
« Svar #22 på: søndag 10. mars 2013, klokken 19:53 »
Blir spennende å se hvor lenge dekkene varer på en p85. Dette kam bli dyrt om jeg ikke klarer å begrense gass(el)pådraget.

En annen ting er at det meldes om at full regen sliter ekstra på dekkene. Til vanlig når man ikke trenger rekkevidden anbefales det å bruke regen på low.

Det er blitt klarlagt at Model S har en nokså negativ cambervinkel (dvs dekkene bak "lener" innover) på minus 1,9 grader. I tillegg er denne vinkeln ikke justerbar. Fordelen er godt grep i svinger, spesielt hvis man går for hardt inn i svingen og slipper opp gassen (akselerasjonspedalen), men den (evt. store) ulempen er att indre dekkanten får betydelig økt slitasje og det kan se ut at ved aggressiv kjøring (med 21") holder ikke disse lenger enn ca 1000 mil (bakdekkene altså, dvs 2000 mil for alle fire hvis man roterer halvveis).



Se mer detaljert info her:
http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/13825-Negative-Camber-in-the-Rear-and-Expensive-Tires
« Siste redigering: søndag 10. mars 2013, klokken 19:54 av JohanH »

glaserud

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 779
  • P319
    • Vis profil
Sv: Dekk og felger
« Svar #23 på: søndag 10. mars 2013, klokken 20:17 »
Sikker på at dette blir et problem? Bilen er bred, og med de sporete veiene vi har, skulle vel 1,9 grader passe fint opp langs kantene på sporene? :)

Edit: A6en spiser også litt på innsiden av hjulene, men har lagt på en sesong eller to ved å ha litt høyere lufttrykk enn normalt. Da flyttes mer av bæringa mot midten av hjulet.
« Siste redigering: søndag 10. mars 2013, klokken 20:29 av glaserud »
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

Nuvolari

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1697
    • Vis profil
Sv: Dekk og felger
« Svar #24 på: søndag 10. mars 2013, klokken 20:39 »
Blir spennende å se hvor lenge dekkene varer på en p85. Dette kam bli dyrt om jeg ikke klarer å begrense gass(el)pådraget.

En annen ting er at det meldes om at full regen sliter ekstra på dekkene. Til vanlig når man ikke trenger rekkevidden anbefales det å bruke regen på low.

Det er blitt klarlagt at Model S har en nokså negativ cambervinkel (dvs dekkene bak "lener" innover) på minus 1,9 grader. I tillegg er denne vinkeln ikke justerbar. Fordelen er godt grep i svinger, spesielt hvis man går for hardt inn i svingen og slipper opp gassen (akselerasjonspedalen), men den (evt. store) ulempen er att indre dekkanten får betydelig økt slitasje og det kan se ut at ved aggressiv kjøring (med 21") holder ikke disse lenger enn ca 1000 mil (bakdekkene altså, dvs 2000 mil for alle fire hvis man roterer halvveis).



Se mer detaljert info her:
http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/13825-Negative-Camber-in-the-Rear-and-Expensive-Tires

Holder 19" lenger? Noen tall på hvor mye lenger?
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

jkirkebo

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 13648
    • Vis profil
    • Ladespesialisten
Sv: Dekk og felger
« Svar #25 på: søndag 10. mars 2013, klokken 20:50 »
Det er blitt klarlagt at Model S har en nokså negativ cambervinkel (dvs dekkene bak "lener" innover) på minus 1,9 grader. I tillegg er denne vinkeln ikke justerbar. Fordelen er godt grep i svinger, spesielt hvis man går for hardt inn i svingen og slipper opp gassen (akselerasjonspedalen), men den (evt. store) ulempen er att indre dekkanten får betydelig økt slitasje og det kan se ut at ved aggressiv kjøring (med 21") holder ikke disse lenger enn ca 1000 mil (bakdekkene altså, dvs 2000 mil for alle fire hvis man roterer halvveis).

20.000km er vel ikke så galt på en slik bil. Touranen har fått nye dekksett hver 60.000km sånn circa, det blir 30.000 på vinterdekkene og det samme på sommerdekkene.

Men det er også folk som har kjørt 12.500 miles på 21"-dekkene med bra med mønster igjen, så det kommer nok MYE an på kjørestil tenker jeg ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 13648
    • Vis profil
    • Ladespesialisten
Sv: Dekk og felger
« Svar #26 på: søndag 10. mars 2013, klokken 20:52 »
Sikker på at dette blir et problem? Bilen er bred, og med de sporete veiene vi har, skulle vel 1,9 grader passe fint opp langs kantene på sporene? :)

Edit: A6en spiser også litt på innsiden av hjulene, men har lagt på en sesong eller to ved å ha litt høyere lufttrykk enn normalt. Da flyttes mer av bæringa mot midten av hjulet.

Hvordan er det med moderne sommerdekk, har disse en spesiell side som skal være ut ? Hvis ikke kan man vel bare bytte dekk mellom de to bakfelgene halvveis så har man byttet om på den lite slitte og den mye slitte halvdelen samtidig som rotasjonen er lik ?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

glaserud

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 779
  • P319
    • Vis profil
Sv: Dekk og felger
« Svar #27 på: søndag 10. mars 2013, klokken 20:55 »
Hvordan er det med moderne sommerdekk, har disse en spesiell side som skal være ut ? Hvis ikke kan man vel bare bytte dekk mellom de to bakfelgene halvveis så har man byttet om på den lite slitte og den mye slitte halvdelen samtidig som rotasjonen er lik ?

Du har to typer: Retningsbestemt og sidebestemt.
Med retningsbestemt må dekkene være på samme side av bilen (med mindre du drar de av felgen og flytter over), og du kan flytte høyre foran til høyre bak.
Med sidebestemt kan du i tillegg bytte side på bilen.

De som sitter på bilen min i dag (Vredestein Ultrac Sessanta) er retningsbestemt, og kan ikke bytte side.

Edit: Der huska jeg feil, gitt. "INNER SIDE" sto det på de. Samme på vinterdekkene (CVC5).
« Siste redigering: søndag 10. mars 2013, klokken 21:01 av glaserud »
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

Nuvolari

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1697
    • Vis profil
Sv: Dekk og felger
« Svar #28 på: søndag 10. mars 2013, klokken 20:55 »
Blir spennende å se hvor lenge dekkene varer på en p85. Dette kam bli dyrt om jeg ikke klarer å begrense gass(el)pådraget.

En annen ting er at det meldes om at full regen sliter ekstra på dekkene. Til vanlig når man ikke trenger rekkevidden anbefales det å bruke regen på low.

Det er blitt klarlagt at Model S har en nokså negativ cambervinkel (dvs dekkene bak "lener" innover) på minus 1,9 grader. I tillegg er denne vinkeln ikke justerbar. Fordelen er godt grep i svinger, spesielt hvis man går for hardt inn i svingen og slipper opp gassen (akselerasjonspedalen), men den (evt. store) ulempen er att indre dekkanten får betydelig økt slitasje og det kan se ut at ved aggressiv kjøring (med 21") holder ikke disse lenger enn ca 1000 mil (bakdekkene altså, dvs 2000 mil for alle fire hvis man roterer halvveis).



Se mer detaljert info her:
http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/13825-Negative-Camber-in-the-Rear-and-Expensive-Tires

Når du sier rotere da mener du å flytte bakdekkene frem?

Finnes vel dekk man kan flytter over på motsatt felg også men det går kanskje ikke på performance dekk av denne typen?
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

JohanH

  • Gjest
Sv: Dekk og felger
« Svar #29 på: søndag 10. mars 2013, klokken 20:56 »
Sikker på at dette blir et problem? Bilen er bred, og med de sporete veiene vi har, skulle vel 1,9 grader passe fint opp langs kantene på sporene? :)

Edit: A6en spiser også litt på innsiden av hjulene, men har lagt på en sesong eller to ved å ha litt høyere lufttrykk enn normalt. Da flyttes mer av bæringa mot midten av hjulet.

Høyere trykk burde også gi litt mindre rullemotstand=bedre rekkevidde, men på bekostning av grep selvfølgelig. Og skal du gjøre 0-100 på 3.9 sek må du nok ha grepet.