Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TMS Dekk og felger

Startet av Stig O, torsdag 31. januar 2013, klokken 13:01

« forrige - neste »

Anders Heibø

Sitat fra: Olauten på mandag 06. januar 2014, klokken 16:52
Sitat fra: awilm på torsdag 19. desember 2013, klokken 20:15
Noen som har P85+ med større enn 19" på vinter?
Hva er deres erfaringer og hvor store felger har dere?
21" er vel vanskelig få til pga lite utvalg av vinterdekk, så da er det 20" eller 22", 22" blir kanskje veldig lite gummi?

Nå er vel jeg en av de få som har erfaring med både 19" R2 i 245 bredde og 20" R2 i 255 bredde på denne bilen, jeg har en P85+. Det er milevid forskjell på dette, utrolig nok, og det er virkelig bare å anbefale sistnevnte dimensjon - bilen blir en helt annen. Den tidligere svømmende "svamp-følelsen" er nesten borte og komforten er så godt som lik.

Knall!
Rakk du å sammenligne kjøreegenskaper på glatta? Jeg kjører en del til Voss og må ha gode dekk til snø(/is), men hvis egenskapene er tilsvarende kan jeg droppe ideén om vår/høst dekk og bytte ut 19" med 20".
P1202 - Vin P14434 - Grønn P85+
Vin F095710 - Hvit X100D
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt skriftlig godkjennelse.

Olauten

Har kjørt begge settene på snø og is i Oslo-området, men alt for lite til å kunne si meg opp en skikkelig mening om forskjellene, været har jo vært helt elendig her (som i lite snø!). Det jeg kan si er at begge dimensjonene fungerte veldig fint på snø, men på skikkelig is så er de rett og slett ubrukelige - men sikkert ikke verre enn andre piggfrie dekk  :P

Tror uansett man skal være flink til å kjenne noen forskjell på fremkommelighet på 1cm økt bredde (255 vs 245) og iom at kjørefølelsen er så mye bedre på 20" 255 så hadde jeg ikke vurdert 19", bilen har jo så mye vekt også at jeg vil anta at marktrykket er fortsatt høyere på denne bilen sammenliknet med "normal" bil med 245-235 bredde uten å ha regnet på akkurat det..

Bytt ut 19" til 20" er nå min mening, bedre utseende er det jo gjerne også og det hjelper jo også på, men det er kjørefølelsen ellers som virkelig gjør at det er verdt det for min del. Bor du i nærheten av Dekkhallen på Jar i Bærum så hør med de, de har satt dekk på flest Teslaer i hele Norge tror jeg, inkludert hos meg, og har god erfaring nå.
Bærum/Høvik.
P21375 - Solgt
Levert 18. Nov. 2013

Anders Heibø

Sitat fra: Olauten på mandag 06. januar 2014, klokken 19:32
Har kjørt begge settene på snø og is i Oslo-området, men alt for lite til å kunne si meg opp en skikkelig mening om forskjellene, været har jo vært helt elendig her (som i lite snø!). Det jeg kan si er at begge dimensjonene fungerte veldig fint på snø, men på skikkelig is så er de rett og slett ubrukelige - men sikkert ikke verre enn andre piggfrie dekk  :P

Tror uansett man skal være flink til å kjenne noen forskjell på fremkommelighet på 1cm økt bredde (255 vs 245) og iom at kjørefølelsen er så mye bedre på 20" 255 så hadde jeg ikke vurdert 19", bilen har jo så mye vekt også at jeg vil anta at marktrykket er fortsatt høyere på denne bilen sammenliknet med "normal" bil med 245-235 bredde uten å ha regnet på akkurat det..

Bytt ut 19" til 20" er nå min mening, bedre utseende er det jo gjerne også og det hjelper jo også på, men det er kjørefølelsen ellers som virkelig gjør at det er verdt det for min del. Bor du i nærheten av Dekkhallen på Jar i Bærum så hør med de, de har satt dekk på flest Teslaer i hele Norge tror jeg, inkludert hos meg, og har god erfaring nå.

Da begynner søket etter 20" felger! Takk for flott veiledning! Dine var flotte men siden vi begger har Grønn + bil trur jeg ikke jeg stjeler ideén din. Vet tråden er full av gode forslag, men å gå igjennom 100 sider enda en gang frister ikke..

Hva bør jeg selge mine 19" R2 Cyclone (sølv) for?
P1202 - Vin P14434 - Grønn P85+
Vin F095710 - Hvit X100D
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt skriftlig godkjennelse.

valvolainen

Sitat fra: Voll1 på mandag 06. januar 2014, klokken 17:21
Hvordan var dette med subbing/skraping av dekk mot innerskjerm i hjulhus under rygging med mye rattutslag? Er det mange som opplever dette? Eller er det bare oss med uorginale hjul? Selv har jeg 19 Polar med Hakka8 245-45 og opplever det hele tiden (har de siste Polar-felgene som skal være tilpasset ModelS). Skrapingen høres ikke farlig ut, men er heller sikkert ikke helt bra. Jeg rakk aldri å teste hvordan de orginale sommerhjulene oppførte seg. Noen som vet? Er det gjort endringer på innerskjermer i løpet av høsten? Mener noen snakket om filt og noen andre om plast.

Du har jo dekk og felger som i omkrets er likt originalt.
Hvis det da subber borti så må det være feil impress? Har forøvrig ikke opplevd at min subber (originaldekk/felg) og jeg har fult rattutslag to-tre ganger hver dag når jeg manhandler den inn i en klassisk elbilplass på jobb.

Duzzy

#1489
Sitat fra: valvolainen på mandag 06. januar 2014, klokken 20:24
Sitat fra: Voll1 på mandag 06. januar 2014, klokken 17:21
Hvordan var dette med subbing/skraping av dekk mot innerskjerm i hjulhus under rygging med mye rattutslag? Er det mange som opplever dette? Eller er det bare oss med uorginale hjul? Selv har jeg 19 Polar med Hakka8 245-45 og opplever det hele tiden (har de siste Polar-felgene som skal være tilpasset ModelS). Skrapingen høres ikke farlig ut, men er heller sikkert ikke helt bra. Jeg rakk aldri å teste hvordan de orginale sommerhjulene oppførte seg. Noen som vet? Er det gjort endringer på innerskjermer i løpet av høsten? Mener noen snakket om filt og noen andre om plast.

Du har jo dekk og felger som i omkrets er likt originalt.
Hvis det da subber borti så må det være feil impress? Har forøvrig ikke opplevd at min subber (originaldekk/felg) og jeg har fult rattutslag to-tre ganger hver dag når jeg manhandler den inn i en klassisk elbilplass på jobb.
Jeg har orginale felger, og der subber dekkene.
Har også hørt om andre med samme problem.
Sjekket ut en annen bil der det ikke subbet, og der var ikke innerskjermene like som på min...
På min innerskjerm er det noen riller som dekket subber borti.
Jessheim
standard P85, Sort, 19", sort nappa,panorama, Alle pakker untatt dobbeltlader.
Levering 28.11.2013

D.O

Nå:Mazda mx30, Proace electric,  Rav-4 , BMW M5, Fox Mustang og Haibike el sykkel
Bestilt/reservert:
Cybertruck
Før:
Hyundai Kona
Model 3 (kansellert for Kona'n)
Model S P85 -13
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

FThorsen

Har noen vært borte i SLiME Smart Repair for dekk
http://youtu.be/WhCJCwlt6V8?

Kunne tenkt meg noe slikt i bilen slik at hvis uhellet skulle være ute så slipper man å stå fast å vente på hjelp. Noen som har erfaringer rundt slike produkter? Eventuelt disse foam'ene man får kjøpt på boks?
Bærum
BMW 320 MDAT, 2007 modell (solgt)
TMS P85+ november 2013 (solgt)
TMS P85D mars 2015 (kondemnert)
Nissan Leaf 2014 (dama)
Hyundai Ioniq 5 Project 45 (nåværende)

sn0le

Har i alle fall inntrykk av at sånn skum på boks gjør at innsiden av dekket blir utrolig grisete og at det da blir
veldig vanskelig, om ikke umulig, å fikse dekket hos de som driver med slikt.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

MyTess

Tesla store/shop selger original kit for punktering og fylling av luft. Sjekk nettsidene deres.


Sent from my iPad using Tapatalk

Anders Heibø

P1202 - Vin P14434 - Grønn P85+
Vin F095710 - Hvit X100D
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt skriftlig godkjennelse.

krister461

#1495
Hmm. Jeg skal ha 20'' 245 dekk på stativet. Blir vel trangt med fire slike også?

Kan kanskje ha to 20'' og to 17'' på hver rad. :-)

mecanica vergara

Spørsmål fra en kommende Model S eier.

Jeg har sett på noen Avant Garde Enzo felger i dim 9x21 forran og 10,5x21 bak. Men så er jeg litt usikker på hvordan store hjul vil se ut på en MS uten luftfjering. Vil det bli for mye luft i hjulbuene til at det blir pent. Dekkdim vil være 245/35 forran og 265/30 bak.

Det er sikkert noen av dere som har bestillt 21" orginal felger på standard fjerer. Har dere noen bilder dere vil dele med oss vil det hjelpe mye. 
Sølv 75D hentet desember 2107
Sort 3SR+

Hyperstress

Sitat fra: mecanica vergara på torsdag 09. januar 2014, klokken 07:30
Spørsmål fra en kommende Model S eier.

Jeg har sett på noen Avant Garde Enzo felger i dim 9x21 forran og 10,5x21 bak. Men så er jeg litt usikker på hvordan store hjul vil se ut på en MS uten luftfjering. Vil det bli for mye luft i hjulbuene til at det blir pent. Dekkdim vil være 245/35 forran og 265/30 bak.

Det er sikkert noen av dere som har bestillt 21" orginal felger på standard fjerer. Har dere noen bilder dere vil dele med oss vil det hjelpe mye.

+1, Jeg har bare sett standarfjæring med 19", kunne tenkt å sett 20" el 21"
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Øyvind.h

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 15. november 2013, klokken 12:05
Sitat fra: janmb på fredag 15. november 2013, klokken 11:59
Uansett er eksterne hastighetsmålere langt ifra brukbare som referanse for noe som helst.
Helt motsatt av min erfaring, men vi har nok passert forskjellige hastighetsmålere :) De gangene jeg har sjekket hastighetsmålere opp mot GPS har de vært dønn korrekte.

Og når jeg har kontrollmålt feilvisningen mot hastighetsmålere uten GPS-sjekk har de også truffet der de skal (jeg visste ganske nøyaktig hva avviket var på hhv. sommer- og vinterdekk på forrige bil). Forrige bil hadde vesentlig større avvik med vinterdekk enn sommerdekk pga dimensjon, og derfor tok jeg meg stadig i å kontrollmåle :)
Må korrigere meg selv her. Passerte en fartsmåler langsmed veien på vei til Ringebu nå i helgen.
Når jeg lå i 75 så viste den 73. Når jeg senere flere ganger sjekket GPS mot speedometer i 95km/t så viste GPS`en også 95km/t. Dvs fartsmåleren viste tydeligvis litt for lav hastighet, for jeg må si jeg stoler mer på en serie GPS-målinger enn denne fartstavlen.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Anders Heibø

Sitat fra: krister461 på onsdag 08. januar 2014, klokken 20:46
Hmm. Jeg skal ha 20'' 245 dekk på stativet. Blir vel trangt med fire slike også?

Kan kanskje ha to 20'' og to 17'' på hver rad. :-)

Jeg har bestilt nye 20" vinterhjul fra Tempe med Vredestein 245/40. Kan teste før jeg skrur de fast til bilen. Kan også teste med 19" Cyclone felger med R2 dekk før jeg selger de selv om det sikkert gir samme resultat
P1202 - Vin P14434 - Grønn P85+
Vin F095710 - Hvit X100D
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt skriftlig godkjennelse.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA