Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TMS Dekk og felger

Startet av Stig O, torsdag 31. januar 2013, klokken 13:01

« forrige - neste »

OW

Sitat fra: Cirion på mandag 18. november 2013, klokken 14:57
Kansje lurt med en momentnøkkel i stedet, slik at man får satt 175nm slik som er anbefalt?

Beklager at det ikke var helt opplagt hva jeg mente, men som jeg skrev så ble den kjøpt for å løsne bolter, ikke dra de til. Derav kjekkere med latmannsarm, som gjorde en bedre jobb med å løsne. Må innrømme at jeg ikke har brukt momentnøkkel på noen av dekkene jeg har skrudd til selv, og det har aldri vært noe problem, men bruker aldri mye kraft når det trekkes til, og ettertrekker alltid.
Model S P85 perlehvit, 19", sort og CF interiør, CF spoiler, panorama, tech-pakke, parkeringssensor, lydstudio, sikkerhetspakke, lyspakke og pakkehylle.

OW

Sitat fra: jkirkebo på mandag 18. november 2013, klokken 15:08
Sitat fra: OW på mandag 18. november 2013, klokken 14:40
Jeg har en sånn - brukes ikke - selve jobben med å skru ut og inn boltene gjøres like greit for hånd. Kjøpte den  i håp om at jeg skulle få en enklere jobb med å løsne boltene på en tidligere bil som hadde en tendens til å sette seg veldig godt. Den har ikke nok kraft til å gjøre jobben i så måte. Du får mer ut av en latmannsarm om du har litt tyngde å legge på selv  ;)

Hmm, om man vil ha en kraftig en er det kanskje bedre å satse på luftdrevet?

Helt sikkert, men det var ikke et alternativ den gangen den ble kjøpt. Uansett var det ikke imponerende mye kraft i den, så kan det stå som advarsel til de som ønsker seg en, og som er ute etter kraft  :)
Model S P85 perlehvit, 19", sort og CF interiør, CF spoiler, panorama, tech-pakke, parkeringssensor, lydstudio, sikkerhetspakke, lyspakke og pakkehylle.

Leif1

Tiltrer de forrige. Bare sludder å kjøpe en sånn om en bare skal ha den til å løsne
hjulbolter et par ganger i året.

De kan uansett ikke brukes til å trekke de til. Selv med momentstav vet en egentlig ikke
hvor hardt en egentlig har trekt til. En rimelig momentnøkkel er en bedre investering.

Konvertitt fra S til X

valvolainen

Har en liten Makita 18V muttertrekker.
Dette er et skikkelig unikum, siden den er så liten. Bruker den til ALT. Går naturligvis ikke an å eller dra til løsne hjulbolter, men alt annet går det an å bruke den til. 1/4" med overgang til 3/8" og 1/2".

larssto

Jeg har et par spørsmål som jeg håper noen med bedre kunnskaper kunne ta seg tid til å svare:

1. For de av oss med liten bilteknisk innsikt, hvordan fungerer en momentnøkkel egentlig? Håndkraft, elektrisk, kompressordrevet?

2. Etter at jeg skiftet til vinterdekk merker jeg at bilen "gynger" mer fra side til side ved lave hastigheter. Jeg mistenker at kanskje dekkene mine ikke er riktig avbalansert, er en slik gynging et vanlig symptom på dårlig avbalansering?

Model S, Stavanger

Muffinman

Nei, hvis hjulene får bilen til å gynge fra side til side ved lav hastighet er de enten ikke runde eller ikke montert riktig. Sikker på at det ikke er veien som gjør dette? Skjer det på samme strekning hver gang eller over alt i lav hastighet?

Havebigfun

#1401
Sitat fra: larssto på mandag 18. november 2013, klokken 22:45
2. Etter at jeg skiftet til vinterdekk merker jeg at bilen "gynger" mer fra side til side ved lave hastigheter. Jeg mistenker at kanskje dekkene mine ikke er riktig avbalansert, er en slik gynging et vanlig symptom på dårlig avbalansering?
Har hjulmuttrene riktig dreiemoment? Er lufttrykk tilpasset? 48 Psi er en god start- når det blir skikkelig vinterføre kanskje 44Psi.
Dårlig avballansering kjenner man som regel i form av vibrasjoner ved noe høyere hastigheter.

Hyperstress

e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

D.O

Er det plass til 4 hjul i bagasjerommene?
Nå:Mazda mx30, Proace electric,  Rav-4 , BMW M5, Fox Mustang og Haibike el sykkel
Bestilt/reservert:
Cybertruck
Før:
Hyundai Kona
Model 3 (kansellert for Kona'n)
Model S P85 -13
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Øyvind.h

Sitat fra: D.O på tirsdag 19. november 2013, klokken 21:57
Er det plass til 4 hjul i bagasjerommene?
Nei. Teslas dekk er ganske store :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

D.O

Nå:Mazda mx30, Proace electric,  Rav-4 , BMW M5, Fox Mustang og Haibike el sykkel
Bestilt/reservert:
Cybertruck
Før:
Hyundai Kona
Model 3 (kansellert for Kona'n)
Model S P85 -13
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Øyvind.h

Sitat fra: D.O på tirsdag 19. november 2013, klokken 22:06
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 19. november 2013, klokken 22:05
Sitat fra: D.O på tirsdag 19. november 2013, klokken 21:57
Er det plass til 4 hjul i bagasjerommene?
Nei. Teslas dekk er ganske store :)
Men med setene nede da?
Det går fint. Mener jeg la to og to oppå hverandre oppå nedslått bakseterygg.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Tempe Dekkservice

Sitat fra: D.O på tirsdag 19. november 2013, klokken 22:06
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 19. november 2013, klokken 22:05
Sitat fra: D.O på tirsdag 19. november 2013, klokken 21:57
Er det plass til 4 hjul i bagasjerommene?
Nei. Teslas dekk er ganske store :)
Men med setene nede da?

Det går helt fint, vi gjør det hver eneste dag for tiden. Blir alltid like imponert over plassen i denne bilen :)

TS

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 19. november 2013, klokken 22:05
Sitat fra: D.O på tirsdag 19. november 2013, klokken 21:57
Er det plass til 4 hjul i bagasjerommene?
Nei. Teslas dekk er ganske store :)

Regner med at går om man legger ned baksetene.
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

rene

Sitat fra: satheesh.net på mandag 18. november 2013, klokken 13:58
Hei. Jeg har alltid brukt en hjulmuttertrekker når hjul skal skiftes, men lurer på om jeg nå skal modernisere litt ved å gå til innkjøp av en elektrisk muttertrekker. Jeg har overhodet ingen idé om hvilken jeg bør anskaffe meg, men tenkte kanskje på Jula sin Muttertrekker 1/2" 325 Nm.

http://www.jula.no/muttertrekker-1-2-325nm-009005

Er denne god nok (trenger altså ingen superfancy greie)? ???
Jeg har storebroren, og er storfornøyd med denne. Kan stille inn momentet ganske nøyaktig, og den har løsnet bolter som andre ikke klarte.

http://www.jula.no/digital-muttertrekker-1-2-1-05kw-009019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA