Range Mode

Startet av Nuvolari, tor 31. jan 2013, kl. 09:27

« forrige - neste »

Nuvolari

Hei,

Model S har noe som heter Range mode hvor batteriet lader mer enn i vanlig mode. Range mode sliter ekstra på batteriet og tesla anbefaler ikke at man bruker dette for ofte.

Er det noen som vet hvor mye ekstra man får i range mode? Fant ikke noe entydig svar på TMC forumet. Er rekkevidden som er oppgitt på 500km basert på vanlig lading eller er dette rekkevidden i range mode?
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

laumb

Den oppgitte rekkevidden er basert på Range Mode lading.

Har fått inntrykket av at batteriet blir mellom 85% & 90% ladet ved normallading.

Nuvolari

Sitat fra: laumb på tor 31. jan 2013, kl. 09:40
Den oppgitte rekkevidden er basert på Range Mode lading.

Har fått inntrykket av at batteriet blir mellom 85% & 90% ladet ved normallading.

Jeg tror du har rett i det du skriver. Jeg tror det vil komme som en overraskelse for mange som kjøper denne bilen.

Når det gjelder superlading så leser jeg på TMC forum at de oppgitte km ladet/t tallene baserer seg på lading fra tomt batteri. Å superlade et halvfullt batteri gir langt dårligere km ladet/t.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

laumb

Det er korrekt. Superlading går mye tregere de siste 50% enn de første 50%.
Dette er et markedsføringstriks "alle" bruker - å fremme kun de beste tallene.

Jeg er spent på hva "mannen i gata" sier når de forstår at "aktuell rekkevidde" normalt ligger på rundt 40 mil - og at bilen ikke var klar for den planlagte 45-mils turen når de kommer ut i garasjen og ser at den er bare nesten full.

Gjermund

Så dette blir jo et kjempeproblem hver gang jeg skal gjøre over 350 km uten å vite det dagen før...

Det er vel egentlig bare det å huske å sette i range mode kvelden før? Og Superlading er vel mest aktulet når en har brukt litt batteri?

Tror egentlig ikke det blir så enormt problem.

Lanber

Kjempeproblem og kjempeproblem. Det er vel bare de siste 10% av kapasiteten som ikke lades opp ved normal lading

Nuvolari

Sitat fra: Gjermund på tor 31. jan 2013, kl. 10:35
Så dette blir jo et kjempeproblem hver gang jeg skal gjøre over 350 km uten å vite det dagen før...

Det er vel egentlig bare det å huske å sette i range mode kvelden før? Og Superlading er vel mest aktulet når en har brukt litt batteri?

Tror egentlig ikke det blir så enormt problem.

tesla fraråder å bruke range mode for ofte. Om det er et problem avhenger av hvor ofte du trenger det.

Dersom du kan superlade ved tomt batteri er det ikke noe problem. Dersom du kun har superlading i første halvdel av turen vil du få en lengre pause enn reklamen skal ha det til.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

Epleskreller

Totalt vil man da kunne bruke ca 80% av batteriet? lades opp til 90% og så er det endel prosenter man ikke får brukt.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Oreo

Om en har en PLANLAGT tur på 45 mil setter en vel bare lademodus i "Range Mode" før turen, verre er det jo ikke. Om en har en ufortsigbar tur på omtrent samme distanse bør en heller avventet til en vet hvor superladere (aka. Superchargers) er blitt satt opp eller satse på bensin/diesel inntil videre.
Poenget er vel at en i daglig bruk ikke bruker "Range Mode".

Hvordan er dette på Leaf, trillingene og andre biler. Slik jeg forstår det er vel alt satt til en tilsvarende "Range Mode"? Om en vil lade disse batteriene til kun 90% må en vel inn aktivt å programere timeren evt. trekke ut kabelen? M.a.o. har Tesla tatt sine forhåndsregler for å bevare batteriet lengst mulig etter min oppfatning.
Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
x-Tesla Model X, 100D 17.12.2017-12.04.2021
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13->

Nuvolari

Sitat fra: Oreo på tor 31. jan 2013, kl. 10:51
Hvordan er dette på Leaf, trillingene og andre biler. Slik jeg forstår det er vel alt satt til en tilsvarende "Range Mode"? Om en vil lade disse batteriene til kun 90% må en vel inn aktivt å programere timeren evt. trekke ut kabelen? M.a.o. har Tesla tatt sine forhåndsregler for å bevare batteriet lengst mulig etter min oppfatning.

Hvis det stemmer er jeg enig at måten tesla gjøre det på er langt bedre.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

Øyvind.h

Sitat fra: Oreo på tor 31. jan 2013, kl. 10:51
M.a.o. har Tesla tatt sine forhåndsregler for å bevare batteriet lengst mulig etter min oppfatning.
Helt riktig. Fordi folk flest bare har behov for maksimal rekkevidde noen få ganger i året har de lagt opp til at du normalt ikke lader de siste 10%.
Å droppe topplading er svært gunstig for batteriets levetid. Når Tesla skåner både topp og bunn får du langt bedre levetid enn om du lader til 100% hver gang.

Når du eier og bruker elbil er det andre ting du skal tenke på enn i fossilbilen. Batterilading er noe av det du må forstå som elbileier, på lik linje med eks peiling av olje i fossilbilen, eller ikke kjøre tanken tom i dieselbilen :)

Vet ikke hva Leaf/trillingene blir levert med som standard, men faren min har i hvert fall programmert Leafen slik at den lader til 80%. Ulempen med dette er selvfølgelig at 80% av et Leaf batteri begynner å bli snaut om dagen ikke ble slik du forventet, mens 80-90% av et 85kWh batteri ikke har dette problemet.

Noen her med Leaf/Trilling som kan bekrefte at de lader til 100% om man ikke aktivt omprogrammerer?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

OleJA

Relatert til 'Range Mode' / 'Standard Mode' så har jeg tenkt litt på hva som gir best levetid på batteriet:

1. Lade opp til 'Standard Mode' etter hver eneste kjøretur selv om en bare har kjørt 20-30 km. (Typisk etter en dag på jobben)
2. Vente med å lade til f.eks batteriet er under 50%, eller til man planlegger en lengre kjøretur neste dag.

Så vidt jeg har forstått så slites batteriet mest når en enten lader det helt opp, eller nesten tømmer det helt. Tesla Roadster har også en 'Storage Mode' hvor batteriet holdes på 60% for å forbedre levetiden. Min tanke var at alt. 2 ovenfor ville holde batteriet nærmest mulig 60% i daglig bruk. Tror dere at dette har noe for seg?

Øyvind.h

Sitat fra: OleJA på tor 31. jan 2013, kl. 11:15
Så vidt jeg har forstått så slites batteriet mest når en enten lader det helt opp, eller nesten tømmer det helt. Tesla Roadster har også en 'Storage Mode' hvor batteriet holdes på 60% for å forbedre levetiden. Min tanke var at alt. 2 ovenfor ville holde batteriet nærmest mulig 60% i daglig bruk.
Det diskuteres frem og tilbake i US forumet hvorvidt man skal droppe å plugge i laderen om natten for å forsøke å ha et snitt rundt 50-60% istedenfor at den ligge rpå 90% hver morgen.

Konklusjonen så langt er at man stoler på Teslas ingeniører ift at standard lademodus skåner batteriene bra.

Når det er sagt er det jo best for levetiden å ligge på rundt 50-60% og heller topplade og lade helt ut en sjelden gang for å sikre at cellene balanserer seg. Da får du en langt penere degraderingskurve enn Panasonics estimerte, som innebærer ca 75% restkapasitet etter 500 fulle ladesykluser.

En interessant kommentar jeg merket meg er at en Roadster-eier som bor i Alaska melder om svært lite batteritap etter ca 65.000km. Det kan indikere at kulde er bra for å konservere batteriet, og selv om man får redusert kjørelengde på vinteren så kan det kanskje være at vi får betalt for kulden i Norge gjennom lengre levetid på batteriet? Det er absolutt ikke avklart, og det kan godt hende kulden har omvendt effekt, men interessant observasjon allikevel.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

laumb

Tesla selv anbefaler at du plugger i kabelen hver gang bilen står parkert.
Vil tro at de da ikke har noen betenkeligheter med at bilen konstant står klar på 85-90%.

Jeg velger å stole på dette.

Gjermund

Sitat fra: Øyvind.h på tor 31. jan 2013, kl. 11:20
Sitat fra: OleJA på tor 31. jan 2013, kl. 11:15
Så vidt jeg har forstått så slites batteriet mest når en enten lader det helt opp, eller nesten tømmer det helt. Tesla Roadster har også en 'Storage Mode' hvor batteriet holdes på 60% for å forbedre levetiden. Min tanke var at alt. 2 ovenfor ville holde batteriet nærmest mulig 60% i daglig bruk.
Det diskuteres frem og tilbake i US forumet hvorvidt man skal droppe å plugge i laderen om natten for å forsøke å ha et snitt rundt 50-60% istedenfor at den ligge rpå 90% hver morgen.

Konklusjonen så langt er at man stoler på Teslas ingeniører ift at standard lademodus skåner batteriene bra.

Når det er sagt er det jo best for levetiden å ligge på rundt 50-60% og heller topplade og lade helt ut en sjelden gang for å sikre at cellene balanserer seg. Da får du en helt annen slitasjekurve enn Panasonics estimerte, som er estimert til ca 75% restkapasitet etter 500 fulle ladesykluser.

En interessant kommentar jeg merket meg er at en Roadster-eier som bor i Alaska melder om svært lite batteritap etter ca 65.000km. Det kan indikere at kulde er bra for å konservere batteriet, og selv om man får redusert kjørelengde på vinteren så kan det kanskje være at vi får betalt for kulden i Norge gjennom lengre levetid på batteriet? Det er absolutt ikke avklart, og det kan godt hende kulden har omvendt effekt, men interessant observasjon allikevel.

Helt annen vil si bedre? Ikke sant?

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA