Rust

Startet av Usikker, tor 28. mai 2026, kl. 19:59

« forrige - neste »

Usikker

Flere som har denne type rust innvendig på bakluka ?
--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Bakluka på Soul EV 2015 - 2017 er plaget med rust både på inn- og utsiden.
Har ikke kunnskap om nyere utgaver ;)

Rekkevidde WLTP+EPA+"reell"
Lanseringskalender og tekniske data elbil

Eier: Enyaq RS 85X - after Elon went crazy
Eid: TMY, e-Soul, TM3, e-Niro, Kona, Soul EV, TMS, Leaf + 17 ICE

tronde

Jeg ser ikke noe på min 22-modell, men jeg har inntrykk av at det ikke er brukt alt for mye penger på lakk noe sted på bilen.

Det virker som om det er tynt blikk også, og det har vel noe med vekt å gjøre. Da er det nok smart å følge med på både rust og steinsprut så det ikke får utviklet seg.

syklisten

Sitat fra: tronde på tir 02. jun 2026, kl. 13:13Det virker som om det er tynt blikk også, og det har vel noe med vekt å gjøre. Da er det nok smart å følge med på både rust og steinsprut så det ikke får utviklet seg.

Vi har byttet en framskjerm til vår 2020 modell, og når jeg stod med den brukte delen i hendene (kjøpt fra et bilopphuggeri) kan jeg ikke si at det føltes som noe tynnere/spinklere enn andre karosserideler jeg har håndtert opp gjennom årene.
2020 Kia e-Soul
2016 Kia Soul EV - solgt

Elektrisitetsbil

Det kan være lurt å sende bilen til avrustning før det er for sent. En kan selv  gni inn litt sauefett på rusten og polere resten også med FF der det ennå ikke har oppstått rust, samt dusje inn FF på innsiden av luka ned mot falsen nede, men dette er forbeholdt folk som ikke er redd for å ta i et lite tak, og fikse ting selv.

tronde

Jeg har tenkt å gi min en sprut med lanolin i løpet av sommeren. Er spesielt interessert i der man ikke ser, dvs. bak all plastikken.

Har Fluidfilm sprøytesettet fra før, men kroppen synes for tiden ikke om å ligge under en bil så jeg betaler Buskerud Antirust for å gjøre det første gangen. Det som er bak plastikken blir ikke vasket bort, men det er viktig å få på noe der også.

Nå har de gått over til LanoPro, men det er ikke noe annet enn bedre raffinert FF som lukter mindre sau den første tiden. Moderne mennesker og lukt... Nå er vel LanoPro norsk, så det er i seg selv positivt, gitt den orange mannens holdning til internasjonal handel.

Jeg vet ikke hva de gjør nå, men de sluttet med FF inni dører fordi den kryper alt for godt så det blir en tynn film på utsiden også. De hadde gått tilbake til den originale olja som Funderud brukte før FF inni dører.

Jeg har brukt FF på andre biler, og kjøper det argumentet, for FF kryper noe helt utrolig.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA