Nytt spørsmål om Assistenter -> ACC(automatisk avstandsregulering)

Startet av Hwal, tor 28. mai 2026, kl. 00:14

« forrige - neste »

Hwal

Jeg har en id.4 2025 modell med bakhjulsdrift.

Spørsmålet mitt gjelder de to funksjonene:
Reaksjon på tillatt hastighet
Reaksjon på strekningsforløp

Disse er nyttige noen steder, for eksempel på langtur, men fungerer ofte merkelig i tettbygde strøk. Bilen kan plutselig finne på at fartsgrensen er 50 når den i virkeligheten er 80, og dermed sette ned farten. Dette har jeg opplevd bl.a. i tunnelene i Bergen.

Det jeg ønsker er å få lettere tilgang til å slå disse funksjonene av/på uten å måtte gå fra Hjem- menyen og tre nivåer nedover i menyen for å nå dem. Er det en mulighet for å hente disse frem til Hjem-menyen slik at jeg kan nå dem med ett klikk ?

Takk, Helge.

Hwal

Ok,

Jeg svarer meg selv. Det beste jeg kan oppnå er antakelig å legge ikonet for Assistenter frem på Hjem-menyen.

Jeg må fremdeles gå innover i Assistenter-menyen for å kunne betjene de to ACC-alternativene, noe som lett tar konsentrasjonen vekk fra kjøringen et lite øyeblikk. Men dette er vel begrensninger i Infotainment-systemet.

Er ellers veldig fornøyd med bilen.
Helge.

vinterdekk

Jeg pleier bare å endre modus fra ACC til hastighetsbegrenser, siden dette kan gjøres direkte fra rattet. Fungerer også bra i snødrev når radaren er blokkert. Men man må passe på å bremse selv når det er hindringer på veien eller kommende rundkjøringer, da denne modusen slår av mange assistentsystemer.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA