Angrett eller ikke?

Startet av hELgenen, fre 15. mai 2026, kl. 12:36

« forrige - neste »

RJK

Retten til heve ved feil som selger ikke kan/vil/klarer å rette opp i, er en annen bestemmelse enn angrerett. Så ved butikksalg er det normalt sett ikke angrerett om ikke selger tilbyr dette.

Angreretten er en rett som gjelder ved fjernsalg, så som nettsalg og andre steder utenom selgers lokaler.

Retten til å heve, følger dersom visse kriterier oppfylles som gjeldende for manglende levering eller feil som er så store at f.eks. prisavslag ikke er tilstrekkelig. F.eks. om gjenstanden da ikke kan brukes som forventet.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

arthur

Man kan heve kjøpet, som jeg gjorde, når feilen/e er vesentlige, og det er forhandler som må bevise at feilen IKKE er vesentlige. Forhandler likte det ikke (ganske så sure), men argumenterte faktisk ikke da jeg skriftlig insisterte på heving. Man står stekt som kjøper i Norge, men dette er faktisk noe som ligger innebygget i prisen man betaler for varen så ingen grunn til å ikke benytte seg av det!

vinterdekk

Enig i at de 19" felgene med kapsler ikke var pene. Men jeg tolker det slik at dette ikke er felgene som stod på bilen, siden du inspiserte disse og fant en ripe? Kunne ett kompromiss være å bruke angrerett på vinterhjulene og kjøpe hjulsett fra tredjepart? Det er jo heldigvis vår/sommer så det er tid til å finne en annen løsning.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

hELgenen

Sitat fra: vinterdekk på lør 16. mai 2026, kl. 09:26Enig i at de 19" felgene med kapsler ikke var pene. Men jeg tolker det slik at dette ikke er felgene som stod på bilen, siden du inspiserte disse og fant en ripe? Kunne ett kompromiss være å bruke angrerett på vinterhjulene og kjøpe hjulsett fra tredjepart? Det er jo heldigvis vår/sommer så det er tid til å finne en annen løsning.

Alle 8 hjul er like her. Når jeg så denne lille ripen på felgene så la jeg faktisk ikke merke til at dette var plastikk. Var mye stress her for min del på å bare komme meg avgårde pga økende forventet helgetrafikk hjemover og en media anonnonsert blokkering av hovedveien hjem som en del av en aksjon [E16 Sollihøgda] osv. Jeg hadde en legetime jeg skulle rekke etterpå også.

Så jeg fokuserte lite på felgene foruten at jeg raskt så denne ene ripen.  At felgene faktisk var plastikk deksler oppdaget jeg først etter å ha kommet hjem og skulle løfte ut vinterdekkene av bilen og ble stående med plastikken i hendene istedenfor felgene. For meg går ikke dette direkte på utseende for plastikk dekslene. De ser ut som lettmetall på avstand. Det er mer at dette er deksler som kan falle av,tåler mindre enn vanlige felger og at de rett og slett kan ryke i kulde dersom man skal ha dem av da. Kulde gjør plastikk sprøtt og da kan dette lett sprekke. Hvordan de reagerer i sterk sollys og varme er jeg også skeptisk til.
Videre er det jo slik at felgene ved å fjerne plastdekslene ikke kan brukes heller. Det mangler både senterkopp osv for at det skal fungere. Utseende på disse felgene bak plastdekslene var heller ikke noe å rope hurra for. Mao var nok ikke disse designet eller tenkt brukt uten plastdeksler heller vil jeg tro. Mao verre enn løsningen Tesla har med sine deksler. Polestar kjøper man først og fremst pga design og kjøreopplevelse..ikke lavt forbruk vil jeg mene.

Jeg var jo også temmelig irritert på at app ikke fungerte og at hengerfeste ikke var montert. De hadde jo i realiteten flere mnd å planlegge dette på. De kunne lagt tilside hengerfeste når bilen ble bestilt eller rett og slett sjekket om alt var på stell når dato for utlevering ble avtalt.

Bare tanken på å kaste bort en hel dag eller mer på å få ting ordnet i etterkant er også irriterende i seg selv. Jeg har faktisk andre ting jeg vil bruke dagene mine på enn dette. Jeg valgte å kjøpe bilen ny fordi jeg antok at alt skulle gå på skinner. Det er jo faktisk noe av det man betaler for ved ny bil også. Jeg ville ha "ordning og reda" . Ikke en rekke av negative opplevelser som til slutt endte med overraskelsen plastfelger til slutt.

Og dette med nøklene og app fremstår ennå noe ullent for meg. Jeg vet jo ikke 100% om dette lar seg lett fikse. De hadde forsøkt før utlevering ifølge personen jeg møtte der,men de klarte det jo ikke den dagen. Jeg vil jo ha en app som fungerer også slik at jeg kan forvarme og styre lading osv.

Alt i alt så rant det vel over for min del til slutt og derfor tenker jeg at angrerett er en vei ut av uføret på. Utfordringene vi i familen settes i nå er jo at bilen står hjemme i egen garasje mens vi avventer avklaringen på prosessen videre. Den gamle bilen er solgt..den nye kan ikke brukes mhp angrerett pga.kjørelengde. Og å få hverdagen til å gå opp uten bilen er satans vanskelig for å si det mildt. Jeg prøver å overtale meg selv og resten av familien at dette tross alt ikke er verdens undergang,men hele poenget med å handle nytt er jo kanskje nettopp å kjøpe seg fri fra slikt tull. Og når man kjøper noe så forventer man jo at det man får..er det man bestiller. Her mener jeg definitivt at opplysningene på nettsiden ikke stemmer med det man faktisk får.  Så ja,jeg føler meg lurt også.

Oddaa

Kjedelig med problemer når en får utlevert ny bil.

Det med felgene er ikke en sak i mitt hode, de er jo av aluminium selv om de har disse dekslene. Dette har blitt svært vanlig nå. Og bildene viser jo tydelig at felgene har deksler.

De sitter svært godt fast på Volvo i alle fall. Å ta de av i veikanten i kulden har ingen hensikt så lenge en ikke har noe reservehjul. Her spanderte vi noen hundrelapper og kjøpte navkopper og deksler til hjulboltene. Så kan vi velge...
2025 EX30 Twin Performance
2023 iX xDrive40

Ex 2021 XC40 P8
Ex 2017 e-Golf

hELgenen

Sitat fra: Oddaa på lør 16. mai 2026, kl. 11:08Kjedelig med problemer når en får utlevert ny bil.

Det med felgene er ikke en sak i mitt hode, de er jo av aluminium selv om de har disse dekslene. Dette har blitt svært vanlig nå. Og bildene viser jo tydelig at felgene har deksler.

De sitter svært godt fast på Volvo i alle fall. Å ta de av i veikanten i kulden har ingen hensikt så lenge en ikke har noe reservehjul. Her spanderte vi noen hundrelapper og kjøpte navkopper og deksler til hjulboltene. Så kan vi velge...

Synes felgene fremstår som aluminium på bildene,og faktisk også på avstand i virkeligheten, samt teksten som beskriver dem sier jo også at dette ER aluminium. Men de er plastikk..Slik man i ungdommen kjøpte på bilrekvisita forretninger for slikk og ingenting for å fake stålfelgene som alu felger.
Var ikke dette jeg trodde jeg kjøpte..og det er jo nettopp hele poenget med å handle på nett. At dersom det man får ikke er det man forventer..så kan man angre.

Oddaa

Felgene er jo i aluminium, at kapslene er i plast endrer ikke det. Når bildene tydelig viser at noe dekker hjulboltene er det ganske god grunn til å tro at det er en hjulkapsel. (Bare sjekk bildene som viser alternative vinterhjul så ser du det lett.)

Håper det ordner seg så du blir fornøyd.

2025 EX30 Twin Performance
2023 iX xDrive40

Ex 2021 XC40 P8
Ex 2017 e-Golf

hELgenen

Sitat fra: Oddaa på lør 16. mai 2026, kl. 14:15Felgene er jo i aluminium, at kapslene er i plast endrer ikke det. Når bildene tydelig viser at noe dekker hjulboltene er det ganske god grunn til å tro at det er en hjulkapsel. (Bare sjekk bildene som viser alternative vinterhjul så ser du det lett.)

Dette med at boltene ikke synes har jeg vært borte i med alufelger tidligere. Jeg hadde en Audi en gang hvor
det var et slikt rund alu-kapsel/lokk med en bitte liten umbrako skrue over der boltene satt. Så jeg reagerte ikke på dette ut fra bildene på nett.

Felg skjulte bolter

Her er en til..faktisk orginal polestar felger med skjulte bolter

https://youtu.be/q08QkQ_6nBU?is=2zjZQm8ZbDRfmBPu

RJK

Sitat fra: Oddaa på lør 16. mai 2026, kl. 14:15Felgene er jo i aluminium, at kapslene er i plast endrer ikke det. Når bildene tydelig viser at noe dekker hjulboltene er det ganske god grunn til å tro at det er en hjulkapsel. (Bare sjekk bildene som viser alternative vinterhjul så ser du det lett.)

Det ER et problem at de viser små bilder av bilene og felgene, der man ikke ser dette så klart. Man lures jo til å tro at det er slik alufelgene ser ut, og tror jo det er små kapsler over senterdelen, som bildene og videoen i siste innlegg viser.

Tesla sa jo ikke spesifikt at de hadde alufelger, men at de hadde aero-deksler. Det ble jo for mange en overraskelse at det var helt OK alufelger under, så man kunne ta av aero-dekslene og få relativt fine laufelger frem i lyset. Som alternativ til å kjøpe dyrere alufelger som opsjon.

Klar over at både alufelgene under og aerokapslene har kommet i flere iterasjoner senere, men der fikk man jo tross alt en positiv overraskelse, ikke en negativ en som @hELgenen her fikk.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Denne trenden med hjulkapsler er irriterende. De vi fikk med Teslaen forblir ubrukt. Visste dog om de på forhånd, sånn sett greit.

Når det gjelder denne saken bør det stå i beskrivelsen at bildene er med kapsler. God grunn til å klage IMO.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Svein_H

Med så mye kluss som du har hatt med dette bilkjøpet ville jeg seriøst vurdert å heve kjøpet. Selv om du kanskje får til et slags kompromiss vil det henge igjen en veldig sur og bitter ettersmak, og den henger igjen lenge (snakker av erfaring)! Når man bestiller og kjøper en splitter ny bil vil man ikke sitte igjen med en slik følelse, det dreper hele nybilgleden. Men det er selvfølgelig helt opp til deg.
2025 R5 E-Tech Techno+ (2025-)
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-2025)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Ingeniøren

Det finnes leiebil for å ordne det praktiske i en overgang, om du ikke har tenkt på det, og det har du råd til  :)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og Sunstyle integrerte solceller på taket

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA