Angrett eller ikke?

Startet av hELgenen, fre 15. mai 2026, kl. 12:36

« forrige - neste »

hELgenen

Bestilte en Polestar 2 i vinter. Det er min andre polestar 2,
så godt kjent med bilen og regnet med plankekjøring
ved utlevering. Men det gikk dessverre ikke helt på skinner.

Når jeg, etter en lang dag med reising med bussbytter, kom frem til forhandleren så ble jeg møtt av en ung mann som sa at det hadde skjedd noe feil. Hengerfeste de skulle levere bilen med hadde de ikke klart å skaffe - så dette måtte jeg vente på til senere. Han spurte så om jeg hadde blitt informert om dette
noe jeg kunne bekrefte at jeg ikke hadde. Spurte så når de kunne ettermontere dette, men det visste de ikke helt og måtte komme tilbake til dette.

Men det stoppet ikke der. Nøklene var det visstnok også noe problemer med - de klarte ikke å  koble bil sammen med løsningen for app styring - mao kunne jeg ikke få bilen med fungerende app.
Men de sa at de håpte de kunne rette på dette - de hadde i alle
fall bestilt opp et nytt sett med nøkler. De hadde feilsøkt, men ikke klart å finne ut av dette ble det sagt.

Ettersom jeg hadde reist langt, min forrige bil var solgt privat, så følte jeg at jeg egentlig ikke hadde så mye valg enn å bare ta imot bilen og notere ned alle avvik. Gikk over bilen og stusset litt på felgene - en av dem var det en liten ripe på også, og det ble notert ned.

Så reiste jeg hjem - uten app, uten hengerfeste og en felg som var ripet..alt skulle fikses senere ble det opplyst. Når visste ingen.

Vel hjemme så skulle jeg laste ut vinterdekkene - og jeg tok tak i dem og plutselig ble jeg stående der med ett plastdeksel i hånda. I alle dager tenkte jeg - hva er dette...er felgene utstyrt med slike billige plastdeksler fra hine håne dager...Min forrige polestar 2 hadde jo ikke noe slikt. Dette kunne da ikke stemme med det jeg fikk opplyst ved bestilling - så jeg sjekket..Og der står at klart som blekk at bilen skal leveres med alu felger - ikke ord om dette heldekkende plastdekslet.
Jeg kikker på felgen bak plastdekselet og ser at det nok er alu dette, men fine er de ikke, og det mangler senterkopp på dem slik at de rene felgene kan ikke brukes uten videre heller.

Jeg går slukøret inn mens jeg får en dårligere og dårligere følelse i magen. Så neste morgen ringer jeg forhandler som så ber meg kontakte support fordi de ikke har noe med slikt å gjøre sies det. Så jeg skriver en mail til support og forklarer alt sammen - og sier at dersom de ikke får rettet opp i alt dette samt fikser felgene slik at dette stemmer overrens med hva jeg bestilte så ønsker jeg å benytte angreretten.

Jeg får etterhvert en mail tilbake der det står noe slik at de forstår at opplevelsen ikke stod helt til forventningene og at de vil komme tilbake til meg med mer informasjon om prosessen videre med angrerett.

Siden har jeg ikke hørt noe - det er langhelg og de har vel fri alle sammen vil jeg tro. I dag fikk jeg forøvrig også levert noe utstyr som jeg hadde kjøpt til bilen fra 3 part slik som nøkkel etui i ekte metall med polestar logo (hadde det på forrige bil, og synes bilen fortjener noe mer enn plastikk nøkkel etui). Videre gummimatter osv.. Alt bestilt til en bil jeg hadde ventet på lenge. Bilen er ikke kjørt en meter siden den ble hentet - den står i garasjen i påvente av videre prosess. Og dette har skapt store utfordringer for meg i hverdagen. Jeg kan ikke bruke bilen fordi det er initiert angrerett på den - og vi er 2 personer som er avhengig av bil i husholdningen (vi bor IKKE sentralt) - så nå går det på stumpene løs her med både med familien og for å få hverdagen til å gå ihop. Jeg føler jeg må få orden på dette fort - skaffe en ny bil eller alternativt bare stå i det og håpe på at Polestar vil gå meg i møte og fikse både felger og bilen raskt slik at jeg får det jeg har bestilt. Å montere hengerfeste vil nok ta en arbeidsdag også - så det er penger rett ut av vinduet uansett dette i tapt arbeidsfortjeneste. Jeg spurte forøvrig om
de ikke kunne ordne alt dette hos den lokale volvo forhandleren - jeg har jo hatt en Polestar 2 tidligere og alt av service og ettermontering av sparkesensor osv..gikk via den lokale volvo forhandleren. Det ville gjort hverdagen min mye enklere om alt kunne vært ordnet der...men det sa de nei til når jeg spurte under henting av bilen.

Hva ville dere gjort i en slik situasjon?
Skal jeg bare kjøre på videre med angreretten og komme meg
ut av dette og forsøke å skaffe en annen bil fort?
Eller skal jeg sjanse på at de klarer å rydde opp i dette?
Forstår det også slik at det kan gå inntil 1 mnd før kjøpesummen vil bli refundert til meg ved angrerett - jeg kjøpte bilen kontant.

arthur

Nå er ikke to saker nødvendigvis helt like, men hadde en noenlunde tilsvarende opplevelse nylig med et annet merke, og etter to uker insisterte jeg på å kansellere bilkjøpet hvilket forhandler, dog motvillig, gikk med på. Fikke da kjøpesummen tilbakebetalt og leverte fra meg bilen. Jeg hadde da fått utlevert en bil hvor HUS'n ike fungerte, ikke kart og en rekke andre ting og heller ikke app'n. De prøvde i to uker å fikse dette uten hell og da gikk jeg lei av det hele. Har endt opp med å kjøpe en annen bil, annet merke.

hELgenen

Sitat fra: arthur på fre 15. mai 2026, kl. 13:29Nå er ikke to saker nødvendigvis helt like, men hadde en noenlunde tilsvarende opplevelse nylig med et annet merke, og etter to uker insisterte jeg på å kansellere bilkjøpet hvilket forhandler, dog motvillig, gikk med på. Fikke da kjøpesummen tilbakebetalt og leverte fra meg bilen. Jeg hadde da fått utlevert en bil hvor HUS'n ike fungerte, ikke kart og en rekke andre ting og heller ikke app'n. De prøvde i to uker å fikse dette uten hell og da gikk jeg lei av det hele. Har endt opp med å kjøpe en annen bil, annet merke.

Ja - ingen saker av denne art er like, det er helt sikkert.
Det jeg derimot forventer er jo at når man kjøper nytt - så er alt som det skal når man skal hente ut bilen. Det er på en måte en del av det man betaler for.

Om man ikke er så nøye på det så kjøper man brukt...

Jeg forstår at ting kan gå galt, men det er noe med å varsle og faktisk gjøre alt klart FØR kunden kommer også. Om ikke alt er klart så ringer man kunden og forklarer hva som er feil/mangler så slipper kunden i alle fall en dårlig opplevelse.

Her følte jeg at jeg kastet bort en hel dag - og at jeg må kaste bort ennå flere dager...Og det på en ny bil.......
Det skal bare ikke være slik.......

Jeg har nå blitt kontaktet av Polestar - en selger, som trolig ville høre litt mer om hva de kan gjøre for at jeg ikke tar angrerett...

Det er jo dette med om de i hele tatt får app til å fungere samt å kjøre rundt med plastdeksler - som plager meg mest. Hengerfeste får de nok orden på.

Dette med felgene forstår jeg nå at de aldri kan rette opp i fordi det visstnok er blitt standard ifølge selger.

Men da burde de strengt tatt faktisk vært veldig tydelige på det på mhp beskrivelsen på nettsiden når man bestiller også!!

Noe annet hadde det vært om man var i butikken og fikk sett og tatt på dem - fått det vist av selger  - men her snakker vi altså salg på nett...På nett må man se på beskrivelsen og bildet - og ingenting jeg så der under bestillingen antydet at vi snakket om plastdeksler.  Jeg snakket med selger om hva som event. kan bøte på dette her - jeg vil jo f.eks ikke sitte der med plutselig ett deksel borte osv...Da burde de tilby et komplett sett ekstra bare så man hadde noe liggende i reserve i så fall. Og så burde man i det minste vist felgene UTEN dekslene og levert med noen slike "kopper" slik at felgen som sådan (selv om den er stygg som juling) - kunne vært brukt til nød.......

Jeg luftet også tanken på å bytte opp til en P4 - for meg er dette en bil jeg vurderte i en periode, men som jeg kanskje tenkte er noe bred. Men om alt fungerer med en gang der (hengerfeste,app,normale felger) - så kanskje jeg kunne svelge dette. Noe dyrere blir det jo - men det er enklere å svelge om alt er ok fra dag 1 enn å leve med usikkerheten om de klarer å få orden på f.eks app på den andre...Fikk nemlig en satans dårlig følelse på at dette KAN bli en evig loop av problemer på akkurat DEN bilen som nå står her hjemme.....og det har jeg faktisk ikke tid eller energi til å være med på......Det var IKKE problemer jeg kjøpte heller. Bakgrunnen for å velge Polestar var faktisk at den forrige jeg hadde opplevdes veldig trygg,sikker og problemfri. Og jeg ville ha noe som bare virket fra dag 1 og kun var innom verkstedet på service.........

RJK

Ha du bilde av de felgene du fikk, med og uten plastdeksler?
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

hELgenen

Sitat fra: RJK på fre 15. mai 2026, kl. 15:31Ha du bilde av de felgene du fikk, med og uten plastdeksler?

Jeg tok noen bilder ja - men søkte på google også - og da kom jeg over følgende lille snutt på youtube :

https://www.youtube.com/watch?v=NjX8_3R1O9A

Når man bare kikker kjapt på dem så legger man ikke merke til at det er plastikk, men så............

RJK

Sitat fra: hELgenen på fre 15. mai 2026, kl. 15:37
Sitat fra: RJK på fre 15. mai 2026, kl. 15:31Ha du bilde av de felgene du fikk, med og uten plastdeksler?

Jeg tok noen bilder ja - men søkte på google også - og da kom jeg over følgende lille snutt på youtube :

SNIP

Når man bare kikker kjapt på dem så legger man ikke merke til at det er plastikk, men så............
Takker!

Ser det er en slags Tesla-løsning der, noen greie ALU-felger på men så "aero-deksler" for å få rekkevidden.

Skjønner at det er smak og behag der, og du så for deg noen andre alufelger som standard. Er det de med plastdekslene som var avbildet da du bestilte bil, og er det samme på sommer og vinterfelger?

Om jeg hadde godtatt det eller ei, er jeg litt usikker på, det kommer veldig an på fargen på bilen. Så da kommer det som et oppføgingsspørsmål, hvilken farge er det på den leverte bilen?
Bosted Oslo

RJK

PS! Om du fremdeles har lenka til konfigurasjonen du endte opp med, så ville jeg satt pris på den, enten som melding i chaten eller som PM, så kan jeg bedre forestille meg hva du ble lovet mot hva du har fått levert!

Uansett, jeg skjønner godt tanken din om "hva om dette blir en mandagsbil-opplevelse". Da kan det godt hende du likegodt bare kan instille deg på bytte til en PS4, som du er åpen for. Det er jo en dyrere bil, så det ville jeg trodd de er greit fornøyd med.

"Din" PS2 kan de sikkert få levert til en annen for ikke for stort tap, siden den nå er "brukt", og du bruker jo da uansett angrefristen på et nettkjøp, så det er jo bedre enn m du angrer og stikker til et annet merke og modell...!
Bosted Oslo

RJK

Ser forresten på konfigurator at de viser de samme "felgene", og beskriver det som "støpte og diamantskjærte lettmetllfelger", som skulle gi inntrykk av at det ikke er deksler annet enn senterkopp.

Dog, bildene gir meg faktisk følelsen av plastdeksel utenpå. Men det ser unektelig ut som en bilde/tekst-bløff når du ikke får aludeksler med den utskjøringen og formen som vises. Det er absolutt ikke bra.

Ser du må opp på 20" Performance-felger før du får noe som IKKE er plastdeksel, for jeg tipper og 20"-felgene er deksel utenpå...
Bosted Oslo

hELgenen

Sitat fra: RJK på fre 15. mai 2026, kl. 15:54

SNIP

Takker!

Ser det er en slags Tesla-løsning der, noen greie ALU-felger på men så "aero-deksler" for å få rekkevidden.

Skjønner at det er smak og behag der, og du så for deg noen andre alufelger som standard. Er det de med plastdekslene som var avbildet da du bestilte bil, og er det samme på sommer og vinterfelger?

Om jeg hadde godtatt det eller ei, er jeg litt usikker på, det kommer veldig an på fargen på bilen. Så da kommer det som et oppføgingsspørsmål, hvilken farge er det på den leverte bilen?

Kjøpte samme på vinter ja - trodde jo alt var alu som ble vist på bildet..og som nå viser seg å være plastdeksel.

Bilen er svart

Det er stor forskjell om bilen står ute i sol - eller om bilen står inne i skygge/mørkt - mhp inntrykket man får av disse felgene.

Plastikk har jo litt sære egenskaper både i varme og kulde - så er det 30++ ute i sol så blir vel disse plastdekslene myke og kan lettere løsne vil jeg anta. Lettere for å ta skade har de jo også.

I kulde så blir jo plastikk hardt og dersom man f.eks punkterer så må de jo av - og da er jeg redd de kan ryke om man røsker dem av i kulde - f.eks dersom man skal over på vinterdekk og står ute og roter med dette..

Å tanken på å slenge plastikk rundt seg langs veiene er jo ikke akkurat noe jeg som litt miljøfreak liker tanken på heller.....

RJK

Sitat fra: hELgenen på fre 15. mai 2026, kl. 16:19

SNIP

Takker!

Kjøpte samme på vinter ja - trodde jo alt var alu som ble vist på bildet..og som nå viser seg å være plastdeksel.

Bilen er svart

Det er stor forskjell om bilen står ute i sol - eller om bilen står inne i skygge/mørkt - mhp inntrykket man får av disse felgene.

Plastikk har jo litt sære egenskaper både i varme og kulde - så er det 30++ ute i sol så blir vel disse plastdekslene myke og kan lettere løsne vil jeg anta. Lettere for å ta skade har de jo også.

I kulde så blir jo plastikk hardt og dersom man f.eks punkterer så må de jo av - og da er jeg redd de kan ryke om man røsker dem av i kulde - f.eks dersom man skal over på vinterdekk og står ute og roter med dette..

Å tanken på å slenge plastikk rundt seg langs veiene er jo ikke akkurat noe jeg som litt miljøfreak liker tanken på heller.....
Tror nok jeg hadde blitt like sur og forbannet om jeg hadde trodd at det faktisk var slik alufelgene skulle sett ut. Dette er på grensen til lureri.

Men det blir vel fort det samme på PS4. tipper jeg.

Som vinterfelger med mørk bil, så tenker jeg de alufelgene uten deksel ser helt greie ut, og noe jeg greit kunne levd med. Hadde ikke orket å ha plastdeksel på, bl.a. pga faren for å miste en eller flere av disse.

Men som sommerdekk, da ønsker man seg ihvertfall noe som ser mer ut som det de lover på bildene. Så jeg tenker jeg faktisk hadde forlangt å få de Performance-felgene som sommerdekk, og "levd med" de andre på vinteren.

Ihvertfall så lenge de ikke kan levere 19" originale Polestar-felger som ser nærmere ut det du ble lovet.
Bosted Oslo

hELgenen

Sitat fra: RJK på fre 15. mai 2026, kl. 16:27
Sitat fra: hELgenen på fre 15. mai 2026, kl. 16:19

SNIP

Takker!

Bilen er svart

Tror nok jeg hadde blitt like sur og forbannet om jeg hadde trodd at det faktisk var slik alufelgene skulle sett ut. Dette er på grensen til lureri.

Men det blir vel fort det samme på PS4. tipper jeg.

Som vinterfelger med mørk bil, så tenker jeg de alufelgene uten deksel ser helt greie ut, og noe jeg greit kunne levd med. Hadde ikke orket å ha plastdeksel på, bl.a. pga faren for å miste en eller flere av disse.

Men som sommerdekk, da ønsker man seg ihvertfall noe som ser mer ut som det de lover på bildene. Så jeg tenker jeg faktisk hadde forlangt å få de Performance-felgene som sommerdekk, og "levd med" de andre på vinteren.

Ihvertfall så lenge de ikke kan levere 19" originale Polestar-felger som ser nærmere ut det du ble lovet.

De helt sorte felgene  under plastdekslet har jo ikke slik senter-lokk heller..Men mulig det kan skaffes sammen med noen plasthetter for boltene. Så kan jeg bruke dem som vinterdekk som nevnt over - og se be om performance felger sommer.  Jeg liker derimot ikke komforten på disse 20" på denne bilen - det blir litt hardt etter min smak.

Akkurat nå virrer tankene frem og tilbake her. Det er usikkerhet rundt nøklene også - det vil jeg jo tro de kan fikse, men jeg vet jo ikke 100% og flere runder på verkstedet ville gjort meg sprø.

Luftet tanken å bare bytte opp til P4 for fruen - hun sa ja til det. Så kanskje dette er det enkleste - mulig Polestar også bare er glad til for å få litt mer ut av dette salget også...Ulempen er jo bilens bredde - men det er jo kanskje en vanesak.

Ingeniøren

Du har vel i utgangspunktet IKKE angrerett på bilkjøp om det gjøres fysisk i selgers butikk.

https://www.naf.no/kjop-og-salg/kjop/angrerett-og-avbestilling-av-bilkjop

Så om selger gir deg det strekker de seg langt. Da er det greit at du velger en annen modell fra samme forhandler. Forstår veldig godt din frustrasjon - slik skal ikke et bilkjøp fungere når du kjøper bilen hos forhandleren.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og Sunstyle integrerte solceller på taket

RJK

Sitat fra: Ingeniøren på fre 15. mai 2026, kl. 18:48Du har vel i utgangspunktet IKKE angrerett på bilkjøp om det gjøres fysisk i selgers butikk.

Så om selger gir deg det strekker de seg langt. Da er det greit at du velger en annen modell fra samme forhandler. Forstår veldig godt din frustrasjon - slik skal ikke et bilkjøp fungere når du kjøper bilen hos forhandleren.
Gjør ikke Polestar som Tesla, tolker alt som nettsalg, selv om du er innom butikken og får bistand til å bestille, nettopp på nett?
Bosted Oslo

hELgenen

Sitat fra: Ingeniøren på fre 15. mai 2026, kl. 18:48Du har vel i utgangspunktet IKKE angrerett på bilkjøp om det gjøres fysisk i selgers butikk.

Her er det nettkjøp 100% - var aldri innom noen forhandler overhodet.
Så det er ikke noen diskusjon en gang. Og de har allerede akseptert at jeg kan gå fra salget.
Senest i dag så bekreftet en selger fra firmaet det meg. Så dette handler ikke om kjøp fra fysisk butikk nei.

arthur

Man har faktisk rett til å heve kjøpet, hvilket jeg gjorde, og selger kunne ikke fortelle meg når feilene ved levering kunne rettes og feilene var vesentlige slik at jeg kom rundt retten å til utbedring da det var feil ved utlevering. De prøvde seg med lånebil og ville snart få det i orden osv, men bilen ble levert/kjøpt tilbake av forhandler og står nå avregistrert på fjerde uken så mye tyder på at feilene fortsatt ikke er utbedret!

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA