Ikke godkjent PKK - Opphengskuler og foringer

Startet av 400VDC, ons 13. mai 2026, kl. 15:48

« forrige - neste »

400VDC

2022 MYP (46.000 km) Defekt foring, bakre øvre i forstilling på begge sider. Ikke godkjent EU-kontroll. Noen andre som har fått denne? Garantisak?
Tesla Model Y Performance 2022
Leaf 2022 40kWh
Tesla Model 3 LR 2021
Tesla Model S 85D
Hyundai Ioniq 2017, hvit, teknikk
Nissan Leaf 2012
Siste fosil: Ford S-max, VW Caravelle

Mobileum

Når den er innenfor garanti, og ikke blir godkjent, er dette garantert en garantisak.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD

Handyman

Du finner en del info i denne tråden:
https://elbilforum.no/index.php?topic=69003.0

Jeg fikk mangel på slakk i foringer bak. Tesla byttet hele huben.... selvfølgelig uten kostnad. Det er bare å legge inn saken i appen og legge ved "mangellappen". Problemet kan være ventetid på time. Det må utbedres før fristen for PKK hvis du skal unngå kjøreforbud.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Stjerneglis

Jeg tok PKK hos Tesla. De godkjente bilen og satte samtidig opp time for bytte av hubs begge sider bak. Måtte vente litt men det ble minst mulig hassle for meg.
2026 Tesla Model Y Premium LR AWD (Juniper)
X -2021 Tesla Model Y LR AWD
X- 2019 Hyundai Kona Electric
X -2011 Mitsubishi i-Miev

Lucaria

Er det noen som har opplevt noe negativt med å ta PKK hos Tesla? Jeg antar det ville vare såpass seriøs feil å ikke rapportere noe (for å slippe få utbedre) at det er ikke noe de skulle tørre å drive med?

Handyman

Det utføres MANGE stikkontroller. De som jukser med PKK løper en stor risiko for å bli tatt.
Jeg brukte et lokalt verksted. Det var ikke ledige timer hos Tesla til utbedring av mangelen før lenge etter fristen. Heldigvis dukket det opp en ledig time før fristen. Er man nærme fristen kan det være en tryggest å ta PKK hos Tesla.

Mobileum

SitatDet utføres MANGE stikkontroller.

Har ikke vært i noen form for kontroll de siste 14 årene. Kjører ca. 18K i året.;D

Handyman

Sitat fra: Mobileum på fre 15. mai 2026, kl. 13:10

Har ikke vært i noen form for kontroll de siste 14 årene. Kjører ca. 18K i året.;D

Det er verkstedene som kontrolleres.

Mobileum

kaistian

Sitat fra: Mobileum på fre 15. mai 2026, kl. 13:10

Og hvordan vet du det?
Stikkprøvekontrollen gjørs mens bil din fortsatt er hos verkstedet som har gjort kontrollen, kanskje det også står på din motpart, men det vet jeg ikke om det gjør.
Sitat fra: SVVStikkprøvekontroll

Kjøretøyet som er kontrollert kan bli valgt ut til stikkprøvekontroll, og dette vil bli varslet på kontrollseddelen. Kjøretøyet må i slike tilfeller ikke forlate kontrollorganet.

Vi vil ankomme innen 30 minutter for å utføre stikkprøvekontrollen.

Mobileum

Aha. Trodde du mente politiets/Statens vegvesens gatekontroll.

Handyman

Sitat fra: Mobileum på fre 15. mai 2026, kl. 14:11Stikkontroll....
Kanskje ikke riktig ord, men her er en pressemelding fra -22 hvor SVV forklarer. De bruker dog ordene Stikkprøve og stikkprøvekontroll.
Ble fortalt av mitt lokale verksted at det nå er flere kontroller enn noen gang, uten at jeg har sjekket påstanden.

Silkefot

Har god erfaring med å bruke NAF til EU. Fikk derimot ikke ordnet foringene på bakre øvre kuler hos tesla i dag. De målte den i henhold til EMEA - Engineering Study - CABJ DTI Measurement uten ytterlige tiltak... Så når NAF sa de begynte å bli slitt mener altså tesla at de holder litt til, antagelig til ca 100001 km tipper jeg...
Bosted Fetsund
Eier:
Model 3 2025 modell
Model Y 2022 modell
Leaf 2011 modell
El-velo
Har eid:
Model X 100D 2017 modell i 2 år
Citroën Saxo 2003 modell (?) i 10 år

turfsurf

Ja, begynner å bli slitt betyr jo ikke at de er utenfor spec. Ingen av delene trenger å være feil.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Silkefot på man 18. mai 2026, kl. 22:32Har god erfaring med å bruke NAF til EU. Fikk derimot ikke ordnet foringene på bakre øvre kuler hos tesla i dag. De målte den i henhold til EMEA - Engineering Study - CABJ DTI Measurement uten ytterlige tiltak... Så når NAF sa de begynte å bli slitt mener altså tesla at de holder litt til, antagelig til ca 100001 km tipper jeg...

Ja, det har blitt en slags krangel mellom NAF og Tesla om hva som er akseptabelt for foringene. Tesla mener NAF er for pirkete. NAF mener foringene er farlig å kjøre med og at dekkene kan slites skjevt med slike foringer. Vil jo fort bli slark. Dersom en har mye tid på garantien igjen, og Tesla EU-godkjente, ville jeg gjerne ventet til neste EU-kontroll og tatt den på NAF igjen, og bedt de dokumentere hvorfor foringene må skiftes, sånn at dette kan brukes mot Tesla.

Dersom en er sløv og kjører over 100.000 km grensen før en får tatt bilen på EU-kontroll, og ikke gidder å betale over 20.000 for å fikse helt nye spidere inkl 5 foringer i hver, så kan en kjøpe løse foringer for 300 per stk hos Tesla og få et vanlig ikke-merke-verksted til å bytte dem, så en sparer masse penger, selv om aluen i foringene nesten smelter seg sammen med stålet på spideren.
Tesla Model Y                         2021-

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA