Hvordan vekke bilen fra dyp søvn?

Startet av howcome, tir 12. mai 2026, kl. 02:06

« forrige - neste »

howcome

Jeg har en 2002-modell som dessverre har stått noen år uten strøm. Men i dag fikk jeg endelig tilgang til 12V-batteriet og bilen kom ut av parkeringsgiret.

Bilder og litt video her:

https://www.wiumlie.no/img/2026/05-11-think-ou25/

Neste spørsmål blir om jeg kan få bilen til å bevege seg. Batteriene må ha vann før lading? Jeg tror jeg har en dings for å fylle, men er ganske grønn på dette. Noen som har en guide eller noe som kan hjelpe?

Bilen står i Rygge nå.
Oslo - Think City 2003 - Nissan Leaf 2012 (vraket) - Nissan Leaf 2013 (solgt) - Tesla S P85D 2015 (solgt) - Tesla X 90D 2016 - Fiat 500e 2014

howcome

Oppfølginsspørsmål, mer konkret:

- bør jeg fylle noe vann før jeg starter lading når batteriene har stått lenge?

Jeg frykter alt vann er borte etter tre år?
Oslo - Think City 2003 - Nissan Leaf 2012 (vraket) - Nissan Leaf 2013 (solgt) - Tesla S P85D 2015 (solgt) - Tesla X 90D 2016 - Fiat 500e 2014

chargedup

Står ganske mye om vannfylling her: https://elbilforum.no/index.php?topic=9.0
Fra truckverden med blybatterier skal man optimalt sett lade først og så etterfylle, men hvis batteriene er helt tørre må man fylle noe vann før man lader de.
iX3
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE-EQE 43AMG

howcome

Takk, da fyller jeg litt. Det står noe om vanntemerartur, at den bør være over romtemperatur?

chargedup

Jeg har ikke lest igjennom hele vannfylling tråden og har null kompetanse på Think, kun erfaring fra truck og blybatteri (ikke samme kjemi som ditt batteri).
Fra det lille jeg har lest i tråden er overfylling farlig, så det om man kan fylle noe før lading burde nok en voksen (noen av de ivrige Think'erne) svare deg på.
Får veldig mange treff på elbilforumet https://www.google.com/search?q=think+vannfylling+site:elbilforum.no så det er sikkert mye nyttig info hvis man leter litt.
iX3

howcome

Jeg prøvde fylle vann i går. Bare en av tre nipler tar vann. Jeg har vannfyllingsutstyr og klarer trykke ned en fjærbelastet ventil. Men to av tre nipler vil altså ikke ha vann.

Når jeg kobler på 220V får jeg "Charging fault, service required". Bilder her:

https://www.wiumlie.no/img/2026/05-13-think-ou25

Kanskje noen «gamlinger» (i beste mening) leser dette og minnes hvordan man løste slike problemer?

Marsto

Hei howcome.
Det er ikke mange igjen som har en classic og jeg tror du rett og slett må prioritere og ta deg tiden det tar å lese gjennom hele og samtlige 53 sider med tråder for classic. Det kan gi deg mye god informasjon for å kunne få liv i din flotte classic. Jeg gjorde det for mange tema til Think City og lærte enormt mye fra alle som delte fra sin kunnskap. Du vet aldri hvor nøkkelen til ditt problem kan være forklart. Les alt, absolutt alt hvis du ikke allerde har gjort det. Lykke til med prosjekt oppvekking fra dyp søvn.   
Think City 2010 mod. Li-Ion, Farge: City Citrus
VW e-up 2016 mod. Farge: Blueberry Metallic.

howcome

Joda, leser meg opp. Får hjelp av AI. Det er et klenodium som jeg ønsker ta vare på.

Så kan det også være at Saft/Nicad ikke lar seg redde. Jeg stålsetter meg.

Du har Li-Ion i din Think? Bygde du om selv?

Marsto

Sitat fra: howcome på tor 14. mai 2026, kl. 20:53Joda, leser meg opp. Får hjelp av AI. Det er et klenodium som jeg ønsker ta vare på.

Så kan det også være at Saft/Nicad ikke lar seg redde. Jeg stålsetter meg.

Du har Li-Ion i din Think? Bygde du om selv?

Helt supert...neida..jeg har ikke classic. jeg ville bare fortelle om min erfaring med forumet. Det er utrolig hva som kan dukke opp i tråder som ikke er i nærheten relatert til overskriften i tråden. Jeg har en 2010 City med originalt Li-Ion fra Enerdel. Det er fremdeles i utrolig bra form etter 16 år og snart 140 tusen kjørte kilometer.

howcome

Sitat fra: Marsto på tor 14. mai 2026, kl. 22:18Helt supert...neida..jeg har ikke classic. jeg ville bare fortelle om min erfaring med forumet. Det er utrolig hva som kan dukke opp i tråder som ikke er i nærheten relatert til overskriften i tråden. Jeg har en 2010 City med originalt Li-Ion fra Enerdel. Det er fremdeles i utrolig bra form etter 16 år og snart 140 tusen kjørte kilometer.

Ahh, original Li-Ion, hvilken glede!

Selv har jeg kjørt 270k med min 2016 Tesla X, den er fortsatt i fin form.

Men savner likevel Think'en, derfor denne redningsoperasjonen.

Marsto

Sitat fra: howcome på fre 15. mai 2026, kl. 01:09
Sitat fra: Marsto på tor 14. mai 2026, kl. 22:18Helt supert...neida..jeg har ikke classic. jeg ville bare fortelle om min erfaring med forumet. Det er utrolig hva som kan dukke opp i tråder som ikke er i nærheten relatert til overskriften i tråden. Jeg har en 2010 City med originalt Li-Ion fra Enerdel. Det er fremdeles i utrolig bra form etter 16 år og snart 140 tusen kjørte kilometer.

Ahh, original Li-Ion, hvilken glede!

Selv har jeg kjørt 270k med min 2016 Tesla X, den er fortsatt i fin form.

Men savner likevel Think'en, derfor denne redningsoperasjonen.
Håper virkelig du finner en løsning. Classic er utrolig sjelden å se i kjørbar stand, og i 2025 var det kun 95 registrerte thinker(classic+city)igjen i hele Norge. Lykke til med prosjektet.

howcome

Sitat fra: Marsto på fre 15. mai 2026, kl. 07:39Håper virkelig du finner en løsning. Classic er utrolig sjelden å se i kjørbar stand, og i 2025 var det kun 95 registrerte thinker(classic+city)igjen i hele Norge. Lykke til med prosjektet.

Takk. Jeg skal prøve. Konkret spørsmål: bør jeg prøve måle hver enkel celle før jeg starter lading?

Marsto

Sitat fra: howcome på lør 16. mai 2026, kl. 16:06
Sitat fra: Marsto på fre 15. mai 2026, kl. 07:39Håper virkelig du finner en løsning. Classic er utrolig sjelden å se i kjørbar stand, og i 2025 var det kun 95 registrerte thinker(classic+city)igjen i hele Norge. Lykke til med prosjektet.

Takk. Jeg skal prøve. Konkret spørsmål: bør jeg prøve måle hver enkel celle før jeg starter lading?

Absolutt...det er nøkkelen til å finne ut om batteriet er i bra form. Batteriet ditt er bygd nesten 10 år tidligere enn City med Li-Ion og er naturligvis ikke noe som ligner på Li-ion. CelleVolt måling er veldig viktig på Li-ion for å luke ut feil i de 16 modulene som City batteriet er bygget opp med.  Jeg ville undersøkt mye nærmere om dette kan gjøres med diagnoseverktøy/software for classic. Finnes det diagnoseverktøy for classic som kan stadfeste batterihelse eller kan du fysisk måle hver celle i ditt batteri? Vet du i så fall hva som er minimum og maximum volt styrke på hver celle? Jeg kan godt tenke meg ditt batteri er så flatt utladet at det ikke vil ta til seg lading overhodet. Husk at uansett hva du prøver er det veldig viktig å ta hensyn til at all lading på gamle batterier kan medføre stor brannfare. Jeg vil absolutt ikke anbefale testlading uten at bilen står fritt utendørs med god avstand til alt annet brennbart.

Warlock

Det var noe med å få spenningen på fremdriftsbatteriet over 80-85V før det tok til seg ladning. Kan det være dette du har problemer med?

chargedup

"Batteriet hadde for lav spenning til at laderen ville lade og det har han nå løst ved å tvangslade gjennom  Varmeapparatinngangen."
https://elbilforum.no/index.php?topic=37406.0
Tyder på at det er mulig å få ladet batteriet gjennom varmeapparat når de har for lav spenning til å kunne lade. For sikkerhets skyld burde man ikke lade uten tilsyn på denne måten, da den mest sannsynlig bypasser sikkerheten.
iX3

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA