Ustabilt forum i helger?

Startet av Counterpointer, man 04. mai 2026, kl. 21:59

« forrige - neste »

Counterpointer

Sikkert tredje helg på rad hvor det var umulig å laste inn forumet.
Noe i ukedager også.

RJK

Jøss, merket ikke noe denne helga, men har opplevd dette for en-to uker siden, og var ikke første gangen da!

Sendt melding til admin sist jeg opplevde det, etter at dette begynte å gi seg! Trodde de hadde funnet en årsak, og løst det. Tydeligvis ikke, forstår jeg med denne meldingen du sender her!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

vinterdekk

Kan virke som at forumet har blitt ustabilt/utilgjengelig, om jeg aktiverer skjuling av IP-adresse i Safari på iOS. Trafikken går da via iCloud servere. Har brukt Firefox noen uker, og der har det vært ok. Om Counterpointer bruker VPN eller noe, kanskje det er en sammenheng her?
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

RJK

Jeg selv bruker Opera på laptop, men testet og mot Google Chrome, samt testet mot Opera på min Google 7 Pro telefon. I tillegg til jobb-PC med bare Edge som alternativ. Alle sleit da jeg hadde problemer! Men altså ikke denne helgen!
Bosted Oslo

turfsurf

Har samme erfaring som vinterdekk, funker ikke så bra med Safari. Men i helgen virket ikke Tapatalk eller noe annet heller.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Jeg bruker kun iOS/Safari så det kan sikkert forsterke mine problemer.
Takk for innspill.

Siden jeg la inn denne tråden så har jeg ikke kommet inn igjen før nå. (men har også resignert litt og prøver ikke så mye) 😢

Oddaa

Fungerer ikke fra Safari her heller.
2025 EX30 Twin Performance
2023 iX xDrive40

Ex 2021 XC40 P8
Ex 2017 e-Golf

RJK

Bosted Oslo

Øyvind.h

Med VPN er det tidvis utilgjengelig eller tregt. Uten VPN har jeg sjelden/aldri problemer.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Counterpointer

Sitat fra: Øyvind.h på tor 14. mai 2026, kl. 11:18Med VPN er det tidvis utilgjengelig eller tregt. Uten VPN har jeg sjelden/aldri problemer.
Jeg bruker ikke VPN...

storeulv

Det kan virke som at forumet ikke fungerer om man har en MITM-oppsett med f.eks. zscaler eller tilsvarende.
Audi e-tron 50AS MY 2020
i bestilling:
- Mini Aceman SE Classic Trim
- Audi Q6 S-Line Pro Black Edition

turfsurf

Ja, virker som om det er problemet. Er vel mange som har slått på det med Safari.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Sitat fra: storeulv på tor 14. mai 2026, kl. 16:09Det kan virke som at forumet ikke fungerer om man har en MITM-oppsett med f.eks. zscaler eller tilsvarende.
MITM ?

RJK

Sitat fra: Counterpointer på fre 15. mai 2026, kl. 13:34
Sitat fra: storeulv på tor 14. mai 2026, kl. 16:09Det kan virke som at forumet ikke fungerer om man har en MITM-oppsett med f.eks. zscaler eller tilsvarende.
MITM ?
AI-svar fr a Google-søk:

Man-in-the-Middle (MITM) techniques on Apple Safari, particularly using tools like mitmproxy, are common for debugging, API testing, and analyzing network traffic. [1, 2]
Here is an overview of how to perform and handle MITM attacks with Safari in 2026:

Setting Up MITM on Safari (iOS/macOS)
To inspect Safari traffic, you must intercept the SSL/TLS connection by installing a custom root certificate.
  • Run Proxy: Run your proxy tool (e.g., mitmproxy) and configure Safari to use it.
  • Install Certificate: Open Safari and navigate to mitm.it to download the certificate.
  • Trust Certificate (iOS): Go to Settings > Profile Downloaded > Install. Afterward, you must go to Settings > General > About > Certificate Trust Settings and enable full trust for the certificate. [1, 2]

Specific Considerations
  • iOS 17+: The process requires navigating to

mitm.it in Safari to trigger the installation prompt for the certificate.
  • Proxygen: A native MITM app available as a Proxyman alternative for MacOS and iOS.
  • iCloud Private Relay: This feature can interfere with conventional proxy settings, as it uses an encrypted tunnel to Apple servers.
  • Local Interception: Newer techniques allow for intercepting MacOS applications directly, reducing the need for complex, manual proxy settings. [1, 2, 3, 4]

Security Risks
  • Browser-in-the-Middle (BitM): Attackers can use fullscreen mode in Safari to create fake UI that steals user credentials.
  • European Union Concerns: Research indicates that some of Apple's own systems, specifically concerning Marketplaces, might not properly utilize certificate pinning, which could potentially permit unauthorized intermediary meddling, according to a report from The Register. [1, 2]

Disclaimer: These techniques are for development and testing purposes only."
Bosted Oslo

Counterpointer

Sitat fra: RJK på fre 15. mai 2026, kl. 15:16
Sitat fra: Counterpointer på fre 15. mai 2026, kl. 13:34
MITM ?
AI-svar fr a Google-søk:

Man-in-the-Middle (MITM) techniques on Apple Safari, particularly using tools like mitmproxy, are common for debugging, API testing, and analyzing network traffic. [1, 2]
Here is an overview of how to perform and handle MITM attacks with Safari in 2026:

Setting Up MITM on Safari (iOS/macOS)
To inspect Safari traffic, you must intercept the SSL/TLS connection by installing a custom root certificate.
  • Run Proxy: Run your proxy tool (e.g., mitmproxy) and configure Safari to use it.
  • Install Certificate: Open Safari and navigate to mitm.it to download the certificate.
  • Trust Certificate (iOS): Go to Settings > Profile Downloaded > Install. Afterward, you must go to Settings > General > About > Certificate Trust Settings and enable full trust for the certificate. [1, 2]

Specific Considerations
  • iOS 17+: The process requires navigating to

mitm.it in Safari to trigger the installation prompt for the certificate.
  • Proxygen: A native MITM app available as a Proxyman alternative for MacOS and iOS.
  • iCloud Private Relay: This feature can interfere with conventional proxy settings, as it uses an encrypted tunnel to Apple servers.
  • Local Interception: Newer techniques allow for intercepting MacOS applications directly, reducing the need for complex, manual proxy settings. [1, 2, 3, 4]

Security Risks
  • Browser-in-the-Middle (BitM): Attackers can use fullscreen mode in Safari to create fake UI that steals user credentials.
  • European Union Concerns: Research indicates that some of Apple's own systems, specifically concerning Marketplaces, might not properly utilize certificate pinning, which could potentially permit unauthorized intermediary meddling, according to a report from The Register. [1, 2]

Disclaimer: These techniques are for development and testing purposes only."
Takk for beskrivelsen 👍🏼

Har funnet ut nå at å gå via Edge nettleser så fungerer det. Easy fix 😏

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA