Operasjon bakaksel og bremsekalipere

Startet av Marsto, man 04. mai 2026, kl. 08:35

« forrige - neste »

Marsto

Heisann. Tenkte bare å formidle at vinteren er nesten over og operasjon bakaksel og bremsekalipere er igang. Den gamle bestemora startet på på første nøkkelvri etter en iskald vinterlagring utendørs. Den ble jo avkiltet i januar 2026 og ikke rørt siden det. Kun vedlikeholdslading av 12V av og til. Nå er den på operasjonsgulvet og bakaksel ligger utmontert på gulvet. Før nedskruing av selve akslingen valgte jeg å demontere begge støtdempere, ta av bremsetromler, løsne bakskjold hvor bremsebånd og håndbrekk vaiere er montert. Dette synes jeg er lettere enn å koble vekk håndbrekk vaiere, bremserør og ledningsopplegget til abs sensorer. Ny og lite brukt bakaksel er skaffet lokalt her, og den trenger nå litt stell før montering. Det må bare bli litt varmere i været. POR 15 rustmaling kan ikke brukes på iskaldt stål når det er +2 grader og slaps i lufta 4.mai. Legger ved noen bilder av operasjonen så langt. 

Think City 2010 mod. Li-Ion, Farge: City Citrus
VW e-up 2016 mod. Farge: Blueberry Metallic.

worry

Det er gode greier Marsto.
Da blir det snart farlig å bevege seg langs veiene ved Jonsvatnet igjen.  ;D

Jeg har lurt litt på de gummilagrene som holder akslingen til bilen. Skal tro om de blir dårlige med tida, og at det hadde vært lurt å bytte? Kom på dette nå pga bildene dine.  :)
Think lithium

Marsto

Sitat fra: worry på man 04. mai 2026, kl. 20:26Det er gode greier Marsto.

Jeg har lurt litt på de gummilagrene som holder akslingen til bilen. Skal tro om de blir dårlige med tida, og at det hadde vært lurt å bytte? Kom på dette nå pga bildene dine.  :)
Heisann worry. Ja, har også lurt litt på det, men er det i det hele tatt mulig å finne nye? Jeg husker det ble nevnt her oppe i Trøndelag at bakakslingen i realiteten ikke er laget for å kjøre lenger en 130 tusen kilometer. Da er den utslitt og skal byttes ut i din helhet. Det stemmer ihvertfall bra med den jeg driver på med nå som har passert godt over det.

Warlock

:+1: Vakkert!

Tror man med fordel an stille inn torsjonsstagene så bakakslingene er like før man setter den nye på. Da slipper man, om man ikke vi ha, en heving eller senking av bakpartiet. Men går bra uten også. Vi cruiser rundt med 5cm hevet bakpart på Kulelynet, og den synes det bare er gøy (og har mer å gå på når den kjører bark og jord fra hagesenteret)

Marsto

Sitat fra: Warlock på tir 05. mai 2026, kl. 11:54:+1: Vakkert!

Tror man med fordel an stille inn torsjonsstagene så bakakslingene er like før man setter den nye på. Da slipper man, om man ikke vi ha, en heving eller senking av bakpartiet. Men går bra uten også. Vi cruiser rundt med 5cm hevet bakpart på Kulelynet, og den synes det bare er gøy (og har mer å gå på når den kjører bark og jord fra hagesenteret)
Jepp...husker du nevnte dette når dere skaffet ny herfra, så vidt jeg husker: https://nordic-deler.no/sklep/bakstilling/bakstilling-peugeot/peugeot-206/bakstilling-peugeot-206/
Den står beskrevet som forsterket. Kan det kanskje ha en betydning for den litt høye fremoverlente stillingen?
Den nye jeg har som erstatning er brukt, men original fra en vraket Think City. Jeg har også dristet meg på å skaffe nye støtdempere. Det er ikke så lett da det nesten ikke er mulig å finne tilsvarende til de som er originalt montert. Jeg tok en sjangs å bestilte et sett av de jeg fant som kommer nærmest. Det er disse: https://www.autodoc.co.no/ridex/20084359
Problemet er at mål oppgitt fra Ridex stemmer på en prikk men avviker i største tykkelse utvending. De vi har originalt har tykkelse 43mm men de jeg bestilte fra Ridex er oppgitt til 50,8mm. Får bare vente å se til de ankommer. Må uansett bytte støtdempere.
Hvis noen har kjøpt og byttet støtdempere på Think City hadde det vært flott å få tilbakemelding om hvor de ble anskaffet.   

Warlock

:+1:

jepp, var vel derfra... Tror nok den bare var innstilt for en annen bils oppheng, og vekstedet vi brukte bare boltet den fast uten å sjekke høyden. Siden din er fra en annen think antar jeg den er riktig satt opp, men det skal bare være å løsne en skrue på siden og trekke ut torsjonssstaget litt for å endre vinkelen (ett på hver side).

Marsto

Litt ny informasjon fra trønderbenken er at vi hadde et veldig hyggelig møte på fredag og at god informasjon dukket opp om skivebremser på Think City. Det har vært litt forvirring i lang tid om hva som passer eller ikke når man må bytte alle komponenter i skivebremse systemet forran. Så langt i undersøkelsene er det tidligere i andre poster fra gode thinkere her på forumet stadfestet at boltene som fester nykjøpte kalipere er for lange. boltene må modifiseres for å kunne brukes.
1. Dette er helt korrekt.
2. Nye kalipere har kortere hylser.
3. Dette krever at nye eller modifiserte bolter må brukes.
4. Foreløpig observasjon er at originale bolter er for lange med dimensjon:12mm X 88mm med 1,5 mm gjengestigning. (Skulle kanskje være (12mm X 90mm med 1,5mm stigning)
5. Dette er ifølge Norsk Standard: Metriske gjenger, fingjenget.
6. Det som er nødvendig for å gjøre jobben uten modifisering av gamle bolter er å skaffe tilveie bolter med dimensjon: 12mm X 80mm med gjengestigning 1,5mm.
Dette skulle være tilstrekkelig til å bytte kalipere, skiver og bremseklosser uten å modifisere de gamle boltene som er for lange.
7. Husk at materialet i original boltene er beskrevet som 10.9 stål. Dette har noe høyere strekkfasthet enn vanlige bolter som beskrives som 8.8 stål.
8. Jeg har ikke så langt greid å finne bolter tilsalgs med spesifikasjon: 12mm X 80mm, 1,5 mm gjengestigning og stålkvalitet 10.9.
9. En smule usikkerhet hersker fremdeles rundt dette, så innspill er svært etterspurt, vil jeg tro. Bare kom med innspill, mange takk.   

Vedlegger noen bilder av originale/nye kaliperhylser/originale bolter.

Marsto

Sitat fra: Warlock på søn 10. mai 2026, kl. 21:30:+1:

https://www.harstadtrading.no/skruer-mf-sort-109-din960-m12x15x80

https://www.sagroparts.no/verksted/verkstedutstyr/gjengeskruer-bolter-muttere/bolt-m12x80x15-109-2st-fint-gjenge-din960
(2-pak)
:+1: Mange takk Warlock. Da er det oppklart at de finnes å få kjøpt. Før jeg bestiller tenkte jeg å ta en runde rundt i Trondheim å sjekke om noen har dem på lager også. Wurth, Tess, Tools og ettersom det ser ut som boltene er brukt i landbruks utstyr tar jeg turen innom Felleskjøpet også. Hvem vet, de har ihvertfall bolter tilsalgs. Håper det kan være en bra start. 

Warlock

Skulle til å hive med Tromas på lista der, men de er kjøpt opp av Ahlsell, så da får ikke vanlige dødelige handle der (og utvalget har vel også blitt å som så)...

Uansett, lykke til, og så får en håpe at minst en av de ikke har gått over til å selge duftlys og pynteputer istedet for stål...

worry

Flott Marsto. Vi følger med.  :)

Litt gnål fra meg; som jeg har nevnt, så opplevde min kompis at bremsene til stadighet hang på og ble varme på hans Classic. Eller mer nøyaktig; han hadde en bakke han kunne trille i fri for å følge med på dette.
På Classic var hylsene kortere enn på City. Så jeg er spent på om dere som nå bytter til kalipere med kortere hylser vil oppleve mer av slike problemer.
Think lithium

Marsto

Sitat fra: worry på man 11. mai 2026, kl. 09:27Flott Marsto. Vi følger med.  :)

Litt gnål fra meg; som jeg har nevnt, så opplevde min kompis at bremsene til stadighet hang på og ble varme på hans Classic. Eller mer nøyaktig; han hadde en bakke han kunne trille i fri for å følge med på dette.
På Classic var hylsene kortere enn på City. Så jeg er spent på om dere som nå bytter til kalipere med kortere hylser vil oppleve mer av slike problemer.
Hei Worry, ja veldig flott og hyggelig at det følges med lenger sør for oss. Setter stor pris på det.

1. Mitt hovedspørsmål er: Kan det overhodet skaffes tilveie kalipere som har sammme hylselengde som de som ble levert originalt?
Mine antagelser er at det er umulig. De ble modifisert på ett eller annet tidspunkt og finnes ikke idag med samme originale hylselengde.
2. Hvis overstående stemmer så må man bytte kaliperne med kortere medfølgende hylser og samtidig finne kortere bolter for innfesting av kalipere.
3. Det gjenstår nå å prøve dette ut og se om det fungerer hvis man skal skifte alle komponenter på bremsene foran.
4. Gul Think 2011 har tydeligvis fått modifisert festeboltene for de kortere hylsene. Hvordan går det med den bilen etter dette?
https://elbilforum.no/index.php?topic=70049.

VWspirit

Sitat fra: worry på man 04. mai 2026, kl. 20:26Det er gode greier Marsto.

Foringene er å få kjøpt fra peugeot, har selv nye liggende, skal monteres hvis en ny frontrute på mystisk vis skulle dukke opp...
Kan finne delenr. neste gang jeg besøker think'en
-----------------------------------
Jaguar I-Pace 2019
Tesla S100D Pearl White 2019
Think 2011 Sort 2+2 Li (bygd om fra zebra)
*Think 2009 Sort, Li (bygd om fra zebra)
*Think 2002 Sort, 3x25A 230V hurtiglader
*Citroen Saxo 2002 Blå met.
*VW Golf Citystromer 1998 56600km

worry

Hei,
Bra å høre at foringene kan skaffes.  :+1:
Men de må sikkert ut og inn vha. kraftig verktøy? Hydraulisk presse?

Det var overraskende for meg at demperne var vankelig å finne. Bra jobb der Marsto. Jeg trodde det var dempere fra 206 også, siden akselen kom derfra. Stadig nye utfordringer.  :D

Jeg har erfaring med denne bakaksel-løsningen fra en Berlingo jeg hadde. Nålelagrene for svingarmen var helt opprustet. Hadde et h.... med å få ut torsjonsstagene. De må løs for å dra av armen. Den tetteløsningen som er valgt er altfor dårlig. Ikke beregnet på å vare. Det finnes ingen mulighet for å få inn nytt fett. Egentlig burde man ta alt fra hverandre hvert 5. år eller oftere. Jeg har satt inn smørenipler mellom ytre og indre nålelager, men det er ingen garanti for at fettet når riktig område. Hele svingarmen er hul, så man risikerer å bruke en hel patron på å fylle den før noe som helst spres ut til lagrene.

Når det gjelder innstilling av riktig høyde, så tror jeg begge ender må løs. Det er forskjellig antall splines, så høyden kan finjusteres ved å kombinere flytting av begge ender.
Think lithium

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA