understellsbehandle 4 år gammel bil

Startet av MyMuffin, søn 12. apr 2026, kl. 20:16

« forrige - neste »

MyMuffin

Kona sin Y nærmer seg 4 år og 50k km.
Har ikke hatt ett fnugg av feil, kona er fornøyd og for første gang på lenge så vurderes det å beholde bilen ut over garantien som utgår om 1 år. 

I den forbindelse så vurderer jeg å understellsbehandle bilen, da disse ikke er spesielt godt beskyttet i det nordiske klimaet.

Hva tenker folket, er jeg for sent ute? eller vil det bidra til en bil som holder seg bra over lengre tid? Erfaringer?
2026 Model Y Juniper
2024 Model 3 LR Highland - Solgt i 2025
2022 Model Y (familietralla) - Nå konebil
2021 Model 3 LR - Solgt i 2023
2019 Model 3 Base Perf - solgt i 2021
2019 Model 3 LR - konebil - solgt i 2022
2017 Model S 75D - solgt i 2019
2014 Model S 60 - solgt i 2017

MuskElBil

Min mening, bedre sent eller aldri.
Behandlet nye 3'ern selv straks jeg fikk den med lanolinolje og settet som Funderud selger.
De har også mange gode videoer på youtube, bl.a denne om sin egen Model 3: 

https://www.youtube.com/watch?v=dzPN3nLSwRc
2019 TMS 100D Deep Blue Metallic
2026 TM3P Quicksilver

Radial

På 4 år kan det faktisk ha begynt å skje ting på Y.
- bremserørene rundt omkring
- nedre fremskjerm-feste (mot kanal/bak skvettlapper)
- bak plasten rundt hjulbuer
- bolter/gjennomføringene til batteripakke

Om man skal ta sjansen på at ett konvensjonelt verksted ser godt over og fikser før de behandler med konvensjonelle metoder og gir garanti, eller gå for sauefett/lanolin blir spørsmålet.

Edit: fyttikatta for en rusten 3'er over her😵
Glad jeg gjorde tiltak som ny🙈
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

ToWalkOrDrive

Jeg har ikke greie på det, men dersom et stålgjerde har begynt å ruste pleier det ikke være vanlig lakk en hiver utpå. Da funker det bedre med noe sånt "Quick Bengalack - Rett på Rust" og tilsvarende. Kanskje det egner seg bedre på stag osv, og gjerne bare male på selv. Har ikke peiling.

Fordelen med Model Y vs en "vanlig bil" er at veldig mye av undersiden er dekket med batteri.

Jeg pleier uansett å prøve å vaske bilene med litt såpe og underspyling på selvvasken om vinteren. Burde vært voks i underspyleren og :-)

Føler at Funderud gjerne ofte bruker biler som er kjørt 100.000 km på grusveier, og stått mye i salt, som eksempler når de viser hvordan biler er. Min 2021 Model Y ser i hvert fall ikke noe lik ut som Funderud sine biler. Kan jo være fordi Model Y er laget bedre så karosseriet ikke blir sandblåst på samme måte av grusveier og strødde veier, og at jeg ikke kjører på grusveier.
Tesla Model Y                         2021-

vinterdekk

Om dette er malen for fem-seks år gamle Tesla, så må det jo begynne å bli litt skriverier om dette, og ikke bare videodokumentasjon fra firma som driver med understellsbehandling.

Det burde jo også være marked for antirust og Funderud verksted over hele landet, men det ser ikke slik ut.

Har en bil (riktignok ikke Tesla) som nærmer seg alderen hvor jeg burde ta stilling til om den skal få behandling. Men nordligste Fluid Film spesialist holder til på Helgeland, og eneste garasje i nærheten med Tectyl behandling drives av noen som som eier en garasje og deler propaganda fra midtøsten på Facebook.

Kanskje det er bedre å fikse selv..

https://www.felleskjopet.no/produkt/verktoey-og-redskap/bilpleie-og-bilutstyr/eksterioervask/rustfjerning-og-antirust/antirust-nas-penselboks-237-ml-92634912_BASE
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA