Brannfarlig batteri på 2019/20 modeller

Startet av Elbildilla, fre 10. apr 2026, kl. 19:24

« forrige - neste »

Elbildilla

Kontakta verksted i dag for å bestille time til den velkjente AC feilen som koster 50K å reparere.

De sa det lå inne en ny tilbakekalling pga potensiell fare for røyk/brann i batteriet for 2019/2020 modeller. Gjelder biler med battericeller fra LG. Denne er det ikke informert om til kunder enda, skal visstnok komme brev.

Det er frivillig å installere midlertidig fiks. Denne begrenser maksimalt ladenivå til 90% i påvente av permanent fiks. 

Fra Independent-artikkelen:
In the note to customers, JLR said: "A vehicle thermal overload condition, such as fire or smoke, can result in increased risk of occupant injury and/or injury to persons outside the vehicle, as well as property damage."

The company has urged people to park away from buildings and charge their cars outside until they get an interim repair, which restricts the maximum charge of the car to 90 per cent.

Hypotetisk: Risikerer man avkortning på forsikringsskade dersom batteribrann gjør at huset brenner ned og man ikke hadde fulgt leverandørens anbefaling om å parkere vekke fra bygninger 🤔

Skulle ønske at importøren kjøpe dem tilbake eller tilbød en eller annen løsning. Synes det er skikkelig guffent å ha en bil som worst case kan sette fyr på hele huset om natta mens man sover, er jo ofte på natta den lades. (Vurderte etter forrige runde å installere seriekoblet røykvarsler også i carporten). De farligste brannene er de som starter mens man sover 🫣

Er ikke så mye restverdi på disse årgangene. Og en fremtidig batterifiks koster jo også mye å gjennomføre og tar mye tid. Permanent fiks blir vel enten å bytte noen eller alle celler. Og hva skjer når 8 års batterigaranti etter hvert går ut?

Min 2019 var inne nå i mars for å få bytta 1 cellepakke, ref feil hvor midlertidig fix begrenset til 76%. Tok 2 dager på verksted (og måtte vente i 5 mnd på å få time).

Er usikker på om jeg skal gidde å bruke 50K på AC fiks på en bil som er potensielt brannfarlig uten kjent fiks.

Og jeg som hadde planlagt å kjøre 3000 km i sommerferien med I-pacen. Orker ikke å kjøre uten AC. Bilen er jo også usalgbar når batteri blir cappet til 90% + ny runde med fare for brann.

Hva tenker dere?

Kilder:
https://www.independent.co.uk/news/uk/home-news/jaguar-ev-fire-safety-warning-recall-b2949384.html

https://www.autoblog.com/news/jaguar-tells-i-pace-owners-to-park-outside-over-fire-risk

RJK

Dette skal vel ikke koste deg noe, det er fabrikk feil, og noe JLR må dekke.

Det er vel kun tiltakene du ellers måtte iverksette, som det kan være at du må dekke selv. Ville nok heller krevd lånebil i slikt tilfelle, selv om jeg tenker det skal godt gjøres å få innvilget.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Ingeniøren

Er kanskje denne tilbakekallingen ?

https://www.ipaceforums.co.uk/threads/h571-and-my21.11187/?post_id=149079#post-149079

https://www.ipaceforums.co.uk/threads/h570-recall.11180/

Nå har bilen min vært brannfarlig i 6 år. Har montert en seriekoblet røyvarsler i garasjen da alle branner starter med litt røyk. Vis man tenker etter så er det ikke så mange bilbranner man hører om, og ikke bare Jaguar som brenner, og vi har vel nesten tilgode å høre om noen slike som tar liv eller får alvorlige følger.

Setter man dette opp mot at det drepes 100 mennesker i trafikken i året, og skades det mangedobbelte, så er det minst 100 ganger sikrere å sove med en Jaguar i garasjen enn å kjøre bil i trafikken  ;)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og Sunstyle integrerte solceller på taket

espenri

Jeg er også påvirket av kampanje h570 og h572 som beskrives her. Jeg har ikke fått brev fra Jaguar enda, men jeg har også satt en reparasjon på pause i påvente av utfallet her. For min del er det ikke en kritisk reparasjon, men jeg kommer ikke til å bruke mer enn nødvendig på denne bilen før jeg vet mer om fremtiden. Jeg har også vært inne og skiftet battericeller en gang, og står nå i kø for å skifte en runde til i august.

Håper også på en tilbakekjøpsordning, men vet ikke helt hva vi kan håpe på? Det virker jo ikke som de finner noen annen permanent løsning på problemet. Så noen i et annet forum nevnte at permanent løsning skulle være klar i Juni, men så vidt jeg så var det ingen kilder til informasjonen.
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

Ingeniøren

Min har gått klar dette så langt, mao cellebytter mm,  og krysser fingre for at jeg går klar.

Om det er en trøst er vi ikke alene, siste ut er vel VW:

https://www.elbil24.no/nyheter/tilbakekalles-risiko-for-livstruende-skader/84376310
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Hompetitten

Er det noen som vet om det er noe liknende sak som dette, som kjempes for jaguar eigere?

En oppdatering og tilbakeføring til 90% batteri på grunn av denne brannfaren, må vel kunne sees på som om jaguar ikke leverer det de selger. Hos Tesla resulterte en slik endring i sak, hvor eigere av bilene vant frem. Lenke under her: Er det noen som vet om det er noe liknende sak som dette: https://www.finansavisen.no/jus/2025/06/19/8272659/tesla-ma-punge-ut-etter-ladekluss?zephr_sso_ott=8DiTMw

chargedup

90% batterikap er vel kun en midlertidig fiks? Dersom Jaguar setter maks 90% resten av bilens levetid vil man nok kunne ha en enda bedre sak enn Tesla eierne.

Saksomkostninger og begge parters advokat kostet vel ca 15 mill totalt (muligens også renter) i Tesla saken. Eiernes erstatning ble totalt litt under 6 mill.
Det å starte med denne saken før Jaguar har kommet med en faktisk permanent fiks er nok ganske dødfødt hvis man ikke er en enkeltperson som har vært inne for cellefiks mange ganger og har kjørt med 70% i flere år totalt...
iX3
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE-EQE 43AMG

Ingeniøren

Vanker jevnlig på det engelske Jaguar forumet og har ikke lest at noen tenker i de baner. Klart folk ikke er happy med en slik løsning. Personlig vil jeg heller ha en sikker bil som går til 90% enn en usikker som har full kapasitet på 100%. Skjer ikke at jeg trenger 100%.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA