Glidebolter feil lengde

Startet av Gul Think 2011 lithium, tor 09. apr 2026, kl. 08:21

« forrige - neste »

Gul Think 2011 lithium

Hei dere - har kjøpt Caliper Bendix system fra Bosch til Citroen Saco / Peugeot 106.
Glideboltene er feil lengde.
Hvor får man tak i riktige glidepinner?
Evt. skulle jeg kjøpt andre caliper?
Takker for all hjelp
2 gule

worry

Les tråden "Overhale bremser". Les hele!  :) 
Mye forvirring, og jeg tror ikke mysteriet ble helt løst.

https://elbilforum.no/index.php?topic=66105.0
Think lithium

Marsto

Heisann. Etter en utrolig iskald og lang vinter her i strøket er det såvidt begynt å komme varmegrader. Det frister overhode ikke å mekke bil, selv på en dyrebar Think City når jeg målte 70 cm istykkelse på ferskvanns isen her. Da har det vært en kald vinter, enkelt å greit. Skal ta meg på tak å gjennomføre det jeg tenkte i linken som Worry presiserte i forrige innlegg. Har alle delene som beskrevet i den linken og nå må dette sjekkes ut...kommer tilbake med mer når jeg vet mer...ha en fortreffelig mekkevår, 2026
Think City 2010 mod. Li-Ion, Farge: City Citrus
VW e-up 2016 mod. Farge: Blueberry Metallic.

Gul Think 2011 lithium

Har lest gjennom hele tråden og er vel like langt.
Han som bytter calipene for meg mener han trenger andre bolter.
Han skriver: Gamle glidepinner 74,5 mm, nye glidepinner 62,5 mm (Bendix Bosch).
Boltene blir 12,5 mm for lange, trenger andre bolter.
Han mener det ikke er lurt å flytte de gamle glidepinnene til den nye calipen.
Hvor får jeg tak i bolter med riktig lengde??

2 gule

Marsto

Sitat fra: Gul Think 2011 lithium på fre 10. apr 2026, kl. 15:14Har lest gjennom hele tråden og er vel like langt.
Han som bytter calipene for meg mener han trenger andre bolter.
Han skriver: Gamle glidepinner 74,5 mm, nye glidepinner 62,5 mm (Bendix Bosch).
Boltene blir 12,5 mm for lange, trenger andre bolter.
Han mener det ikke er lurt å flytte de gamle glidepinnene til den nye calipen.
Hvor får jeg tak i bolter med riktig lengde??

Det hadde vært veldig fint om du kunne vært helt spesifikk i hva du har kjøpt...fra hvem, hvor, delenummer, Det er mye forvirring rundt dette med bremsene på Think City.  Bilder er flott også på denne installeringen så langt ettersom det tydeligvis ikke er mulig å montere. Hvilke bremsesko og bremseskiver er kjøpt inn til jobben?

Gul Think 2011 lithium

Hos Skruvat:
Bremsecaliper, Framaksel, Venstre
Antall: 1
Art.nr.: 1249350
Bendix Bosch
OE nummer 440068 mm
Bremsecaliper, Framaksel høyre ESEN SKV
Art.nr.: 2038649
Bendix
OE nummer 440069 mm

Bremseskiver 10 mm og klosser har jeg hamstret tidligere hos Biltema - før de gikk tom

Snakket med Valdemar hos Elbilmek i dag:
Gamle bolter flyttes over og man lager evt nye / ekstra gjenger for å tilpasse
Så fremt man har kjøpt riktige caliper
2 gule

Marsto

Sitat fra: Gul Think 2011 lithium på man 13. apr 2026, kl. 19:09Hos Skruvat:
Bremsecaliper, Framaksel, Venstre
Art.nr.: 1249350
Bendix Bosch
OE nummer 440068 mm
Bremsecaliper, Framaksel høyre ESEN SKV
Art.nr.: 2038649
Bendix
OE nummer 440069 mm

Bremseskiver 10 mm og klosser har jeg hamstret tidligere hos Biltema - før de gikk tom

Snakket med Valdemar hos Elbilmek i dag:
Gamle bolter flyttes over og man lager evt nye / ekstra gjenger for å tilpasse
Så fremt man har kjøpt riktige caliper
Suverent...Elbilmek har peiling på det aller meste...da trenger du vel ikke mer input på glidebolter, kanskje eller kanskje worry eller andre har mer på lager i saken? For sammenligningens skyld kan du se på tråden som worry refererte til. Der har jeg lagt inn de kaliperne jeg har kjøpt. De er helt nye men ikke montert enda men står på planen for montering i vår. Lykke til videre i bremsejobben.

worry

Sitat fra: Marsto på man 13. apr 2026, kl. 20:07Suverent...Elbilmek har peiling på det aller meste...da trenger du vel ikke mer input på glidebolter, kanskje eller kanskje worry eller andre har mer på lager i saken? For sammenligningens skyld kan du se på tråden som worry refererte til. Der har jeg lagt inn de kaliperne jeg har kjøpt. De er helt nye men ikke montert enda men står på planen for montering i vår. Lykke til videre i bremsejobben.
Beklager, jeg har ikke noen endelig løsning. Men min foreløpige mening er at boltene er riktige, men kaliperen er feil.
Som beskrevet i den nevnte tråden, så erfarte jeg at innkjøpte glidehylser hadde feil lengde. Altså, at deler til Peugeot 106 ikke passet. De var for korte. Jeg fant riktige, og det kunne se ut som om de var hentet fra 306 eller 405. Altså en tyngre bil. Min kompis erfarte på sin Think Classic flere tilfeller av at kaliperen hengte seg opp (gikk tregt), tross godt vedlikehold. Noe han mente kom av korte glidehylser. Dette har vi ikke hatt problem med på City. At de ruster og gror fast er en annen sak....
Think lithium

Marsto

Flotte greier. Jeg har helt nye glidebolter fra både Peugeot 306 og 106 men ikke prøvd enda med de kaliperne jeg har kjøpt, som beskrevet over. En ting er jeg rimelig sikker på og det er at Peugeot 306 kalipere ikke passer. Hva gjorde ingeniørene på Think her? Det virker helt meningsløst at de fikk produsert glidebolter kun tiltenkt Think City. Det tror jeg ingenting på. Det må finnes glidebolter som kan kjøpes over disk idag og ikke spesialtilpasset som er løsningen Elbilmek har. Elbilmek fixer det meste, men hvorfor skulle Think ingeniørene få en liten detalj som glidebolter spesial laget kun for Think City?       

Gul Think 2011 lithium

Calipene mine, nye skiver og klosser er nå montert, med de gamle boltene.
Skal være i orden.
106 / Saxo caliper - se tidligere svar.

Spent på om det finnes andre løsninger ☺️
2 gule

worry

Hei,
Så bra at det nå er montert ferdig.  :+1:

Men, passet de plutselig? Boltene ble kanskje kortet inn?

Spent på hva du finner ut Marsto. Når du finmåler og monterer.
Think lithium

Marsto

Sitat fra: worry på lør 18. apr 2026, kl. 22:00Hei,
Så bra at det nå er montert ferdig.  :+1:

Men, passet de plutselig? Boltene ble kanskje kortet inn?

Spent på hva du finner ut Marsto. Når du finmåler og monterer.
Ja..der blir spennende...tenker å begynne på akseljobben i slutten av April/begynnelsen av Mai.

Gul Think 2011 lithium

De gamle boltene fikk nye gjenger og ble brukt sammen med de nye calipene
2 gule

worry

Hei,
Takk for oppklaring.

Ordentlig nøtt dette. Jeg tenkte forrige dagen at dette må jeg klare å løse. Søkte fram og tilbake mellom Peugeot 106,206, 306 og 405 bl.a. Og mellom alle leverandører jeg kunne komme på. Jeg kom ingen vei. Klarte ikke å påvise en klar indikasjon på hvorfor det er forskjellig lengde på hylser og bolter. Og hvilken bil som har hvilken.
Think lithium

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA