Norske tester GLC, mars 2026

Startet av magnusant, ons 08. apr 2026, kl. 12:23

« forrige - neste »

magnusant

https://www.tv2.no/broom/forste-test-blir-skummel-for-konkurrentene-1/18667476/

https://www.elbil24.no/nyheter/vi-har-provekjort-mercedes-benz-glc/84406749

https://www.finansavisen.no/motor/2026/03/23/8335841/test-av-mercedes-benz-glc-eq (bak betalingsmur, har ikke lest den selv)

I tillegg er det etter utløpt sperrefrist i mars, dukket opp haugevis av youtube-videoer fra utenlandske inkl svenske og danske journalister. Har ikke sett noen norske enda.

Har ikke elbil pro, så får ikke sett hvor fort de får ladet den. Men youtube-videoer viser at den toucher opp på 350 kW selv om den er oppgitt til 330. Og med forvarming i Portugal klarte den 10-80 % på 21 min.

Matcher ikke BMW IX3 på batteri og rekkevidde, men virker til å være høyere fokus på komfort og opplevd kvalitet, samt mer praktisk plass (En youtuber gjør litt som Bjørn Nyland og bruker standariserte Amazon papp-esker, og fikk plass til vesentlig flere i GLC vs IX3)

ToWalkOrDrive

Wow! Den ser veldig bra ut! Virker som en får full pakke med den bilen, med komfort, akselerasjon, bagasjeplass, hengerfeste på 2,4 tonn, god plass, lavt forbruk, lang rekkevidde, rask lading og stort batteri, ja og så ser den jo veldig bra ut inkl fronten, og også kult interiør og bra ratt med skikkelige scrollehjul. Og så er det jo kult at den er laget i Europa og Mercedes.
Tesla Model Y                         2021-

magnusant

https://elbil.no/test-mercedes-glc-400-4matic/

Min kommentar (farget av at jeg selvfølgelig må være fanboy og forsvare hvilket valg jeg har gjort..?):

Imponerende lavt forbruk i gode temperaturer.

Finner der dog litt merkelig at de mener plassen er bedre i IX3

Så sikkert 15 tester av hver av bilene, før jeg dro og prøvde de selv. Thomas i Autogefuhl som også er høy (samme høyde?) sitter tydelig helt greit bak seg selv i GLC, og jeg synes ikke det så bedre ut i IX3.
For min del synes jeg plassen bak meg selv var bedre i GLC.

Bagasjerommet er også lengre i GLC vs IX3, og en tysk test på Youtube som prøvde å sette inn standard amazon forsendelsesesker fikk ikke inn den siste i lengden på IX3, noe som gikk helt fint på GLC. Lukkemekanismen på IX3 gjør også at høyden ikke kan utnyttes i hele bredden. Frunken er også større og kan åpnes lett.

(Ca 10 min: https://youtu.be/_mQklOf7P5U?is=wwr5v1io58IuIIVP
Søk opp BMW ix3 test fra samme kanal for å se hvordan plassen i bagasjerommet sammenlignes)

Bagasjeplassen og airmatic ble således mitt rasjonale for å gå for GLC fremfor IX3, til tross for bedre rekkevidde på IX3.
Og jeg har tradisjonelt vært BMW-mann.

Edit: Nå så jeg jo video, og at GLC tydeligvis knuser IX3 på bagasjeromsplass også her i elbilforeningens koffert-test.

daktari

Har ikke kikket på GLC enda, men ser ut som mere luksus interiør. Samtidig har setene i Merce vært ganske så faste siste årene. iX3 har gode seter, men dashbordet er litt intetsigende kanskje?
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

magnusant

Sitat fra: daktari på lør 02. mai 2026, kl. 21:00Har ikke kikket på GLC enda, men ser ut som mere luksus interiør. Samtidig har setene i Merce vært ganske så faste siste årene. iX3 har gode seter, men dashbordet er litt intetsigende kanskje?

Ikke særlig fan av den rare skrå skjermen som ser ut som en påklistret android-tablet.

Men siden jeg heller betalte for skinnseter og airmatic fremfor sømløs gigaskjerm fra mercedes, ser det jo også litt teit ut med den tredelte skjermen fra merc.

Funksjonalitet er i det minste det samme, så 16k ekstra gir evt kun et litt mer fancy utseende.
Og det er nok plast med børstet metall-look (til og med foran Burmeiste-høyttalere), så all premium look får den uansett ikke.

Litt mye infofeil i videoen fra elbilforeningen dog. Feil 0-100 tid, feil navn på høyttalere, etc.

daktari

Sitat fra: magnusant på lør 02. mai 2026, kl. 21:28
Sitat fra: daktari på lør 02. mai 2026, kl. 21:00Har ikke kikket på GLC enda, men ser ut som mere luksus interiør. Samtidig har setene i Merce vært ganske så faste siste årene. iX3 har gode seter, men dashbordet er litt intetsigende kanskje?

Ikke særlig fan av den rare skrå skjermen som ser ut som en påklistret android-tablet.

Men siden jeg heller betalte for skinnseter og airmatic fremfor sømløs gigaskjerm fra mercedes, ser det jo også litt teit ut med den tredelte skjermen fra merc.

Funksjonalitet er i det minste det samme, så 16k ekstra gir evt kun et litt mer fancy utseende.
Og det er nok plast med børstet metall-look (til og med foran Burmeiste-høyttalere), så all premium look får den uansett ikke.

Litt mye infofeil i videoen fra elbilforeningen dog. Feil 0-100 tid, feil navn på høyttalere, etc.

Har du bilde av GLC uten skjerm som dashbord?
Mine I-Pace videoer

magnusant

Nei nei... det jeg mener er med glc, så klager mr. Elbilforeningen på hvordan det er tre separate skjermer med premium config. Og sier han ville bladd opp de 16 K NOK ekstra for å få sømløs hyperscreen vs superscreen som er inkl ved premium.

Enig i at det ser fett ut. Men det gir ingen funksjonalitet utover estetikken så vidt jeg forstår. For 16 K NOK.

Så da gikk jeg heller for airmatic og bakhjulsstyring for de pengene.

daktari

Aha! Jeg hadde håpet man kunne få noe likt EQS, alstå en mer "klassisk" skjerm bare midt på.
Mine I-Pace videoer

Boikott My Ass

Sitat fra: magnusant på lør 02. mai 2026, kl. 19:15https://elbil.no/test-mercedes-glc-400-4matic/

Min kommentar (farget av at jeg selvfølgelig må være fanboy og forsvare hvilket valg jeg har gjort..?):

Imponerende lavt forbruk i gode temperaturer.

Finner der dog litt merkelig at de mener plassen er bedre i IX3

Så sikkert 15 tester av hver av bilene, før jeg dro og prøvde de selv. Thomas i Autogefuhl som også er høy (samme høyde?) sitter tydelig helt greit bak seg selv i GLC, og jeg synes ikke det så bedre ut i IX3.
For min del synes jeg plassen bak meg selv var bedre i GLC.

Bagasjerommet er også lengre i GLC vs IX3, og en tysk test på Youtube som prøvde å sette inn standard amazon forsendelsesesker fikk ikke inn den siste i lengden på IX3, noe som gikk helt fint på GLC. Lukkemekanismen på IX3 gjør også at høyden ikke kan utnyttes i hele bredden. Frunken er også større og kan åpnes lett.

(Ca 10 min: https://youtu.be/_mQklOf7P5U?is=wwr5v1io58IuIIVP
Søk opp BMW ix3 test fra samme kanal for å se hvordan plassen i bagasjerommet sammenlignes)

Bagasjeplassen og airmatic ble således mitt rasjonale for å gå for GLC fremfor IX3, til tross for bedre rekkevidde på IX3.
Og jeg har tradisjonelt vært BMW-mann.

Edit: Nå så jeg jo video, og at GLC tydeligvis knuser IX3 på bagasjeromsplass også her i elbilforeningens koffert-test.

Bare et lite utdrag fra kommentar ifm en test som jeg beit meg merke i. Nemlig Lexus som tester likte bedre enn IX3.

«Bedre enn IX3

Tilfeldighetene gjorde at vi skiftet fra RZ til en BMW iX3, en av årets mest spennende nyheter – og absolutt en relevant konkurrent. Testen av denne kommer senere i måneden.
Men vi kan allerede nå avsløre at RZ har et lavere støynivå, og en generelt bedre langturkomfort. «

https://www.motor.no/bil/motor-har-provekjort-lexus-rz-350e/351171

Så viss en sammenligner GLC med ix3 så burde en kanskje også sammenligne med Lexus istedenfor viss denne er «bedre» ?

Nå hiver jeg stein i glasshus da jeg har BMW selv, men det spiller da ingen rolle. Viktig å tenke objektivt
Bmw 530i G30

magnusant

Lexusen ser vel ok ut og burde være et alternativ med tanke på komfort.

Men ellers er det vel neppe samme segment?

Ikke 4hjulsdrift, lav maksimal ladehastighet (150 vs 330/400 på GLC/IX3), "lite" batteri (77 kwt vs 94/108) og 221 hk vs 489/469)

Boikott My Ass

Sitat fra: magnusant på søn 03. mai 2026, kl. 10:17Lexusen ser vel ok ut og burde være et alternativ med tanke på komfort.

Men ellers er det vel neppe samme segment?

Ikke 4hjulsdrift, lav maksimal ladehastighet (150 vs 330/400 på GLC/IX3), "lite" batteri (77 kwt vs 94/108) og 221 hk vs 489/469)

Når det gjelder Lexus og 4x4 så blir det evnt. da Lexus RZ 500e
Bmw 530i G30

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA