Laserkontroll på påskefjellet

Startet av Motorwatt, fre 03. apr 2026, kl. 21:32

« forrige - neste »

Motorwatt

Laserkontroll på påskefjellet. Hvilket bilmerke utpreger seg? Svaret er vel ikke overraskende...

Kilde: Nettavisen

turfsurf

Utpeker de seg fordi det er mange på veien, eller i høyere prosent av antall biler på veien?

Ikke det at det overrasker så veldig uansett, det er lett å komme opp i ulovlige hastigheter med Tesla. Men vi hadde en diskusjon om dette på jobben for litt siden, hvor en mente at før Tesla salget virkelig tok av så var det sjelden man ble liggende bak en Tesla i kø, mens nå etter late adopters har begynt å kjøpe, så er det like stor mulighet for at det er de som lager den.

Ellers tipper jeg vi ser Suzuki, Toyota, Volvo og Mitsubishi langt nede på statistikken. Det er kun min personlige oppfatning, og litt basert på at flere av de merkene også har stor misvisning på speedometeret.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Handyman

Vi vet ingenting om dette bildet er representativt for hvilket bilmerke som ble stoppet flest ganger i denne kontrollen. Det har nok politiet statistikk på.

Slike innlegg kan ikke forventes å bli tatt seriøst. Kanskje 90% var Tesla og ikke bare 50% som på bildet ;-)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

RJK

Sitat fra: Handyman på lør 04. apr 2026, kl. 12:02Vi vet ingenting om dette bildet er representativt for hvilket bilmerke som ble stoppet flest ganger i denne kontrollen. Det har nok politiet statistikk på.

Slike innlegg kan ikke forventes å bli tatt seriøst. Kanskje 90% var Tesla og ikke bare 50% som på bildet ;-)
Er det 50%? Ser 2 Teslaer, en Mercedes(?), 2 Volvoer og en siste det er vanskelig å si sikkert hva er. Om det er en Tesla, så er det 50% Teslaer i bildet!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Handyman

Den bakerste bilen er "garantert" en TM3.
Bil nr 3 er vel en Peugeot 407?
Alle andre bilmerker kjører ikke for fort ;-)

RJK

407 skulle hatt et sort felt rundt løva, og noen striper nede til venstre, som jeg ikke ser her. Heller ikke den klare lista langs siden, der man heller antyder en knekk i karosseriet som danner en stripe.

For min del ser det mer ut som MB-stjerna enn løva, og kan minne litt om C-Klasse Coupé ellers, men samtidig er ikke plateknekken helt på rett sted. Men jeg er usikker pga dårlig kvalitet på bildet her.

Litt bedre søk, dette kan se mer ut som Peugeot 507...

Siste bilen er så skjult, at jeg ikke helt tør konkludere med TM3, men er enig i at det ligner litt...
Bosted Oslo

turfsurf

Helt klart en Peugeot, og ser ut som en 507. 407 er litt stuttere.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Handyman

OlaM

Med så nøyaktig speedometer så har man ingen god unnskyldning. Jeg lager av og til "kø" når jeg ligger på eller 1 km/t under botgrensen. Ble forbikjørt en gang rett før en fotoboks, jeg er ikke bedre enn at jeg humret litt i skadefryd når det blinket.
'21 3LR

RJK

Sitat fra: OlaM på man 06. apr 2026, kl. 16:59Med så nøyaktig speedometer så har man ingen god unnskyldning. Jeg lager av og til "kø" når jeg ligger på eller 1 km/t under botgrensen. Ble forbikjørt en gang rett før en fotoboks, jeg er ikke bedre enn at jeg humret litt i skadefryd når det blinket.
Skjønner deg godt! Hadde en kar foran meg som lå i ca 80 km/t i den "nye" tunnelen under operaen, akkurat forbi fotoboksen. Dog så jeg ikke noe blink, så tenker hen var heldig der.

Vanligvis ligger man med ACC på, og bilen foran er vel nøye med å bremse ned, men her måtte jeg faktisk deaktive ACC med en touch på bremsepedalen, så ikke jeg og dro forbi i for stor fart.
Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

Altså, det er jo soleklart hvorfor Tesla blir stoppet ofte. Den har jo speedometeret omtrent på høyre side av hanskerommet, og ingen head up display, så det er jo umulig å vite hvor fort en kjører #ironi.

Men mer seriøst - Tesla er giret så tungt og ruller så lett at dersom det er 50 km/t-sone så er det kun snakk om få millimeter på gasspedalen før en har 60 km/t, og ingen lydforskjell som forteller deg at en kjører fortere enn for noen sekunder siden. Og med Autopilot som er litt dårlig, og cruise control som har noen svakheter, blir det ofte at en ikke skrur på det heller.

En annen ting er jo at for unge folk som må bruke egenkapital på hus så er jo slike 0%-rentelån for 99% av bilverdien i 3 år ganske gull for unge folk, og når fjøringer osv er på den "sporty siden", 0-100 på 4,8 sekunder, og Model Y til 536.000 ferdig registrert med 4WD og svært bagasjerom og hengerfeste, så er det ikke rart om demografien viser at de unge har Tesla Model 3 og Y.

Kjører du derimot Opel Kadett fra 1981 med manuell gir, så hører du om det fortere....
Tesla Model Y                         2021-

Handyman

Jeg tror de fleste som blir stoppet i fartskontroll er veldig klar over at de kjører for fort. De gjør det bevisst. Det er unntakene som er "uhelidge".

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA